Guest kenkku

Finnairin A320 tehnyt hätälaskun Schipholille

47 viestiä aiheessa

http://www.nu.nl/news/1212151/10/Vliegtuig_maakt_noodlanding_op_Schiphol.html

 

Finnairin Airbus A320-kone lennolla Malagasta Helsinkiin on tehnyt hätälaskun Amsterdamiin vain yhdellä moottorilla.

 

Käännös ylläolevasta jutusta:

An aircraft of the Finnish Airline Finnair has performed a non-scheduled landing at Schiphol-Amsterdan around 16.30 hours LT Tuesday Afternoon. There was a problem with one of the two engines. The pilot switched off the engine and landed at Schiphol. There were no additional problems during the landing, a spokesman of the Dutch Airtraffic Control said.

 

The Airbus 320 was on route from Malaga to Helsinki. A Firetruck guided the aircraft after the landing but did not need to come into action. The aircraft was able to taxi to the terminal in own power.

Kiitokset Gabor Heeresille käännöksestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hätälasku?

 

Olisko kuitenkin non-scheduled landing kuten käännöksessäsi mainitaan ja savoksi tekninen välilasku.

Tiedä häntä, otsikko sanoo hätälasku (noodlanding).. Voi olla perus-uutiskamaa. Termit sekaisin toimittajalla.. Kaivellaan lisää tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, joka tapauksessa se on huomenna Ilta-Sanomissa lööpissä hätälasku.

 

Jep; "Matkustajat vaarassa Finnairin lomalennolla"  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hätälasku?

 

Olisko kuitenkin non-scheduled landing kuten käännöksessäsi mainitaan ja savoksi tekninen välilasku.

 

Hätälasku se silloin on, jos se pitää tehdä esim. teknisistä syistä. Jos tullaan yhdellä moottorilla laskuun, se mitä enimmissä määrin on kyllä nimenomaan hätälasku. Pakkolasku se ei kuitenkaan ole...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.nu.nl/news/1212151/10/Vliegtuig_maakt_noodlanding_op_Schiphol.html

 

Finnairin Airbus A320-kone lennolla Malagasta Helsinkiin on tehnyt hätälaskun Amsterdamiin vain yhdellä moottorilla.

 

Käännös ylläolevasta jutusta:Kiitokset Gabor Heeresille käännöksestä.

 

Ja nyt parjaamamme lehdistö kertoo , että yksi moottori sammui öljynputsarin tukkeutumisen takia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hollanninkielisen tekstin mukaan lentäjä sammutti moottorin, eikä se sammunut itsestään. En ota kantaa asian varmuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt viittaa kenenkään nimenomaiseen kommenttiin, mutta yleensäkin alkaa tämä median kyylääminen jo ihmetyttämään. Totta on, etteivät mediat saisi kirjoitella ihan mitä sattuu ja etenkin noiden iltasanomien ym. kaiken muuttaminen pakkolaskuksi on typerää, mutta mielestäni alkaa näyttää jo siltä että noista teksteistä oikeen kaivellaan noita virheitä kun on kerran keksitty ettei median tarjoamat ilmailu-uutiset voi pitää paikkansa. Saatan olla hyvin väärässäkin, mutta siltä minusta nykyään näyttää. Lähes jokaisessa topicissa jossa media on uutisoinut jostain ilmailutapahtumasta, on joku löytänyt uutisesta virheen ja sitten uutinen onkin ollut täyttä kukkua.

 

Kyllä, mediat voisivat vähän tarkempaa pohjustusta tehdä, mutta kai tämä sentään on parempaa kuin ei ilmailu-uutisia lainkaan (?). Aikaa kun ei aina toimittajilla riitä ja esimerkiksi tässä tapauksessa on voinut hyvinkin käydä esim. niin, että matkustaja on ollut oikeastaan ainut jolta on saatu "tarkempaa" tietoa. Matkustajalle ei ehkä ole ilmoitettu miksi moottori on sammunut/sammutettu, ja siitä tulee mielikuva että moottori on sammunut itsekseen. Median saama tieto on siis se, että moottori on sammunut itsestään yllättäen. Oli se nyt sitten sammunut tai sammutettu, sitä en tiedä.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin en jaksa uskoa, että cfm:n fadecci kääntäisi pa-hanikan kiinni öljyn paineen katoamisen/sudin tukkeuman takia......olisikohan tuo ollut proseduurin mukainen sammutus by pilot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt parjaamamme lehdistö kertoo , että yksi moottori sammui öljynputsarin tukkeutumisen takia.

 

 

Jo vain

Erään lentoyhtiön miehistö havaitsi öljynpaineiden pudonneen yhdestä moottorista lennolla. No hätä, nykyään saa  ilmasta yhteyden tekniikkaan ja sieltä paremman diagnoosin, vrt F1 maailma. No tekniikka teki online diagnostiikkaa ja otti pian yhteyden koneeseen: teillä pojjaat ko moottori ei käy ollenkaan, pistäkää käymään, kyllä ne paineet siitä pitäis nousta :)

Tarina voi olla puuta heinää, koska se on kuultu epämääräisissä olosuhtehteissa :D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo vain

Erään lentoyhtiön miehistö havaitsi öljynpaineiden pudonneen yhdestä moottorista lennolla. No hätä, nykyään saa  ilmasta yhteyden tekniikkaan ja sieltä paremman diagnoosin, vrt F1 maailma. No tekniikka teki online diagnostiikkaa ja otti pian yhteyden koneeseen: teillä pojjaat ko moottori ei käy ollenkaan, pistäkää käymään, kyllä ne paineet siitä pitäis nousta :)

Tarina voi olla puuta heinää, koska se on kuultu epämääräisissä olosuhtehteissa :D

HS

 

Tää oli hyvä  ;)

 

Seuraavassa online versiossa 3.0 tekniikka panee sen moottorin käyntiin kauko-ohjatusti ihan omin päin, ettei tartte vaivata ohjaamomiehistöä pikkuasioissa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vissiin AY2166 ja myöhässä Flightstatsin mukaan 36min? Ei näy jostain syystä Finavian saapuvissa ollenkaan...

 

 

Ku nyt kotiin tulin ja näin nämä viestit,tuli mieleen miksen jo n. klo. 18 laittanna kyselyä,ku k.o. lento hävis sekä YLE,MTV ett FINAVIAN saapuvista.Silloin näyttö

oli saapuvana 2045,Malaga-Amsterdam.Vaan kun niin usein on virheellistä tietoa myöskin noilla sivuilla ja JOS kyse olisi ollut koneen putoamisesta jolloin tiedot poistetaan usein,en sitäuskonna.Ja kympin uutiset sen sitten kertoi.ET JOTAIN hyötyä mediastakin on. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ku nyt kotiin tulin ja näin nämä viestit,tuli mieleen miksen jo n. klo. 18 laittanna kyselyä,ku k.o. lento hävis sekä YLE,MTV ett FINAVIAN saapuvista.Silloin näyttö

oli saapuvana 2045,Malaga-Amsterdam. 

 

Luultavasti lento tulkittiin peruutetuksi ja päätettiin poistaa listalta.

 

Kirjoitettaessa on tapana laittaa pisteen ja pilkun jälkeen väli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LXB on potilaan nimi.

 

Äh, jäi kiusaamaan oliko se myös LXB, joka teki uuden karheana vastaavan tempun Kastrupissa, muistaaksein Lontooseen menossa. Saattoi kyllä olla LXA:kin. Se tapahtui joskus kesän 2001 huitteilla.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alfa se oli. Eipä kiusaa enää. ;)

 

-m

 

 

Okei, kiitos :) Ne meni jotenkin sekasin, kun lensin Alphalla (MSN 1405) samana päivänä, kun Bravo (MSN 1470) tuli liikenteeseen ja siinä oli kaikkea muutakin säätöä niiden tiimoilta... Kovin vanha kone se ei siinä vaiheessa kuitenkaan ollut.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hätälasku se silloin on, jos se pitää tehdä esim. teknisistä syistä. Jos tullaan yhdellä moottorilla laskuun, se mitä enimmissä määrin on kyllä nimenomaan hätälasku. Pakkolasku se ei kuitenkaan ole...

 

Jos lentomiehistö sammuttaa moottorin ilmassa ( precautionery engine shut-down, hienosti ameriikaksi) kyseessä ei kyllä ole hätälasku, koska mitään hätää ei ole. Tämä siis niin kauan kuin se/ne jäljellä oleva(t) moottori(t) wörkkii. Ranskalaista syntyperää olevissa liikemiesten lentotakseissa kuvaillaan vajaamoottoritilanteessa suoritettua laskua sanalla "abnormal". Eli patonginpurijoiden logiikassa moottorihäiriö on vasta epätavallinen tilanne (amber), ei hätätilanne (red). Oikeassa kyllä ovatkin.

 

Harvinaista ranskalaisille, sinänsä  ;D !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentomiehistö sammuttaa moottorin ilmassa ( precautionery engine shut-down, hienosti ameriikaksi) kyseessä ei kyllä ole hätälasku, koska mitään hätää ei ole. Tämä siis niin kauan kuin se/ne jäljellä oleva(t) moottori(t) wörkkii. Ranskalaista syntyperää olevissa liikemiesten lentotakseissa kuvaillaan vajaamoottoritilanteessa suoritettua laskua sanalla "abnormal". Eli patonginpurijoiden logiikassa moottorihäiriö on vasta epätavallinen tilanne (amber), ei hätätilanne (red). Oikeassa kyllä ovatkin.

 

Niinno, miten asian käsittää, sammutti sen moottorin miehistö itse tai sammui niin se on mayday-kutsun paikka ja divertti "to nearest suitable airfield". Ja siellä on varmasti vasstaanottokomiteaa vastassa määrissä. Oli kuin Airbus tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentomiehistö sammuttaa moottorin ilmassa ( precautionery engine shut-down, hienosti ameriikaksi) kyseessä ei kyllä ole hätälasku, koska mitään hätää ei ole. Tämä siis niin kauan kuin se/ne jäljellä oleva(t) moottori(t) wörkkii. Ranskalaista syntyperää olevissa liikemiesten lentotakseissa kuvaillaan vajaamoottoritilanteessa suoritettua laskua sanalla "abnormal". Eli patonginpurijoiden logiikassa moottorihäiriö on vasta epätavallinen tilanne (amber), ei hätätilanne (red). Oikeassa kyllä ovatkin.

 

Koska sitten on hätälaskun paikka jos tuo ei ollut semmoinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No esim. sitten, jos se toinenkin pannu kylmenee... Tai koneeseen tulee muuta välittömästi terveyttä&turvallisuutta vaarantavaa vikaa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lentomiehistö sammuttaa moottorin ilmassa ( precautionery engine shut-down, hienosti ameriikaksi) kyseessä ei kyllä ole hätälasku, koska mitään hätää ei ole.

 

Ilmailutoimittajien sivustolla hätälasku määritellään seuraavasti:

 

Hätälasku (engl. Emergency Landing) tehdään, mikäli lentokoneen on välttämätöntä laskeutua lähimmälle sopivalle lentokentälle tilanteen selvittämistä varten.

 

Pidempi selitys ks. http://www.ilmailutoimittajat.fi/seli/el.html.

 

Onko määritelmä virheellinen vai eikö tässä tapauksessa ollutkaan välttämätöntä laskeutua lähimmälle sopivalle lentokentälle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään