Jaakko Nors

Painajaismainen paluulento Pekingistä (AY0052, 25.8.2007)

128 viestiä aiheessa

Terveisiä Kiinasta!

 

Finnairin lento AY0052, 25.8.2007 sai eriskummallisia käänteitä, jotka ajatettelin kanssanne jakaa. Koneena oli OH-LGB, MD11.

 

Koneen tullessa Pekingiin, siinä todettiin moottorivaurio. Kakkosmoottorissa (keskellä takasiivessä) oli hydrauliikan  nestevuoto. Kipparin ja co-pilotin mukaan yksinkertainen korjata, mutta aikaaviepä. Aikaa se veikin. Kone oli ensin putkella, mutta vedettiin sieltä pois platalle, jossa sitä korjattiin. Lopulta lähdimme kentältä vasta 9,5 tunnin odotuksen jälkeen. Viimeisen tunnin viivästykseen oli tosin syy espanjalaisten matkustajien.

 

Tiero lähtöajasta ei ollut alussa selvillä. Lähtöaikaa siirrettiin aina tunnilla eteenpäin. Tiedotukset tulivat kiinaksi, muista ei saanut juuri selvää. Matkaoppaamme kävi aina tiskillä tiedustelemassa tilannetta. Siellä oli jatkuvasti myös joukko espanjalaisia riehumassa ja valittamassa tilanteen tuskallisuudesta.

 

No, moottoririkko ihan ymmärrettävä syy viivästykseen. Matkustajia rupesi harmittamaan kentän tiedotus ja kiinalaisen tekniikkaväen arviot korjaksen kestosta. Asiat rupesivat menemään pieleen, kun meidät siirrettiin koneeseen. Finnairin henkilökunta sai aivan väärät arviot kiinalaiselta tekniikalta moottorin korjauksen kestosta.

 

Hiukan alle 6 tunnin odotuksen jälkeen, meidät kärrättiin terminaalista bussilla koneeseen. Luulimme, että nyt pääsemme matkaan. Vietimme koneessa kuitenkin yli kolme tuntia. Tilanteen teki tukalaksi se, että koneen omat moottorit eivät tuottaneet sähköä, olimme ilmeisesti kentän virran varassa. Eli kun ulkona oli +35, koneessa sisällä lämpötila oli varmaan lähellä sitä. Sisällä oli niin kuuma, että kauluspaita liimautui täysin ihoon kiinni ja hiki virtasi avoimesti. Jopa lentoemännät huiskuttelivat itseään turvaohjeilla: olo oli todella tukala.

 

Kentällä ollessamme saimme juotavaa, vettä ja limua niin paljon kun halusimme. Meille tarjottiin, muffinssit, kolmioleivät ja lopulta myös lounas. Mutta koneessa tarjoilu oli niukempaa. Meille tarjottiin hiukan vettä ja tuoremehua. Matkustamohenkilökunta oli tosin niin työllistetty koko ajan, että he eivät varmaankaan ehtineet tarjota juotavaa riittävällä tahdilla. Matkustajat valittavat henkilökunnalle jatkuvasti, joten heidän aika meni keskustellessa matkustajien kanssa.

 

Ihmiset alkoivat sisällä koneessa saada melko nopeasti terveydellisiä ongelmia. Samalla lomamatkalla ollut henkilö, noin 30-vuotias astmaa sairastava naishenkilö sai jonkinlaisen paniikki- ja hengenahdistuskohtauksen, koska koneessa oli kuuma ja erityisen huono happi. Hänelle tarjottiin lisähappea pulloista, joita hän käyttikin koko platalla seisonta ajan, sekä lennon alkupuolella.

 

Kun matkatoverina ollut, happipulloja tarvinnut nainen koitti saada ensin ilmaa koneen avoimista ovista, oli sama espanjalaisporukka blokannut hänen pääsynsä ovelle. Nainen oli tuupertua. Espanjalaiset olivat ovella asenteella "Minä olen nyt tässä".

 

Kun olimme virunneet noin kaksi tuntia koneessa, hermostui eräs espanjalainen nainen täysin. Hän valitti yleisesti oloja epäinhillimillisiksi, vaati korvauksia. Hän moitti henkilökuntaa ja lentoyhtiötä, sekä suomalaisia yleensä. Häntä koitti monikin lentoemäntä rauhoitella, tuloksetta.

 

Kippari teki kakkosmoottorilla testejä. Testien aikana matkustajien piti tulla istumaan paikoilleen. Muut paitsi espanjalaiset tottelivat. Ja siitä tulikin kovasti riitaa. "Minä en tule sisään, ellei itse kapteeni tule itse pyytämään". Lentoemäntä totesi, että sinulla on viisi minuuttia aikaa päättää, lennätkö kanssamme vai jäätkö kentälle.

 

Lentohenkilökunta koitti rauhoitella heidän riehuntaa ja lopulta selvittää tilannetta. Ihmiset piti saada sisään moottorin testausta varten. "Jos ette nyt tule koneeseen sisään (koneen alkupäässä oli portaat oven edessä, jonka eteen pääsi avoimeen oveen haukkaamaan happea) niin jätämme Teidän  lennolta". Espanjalainen nainen käyttäytyi agressiivisesti. Lopulta hänelle todettiin, että jollet rauhoitu, kutsumme sinulle poliisit. Nainen: "minä kutsun sinulle poliisit, minä kutsun Finnairille poliisit".

 

Tilanne kärjistyi siten, että hän löi purseria! Viha tarttui hänen kanssamatkustajiin. Muut espanjalaiset rupesivat riehumaan ja käyttäytymään agressiivisesti. Jotkut koittivat avata hätäpoistumistietä. Tämän henkilökunta onnistui estämään. Hyvä niin, sillä se olisi laukaissut myös liukumäet. Tämä olisi viivästyttänyt konetta varmasti hyvin pitkään.

 

Lentoemännät olivat katsoneet ja pyrkineet rauhoittelemaan tilannetta jo pitkään. Pursesin lyöminen ja yritys avata hätäpoistumistiet oli liikaa. Paikalle kutsuttiin Kiinan poliisi. Myös ambulanssi tuli paikalle. Koneessa oli jo muitakin huonosti voivia matkustajia. Kun poliisit saapuivat, espanjalaisten porukasta muutama (vähintään kolme) näytivät poliisin virkamerkkejä ja koittivat estää kiinalaisten poliisien koneeseen tulon. Jälkeenpäin kun juttelin lentoemännän kanssa, hän oikesti luuli, että espanjalaiset kaappaavat koneen. Hän ei ollut koskaan kokenut mitään näin vakavaa välikohtausta, vaikka oli kokenut emäntä. Lopulta kymmenen (10) espanjalaista poistettiin koneesta agressiivisen käyttäytymisen takia. Lisäksi koneesta ilmeisesti poistui henkilöitä vapaaehtoisesti. He pelkäsivät liikaa koneella lentämistä.

 

Espanjalaiset käyttäytyivät hyvin itsekeskeisesti ja inhottavasti. He ottivat paljon kuvia tapahtuman aikana, ja uhkailivat henkilökuntaa. Ja että tämä näkymään kaikissa espanjan iltapäivälehdissä. He haukkuivat Suomea, suomalaisia sekä Finnaria yhtiönä. Ehkäpä vuorokausi kiinalaisessa putkassa opettaa tapoja, vaan enpä tiedä.

 

Epäonneksemme testejä viivästytti se, että lopussa kiinalainen kenttätyöntekijä oli pysäköinyt ajoneuvon koneen taakse ja mennyt lounaalle tai kahville. Häntä haettiin sitten kissojen ja koirien kanssa ympäri kenttää. Koko taphtumaa leimasi se, että moni asia meni pieleen samalla lennolla.

 

Kun  kuului viimein ilmoitus, että kaikki matkustajat poikoilleen, nyt lähdetään. Vielä löytyi koneesta espanjalaisia jotka eivät totelleet. Me ja muut suomalaiset huusimme: "sit down, we are leaving". Vastauksena oli käsimerkkejä ja tuhahtelua. Joku suomalainen heitti espanjalaista jopa lehdellä, että saisi huomiota.

 

Kun  kone nousi, porukka hurrasi ja taputti spontaanisti. Tapahtumat olivat vaikuttaneet lentohenkilökuntaan syvästi. Kokeneita vaikka moni olikin, lähtokuulutuksessa lentoemännän äänensävyssä paistoi selvästi läpi väsymys ja liikuttuneisuus. Olo oli välillä kuin katastrofielokuvassa.

 

Kun saavuimme lopulta 23:10 (25.8.2007) Helsinki-Vantaalle, ihmiset jälleen hurrasivat ja taputtivat. Ikinä en ole kuullut kokeneelta lentoemännältä niin tunteikasta "tervetuloa Helsinkiin" -kuulutusta. Hänen äänensä värisi ja oli täynnä väsymystä. Kyyneleitäkin vuodatettiin. Koneen moottorissa vikaa, pitkä valvominen ja väsymys sekä espanjalaisten välikohtaus vaati veronsa. Matkalaukkujen noutoauluassa nähtiinkin monia liikuttavaa hetkiä, kun me matkustajat halailimme toisiamme. Valveilla oltiin oltu jo yli 24 tuntia. Vitsiä heitettiin Tukholma-syndroomasta.

 

Minua ja vaimoa haastateltiin Ita-Sanomiin joten voi olla että joitain on myös uutisissa. Odotamme tietysti kiinnostuneina espanjalaisten uutisointia. Heillä on varmasti kiinnostavavia kuvia, kun kiinalaiset poliisit ottavat talteen 10 espanjalaista.

 

Me ainakin toivomme, että heitä kuulustellaan ja pidetään kiinalaisessa putkassa pitkään!

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohoh!. Pitääpä muistaa tsekata iltapäivällä lööpit. Voi olla isotkin otsikot. Asiastahan voisi laittaa sähköpostia myös espanjalaisiin sanomalehtiin jos eivät muuten tiedä vielä tapahtunutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No johan oli...

 

Jos oli matkustajilla karseaa, niin täytyy kyllä nostaa hattua noille ilmailun ammattilaisille jotka ilmeisen hyvin pitivät tilanteen hallussaan. Heitähän on kuitenkin vain rajallinen määrä siellä.

 

Hulluja NUO espanjalaiset...

 

-Jukka :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka aluksi koneessa väsymys ja harmistus olivat ottaa vallan, täytyy antaa täysi tunnustus henkilökunnalle. Meistä Finnarin henkilökunta toimi hyvin ammattitaitoisesti ja teki parhaansa. Tilanne oli meille kaikille karmea.

 

Tässä vielä muutama otos tuskan hetkistä.

 

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiiitokset mielenkiintoisesta selvityksesta...

 

Minulla on aiempia kokemuksia espanjalaisista, kuinka "paskamaiseksi" ja " kusipaiseksi" he voivat muiden ihmisten matkustamisen muuttaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näin IS kertoo aiheesta:  :laugh:

 

Kaaos Finnairin koneessa

27.8.2007 07:12

Nyrkki heilui ja rähinä oli melkoinen, kun lähdön myöhästymisestä suuttuneet espanjalaismatkustajat riehuivat Finnairin suihkukoneessa Pekingin lentoasemalla lauantaina.

 

Tilanne rauhoittui vasta, kun henkilökunta hälytti paikalle Kiinan poliisin, joka poisti koneesta kymmenen espanjalaista matkustajaa. - Espanjalaiset huusivat heitä pois vietäessä, että suomalaiset ovat inhottavia, Finnair huono lentoyhtiö ja että tästä nostetaan meteli Espanjan lehdissä, kertovat koneessa olleet helsinkiläiset Jaakko ja Hanna Nors.

 

Revohka käynnistyi suihkumoottorin hydrauliikassa ilmenneestä nestevuodosta, jota kiinalaiset ryhtyivät korjaamaan.

 

Reilun viiden tunnin jälkeen matkustajat pääsivät viimein odotushallista koneeseen. Kone ei kuitenkaan päässyt lähtemään, vaan korjaus jatkui.

 

Odotus oli matkustajille tuskallista, sillä ilmastointi pelasi heikosti täpötäydessä MD-11:ssä. Matkustajia oli lähes 300.

 

- Ulkona oli lämpöä 35 astetta ja matkustamossa vähintään saman verran, Nors arvelee.Matkustajia ei päästetty pois koneesta, mutta he saattoivat haukata happea avatuilla ovilla.Se ei riittänyt espanjalaisille. Joku heistä yritti omavaltaisesti avata hätäpoistumistien koneen keskiosassa. Tämän aikeen lentoemännät saivat estettyä.

 

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1428590

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espanjalaisethan ovat tunnetusti melkoisen temperamenttisia ja kovaäänisiä palpattajia. Ei myöskään ole mikään uusi juttu, että lähtöaikaa siirretään tunnilla eteenpäin kun ei ole korjauksen ajasta mitään varmuutta ja matkustajat halutaan pitää "ilmaiseksi" kentällä odottamassa konetta. Saa nähdä millaisen kannan lehdistö ottaa espanjassa aiheeseen, jos saa välikohtauksesta tietää. Todennäköisesti kiinalainen putka ei tule ainakaan kuvaa tapahtumasta parantamaan  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaisen henkilön joka tekee noin pahoja virhearviointeja eli laittaa koneellisen odottamaan kolmeksi tunniksi tuollaiseen pätsiin, tulisi saada kenkää välittömästi oli se lentoyhtiön, lentokentän tai korjauksen suorittavan yhtiön työntekijä.

Ei ole mitään muuta kun ammattitaidottomuutta tuollainen sähläys.

 

Henkilökuntaan käsiksikäymisen jälkeen ei ole muuta vahtoehtoa kun putka, toivottavasti pitävät pari kuukautta tai vaikka olympialaisiin saakka. :laugh:

 

Huh, onneksi ei ole sattunut moista kohdalle. Kop kop.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei myöskään ole mikään uusi juttu, että lähtöaikaa siirretään tunnilla eteenpäin kun ei ole korjauksen ajasta mitään varmuutta ja matkustajat halutaan pitää "ilmaiseksi" kentällä odottamassa konetta.

 

Mitä tämä "ilmaiseksi" tarkoittaa tässä yhteydessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erinomainen reportaasi monen surkean sattuman summasta. Ellei lukuun oteta "oikeita sekopäitä", en ole ennen tainnut kuullakaan noin huonosti koneessa käyttäytyneestä väestä. Kiinalainen putka kuulostaakin jo niin karulta, että sen soisi hieman rauhoittaneen etelän tulisieluja.

 

Mikäli Espanjassa lehdet kirjoittavat tästä, jutuista tullaan tietysti raportoimaan täkäläisissäkin lehdissä. Siinä tapauksessa otat ilman muuta yhteyttä täkäläisiin tiedotusvälineisiin ja kerrot tämän saman tarinan.

 

EDIT: Kappas vain, johan lehdessä kirjoitetaankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä ikinä usko, että lennon myöhästymistä lykätään aina tunnilla eteenpäin, että se tulisi jotenkin "halvemmaksi". Koko ajatuskin on naurettava. Kun matkustajien kahvitus/yövytyskulut (johon ilmeisesti tässä halvuudella viitataan) ovat pikkupähkinöitä verrattuna myöhästymisen kokonaiskustannuksiin, ja delayn "lypsäminen" aiheuttaa aina riskin juuri tämmöisistä tapahtumisista, on ihan varmasti myös lentoyhtiön edun mukaista antaa mahd realistinen, joskin aavistuksen optimistinen kuva koneen korjauksen valmistumisesta.

 

Siihen, miksi tässä tapauksessa on otettu matkustajat nuin raakasti ennen koneen korjauksen valmistumista, en ota kantaa. On varmasti asioita, jotka johtivat siihen ratkaisuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten kuskit juuri tuossa AY0052:n tilanteessa toimivat? Käyvätkö samat pilotit samoilla silmillä koko prosessin läpi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi ja huhhuh!

 

Tuommosia on hauska sitten joskus muistella jälkeenpäin - ei välttämättä ihan vielä.

 

Vastaava viivästys (,mutta ilman käsirysyjä) sattui itselleni v.2005, kun B747 piti lentää Singaporesta Melbourneen - yhtiönä Qantas. Sään vuoksi lento kääntyi Melbournen yläpuolelta Adelaideen, jossa hellettä piisasi. Noin 9h odotuksen (,joista koneessa 4h) jälkeen, kun olisimme viimein päässeet matkaan, henkilökunta ilmoitti, että työaika päättyy ja täytyy tilata vaihtomiehistö Sydneystä. Tämä vaihtomiehistön tulo kesti 2h. Tuolla lennolla henkilökunnalla oli jo takanaan lento SIN-MEL. Tämä nyt oli vaan semmosta helteessäistumis painajaista - kukaan ei onneks hermoillu paljoa.

 

Tuo käsirysy ja huonostikäyttäytyvät espanjalaiset ovat kyllä olleet niitti painajaiselle. Loppu hyvin!

 

LND

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tässäkään ketjussa kukaan ei ota kantaa siihen tosiasiaan että MD-11 on tullut tiensä päähän aikataulunmukaisessa matkusta liikenteessä.

 

Kyllä Finnairin Tj:n pitäisi tällaisten tapahtumien jälkeen tehdä oikeat johtopäätökset. Vanhat romut pois ja uusia vuokrakoneita tilalle kunnes uusia saadaan.

 

Tästähän puuttuu enää pakkolaku tundralle MD-11 romujen tekniikan vuoksi.  Sitten on saatu "RYSSITTYÄ" koko kannattava Aasian liikenne.  Kyllä muut yhtiöt matkustajat sitten hoitaa.

 

Ps.

Tuskin tällä kirjoituksella täällä ystäviä saa,  mutta totuus on vain armoton.javascript:void(0);

Cry

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän Espanjalaiset osaa olla erittäin v********ia (kokemusta on), mutta miettikäähän päissään olevia suomalaisia turisteja, ei paljon eroa tuosta  ;)

 

Onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tässäkään ketjussa kukaan ei ota kantaa siihen tosiasiaan että MD-11 on tullut tiensä päähän aikataulunmukaisessa matkusta liikenteessä.

 

Kyllä Finnairin Tj:n pitäisi tällaisten tapahtumien jälkeen tehdä oikeat johtopäätökset. Vanhat romut pois ja uusia vuokrakoneita tilalle kunnes uusia saadaan.

 

Tästähän puuttuu enää pakkolaku tundralle MD-11 romujen tekniikan vuoksi.  Sitten on saatu "RYSSITTYÄ" koko kannattava Aasian liikenne.  Kyllä muut yhtiöt matkustajat sitten hoitaa.

 

Ps.

Tuskin tällä kirjoituksella täällä ystäviä saa,  mutta totuus on vain armoton.javascript:void(0);

Cry

 

No niin, nyt päästiin sitten taas MD-11 -koneiden romuuteen.  :laugh:

 

Ja M11 on ainoa kone jossa on moottorissa hydraulivuotoja? Millekään toiselle konetyypille ei tule teknisiä stoppeja maailmalla ja kaikki muut konetyypit lähtevät aina ajallaan ilman teknisiä murheita?

Missä mielessä on tullut tiensä päähän? 

Samalla logiikalla uusi 340 OH-LQC on myös tiensä päässä, se on kahden kuukauden aikana tehnyt stopit jo kahdesti.  ;)

 

Raimo Leivolla on varmaan niitä kontakteja antaa Finnairin toimitusjohtajalle mistä niitä vuokrakoneita löytää.

Kerro meillekin mistä niitä laajarunkokoneita saa vuokralle ihan samantien.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Raimo Leivolla on varmaan niitä kontakteja antaa Finnairin toimitusjohtajalle mistä niitä vuokrakoneita löytää.

Kerro meillekin mistä niitä laajarunkokoneita saa vuokralle ihan samantien.

 

 

 

Vanha sanontahan on että turha pinnistää kun P****AT on housussa. Ei kait tämä MD-11 vanheneminen kenellekään yllätyksenä tullut, niinkuin Jäättenmäelle se kuuluisa kirje.

 

Ilkka voisi toki ottaaa yhteyttä Nasan johtoon hehän ilmoittivat ettei kukaan muu lennä tärkeimpiä(sukkula) lentoja niin vanhalla kalustolla kuin He. 

Suomalainen voittaa aina kuten Veikkaus asian ilmaisee.

 

PS

 

Admineille mietittäväksi: Voisiko järjestää kyselyn jossa otettaisiin kantaa: Kenellä on kotona tärkeässä jokapäiväisessä käytössä MD-11 vanhempia sähköteknisiä laitteita. ?? Ja jos on niin mitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo Leivolla on varmaan niitä kontakteja antaa Finnairin toimitusjohtajalle mistä niitä vuokrakoneita löytää.

Kerro meillekin mistä niitä laajarunkokoneita saa vuokralle ihan samantien.

 

Minäpä kerron: http://www.airfax.aero/jta.htm

 

Triplaseiskassa luulisi olevan riittävän isot kannutkin mootorifanaatikkojen tyydyttämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nuo 3 kpl vuonna 1996 valmistetut Trentin kannuilla olevat koneet olisivat ratkaisu Finnairille?

 

Mielummin siitä alempaa niitä Tristareja.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nuo 3 kpl vuonna 1996 valmistetut Trentin kannuilla olevat koneet olisivat ratkaisu Finnairille?

 

En tiedä, enkä välitä. Mutta mikäli katsot asiaksesi tuohon äänensävyyn esittää kysymyksiä mistä koneita saisi, suosittelisin ensin 'KVG' ja sitten vastausnapin käyttöä mikäli katsoo sen vielä olevan tarpeen.

 

Minun lempparini kolmimoottorisista koneista on muuten Ford Tri-Motor.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi tässäkään ketjussa kukaan ei ota kantaa siihen tosiasiaan että MD-11 on tullut tiensä päähän aikataulunmukaisessa matkusta liikenteessä.

 

Kyllä Finnairin Tj:n pitäisi tällaisten tapahtumien jälkeen tehdä oikeat johtopäätökset. Vanhat romut pois ja uusia vuokrakoneita tilalle kunnes uusia saadaan.

 

Tästähän puuttuu enää pakkolaku tundralle MD-11 romujen tekniikan vuoksi.  Sitten on saatu "RYSSITTYÄ" koko kannattava Aasian liikenne.  Kyllä muut yhtiöt matkustajat sitten hoitaa.

 

Sama kanta.

Espanjalaisten lyömiset eivät ole puolusteltavissa, mutta MD:t näyttävät olevan laossa vähän väliä milloin pienestä milloin isommasta syystä.

On tietysti hienoa että näinkin harvinaiseksi käyvä kone on edelleenkin meillä liikennöimässä, mutta jatkuvat ongelmat myöhästymisineen eivät tee eetvarttia Finnairin muuten varsin puhtoiselle maineelle, maksavilla asiakkailla kun vaihtoehtoja riittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Admineille mietittäväksi: Voisiko järjestää kyselyn jossa otettaisiin kantaa: Kenellä on kotona tärkeässä jokapäiväisessä käytössä MD-11 vanhempia sähköteknisiä laitteita. ?? Ja jos on niin mitä.

 

Minä voisin mieluummin kannattaa sellaista kyselyä, jossa toivotaan trolleille nopeampia banneja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään