Kari Lumppio

LeLv 34 MT-lennot 14.4.1943? Laivue 34:n lentopääkirja

6 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Varmasta lähteestä oleva tieto kertoo, että virtuaalilentäjien yhteisöllä (aikuisten oikeasti en muista millä niistä) on hallussaan laivue 34:n lentopääkirja.

 

Löytyykö tältä foorumilta ystävällistä henkilöä jolla on pääsy ko. opuksen luo ja voisi katsoa Mersu-lennot huhtikuun 14 pvä vuonna 1943? Vastauksen voi toimittaa tähän foorumille tai viestinä tmv. Sähköposti kulkee osoitteella etunimi.sukunimi -miukumauku- tkk.fi

 

Lentoja on pari-kolme. Sotapäiväkirjoista asia jää hieman epäselväksi. Kellonaika, lentäjä ja kone olisi minimitoive - eikä lentopääkirjassa ilmeisesti muuta olekaan.

 

 

Itse asiassa jos samaan rahaan saisi vielä HLeLv 34:n lennot päivämäärällä 26.6.1944 niin olisi taas tekemistä pitkäksi aikaa (minullekin). Tuo vähän yli vuotta aikaisempi päivämäärä kiinnostaisi aluksi hieman enemmän.

 

 

Kiitoksia jo etukäteen,

 

Kari Lumppio

 

PS.    LeLv 34 lentopääkirjan originaalikappaleen oikea kohta on Sota-arkisto. Ehkä se jo onkin siellä? Kuka tietää? Itse en ole nähnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmasta lähteestä oleva tieto kertoo, että virtuaalilentäjien yhteisöllä (aikuisten oikeasti en muista millä niistä) on hallussaan laivue 34:n lentopääkirja.

 

Tere!

 

Kyseinen lentopäiväkirja (+ mm. Bf-109:n, Ju-88 ja Lagg-3:n käsikirjoja yms.) on saatavilla PDF-muodossa Virtuaalilentäjät Ry:n dokumenttipalvelimelta (http://www.virtualpilots.fi/). Palvelimelle pääsee käsiksi vaivaisella 15 euron jäsenmaksulla, joten ei pitäisi olla suuri vaiva. Mutta tässä ovat pyytämäsi tiedot:

 

14. huhtikuuta 1943:

 

Klo 5.55 - 6.20, lentokorkeus 250 m, MT-214, Ylik. Gerdt(?), torjuntalento.

Klo 13.50 - 14.00, lentokorkeus 100 m, MT-207, Kapt. ??vi, koelento.

Klo 14.10 - 14.20, lentokorkeus 100 m, MT-207, Kapt. ??vi, koelento.

 

26. kesäkuuta 1944 lennettiin 42 lentoa joita en nyt viitsi tänne alkaa kokoamaan, valitan!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Kiitos Martti.

 

Tuo Gerdtin torjuntalento onkin se kiinnostava pointti. ??vi lienee Ervi.

 

42 lentoa 26.6.-44, jotain sellaista arvelinkin ja siihen viittasinkin että tekemistä riittää.

 

 

15 Euroa liittymismaksua ei ole suuri raha. Ongelmani vain on se etten halua liittyä virtuaalipilotteihin.

 

En tajua miksi tämä "pääsymaksu" vaaditaan viralliseen dokumenttiin tutustumiseksi, kun sen oikea paikkakin on jossain aivan muualla. Kysymys on periaatteesta.

 

 

Kiitos vielä kerran,

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

15 Euroa liittymismaksua ei ole suuri raha. Ongelmani vain on se etten halua liittyä virtuaalipilotteihin.

En tajua miksi tämä "pääsymaksu" vaaditaan viralliseen dokumenttiin tutustumiseksi, kun sen oikea paikkakin on jossain aivan muualla. Kysymys on periaatteesta.

 

Miksi et halua liittyä yhdistykseen? Vaikka en puhu tässä yhdistyksen puolesta, niin yhdistys yhtä "virtuaalinen" kuin "todellinen". "Virtuaalilentäjät ry on Suomen Sotahistoriallisen Seuran sekä Suomen Ilmailuliiton jäsenyhdistys".

 

Tuo salasanan takana oleminen liittyy käsittääkseni sopimukseen joka on tehty Hallinportin ja Keski-Suomen Ilmailumuseoiden kanssa. Taas käsittääkseni tuo palvelin on ikäänkuin virtuaalinen säilö näille dokumenteille. Yritän saada virallista kommentia asiasta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens,

 

Martti pyysi viestimään tänne. Sinänsähän dokumentteihin ei ole pääsymaksua, vaan ne ovat yhdistyksen jäsenille tarkoitettua extraa.  Jos ei ole jäsen, niin aineistoihin voi tutustua museossa - jäsenet voivat sen sijaan hyödyntää toisten yhdistyksen jäsenten tekemää työtä dokumenttien skannauksessa ja käsittelyssä.

 

Dokumentit eivät ole julkisesti saatavilla myöskään siitä syystä, että tekemämme skannaus- ja aineistonkäsittelysopimus nimenomaan kieltää aineiston laittamisen laajaan webbiin, sen sijaan yhdistyksen jäsenet voivat niitä jäsensivujen kautta tutkata. Meillä on yhteisymmärrys siitä, että matskut kyllä halutaan joskus julkiseenkin jakoon, mutta meillä ei ole vielä lupaa dokumenttiarkistomme avaamiseen julkiseen käyttöön.

 

Toki voitaisiin kinata siitä, että ovathan ne julkista aineistoa ja niihin voi kuka tahansa tutustua ja skannata ja kuvata ja julkistaa, mutta Virtuaalilentäjät ry toimii sen mukaan miten on kirjallisesti sovittu yhteistyökumppanien kanssa - ja kun on sovittu, ettemme levittele dokumentteja pitkin internetiä, niin emme levittele. Sen sijaan jaamme mielihyvin aineistojamme tutkijoiden käyttöön.

 

Laita Kari mailia jkauppin kissanhanta jmp.fi ja katsotaan mitä tarvitaan.

 

Kyllä se virallinen, aito dokumentti muuten on Sota-arkistossa, jonne eräs Virtuaalilentäjien jäsen sen lahjoitti. Dokumenttipalvelimellamme on siitä "virtuaalinen" versio.

 

Terveisin,

Jukka O. Kauppinen

Virtuaalilentäjät ry, tiedottaja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä se virallinen, aito dokumentti muuten on Sota-arkistossa, jonne eräs Virtuaalilentäjien jäsen sen lahjoitti.

 

Kiitos Jukka ja Martti.

 

Kun se lentopääkirja nyt sitten kuitenkin on toimitettu Sota-arkistolle niin asiat ovat niinkuin pitääkin. Löydän sen sieltä kyllä. Netin kautta luettavaan arkistorekisteriin ko. dokumentti ei ole kyllä vielä ehtinyt tai sitten olen huono hakemaan.

 

 

Ymmärrän kyllä virtuaalipilottien materiaalijakelupolitiikan sikäli kun kyseessä on kopioitu ja/tai muuten työstetty materiaali. Julkaisuoikeuksien setviminen ei ole niitä helpoimpia tehtäviä...

 

 

Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään