Guest laurindo

Matkustamokuulutus

12 viestiä aiheessa

Lentelin vuosi sitten Finnairin Boeing-757:llä Agadiriin. En nyt muista oltiinko juuri sinne menossa vai sieltä lähtemässä mutta koneessa ennen lähtöä kotiin/portille saapumista jompikumpi piloteista kuulutti matkustamomiehistölle: Crew, ready for crosscheck. Eli mitäs tuo niinkuin tarkoittaa. Oma olettamukseni on että sillä on jotain tekemistä koneen ovien kanssa mutta ajattelin kuitenkin kysyä teiltä jotka tiedätte enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamohenkilökunnalla on määrätty minkä oven kukakin sulkee ja crosscheckaaminen sitten tarkoittaa että tarkistetaan että toiset ovat sulkeneet omat ovensa. Näin minä sen olen ainakin ymmärtänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutua....

 

Yleensä (niissä konetyypeissä jossa on hätäslaidit) purseri kuuluttaa "Cabin crew, arm doors and crosscheck". Se meinaa muistaakseni sitä, että emot niin sanotusti armaavat ovet niin, että hätäliuku poksahtaa ulos jos jostain syystä tarvitsisee tehdä hätäpoistumisen. Crosscheck tarkoittaa nimensä mukaan sitä, että emännät tarkistavat ovet ristiin. Kun yksi emäntä armaa L1 oven ja toinen R1 oven, nämä kaksi emäntää vaihtavat paikkaa ja tarkistavat, että ovet ovat tosiaan armattuina.

 

Näin ainakin muistelisin. Tarkentakaa jos tiedätte paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitti vastauksista :D

 

Eli armaus kaiketi tarkoittaa valmiustilaan laittamista ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli armaus kaiketi tarkoittaa valmiustilaan laittamista ???

Kun ovi on "armed" niin jos sen avaa niin tulee se pelatusliukumäki kans ulos. Siitä syystä ne "disarmataan" ennen portille tuloa...ei oo kivaa jos joku avaa oven portilla kun ne on armattu(näinkin on käynyt useaan otteeseen) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin kerran British Midlandsin Avrolla (LH:n lento), josta joku oli vetänyt slaidin platalle Helsingissä. Paluulennolle Müncheniin koneeseen voitiin ottaa vain 60 paxia kun yhdestä ovesta puuttui liukumäki.

 

Minkäslainen operaatio (uuden) slaidin pakkaaminen on ?Kuvittelisi, että tuollaisten tilanteiden varalta kulkisi joku "varaslaidikasetti" tms. aina mukana koneessa.

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäslainen operaatio (uuden) slaidin pakkaaminen on ?Kuvittelisi, että tuollaisten tilanteiden varalta kulkisi joku "varaslaidikasetti" tms. aina mukana koneessa.

Kyllä siihen useita tunteja menee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siihen useita tunteja menee...

Ja rahaa....

 

Tässä vähän aikaa sitten luin tilanteesta, jossa Newcastlen kentällä MyTravelin koneessa oli ennen lentoa emo suuttunut pahasti jostain asiasta että aukaisi oven, liukui slaidia pitkin alas platalle ja käveli pois. Lento viivästyi monella tunnilla, koska kone jouduttiin vaihtamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja rahaa....

 

Tässä vähän aikaa sitten luin tilanteesta, jossa Newcastlen kentällä MyTravelin koneessa oli ennen lentoa emo suuttunut pahasti jostain asiasta että aukaisi oven, liukui slaidia pitkin alas platalle ja käveli pois. Lento viivästyi monella tunnilla, koska kone jouduttiin vaihtamaan.

Meni varmaan samalla se emokin vaihtoon ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään