Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Tuossa kerroin taannoin,erään onnellisuustutkijan kertomuksen Rutaxin tulosta Kuopiosta Malmille. Oli kuulemma viikon kuluttua Naarajärvellä kolmannessa moottorin vaihdossa. Tulossa oli kuulemma Onnettomuustutkija taisi tietää tahdit, entä sinä, mahtoikohan niitä olla neljä vai kaksi ja monestakohan Ari kirjoitti ? Jotenkin vaan muistan Malmin lentoasemarakennuksen seinillä olleen juuri Skymenin hienoja tauluja joissa oli DA20-A1 Katanan kuva ? Mahdatko yhtään muistaa mikä moottori siinä oli ? Montako kertaa jouduit sen vaihtamaan ? Mikähän moottori mahtaa olla lähes kaikissa muutaman viimevuoden suomeen tulleissa ultrissa ? En omasta mielestäni ole tosikko mutta en silti oikein ymmärrä tätä toisten ilmailijoiden halveksintaa. Omasta mielestäni niin moottorikokeilla kuin ultrillakin on tosi kivaa lentää ja molemmissa porukoissa on todella kivaa porukkaa. Varmaan se purjelentokin on tosi kivaa. Terveen järjen käyttö on ihan yhtä järkevää ja hyödyksi niin moottori- kuin ultralennossakin. Tämä koskee ihan samalla tavalla kaikkea lennonsuunnittelua ja lentämistä, polttoainereservejä, mihin säähän uskalta lähteä lentämään, milloin ja milla koulutuksella ja koneella lennetään oikeasti NF:ää tai IFR:ää jne. On ihan turhaa olettaa että ultralentäjät enempää kuin moottorilentäjätkään yleisesti ottaen lentäisivät ilman riittäviä reservejä tai eivät tietäsi mikä on lentäsääntöjen yön määrätelmä ja eivät pitäisi sitä mielessä kun ovat ilmassa auringonlaskun jälkeen. Kyllä se lentäjä tekee ihan yhtä suuren virheen ultralla tai moottorikoneella jos lähtee vajaalla polttoainereservillä itselleen liian kovaan keliin ja lentää ihan oikeassa lentosääntöjen mukaisessa yössä jossa se suuri kohde ei näy kahdeksan kilomeririn päässä ilman asianmukaista koulutusta ja asianmukaisesti varustettua konetta. Miksi siis arvostelet ultria tai ultralentäjiä jos tarkalleen samat asiat koskevat ihan samassa muodossa moottorilentäjiä ? Jos ultrat tuntuvat niin hirveiltä, niin käy joskus kokeilemassa, pääset ilmaiseksi meidän TL-96 starin kyytiin tutustumislennolle ja varmaan moni muukin voisi ultrakyytiä tarjota. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Edelliselle Valitettavasti Kate kysessä on usein ( ei toki kaikilla) vanhenevilla suomalaisïlla miehillä jotka näkevät vain oman napansa, aina eivät tosin sitäkään fyysisesti. Oireyhtymään liittyy sitkeä inttäminen, muitten mollaaminen ja oman itsensä korostaminen. Kunnioittakaamme näitä pioneereja antamalla heidän puhua ajoittain solvaavastikin ja kääntäkäämme toinen poskemme. Ongelma on lähinnä se miten he muovaavat "rookieja" eli ilmailun alalla ensiaskeleitaan ottavia joilla ei ole vielä tieto/taitoa muodostaa omaa mielipidettään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Iskeekös Ulratar-arvosteluni solusi sopukoihin. Onkos nuo Ihanus-kämmit niin pyhiä, ettei niitä voi, saa tai pidä arvostella. Muista Jouni, että ilman arvostelua virheistä, ei ole parannusta. seuraa vain taantumus. On eri asia esittää perusteltua kritiikkiä kuin syyttää ihan ilman perusteluja. En minäkään ala yleisesti arvostelemaan että moottorilentäjillä olisi sitä sivumyötäistä liikaa tullut pullosta otetua jos koku saa kellukecessnan katolleen Malmilla. Kyllä se samainen onnellisuustutkija on myös muistnut humauttaa että niillä Cessnoilla on kumman yleinen se asento jossa ne ovat pyörät kohti taivasta. Nyt kun on keskusteltu tästä Ikaruksen kaatumisesta helsingin edustalla nin eiköhän ole moneenkertaan käyty läpi että silloin ei vallinnut lentäsääntöjen mukainen yö. Ei myöskään ole mitään näyttöä että syynä olisi ollut polttoaineen loppuminen liian pienien reservien takia tai koneen ohjattavuuden menetys väärän kuormauksen takia. Kaksi jälkimmäistä ovat toki teoriassa mahdollisia ja sen ne tutkijat nitten selvittävät. Todennäkäisemmältä vaikuttaa että tuuli oli liian kova koneen pilotille . Kyllä liian pahaan keliin lentäminen, sään ja omien taitojen väärinarviointi on ihan yhtä mahdollista niin ultra kuin PPL-piloteillekkin eikä sitä voi yleistettynä kumpiakaan syyttää, Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Kiitos Kate tarjouksestasi. Mutta unohdat yhden jutun. Olen jo lentänyt lähes jokaisella Ultratyypillä. En aloittanut ilmailu-uraani ihan eilen.. Aika seurakunta, kun ei kestä arvostelua Mitä Kate tulee siihen Katanan Rotaxiin, TOINEN ROTAXI jo nokalla ja vasta 400 tuntia lasissa revi siitä huumoria tai herjaa. Totuus on tuo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Mitä jos välillä yritettäisiin vetää köyttä samaan suuntaan? Olemme tilanteessa missä historian ja teknisen kehityksen johdosta meillä on kaksi eri määräysjärjestelmää melkolailla samaan käyttöön soveltuville ilma-aluksille. (Tarkoitan siis yksi- ja kaksipaikkaisia päivä-VFR lentokoneita.) Tästä seuraa nykytilanteessa monta epäkohtaa. Esimerkiksi energian kuluttaminen "oman reviirin" puolustukseen (kummallakin puolella) ja se että arvokas kokemustieto, ns. kuppilatiima, ei helposti siirry ryhmästä toiseen. Kenties vallanpitäjät (nykyään Kölnissä majaa pitävät) joskus saavat aikaan uusia määräyksiä joilla tämä määräysjärjestelmästä johtuva kuilu saadaan ylitettyä. Yritystä ainakin on EASAssa havaittavissa. Mutta ennen sitä olisi hienoa jos esim. koulutustoiminnassa ja etenkin lentoturvallisuusasenteiden osalta nämä kaksi "leiriä" saataisiin lähentymään toisiaan. Tästä on jo nähtykin hyvää yritystä ja tahtotilaa, joten jatketaan mieluummin siihen malliin . Eripuraan ei meillä ole kauheasti varaa ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 > clik< Todennäkäisemmältä vaikuttaa että tuuli oli liian kova koneen pilotille . Kyllä liian pahaan keliin lentäminen, sään ja omien taitojen väärinarviointi on ihan yhtä mahdollista niin ultra kuin PPL-piloteillekkin eikä sitä voi yleistettynä kumpiakaan syyttää, Kate Tulihan se sieltä, vaikka hieman kivisti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Nyt puhutaan taas asiaa. Kiitos pojat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Kiitos Kate tarjouksestasi. Mutta unohdat yhden jutun. Olen jo lentänyt lähes jokaisella Ultratyypillä. En aloittanut ilmailu-uraani ihan eilen.. Tiesin sinut kokeneeksi lentäjäksi, siksi ihmettelen vain miksi arvostelet ultria ihan syyttä. Kun sinulla on kokemusta niin olettaisi arvosteluihin asiaperusteita. Viittaan nyt vaikka Rotax 912 luotettavuuteen, yölentämiseen tai polttoainereservien käyttöön. Minun on helppo myöntää että suurin osa ultrapiloteista on suht koht kokemattomia kun kyseinen koneluokkakin on ollut suosiossa vasta muutamia vuosia ja siksi monet tekevät ihan kokemattomuuttaan virheitä joita kokenut pilotti ei (yleensä)tee. Valitettavasti onnettomuustutkintakeskuksen raportit on joskus aika surullista luettavaa kokeneetkin PPL-pilotitkin tekevät kohtalokkaita virheitä. Milelestäni asiallinen kritiikki kokeneilta lentäjiltä on tervetullutta koska lopulta kyllä se kuppilatiimakin jotain opettaa. Mitä Kate tulee siihen Katanan Rotaxiin, TOINEN ROTAXI jo nokalla ja vasta 400 tuntia lasissa revi siitä huumoria tai herjaa. Totuus on tuo. Ja miksiköhän se Rotaxi vaihdettiin ? Mahtoiko tulla iskuvaurio maassa törmättyä toiseen koneeseen moottori käyden Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Olen kyllä yhtä mieltä asenteiden istuttamisesta, ehkä rakentavampaakin voisi olla. Toisaalta Jaakko on viettänyt enemmän aikaa Malmilla, kuin moni muu meistä kotona, siinä nähnee kaikenlaista. Ja onhan opettajan työkin osaltaan myös sitä asenteiden iskostamista. Veikkaanpa, että Jaakko on enemmän iskostanut hyvää kuin pahaa oppilaisiinsa. Samaa mieltä, osittain. Aikaa aikaansa kutakin sanoi jne... Kukaan ei varmasti kiellä mitä eräs Malmilainen opettaja on tehnyt kymmenien vuosien aikana, kaikki kunnia siitä hänelle ja hatun nosto. Ja tämä on vähintä mmitä voi tehdä. Mutta on eri asia jos joku nostaa itsensä siihen Isän oikealle puolelle ja kuitaten väärässä ollessaan asian parilla hymiöllä. Lisäksi haluaisin lisätä mielipiteeni Kekkosesta, hän oli suuri valtiomies jonka olisi pitänyt ymmärtää siirtyä ajoissa sivuun. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Heips Miten musta tuntuu, että aina ku täällä jutellaan Ultrista, on siinä yks sijaiskärsijä, nimittäin tietokoneen näppis HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Heips Miten musta tuntuu, että aina ku täällä jutellaan Ultrista, on siinä yks sijaiskärsijä, nimittäin tietokoneen näppis HS Tota Håkan saa, kun menee neuvomaan poikia ja tytteliä lentämisen turvallisuudesta. Turpiin raikaa ja haukutaan vaikka miksi. jaska Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 30, 2007 Itseltäni lainaten. Selvennyksenä tarkoitan että Jaakolta on takuulla tullut miljoona kertaa enemmän ja asiallisempaa asennekasvatusta kuin keltään keskiveropilotilta. Kiitos ja on tullut piilowhittuiluakin asian piristeeksi. Olen ikämies, enkä hallitse näitä kaikkia koukeroita netissä, onkos se nyt niin tärkeätäkään, kunhan asia selviää. Haluan vain, että selviätte lentoelämästänne hengissä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 Ei niin paljon pilaa, etteikös totuuttakin seassa. Iskeekös Ulratar-arvosteluni solusi sopukoihin. Onkos nuo Ihanus-kämmit niin pyhiä, ettei niitä voi, saa tai pidä arvostella. Muista Jouni, että ilman arvostelua virheistä, ei ole parannusta. seuraa vain taantumus. jk. voisitkos ystävällisesti sanoa, mitä saan sanoa ja mitä en. No jos sinulla se totuus on, niin miksi kätkeä sitä pilan sekaan. Tulisi asia kaikille yksiselitteisesti selväksi, eikä tarvitsisi arvailla kummasta tässä on nyt kyse: totuuden siemenestä vai silkasta huulesta. Näitä juttuja lukee kuitenkin sen verran ihmisiä, joilla ei ole kokemusta punnita itse sitä mikä on totta ja mikä ei. En minä noista ultrista jaksa ottaa kierroksia, taidan kuitenkin pohjimmiltani olla purjelentäjä, vaikka nimenomaan niissä piireissä luulot ja näennäistieto on kovassa kurssissa, seuraavaksi moottorilentäjä ja sitten mopulentäjä. Mutta asiattoman puheen kyllä osaan tunnistaa. Kun sitä latelee julkisesti sinun kokemuksen omaava lennonopettaja julkisesti, niin luuletko, että Ilmailuliiton vastaavan toimikunnan puheenjohtajana tyydyn vaan katselemaan? Arvostele toki noita kämmejä, mutta älä yritä esittää ettei niitä muka tapahtuisi PPL-puolella. Tasapuolisuus olisi ihan hyvä juttu, eikä se palvele ketään, että keskitytään osoittelemaan vain yhden harrastuslajin kömmähdyksiä. Silloin minä sanon näistä asioista ihan taatusti päin naamaa, oli äijä sitten kuinka arvostettu tahansa. Mainitsen esimerkkinä uudestaan tuon polttoainereservin. Muualla maailmassa noudatetaan yleisesti ICAOn suositusta riittävästä polttoainemäärästä. Minusta on erittäin asiatonta, että haluat esittää yleismaailmallisesti hyväksytyn standardin epäturvallisena "tipoilla lentämisenä" vain siksi, että täällä sitä sovelletaan ultrissa. Se 45 minuutin sääntö on paikallinen erikoisuus, meikäläisen viranomaisen neronleimaus. Eikä sekään takaa absoluuttisen varmasti sitä, että polttoaine riittää loppuun saakka. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 Eikös kuitenkin reservien käyttö edellytä MAYDAY-kutsua vai olenko ymmärtänyt oikein? Nyt kun tästä päästiin puhumaan, osaatko Jouni kertoa millainen tilanne reserveille menosta on lennonjohtajan näkökulmasta. Ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Lentoasemalla ensimmäisen hälytysasteen nousun aiheuttaa vasta se, että ilma-aluksen toimintakyky on heikentynyt (= soppa takeista huomattavan vähissä), josta on muistaakseni seurauksena lentoasemalla ns. paikallinen valmiustila. Aluelennonjohdossa vastaava on epävarmuustila. Ainoastaan ilmavoimilla on käytössä asiaa koskevat sanonnat: polttoainepula ja polttoaineminimi. Jälkimmäisessä kone pystyy tekemään normaalin lähestymisen, mutta ylösvetomahdollisuus on rajoitettu. Tarvittaessa annetaan etuoikeus muihin koneisiin koneen niin pyytäessä. Pulan kysymyksessä on hälytystilanne/lento-onnettomuusvaara. Eli silloin lennetään oikeasti tipoilla. Siviilipilotti voi reserveille mentäessä todeta vain, että olipas ne hyvä olla mukana. Reserveille ei saa suunnitella lentoa, mutta ne voidaan käyttää. Tätä tässä meikäläisessä käytännössä hieman kritisoin: on luotu määräyksenomaisia sääntöjä, joita vastaan toimimista pelätään ehkä liikaakin. Hyvästä ilmailutavasta on tullut pelkoa ja ihmetystä herättävä ehdoton normi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 Olen ikämies, enkä hallitse näitä kaikkia koukeroita netissä, onkos se nyt niin tärkeätäkään, kunhan asia selviää. Tässäpä tämä tärkein. (tai siis tärkeintä on lentää turvallisesti, mutta) Keskustelupalstoille kirjoittaminen on mukavaa, mutta vaatii hiukan. Ei ole aina niin helppoa lukea tekstistä onko toi nyt kettuilua, vittuilua vai ihan vain hauskaa huumoria. Eikä ole aina niin helppoa kirjoittaa sillä tavalla että kaikki ymmärtävät vitsin. Ja kun vielä päästään ehkä hiukan herkemmälle osa-alueelle niin tulee sitten helpommin törmäyksiä. Itse olen jo Jaskan kanssa onnistunut törmäämään tällä palstalla pari kertaa mutta varmaankin ne on unohdettu ja minäkin ymmärrän Jaskan huumoria hiukan paremmin? Kyl se siitä, en epäile yhtään etteikö me kaikki olla turvallisen ilmailun kannalla oli se alla oleva lentolaite ihan mikä tahansa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 Näin siinä taas kävi, että toisten vahingoista oppii eniten. Hyvää tietoa voi lukea myös " rivien välistä ". Pitää aina olla puheenjohtaja joka ohjaa keskustelua. Tästä alkaa kuppilatiima. Teemu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 Aika seurakunta, kun ei kestä arvostelua Nytkö sinä sen vasta opit ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 Voihan se olla, että teksti näyttää joskus rajulta arvostelulta. Rohkaisisin lukemaan myös rivien välistä, tai edes yrittää. Tai ajatella miten voisi omaa toimintaansa kehittää. Henkkoht voin sanoa että sillä voi olla myös positiivisia vaikutuksia, mikä saakin ajattelemaan toimivan ilmailukerhon palautesysteemiä, eli makkaranpaisto- ja kaffekeskusteluja. Saattaa olla niinkin, että itse kukin voisi tarkastella omia asenteitaan, mutta kaikesta ei tarvitse provosoitua. Muuten forumista tulee yhtä tärkeä ja kasvoton, kuin uutislehti 100:sen tekstiviestipalstasta. Hyvä Tuotahan esim Milk on harrastanut maailman sivu, joka kuun eka lauantai kerhopäivän merkeissä. Myös Hyik kokoontuu koko talven eri aiheiden piirissä säännöllisin välein, mm lentoturvallisuus on ollut aiheena. Lisäksi Mik:n kanssa yhteisiä simu online harjoituksia, me kun olemme näitä korpikenttä operaattoreita, valvotun ilmatilan harjoittelu on aiheelista. Voisin kuvitella, että täällä käydyt keskustelut puhuttavat myös kerhopäivillä rakentavassa hengessä. HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 OPS M1-7: 2 MINIMIPOLTTOAINEMÄÄRÄT POTKURILENTOKONEILLA, 2.1 Lennolla, jolle varakenttää ei vaadita (VFR-lento) Polttoainetta on oltava käynnistykseen, koekäyttöön, rullaukseen ja lennolle: a) lähtökentältä määräkentälle ja Eli: 45 min reservi on oltava. Ilman riittävää p-a ja voitelumäärää turvalliseen suorittamiseen lentoa ei saa aloittaa. Lennon aloittaminen tarkistamatta polttoainetilannetta on kielletty. Sanamuodoista pakollisin näyttää siis olevan polttoaineen, öljyn ja nesteiden tarkistus. Onko tämä järjestys: 1. On kielletty 2. Ei saa 3. On oltava ? Sanamuoto on oltava näyttää koskevan myös IFR-lentoja koskevia minimipolttoainemääriä. Tämä ei sitten ole vhittuilua vaan kysymys lain tulkinnasta Katso OPS M 2-8 Lentotoiminta ultrakevyillä lentokoneilla 5.1 lennon valmistelu: 5.1 Lennon valmistelu UL-lentokoneen ohjaaja ei saa aloittaa lentoa ennen kuin hän on: .... d) varmistanut, että UL-lentokoneen polttoainemäärä on riittävä aiotun lennon suorittamiseen ja että siinä on tarpeellinen polttoainereservi ottaen huomioon reittituulet tms. viivästymistä aiheuttavat seikat .... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 d) varmistanut, että UL-lentokoneen polttoainemäärä on riittävä aiotun lennon suorittamiseen ja että siinä on tarpeellinen polttoainereservi ottaen huomioon reittituulet tms. viivästymistä aiheuttavat seikat.... Minkähänlaiset sanktiot tulee, jos laskeekin kulutuksen väärin.? Suuttukaa tai ei, maistuu kyllä vahvasti siltä, että tuo on kikkailua MTOW:n kanssa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 Veikkaan että samat sanktiot kuin esim. piipperillä. Eli alas tullaan ja sit selitellään.. 45 min. polttoaine=6kg eli ei tarvitse edes kikkailla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 d) varmistanut, että UL-lentokoneen polttoainemäärä on riittävä aiotun lennon suorittamiseen ja että siinä on tarpeellinen polttoainereservi ottaen huomioon reittituulet tms. viivästymistä aiheuttavat seikat.... Minkähänlaiset sanktiot tulee, jos laskeekin kulutuksen väärin.? Suuttukaa tai ei, maistuu kyllä vahvasti siltä, että tuo on kikkailua MTOW:n kanssa Pahimmassa tapauksessa seuraa hengenlähtö, tai ainakin sattuu kamalasti, voi lisäksi kallis konekkin mennä rikki. En tiedä edes korvaako vakuutuskaan jos syynä on oma tyhmyys. Ihmisten lakeja voi rikkoa jos ei jää kiinni mutta fysiikan lakien rikkomisesta jää kiinni aina ja se rangaistus voi olla aika ankara niihin ihmisten lakeihin verrattuna. Se taas että se kone pysyy siellä ilmassa niissä sylintereissä palavan polttoaineen avulla on fysiikan laki. Niin on myös fyssikan laki että liian suurella painola ei kone ehkä lähdekkään ilmaan lyhyeltä kiitotieltä ja rangaistus odottaa siellä lähipusikossa. Molemmat fysiikan lain koskevat ihan yhtäläisesti niin moottori- ja ultrakevyitä lentokoneita ja mielestäni terveen järjen käyttö on pakollista ihan samassa määrin molemmissa. Fysiikan lakien kanssa on aika vähän varaa kikkailulle. On turhaa alkaa haukkumaan toisten koneita MTOW:n tai huonon teho-painosuhteen kanssa. Tärkeää on tuntea oman koneen rajoitukset ja hallita se järjen käyttö. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 Kate. ei millään pahalla, mutta sun lukemisen ymmärtämisessä on toivomisen varaa. leikkaus sanomastasi Kate. > On turhaa alkaa haukkumaan toisten koneita MTOW:n tai huonon teho-painosuhteen kanssa. Tärkeää on tuntea oman koneen rajoitukset ja hallita se järjen käyttö.< En haukkunut, IHMETTELIN VAIN. Tuo MaxTOW:n rajoitukset aiheuttavat kaikille kikkailua, myös lentokoneille, joilla on nuo lisäbensat jo valmiiksi mukana. Toinen anteeksipyyntö: sulla käy suu kuin poliitikolla = paljon sanoja ja vähän asiaa. Mun mielipide Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 Eli: 45 min reservi on oltava. Ilman riittävää p-a ja voitelumäärää turvalliseen suorittamiseen lentoa ei saa aloittaa. Lennon aloittaminen tarkistamatta polttoainetilannetta on kielletty. Sanamuodoista pakollisin näyttää siis olevan polttoaineen, öljyn ja nesteiden tarkistus. Onko tämä järjestys: 1. On kielletty 2. Ei saa 3. On oltava ? Tämä koskee lentokoneilla suoritettavia lentoja. Ultrilla lennettäessä polttoainetta tulee olla OPS M2-8 mukaisesti, kuten Armin jo esitti. Suuttukaa tai ei, maistuu kyllä vahvasti siltä, että tuo on kikkailua MTOW:n kanssa So what? Ja silloin toimitaan silti just niinkuin ilmailun sivistysvaltioissa tehdään, eikä minkään peräpohjolan erikoisen kolmenvartin lain mukaisesti. Maksimimassa lyhennetään nykyisin MTOM. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 31, 2007 >So what? Ja silloin toimitaan silti just niinkuin ilmailun sivistysvaltioissa tehdään, eikä minkään peräpohjolan erikoisen kolmenvartin lain mukaisesti. Maksimimassa lyhennetään nykyisin MTOM.< Entäs maksimi lentoonlähtömassa? Saanen huomauttaa että, täällä sivitysvaltiossamme ei ole mitään " komenvartin lakeja". Täällä on vain ilmailuviranomaisen asettamia määräyksiä, joilla on lain voima. Ei ole lex-laukkasia. <Tämä koskee lentokoneilla suoritettavia lentoja. Ultrilla lennettäessä polttoainetta tulee olla OPS M2-8 mukaisesti, kuten Armin jo esitti.< jk. siis ultra ei ole lentokone ? ;D Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla