Jaakko Nors

Painajaismainen paluulento Pekingistä (AY0052, 25.8.2007)

128 viestiä aiheessa

Olipas iso lööppi tästä iltalehdessä:  :o

 

Lento myöhästyi 9 tuntia

JOUKKOTAPPELU FINNAIRIN KONEESSA

 

Aika harhaanjohtavaa minusta. Siitä saa kuvan että lento myöhästyi joukkotappelun takia, ja kun nainen läimäyttää purseria niin se on iltalehden mielestä joukkotappelu.  :thmbdn:

 

Jep, huomasin itsekin tuon lööpin kaupassa ja tiesin kyllä, että taas roskalehdistön pöljät yrittää kehittää jostain mitättömästä välikohtauksesta suurta sensaatiota, mutta että näin paljon onnistuttiin vääristelemään asioita on todella säälittävän naurettavaa. :thmbdn:

Hyvä, että täältä sai tapahtumasta asiallisen kuvauksen. Tuollainen olisi voinut tapahtua mille konetyypille ja lentoyhtiölle tahansa. Ei ole kadehdittava henkilökunnan asema tuollaisessa tilanteessa, jossa täysin itsestä riippumattomassa tilanteessa täytyy vaan ottaa kaikki rähinä ja riehunta tyynesti vastaan ja koittaa toimia ammattimaisesti.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi tätä hommaa ei voi jättää lentoyhtiöiden hyvän tahdon varaan, vaan siihen pitää tehdä jotkut järkevät määräykset, joissa otetaan matkustavaisten ihmisarvo paremmin huomioon kuin tähän asti on tehty.

Kun määräykset ovat samat kaikille yhtiöille, ei kukaan voi suuremmin valittaa.

 

...kaunis teoria. Käytännössä vaan kaikki lentokoneen lähtemiseen liittyvä on niin monisäikeinen homma, että tämmöisten sääntöjen tekeminen on mahdotonta. Lisäksi yksittäisen lentokentän hoitaminen on monimutkainen ja häiriöherkkä "paletti". Ainoa täysin tyhjentävä sääntö, mitä näissä tapaulsissa voi ajatella, on "lentokone on boardattava aikatauluun, oli tilanne mikä hyvänsä". Siihen kun ruvetaan keksimään poikkeuksia ja klausuuleja, on viidakko kohta lakikirjan paksuinen.... Eli kyllä näitä joutuu kestämään jatkossakin.

Ei tässä silti olla lentoyhtiön "hyvän tahdon varassa". Kyllä kaikki lentoyhtiöt yrittävät välttää tämmöistä julkisuutta ihan varmasti, ja veikkaanpa, että Finnairillakin on ao tapauksen johdosta lähtenyt aikamoinen selvitysrumba...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...kaunis teoria. Käytännössä vaan kaikki lentokoneen lähtemiseen liittyvä on niin monisäikeinen homma, että tämmöisten sääntöjen tekeminen on mahdotonta. Lisäksi yksittäisen lentokentän hoitaminen on monimutkainen ja häiriöherkkä "paletti". Ainoa täysin tyhjentävä sääntö, mitä näissä tapaulsissa voi ajatella, on "lentokone on boardattava aikatauluun, oli tilanne mikä hyvänsä". Siihen kun ruvetaan keksimään poikkeuksia ja klausuuleja, on viidakko kohta lakikirjan paksuinen.... Eli kyllä näitä joutuu kestämään jatkossakin.

Ei tässä silti olla lentoyhtiön "hyvän tahdon varassa". Kyllä kaikki lentoyhtiöt yrittävät välttää tämmöistä julkisuutta ihan varmasti, ja veikkaanpa, että Finnairillakin on ao tapauksen johdosta lähtenyt aikamoinen selvitysrumba...

Määrätään kaikki koneet pysymään kunnossa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...kaunis teoria. Käytännössä vaan kaikki lentokoneen lähtemiseen liittyvä on niin monisäikeinen homma, että tämmöisten sääntöjen tekeminen on mahdotonta. Lisäksi yksittäisen lentokentän hoitaminen on monimutkainen ja häiriöherkkä "paletti". Ainoa täysin tyhjentävä sääntö, mitä näissä tapaulsissa voi ajatella, on "lentokone on boardattava aikatauluun, oli tilanne mikä hyvänsä". Siihen kun ruvetaan keksimään poikkeuksia ja klausuuleja, on viidakko kohta lakikirjan paksuinen.... Eli kyllä näitä joutuu kestämään jatkossakin.

Ei tässä silti olla lentoyhtiön "hyvän tahdon varassa". Kyllä kaikki lentoyhtiöt yrittävät välttää tämmöistä julkisuutta ihan varmasti, ja veikkaanpa, että Finnairillakin on ao tapauksen johdosta lähtenyt aikamoinen selvitysrumba...

 

Turha näitä asioita on mystifioida. Jo tänään lentoliikennettä säännellään sen sortin sääntöviidakolla, että ei se sääntökokoelma siitä juurikaan paksune, jos sinne lisätään klausuulit siitä, millaisissa olosuhteissa ihmisiä saa koneissa istuttaa, ja kuinka kauan se istuttaminen voi maksimissaan kestää.

 

Joku viisasteli tuolla aiemmin siitä, että ei sellainen kolmen tunnin seisottaminen 35-asteessa kentällä voi olla ongelma, kun sinne koneeseen on menty istumaan joka tapauksessa vähintään 8 tunniksi. Tämä viisastelija ei varmaan vielä olel koneessa istunut, kun ei tiedä ilmastoinnin vaikutusta koneen sisätilan lämpötilaan. Jos ollaan kentällä maasähkön varassa, tulee siellä tuubissa äkkiä aika kuuma, vaikkei ulkona hellettä olisikaan  :thmbdn:

Kun sitten moottorit käyvät ja ilmastointi saadaan toimimaan "normaalisti", niin jopas tulee äkkiä mukavan viileää :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Painajaismainen paluulento Pekingistä (AY0052, 25.8.2007)"

 

Mitähän painaijaismaista lennolla tapahtui? ymmärtääkseni hälyä aiheuttaneet tapahtumat saatiin päätökseen jo ennenkuin koneen pyörät irtosivat maasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän "serranon perhe" siellä koneessa oikein oli, säälittävää touhua espanjalaisilta. Näyttää olevan ettei espanjalaiset kestä niin hyvin kuumuutta kuin suomalaiset, ainakin noiden tapahtumien perusteella  >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kertomuksesta!

 

Noiden kaikkien koettelemuksien keskellä minun huomio kiinnittyi myös tuohon seuraavaan lauseeseen:

 

Kun poliisit saapuivat, espanjalaisten porukasta muutama (vähintään kolme) näytivät poliisin virkamerkkejä ja koittivat estää kiinalaisten poliisien koneeseen tulon.

 

 

 

Mikäs juttu tuo nyt sitten oli? Esiintyikö siellä osa poliiseina (mikä lienee Kiinassakin aika vakava rikos) vai oliko osa härdellin aiheuttajista oikeasti poliiseja? Jokatapauksessa aika ihmeellistä toimintaa.....  :o

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalainen on liian kiltti. Jos minua olisi istutettu tulikuumassa koneessa kolme tuntia kaiken muun tuntien istumisen päälle, niin takuulla olisi nyrkki heilunut. Voin kyllä suoraan sanoa että olisin liittynyt espanjalaisrintamaan... Ja kärjessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalainen on liian kiltti. Jos minua olisi istutettu tulikuumassa koneessa kolme tuntia kaiken muun tuntien istumisen päälle, niin takuulla olisi nyrkki heilunut. Voin kyllä suoraan sanoa että olisin liittynyt espanjalaisrintamaan... Ja kärjessä.

 

Tossa olit oikeasssa.Suomalaisissa asuu edelleen HERRA pelko ja "MITÄ NAAPURIT SANOVAT" mentaliteetti.Täällä ei uskalleta sanoa suoraan,mutta kyllä

selän takana.Ja lentäessään suurin osan suomalaisista kokee mitä ilmeisimmin henkilöstön "HERROINA".

Jokapäiväisessä elämässä tämä näkyy suomalaisten valitsemien poliitikkojen päätöksissä.Su,omalaisten ulkomaanmatkoissa,vaikka kaikki menee pieleen vähintään kiitettävä on kyselylomakkeissa vastaus matkatoimistoille ja lentoyhtiöille.Mutta kotona........ :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalainen on liian kiltti. Jos minua olisi istutettu tulikuumassa koneessa kolme tuntia kaiken muun tuntien istumisen päälle, niin takuulla olisi nyrkki heilunut. Voin kyllä suoraan sanoa että olisin liittynyt espanjalaisrintamaan... Ja kärjessä.

 

Kysymyksessa on todennakoisesti sen luokan rikos, etta tulisit takaisin Kiinasta Suomeen junalla -- sitten jonkin ajan kuluttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että ketä tuossa tilanteessa pitää matkustamossa lyödä nyrkillä eli kenen konessa olleen syy koneen rikkoutuminen, tuntien odotus ja kuumuus oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa olit oikeasssa.Suomalaisissa asuu edelleen HERRA pelko ja "MITÄ NAAPURIT SANOVAT" mentaliteetti.Täällä ei uskalleta sanoa suoraan,mutta kyllä

selän takana.Ja lentäessään suurin osan suomalaisista kokee mitä ilmeisimmin henkilöstön "HERROINA".

Jokapäiväisessä elämässä tämä näkyy suomalaisten valitsemien poliitikkojen päätöksissä.Su,omalaisten ulkomaanmatkoissa,vaikka kaikki menee pieleen vähintään kiitettävä on kyselylomakkeissa vastaus matkatoimistoille ja lentoyhtiöille.Mutta kotona........ :o

 

Osin kyllä totta, mutta jos väität että jossain Suomea kriittisemmässä maassa päätöksenteko toimii tästä syystä paremmin, niin metsään menet aika pahasti.

ps. Oli ihan pakko kuitata vaikka offtopiciksi alkaa livetä..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Suomalainen on liian kiltti. Jos minua olisi istutettu tulikuumassa koneessa kolme tuntia kaiken muun tuntien istumisen päälle, niin takuulla olisi nyrkki heilunut. Voin kyllä suoraan sanoa että olisin liittynyt espanjalaisrintamaan... Ja kärjessä.

 

Ketä olisit humauttanut muuten? Koneen henkilökuntaa vaiko niitä avoimen oven tukkineita espanjalaisia? Jaakon kertomuksen mukaan espanjalaisilla alkoi nyrkki heilua kunnolla siinä vaiheessa kun heitä pyydettiin tulemaan koneeseen istumaan, jotta moottoreita voitaisiin korjauksen jälkeen testata. Jaakon kertoman mukaan espanjalaiset omalla käytöksellään viivyttivät koneen lähtöä yhdellä ylimääräisellä tunnilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai sentään epsanjalaisten matkalaukku, joka ei osallistunut tappeluun, päästettiin lentämään Suomeen? :laugh:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että ketä tuossa tilanteessa pitää matkustamossa lyödä nyrkillä eli kenen konessa olleen syy koneen rikkoutuminen, tuntien odotus ja kuumuus oli?

Ei ketään olisi pitänyt lyödä. Sitä paitsi koneen päällikkö ei istu matkustamossa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos mä olisin ollu siellä kuuntelemassa sitä espanjalaisten pälätystä ni aivan saletti et olisin heittänyt jokasen kitisijän pihalle sieltä koneesta!!

Palaa meinaa käämit sit heti jos ruvetaa piipittämään asiasta johon ei henk.koht panoksella ole mitään vaikutusta >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalainen on liian kiltti. Jos minua olisi istutettu tulikuumassa koneessa kolme tuntia kaiken muun tuntien istumisen päälle, niin takuulla olisi nyrkki heilunut. Voin kyllä suoraan sanoa että olisin liittynyt espanjalaisrintamaan... Ja kärjessä.

 

Eipä tuo rähinöinti tuossa tilanteessa mitään auta....

 

Itselleen sillä vaan ikävyyksiä hankkii. Ehkä Suomalainen on vaan järkevä, kun ei ala huheltamaan siellä kuten nuo espanjalaiset.

Ja minkä takia pitäisi alkaa miehistön kanssa, joka lentomatkustajista huolehtii, rähinöimään...

 

En tiedä oliko tuo provoa, mutta joka tapauksessa ihme ajatuskuvioita  :thmbdn: ..

 

-Jukka ???

 

Toivottavasti Finski vetää nämä kahelit oikeuteen ja maksattaa kalliisti. Ajatellaanpa tilannetta, jossa tuollainen olisi joka päiväistä koneessa. Ja vaikkapa lennon aikana. Ei, ei häiriköt pysykööt maan pinnalla  >:( ..

 

Se on todella outoa, että jos oikeasti olivat poliiseja, niin ovatko ne oikeasti noin hemmetin typeriä, että alkavat häiritsemään lentoliikennettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo rähinöinti tuossa tilanteessa mitään auta....

 

Itselleen sillä vaan ikävyyksiä hankkii. Ehkä Suomalainen on vaan järkevä, kun ei ala huheltamaan siellä kuten nuo espanjalaiset.

Ja minkä takia pitäisi alkaa miehistön kanssa, joka lentomatkustajista huolehtii, rähinöimään...

 

En tiedä oliko tuo provoa, mutta joka tapauksessa ihme ajatuskuvioita  :thmbdn: ..

 

Samat sanat. Ei rähinöimisestä ja valittamisesta ole kellekään mitään hyötyä, ellei nyt satu nauttimaan siitä omaksi huvikseen.

 

Se on todella outoa, että jos oikeasti olivat poliiseja, niin ovatko ne oikeasti noin hemmetin typeriä, että alkavat häiritsemään lentoliikennettä.

 

Tai sitten vain yli-itsetietoisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Espanjassa asuvana ja mm. espanjalaiselle medialle tyoskentelevana olen mielenkiinnolla seurannut uutisointia koskien Finskin Pekingin lennolla tapahtunutta valikohtausta.

 

Kyse oli katalaaneista, hehan eivat omasta mielestaan ole espanjalaisia  ::)

Koneesta poistetun "Rouva Katalaaniksi" nimetyn naishenkilon apuun riensi kuusi lomalla olevaa mossos d´esquadras (paikallispoliisia). Heidat poistettiin myos koneesta. Nain kertoo kyseisella lennolla ollut eras espanjalainen. Han oli huomannut myos Suomen median uutisoinnin tapahtuneesta.

 

Toistaiseksi mitaan nayttavia juttuja ei Finskin Pekingin lennosta ole ollut taalla. Enemman palstatilaa on saanut viime maanantain valikohtaus Barcelonan lentokentalla Istanbuliin matkalla olleen lentokoneen myohastymiset:

 

http://www.elpais.com/articulo/espana/Rebelion/aeropuerto/elpepuesp/20070828elpepunac_2/Tes

 

Uutinen paasi myos televisioon. Koneesta poistetut 216 matkustajaa jaivat seisomaan koneen juurelle vastalauseeksi lennon myohastymiselle. Aamukolmeen aikaan lentoyhtio paatti kustantaa majoituksen matkustajille lahihotelleissa. Lopuksi kyseinen lento siirrettiin tiistaille.

 

Espanjalaisilla on tapa, ongelmien ilmaantuessa, vaatia tavata hotellin johto tai lentokoneen/laivan kapteeni. Se voi tuntua oudolta, mutta asia on nain. Harvoin he kuitenkaan saavat tahtoaan lapi.

Espanjalainen valittaa tassa ja nyt, suomalainen yleensa on hiljaa ja jos valittaa niin vasta kotona. Toinen on ollut maailman valloittajakansa toinen taas alistettu kansa.

Taalla Espanjassa suomalaisia pidetaan hiljaisena ja kilttina kansana. Heille voi antaa hotellista hiukan huonommankin huoneen, toisin kuin vaativalle espanjalaiselle tai saksalaiselle. Tamahan on tullut todistetuksi myos Suomen mediassakin.

 

HUOM: talla kirjoituksella en puolusta mitenkaan espanjalaisten kaytosta Finskin koneessa (purserin lyontia, jne).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tämä tapaus on käyty läpi monelta kantilta niin olisi varmaan aika miettiä toimintatapoja vastaisen varalle. (Näin varmaan jo tapahtuukin.)

 

Tarkoitan tällä etenkin matkustajien tarpeita. Ensinnäkin asiallinen ja riittävän selkeä informointi. Mielummin liikaa tietoa kuin liian vähän.

Tietokoneet ja tulostimet käyttöön ja versiot useammalla kielellä jakoon siitä mikä nyt on syynä siihen että vielä ei päästä koneeseen.

 

Kyllä asiakas sen ymmärtää jos kerrotaan hydrauliikkavuodosta kakkosmoottorissa tai jtkn muuta vastaavaa verrattuna "for technical reason".

Suurilla ja ruuhkaisilla lentoasemilla on varmaakin syytä ottaa matkustajat koneeseen ja siirtää kone pois portilta jos näyttää siltä että -kuten tässä - vika saadaan korjattua.

 

Kuitenkin olisi syytä miettiä näitä epämiellyttäviä olosuhteita joihin joutuivat kaikki koneessa olleet- ja miettiä kaksikin kertaa.

Tässä koneen matkustamohenkilökunta joutui työkentelemään aivan järkyttävässä tilanteessa. Ja sitten vielä lentomatka Suomeen.

 

Olisiko ehkä jotain ollut tehtävissä ennen kuin odotusaika koneessa muuttui helvetilliseksi.

Olisiko lentokentältä löytynyt jokin vähemmän kuuma paikka jonne matkustajat olisi siirretty busseilla?

 

Näitä miettien-kerran itsekin koneen lähtöä odottaen matkustamossa neljä tuntia istunut. :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalainen on liian kiltti. Jos minua olisi istutettu tulikuumassa koneessa kolme tuntia kaiken muun tuntien istumisen päälle, niin takuulla olisi nyrkki heilunut. Voin kyllä suoraan sanoa että olisin liittynyt espanjalaisrintamaan... Ja kärjessä.

 

Kannattaisko pysyä kotona jos odottamattomat tilanteet tekee väkivaltaiseksi. :thmbdn:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Odottamattomat tilanteet...

 

OT: Liikenneonnettomuuksien tutkinnassa on todettu ihmisten joustamattomuus, kun tapahtuu jotain poikkeamia suhteessa omiin suunnitelmiin. Eli sitten tulee nokkakolareita ohitusten seurauksena etc.

 

Mutta tavallaan liittyy aiheeseen. Eli maasta jossa kaikki tapahtuu huomenna, jos silloinkaan löytyy tällaisia ihmisiä, jotka rupeavat HETI rähinöimään, kun asiat eivät mene oman pillin mukaan.

Ja joku nimesi erään matkustajista rva. Katalaaniksi. Tämä on sitä ikävää yleistystä, jota espanjalaiset harrastavat maansa rajojen sisällä. Eipä tarvitse ihmetellä, että maa ei ole järin yhtenäinen kaikilta osiltaan.

 

-Jukka 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään