Guest Masa

Pienkone putosi mereen Helsingin edustalla

163 viestiä aiheessa

Tuossa kerroin taannoin,erään onnellisuustutkijan kertomuksen Rutaxin tulosta Kuopiosta Malmille.

Oli kuulemma viikon kuluttua Naarajärvellä kolmannessa moottorin vaihdossa. Tulossa oli kuulemma ;D

 

Onnettomuustutkija taisi tietää tahdit, entä sinä, mahtoikohan niitä olla neljä vai kaksi ja monestakohan

Ari kirjoitti ?

 

Jotenkin vaan muistan Malmin lentoasemarakennuksen seinillä olleen juuri Skymenin

hienoja tauluja joissa oli DA20-A1 Katanan kuva ? Mahdatko yhtään muistaa mikä moottori

siinä oli ? Montako kertaa jouduit sen vaihtamaan ? Mikähän moottori mahtaa olla lähes

kaikissa muutaman viimevuoden suomeen tulleissa ultrissa ?

 

En omasta mielestäni ole tosikko mutta en silti oikein ymmärrä tätä toisten ilmailijoiden

halveksintaa. Omasta mielestäni niin moottorikokeilla kuin ultrillakin on tosi kivaa

lentää ja molemmissa porukoissa on todella kivaa porukkaa. Varmaan se

purjelentokin on tosi kivaa.

 

Terveen järjen käyttö on ihan yhtä järkevää ja hyödyksi niin moottori- kuin ultralennossakin.

Tämä koskee ihan samalla tavalla kaikkea lennonsuunnittelua ja lentämistä,

polttoainereservejä, mihin säähän uskalta lähteä lentämään, milloin

ja milla koulutuksella ja koneella lennetään oikeasti NF:ää tai IFR:ää jne.

 

On ihan turhaa olettaa että ultralentäjät enempää kuin moottorilentäjätkään yleisesti ottaen

lentäisivät ilman riittäviä reservejä tai eivät tietäsi mikä on lentäsääntöjen yön määrätelmä ja eivät pitäisi

sitä mielessä kun ovat ilmassa auringonlaskun jälkeen.

 

Kyllä se lentäjä tekee ihan yhtä suuren virheen ultralla tai moottorikoneella jos lähtee vajaalla

polttoainereservillä itselleen liian kovaan keliin ja lentää ihan oikeassa

lentosääntöjen mukaisessa yössä jossa se suuri kohde ei näy kahdeksan

kilomeririn päässä ilman asianmukaista koulutusta ja asianmukaisesti varustettua konetta.

 

Miksi siis arvostelet ultria tai ultralentäjiä jos tarkalleen samat asiat koskevat ihan

samassa muodossa moottorilentäjiä ?

 

Jos ultrat tuntuvat niin hirveiltä, niin käy joskus kokeilemassa, pääset

ilmaiseksi meidän TL-96 starin kyytiin tutustumislennolle  ja varmaan

moni muukin voisi ultrakyytiä tarjota.

 

 

Kate

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelliselle  :thmbup:

 

Valitettavasti Kate kysessä on usein ( ei toki kaikilla) vanhenevilla suomalaisïlla miehillä jotka näkevät vain oman napansa, aina eivät tosin sitäkään fyysisesti. Oireyhtymään liittyy sitkeä inttäminen, muitten mollaaminen ja oman itsensä korostaminen. Kunnioittakaamme näitä pioneereja antamalla heidän puhua ajoittain solvaavastikin ja kääntäkäämme toinen poskemme. Ongelma on lähinnä se miten he muovaavat "rookieja" eli ilmailun alalla ensiaskeleitaan ottavia joilla ei ole vielä tieto/taitoa muodostaa omaa mielipidettään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Iskeekös Ulratar-arvosteluni solusi sopukoihin.

 

Onkos nuo  Ihanus-kämmit niin pyhiä, ettei niitä voi, saa tai pidä arvostella.

 

Muista Jouni, että ilman arvostelua virheistä, ei ole parannusta. seuraa vain taantumus.

 

On eri asia esittää perusteltua kritiikkiä kuin syyttää ihan ilman perusteluja.

En minäkään ala yleisesti arvostelemaan että moottorilentäjillä olisi

sitä sivumyötäistä liikaa tullut pullosta otetua jos koku saa kellukecessnan katolleen Malmilla.

 

Kyllä se samainen onnellisuustutkija on myös muistnut humauttaa että niillä Cessnoilla

on kumman yleinen se asento jossa ne ovat pyörät kohti taivasta.

 

Nyt kun on keskusteltu tästä Ikaruksen kaatumisesta helsingin edustalla nin eiköhän

ole moneenkertaan käyty läpi että silloin ei vallinnut lentäsääntöjen mukainen yö.

Ei myöskään ole mitään näyttöä että syynä olisi ollut polttoaineen loppuminen

liian pienien reservien takia tai koneen ohjattavuuden menetys väärän kuormauksen takia.

Kaksi jälkimmäistä ovat toki teoriassa mahdollisia ja sen ne tutkijat nitten

selvittävät.

 

Todennäkäisemmältä vaikuttaa että tuuli oli liian kova koneen pilotille .

 

Kyllä liian pahaan keliin lentäminen, sään ja omien taitojen väärinarviointi

on ihan yhtä mahdollista niin ultra kuin PPL-piloteillekkin eikä sitä

voi yleistettynä kumpiakaan syyttää,

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kate tarjouksestasi.

Mutta unohdat yhden jutun.

Olen jo lentänyt lähes jokaisella Ultratyypillä.

En aloittanut ilmailu-uraani  ihan eilen.. ;)

 

Aika seurakunta, kun ei kestä arvostelua :o

 

Mitä Kate tulee siihen Katanan Rotaxiin, TOINEN ROTAXI jo nokalla ja vasta 400 tuntia lasissa  ;D

 

revi siitä huumoria tai herjaa. Totuus on tuo. ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä jos välillä yritettäisiin vetää köyttä samaan suuntaan?  ::)

 

Olemme tilanteessa missä historian ja teknisen kehityksen johdosta meillä on kaksi eri määräysjärjestelmää melkolailla samaan käyttöön soveltuville ilma-aluksille. (Tarkoitan siis yksi- ja kaksipaikkaisia päivä-VFR lentokoneita.)  Tästä seuraa nykytilanteessa monta epäkohtaa. Esimerkiksi energian kuluttaminen "oman reviirin" puolustukseen (kummallakin puolella) ja se että arvokas kokemustieto, ns. kuppilatiima, ei helposti siirry ryhmästä toiseen. 

 

Kenties vallanpitäjät (nykyään Kölnissä majaa pitävät) joskus saavat aikaan uusia määräyksiä joilla tämä määräysjärjestelmästä johtuva kuilu saadaan ylitettyä. Yritystä ainakin on EASAssa havaittavissa. Mutta ennen sitä olisi hienoa jos esim. koulutustoiminnassa ja etenkin lentoturvallisuusasenteiden osalta nämä kaksi "leiriä" saataisiin lähentymään toisiaan. Tästä on jo nähtykin hyvää yritystä ja tahtotilaa, joten jatketaan mieluummin siihen malliin  ;) . Eripuraan ei meillä ole kauheasti varaa  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

> clik<

Todennäkäisemmältä vaikuttaa että tuuli oli liian kova koneen pilotille .

 

Kyllä liian pahaan keliin lentäminen, sään ja omien taitojen väärinarviointi

on ihan yhtä mahdollista niin ultra kuin PPL-piloteillekkin eikä sitä

voi yleistettynä kumpiakaan syyttää,

 

Kate

 

 

Tulihan se sieltä, vaikka hieman kivisti  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kate tarjouksestasi.

Mutta unohdat yhden jutun.

Olen jo lentänyt lähes jokaisella Ultratyypillä.

En aloittanut ilmailu-uraani  ihan eilen.. ;)

 

Tiesin sinut kokeneeksi lentäjäksi, siksi ihmettelen vain miksi arvostelet ultria ihan syyttä.

Kun sinulla on kokemusta niin olettaisi arvosteluihin asiaperusteita. Viittaan nyt

vaikka Rotax 912 luotettavuuteen, yölentämiseen tai polttoainereservien käyttöön.

 

Minun on helppo myöntää että suurin osa ultrapiloteista on suht koht kokemattomia

kun kyseinen koneluokkakin on ollut suosiossa vasta muutamia vuosia ja siksi

monet tekevät ihan kokemattomuuttaan virheitä joita kokenut pilotti ei (yleensä)tee.

 

Valitettavasti onnettomuustutkintakeskuksen raportit on joskus aika surullista luettavaa

kokeneetkin PPL-pilotitkin tekevät kohtalokkaita virheitä.

 

Milelestäni asiallinen kritiikki kokeneilta lentäjiltä on tervetullutta koska lopulta

kyllä se kuppilatiimakin jotain opettaa.

 

Mitä Kate tulee siihen Katanan Rotaxiin, TOINEN ROTAXI jo nokalla ja vasta 400 tuntia lasissa  ;D

 

revi siitä huumoria tai herjaa. Totuus on tuo. ;D

 

Ja miksiköhän se Rotaxi vaihdettiin ?  Mahtoiko tulla iskuvaurio maassa törmättyä toiseen koneeseen moottori käyden  ;)

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kyllä yhtä mieltä asenteiden istuttamisesta, ehkä rakentavampaakin voisi olla. Toisaalta Jaakko on viettänyt enemmän aikaa Malmilla, kuin moni muu meistä kotona, siinä nähnee kaikenlaista. Ja onhan opettajan työkin osaltaan myös sitä asenteiden iskostamista. Veikkaanpa, että Jaakko on enemmän iskostanut hyvää kuin pahaa oppilaisiinsa.

 

 

Samaa mieltä, osittain. Aikaa aikaansa kutakin sanoi jne...

Kukaan ei varmasti kiellä mitä eräs Malmilainen opettaja on tehnyt kymmenien vuosien aikana, kaikki kunnia siitä hänelle ja hatun nosto. Ja tämä on vähintä mmitä voi tehdä.

Mutta on eri asia jos joku nostaa itsensä siihen Isän oikealle puolelle ja kuitaten väärässä ollessaan asian parilla hymiöllä.

Lisäksi haluaisin lisätä mielipiteeni Kekkosesta, hän oli suuri valtiomies jonka olisi pitänyt ymmärtää siirtyä ajoissa sivuun.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips

Miten musta tuntuu, että aina ku täällä jutellaan Ultrista, on siinä yks sijaiskärsijä, nimittäin tietokoneen näppis :D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips

Miten musta tuntuu, että aina ku täällä jutellaan Ultrista, on siinä yks sijaiskärsijä, nimittäin tietokoneen näppis :D

HS

 

Tota Håkan saa, kun menee neuvomaan poikia ja tytteliä lentämisen turvallisuudesta.

Turpiin raikaa ja haukutaan vaikka miksi.

jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseltäni lainaten. Selvennyksenä tarkoitan että Jaakolta on takuulla tullut miljoona kertaa enemmän ja asiallisempaa asennekasvatusta kuin keltään keskiveropilotilta.

 

Kiitos  :-[

ja on tullut piilowhittuiluakin asian piristeeksi.

Olen ikämies, enkä hallitse näitä kaikkia koukeroita netissä, onkos se nyt niin tärkeätäkään, kunhan asia selviää. ;)

 

Haluan vain, että selviätte lentoelämästänne hengissä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niin paljon pilaa, etteikös totuuttakin seassa.

 

Iskeekös Ulratar-arvosteluni solusi sopukoihin.

 

Onkos nuo  Ihanus-kämmit niin pyhiä, ettei niitä voi, saa tai pidä arvostella.

 

Muista Jouni, että ilman arvostelua virheistä, ei ole parannusta. seuraa vain taantumus.

 

jk. voisitkos ystävällisesti sanoa, mitä saan sanoa ja mitä en.

 

 

No jos sinulla se totuus on, niin miksi kätkeä sitä pilan sekaan. Tulisi asia kaikille yksiselitteisesti selväksi, eikä tarvitsisi arvailla kummasta tässä on nyt kyse: totuuden siemenestä vai silkasta huulesta. Näitä juttuja lukee kuitenkin sen verran ihmisiä, joilla ei ole kokemusta punnita itse sitä mikä on totta ja mikä ei.

 

En minä noista ultrista jaksa ottaa kierroksia, taidan kuitenkin pohjimmiltani olla purjelentäjä, vaikka nimenomaan niissä piireissä luulot ja näennäistieto on kovassa kurssissa, seuraavaksi moottorilentäjä ja sitten mopulentäjä. Mutta asiattoman puheen kyllä osaan tunnistaa. Kun sitä latelee julkisesti sinun kokemuksen omaava lennonopettaja julkisesti, niin luuletko, että Ilmailuliiton vastaavan toimikunnan puheenjohtajana tyydyn vaan katselemaan? Arvostele toki noita kämmejä, mutta älä yritä esittää ettei niitä muka tapahtuisi PPL-puolella. Tasapuolisuus olisi ihan hyvä juttu, eikä se palvele ketään, että keskitytään osoittelemaan vain yhden harrastuslajin kömmähdyksiä. Silloin minä sanon näistä asioista ihan taatusti päin naamaa, oli äijä sitten kuinka arvostettu tahansa.

 

Mainitsen esimerkkinä uudestaan tuon polttoainereservin. Muualla maailmassa noudatetaan yleisesti ICAOn suositusta riittävästä polttoainemäärästä. Minusta on erittäin asiatonta, että haluat esittää yleismaailmallisesti hyväksytyn standardin epäturvallisena "tipoilla lentämisenä" vain siksi, että täällä sitä sovelletaan ultrissa. Se 45 minuutin sääntö on paikallinen erikoisuus, meikäläisen viranomaisen neronleimaus. Eikä sekään takaa absoluuttisen varmasti sitä, että polttoaine riittää loppuun saakka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös kuitenkin reservien käyttö edellytä MAYDAY-kutsua vai olenko ymmärtänyt oikein?

 

Nyt kun tästä päästiin puhumaan, osaatko Jouni kertoa millainen tilanne reserveille menosta on lennonjohtajan näkökulmasta.

 

Ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Lentoasemalla ensimmäisen hälytysasteen nousun aiheuttaa vasta se, että ilma-aluksen toimintakyky on heikentynyt (= soppa takeista huomattavan vähissä), josta on muistaakseni seurauksena lentoasemalla ns. paikallinen valmiustila. Aluelennonjohdossa vastaava on epävarmuustila. Ainoastaan ilmavoimilla on käytössä asiaa koskevat sanonnat: polttoainepula ja polttoaineminimi. Jälkimmäisessä kone pystyy tekemään normaalin lähestymisen, mutta ylösvetomahdollisuus on rajoitettu. Tarvittaessa annetaan etuoikeus muihin koneisiin koneen niin pyytäessä. Pulan kysymyksessä on hälytystilanne/lento-onnettomuusvaara. Eli silloin lennetään oikeasti tipoilla.

 

Siviilipilotti voi reserveille mentäessä todeta vain, että olipas ne hyvä olla mukana. Reserveille ei saa suunnitella lentoa, mutta ne voidaan käyttää. Tätä tässä meikäläisessä käytännössä hieman kritisoin: on luotu määräyksenomaisia sääntöjä, joita vastaan toimimista pelätään ehkä liikaakin. Hyvästä ilmailutavasta on tullut pelkoa ja ihmetystä herättävä ehdoton normi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ikämies, enkä hallitse näitä kaikkia koukeroita netissä, onkos se nyt niin tärkeätäkään, kunhan asia selviää. ;)

 

Tässäpä tämä tärkein. (tai siis tärkeintä on lentää turvallisesti, mutta) Keskustelupalstoille kirjoittaminen on mukavaa, mutta vaatii hiukan. Ei ole aina niin helppoa lukea tekstistä onko toi nyt kettuilua, vittuilua vai ihan vain hauskaa huumoria. Eikä ole aina niin helppoa kirjoittaa sillä tavalla että kaikki ymmärtävät vitsin. Ja kun vielä päästään ehkä hiukan herkemmälle osa-alueelle niin tulee sitten helpommin törmäyksiä.

 

Itse olen jo Jaskan kanssa onnistunut törmäämään tällä palstalla pari kertaa mutta varmaankin ne on unohdettu ja minäkin ymmärrän Jaskan huumoria hiukan paremmin?

 

Kyl se siitä, en epäile yhtään etteikö me kaikki olla turvallisen ilmailun kannalla oli se alla oleva lentolaite ihan mikä tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin siinä taas kävi, että toisten vahingoista oppii eniten. Hyvää tietoa voi lukea myös " rivien välistä ".

Pitää aina olla  puheenjohtaja joka ohjaa keskustelua. Tästä alkaa kuppilatiima.

 

Teemu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aika seurakunta, kun ei kestä arvostelua :o

 

 

Nytkö sinä sen vasta opit ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se olla, että teksti näyttää joskus rajulta arvostelulta. Rohkaisisin lukemaan myös rivien välistä, tai edes yrittää. Tai ajatella miten voisi omaa toimintaansa kehittää. Henkkoht voin sanoa että sillä voi olla myös positiivisia vaikutuksia, mikä saakin ajattelemaan toimivan ilmailukerhon palautesysteemiä, eli makkaranpaisto- ja kaffekeskusteluja. Saattaa olla niinkin, että itse kukin voisi tarkastella omia asenteitaan, mutta kaikesta ei tarvitse provosoitua. Muuten forumista tulee yhtä tärkeä ja kasvoton, kuin uutislehti 100:sen tekstiviestipalstasta.

 

Hyvä

Tuotahan esim Milk on harrastanut maailman sivu, joka kuun eka lauantai kerhopäivän merkeissä. Myös Hyik kokoontuu koko talven eri aiheiden piirissä säännöllisin välein, mm lentoturvallisuus on ollut aiheena. Lisäksi Mik:n kanssa yhteisiä simu online harjoituksia, me kun olemme näitä korpikenttä operaattoreita, valvotun ilmatilan harjoittelu on aiheelista.

Voisin kuvitella, että täällä käydyt keskustelut puhuttavat myös kerhopäivillä rakentavassa hengessä.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OPS M1-7:

2 MINIMIPOLTTOAINEMÄÄRÄT POTKURILENTOKONEILLA,

2.1 Lennolla, jolle varakenttää ei vaadita

(VFR-lento)

Polttoainetta on oltava käynnistykseen, koekäyttöön,

rullaukseen ja lennolle:

a) lähtökentältä määräkentälle ja

Eli: 45 min reservi on oltava. Ilman riittävää p-a ja voitelumäärää turvalliseen suorittamiseen lentoa ei saa aloittaa. Lennon aloittaminen tarkistamatta polttoainetilannetta on kielletty. Sanamuodoista pakollisin näyttää siis olevan polttoaineen, öljyn ja nesteiden tarkistus.

 

Onko tämä järjestys: 1. On kielletty  2. Ei saa  3. On oltava  ?

 

Sanamuoto on oltava näyttää koskevan myös IFR-lentoja koskevia minimipolttoainemääriä.

 

Tämä ei sitten ole vhittuilua vaan kysymys lain tulkinnasta ;D

 

Katso OPS M 2-8  Lentotoiminta ultrakevyillä lentokoneilla 5.1 lennon valmistelu:

 

 

5.1 Lennon valmistelu

UL-lentokoneen ohjaaja ei saa aloittaa lentoa ennen kuin hän on:

....

d) varmistanut, että UL-lentokoneen polttoainemäärä on riittävä aiotun lennon suorittamiseen

ja että siinä on tarpeellinen polttoainereservi ottaen huomioon reittituulet tms. viivästymistä aiheuttavat seikat

....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

d) varmistanut, että UL-lentokoneen polttoainemäärä on riittävä aiotun lennon suorittamiseen

ja että siinä on tarpeellinen polttoainereservi ottaen huomioon reittituulet tms. viivästymistä aiheuttavat seikat....

 

 

Minkähänlaiset sanktiot tulee, jos laskeekin kulutuksen väärin.?

 

Suuttukaa tai ei, maistuu kyllä vahvasti siltä, että tuo on kikkailua MTOW:n kanssa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan että samat sanktiot kuin esim. piipperillä. Eli alas tullaan ja sit selitellään.. 45 min. polttoaine=6kg eli ei tarvitse edes kikkailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

d) varmistanut, että UL-lentokoneen polttoainemäärä on riittävä aiotun lennon suorittamiseen

ja että siinä on tarpeellinen polttoainereservi ottaen huomioon reittituulet tms. viivästymistä aiheuttavat seikat....

 

 

Minkähänlaiset sanktiot tulee, jos laskeekin kulutuksen väärin.?

 

Suuttukaa tai ei, maistuu kyllä vahvasti siltä, että tuo on kikkailua MTOW:n kanssa

 

Pahimmassa tapauksessa seuraa hengenlähtö, tai ainakin sattuu kamalasti, voi lisäksi kallis konekkin

mennä rikki. En tiedä edes korvaako vakuutuskaan jos syynä on oma tyhmyys.

 

Ihmisten lakeja voi rikkoa jos ei jää kiinni mutta fysiikan lakien rikkomisesta jää kiinni aina

ja se rangaistus voi olla aika ankara niihin ihmisten lakeihin verrattuna. Se taas että se

kone pysyy siellä ilmassa niissä sylintereissä palavan polttoaineen avulla on fysiikan laki.

 

Niin on myös fyssikan laki että liian suurella painola ei kone ehkä lähdekkään ilmaan lyhyeltä

kiitotieltä ja rangaistus odottaa siellä lähipusikossa.

 

Molemmat fysiikan lain koskevat ihan yhtäläisesti niin moottori- ja ultrakevyitä lentokoneita

ja mielestäni terveen järjen käyttö on pakollista ihan samassa määrin molemmissa.

Fysiikan lakien kanssa on aika vähän varaa kikkailulle.

 

On turhaa alkaa haukkumaan toisten koneita MTOW:n tai huonon teho-painosuhteen kanssa.

Tärkeää on tuntea oman koneen rajoitukset ja hallita se järjen käyttö.

 

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kate.

ei millään pahalla, mutta sun lukemisen ymmärtämisessä on toivomisen varaa. ;D

 

leikkaus sanomastasi Kate.

> On turhaa alkaa haukkumaan toisten koneita MTOW:n tai huonon teho-painosuhteen kanssa.

Tärkeää on tuntea oman koneen rajoitukset ja hallita se järjen käyttö.<

 

En haukkunut, IHMETTELIN VAIN. :o

 

Tuo MaxTOW:n rajoitukset aiheuttavat kaikille kikkailua, myös lentokoneille, joilla on nuo lisäbensat jo valmiiksi mukana.

 

Toinen anteeksipyyntö: sulla käy suu kuin poliitikolla = paljon sanoja ja vähän asiaa.

Mun mielipide  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli: 45 min reservi on oltava. Ilman riittävää p-a ja voitelumäärää turvalliseen suorittamiseen lentoa ei saa aloittaa. Lennon aloittaminen tarkistamatta polttoainetilannetta on kielletty. Sanamuodoista pakollisin näyttää siis olevan polttoaineen, öljyn ja nesteiden tarkistus.

 

Onko tämä järjestys: 1. On kielletty  2. Ei saa  3. On oltava  ?

 

Tämä koskee lentokoneilla suoritettavia lentoja. Ultrilla lennettäessä polttoainetta tulee olla OPS M2-8 mukaisesti, kuten Armin jo esitti.

 

Suuttukaa tai ei, maistuu kyllä vahvasti siltä, että tuo on kikkailua MTOW:n kanssa

 

So what? Ja silloin toimitaan silti just niinkuin ilmailun sivistysvaltioissa tehdään, eikä minkään peräpohjolan erikoisen kolmenvartin lain mukaisesti. Maksimimassa lyhennetään nykyisin MTOM.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

>So what? Ja silloin toimitaan silti just niinkuin ilmailun sivistysvaltioissa tehdään, eikä minkään peräpohjolan erikoisen kolmenvartin lain mukaisesti. Maksimimassa lyhennetään nykyisin MTOM.<

 

Entäs maksimi lentoonlähtömassa?

 

Saanen huomauttaa että, täällä sivitysvaltiossamme ei ole mitään " komenvartin lakeja".

Täällä on vain ilmailuviranomaisen asettamia määräyksiä, joilla on lain voima.

Ei ole lex-laukkasia.  ;D

 

<Tämä koskee lentokoneilla suoritettavia lentoja. Ultrilla lennettäessä polttoainetta tulee olla OPS M2-8 mukaisesti, kuten Armin jo esitti.<

 

jk. siis ultra ei ole lentokone ?   ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään