Jukka Palander

Näin se Nokia välttelee takuitaan...

16 viestiä aiheessa

Nyt ottaa päähän ja kunnolla. Tarina menee näin: Ostin n. vuosi sitten uuden puhelimen Nokian 6280. Puhelin oli uutena ostettuna hinnaltaan vähän reippaat 400 euroa. Heti puhelimen ostettuani ja muutaman kuukauden käytettyäni puhelimeen ilmeni vikoja. Erilaisia tilttailua, hidastelua, sekoilua. Vein puhelimen paikallisen liikkeen huoltoon, jossa tuumasivat, että on ohjelmistossa jotain ongelmaa. Jatkoin puhelimen käyttöä kun taas muutamia viikkoja eteenpäin käytettyäni ilmeni taas ongelmia, tuntui että tilttailu ja sekoilu jatkuu. Taas huolto sääti asiaa jonkun ohjelmistopäivityksien kanssa.

Tämän huollon jälkeen homma pelasikin vähän pitempään kunnes tuli ilmi, että puhelin akku ei oikein kestä mitään. Juuri ladattu akku; vastasin puhelimeen ja puhelin sammui ja sanoi, että akku tyhjä. Käynnistin puhelimen uudestaan ja akussa oli virtaa, mutta heti kun puhelimella teki taas jotain isompaa, tyyliin kuunteli musiikkia yhden kappaleen tai puhui puhelimessa, niin se sammui. Kiikutin taas puhelimen huoltoon ja syy selvisi. Akku on TODELLA huonossa kunnossa ja yllättäen akun takuu olikin vain 6 kk ostosta. Tuolloin ostosta oli tainut kulua se 7-8 kk. Tuumasivat huollossa, että haluisinko ostaa uuden akun? Minä sanoin, että en osta kerta näin nopeasti menee akku rikki. Lähetin Nokiallekin sähköpostia ja vastauksena tuli vain tyly tuumaus, että "Valitettavasti akku on kuluva osa".

Yritin tuskaisesti kiroillen pärjätä vanhan rikkinäisen akkuni kanssa, kunnes samalla outo tilttailu alkoi taas uudelleen. Ajattelin, että ei kyse enää voi olla rikkinäisestä akusta, että nyt täytyy vika olla jo jossain muussakin ja loppujen lopuksihan puhelin sammui eikä enää käynnistynyt. Kiikutin puhelimen huoltoon ja puhelin lähti huollosta Saloon keskushuoltoon. Sanoivat jo minulle, että ellei vikaa nyt rupea löytymään, niin varmaan antaavat minulle uuden laitteen. Minä jo huokaisin helpotuksesta, että viimein tämä joka kuukautinen remppaaminen huollossa loppuu jos saisin uuden puhelimen. Puhelin viipyi keskushuollossa 3 viikkoa ja viesti tuli omaan varapuhelimeen, että puhelin on valmistunut huollosta ja noudettavana liikkeestä.

Menin hakemaan puhelinta liikkeestä ja myyjä iski lapun minulle käteen ja tuumasi "Että tähän nyt jäisi tarkastusmaksua 20 euroa kun tämä puhelin kävi Salossa". Puhelimesta löytyi kosteusvaurio ja huoltolapussa luki isolla "KORJAUSKELVOTON". Minä kysyin, että eikös kyseinen homma nyt mene takuuseen, että miksi minun täytyy ruveta vuoden vanhasta puhelimesta maksamaan, jossa on vielä toinen vuosi takuutakin jäljellä. Selitys oli, että kun olen "olevinaan" itse vikani aiheuttanut, niin saan myös ne kärsiä. Kysyin, että mistä moinen vika on voinut johtua kun eihän puhelimeni edes ole ollut kovassa käytössä, saatikka sitten kosteudessa. Selitykseksi sain nipun onnettomia selityksiä esim. huonoimmalla onnella vaikkapa hien pääsy puhelimeen voi aiheuttaa moista vikaa. Tuumasin huoltoon, että en rupea maksamaan kyseistä summaa ja sanoin hoitavani vielä asiaa toista kautta. Soitin myös Nokialle ja sieltä voivottelivat ihan samaa asiaa kuin huollossa (jopa selityksetkin olivat samat kuin huollossa; lienee käyneet saman huijarin koulutuksen ennen työhön pääsyään).

Eli siis ostin puhelimen, joka maksoi yli 400 euroa, kesti vuoden ja nyt minun pitäisi jäädä nuolemaan näppejäni, sekä vielä maksaa 20 euroa, että saisin rikkinäisen puhelimeni pois huollosta, joka ei edes lähde käyntiin... Tässä ei kai enää hirveästi ole mitään tehtävissä...

Olen kuullut ennenkin, että Nokian puhelin ei ole paras mahdollinen takuiden kannalta. Miten muilla on samoja kokemuksia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne aina on korjattu tai vaihdettu, jos on ollut laitevika. Kosteusvaurio nyt tietenkään ei kuulu takuun piiriin ja se on aina selvästi havaittavissa kun puhelimen avaa. Kosteusvaurion syntymiseen tosiaan riittää mainiosti puhelimen pitäminen suojatta takin sisäpuolella kylmällä ilmalla, joskin tavallisin syy meillä on puhelimen putoaminen mereen tai vessanpönttöön. Yksi on povitaskussa kastunut korjauskelvottomaksi.

Akun ja laturin takuu on tosiaan vain puoli vuotta. Tuotevastuulaki tietenkin koskee vanhempiakin, mutta vain jos on valmistusvika. Puolen vuoden jälkeen sippaaminen on mahdollista, vaikkakaan ei tavallista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu tässä jääkin kaksipiippuinen juttu. Kuka sen osaa todistaa, että kyseistä kosteusvauriota ei ole jo tullut tehtaalla tai mahdollisesti rahdissa kohti liikettä? Itselläni tosiaan tuo reistailu alko pari kuukautta oston jälkeen ja loppujen lopuksi syyksi varmistui vasta vuoden päästä tämä. Taata voin, että pöntössä tai muussa reilussa kasteessa puhelin ei ole ollut. Näin sitä opiskelija kärsii, joka osti kesätyörahoillaan kalliin Nokialaisen ja joka olikin kertakäyttöinen... Onneksi seuraava känny tulee olemaan taatusti muuta merkkiä vaikkakin ennen olen aina ollut pelkästään Nokian kannalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisellä vähän samantyylinen mutta tosin onneksi halvempi kokemus. Ostin vuonna 2004 Nokialaisen jonka mukana tuli luonnollisesti Hands Free-systeemi. Menin himaan puhelimen kanssa ja käytettyäni sitä muutaman päivän huomasin, ettei Hands Free toimi. Vein sen samalla viikolla korjaukseen myyntiliikkeeseen TIKKURILAAN ja edelleen Hands Free on korjattavana eikä ole ilmoitusta tullut. Viimeksi tiedustelin kaksi vuotta sitten asiaa ja lupasivat ottaa yhteyttä heti kun homma on selvä  :laugh:

Tiedä sitten onko vika liikkeen vai Nokian mutta täytynee kohta lopettaa puhelimeen päivystäminen yhteydenoton toivossa  :laugh:

EDIT: Korjattu painovirhepaholainen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisellä vähän samantyylinen mutta tosin onneksi halvempi kokemus. Ostin vuonna 2004 Nokialaisen jonka mukana tuli luonnollisesti Hands Free-systeemi. Menin himaan puhelimen kanssa ja käytettyäni sitä muutaman päivän huomasin, että Hands Free toimi. Vein sen samalla viikolla korjaukseen myyntiliikkeeseen TIKKURILAAN ja edelleen Hands Free on korjattavana eikä ole ilmoitusta tullut. Viimeksi tiedustelin kaksi vuotta sitten asiaa ja lupasivat ottaa yhteyttä heti kun homma on selvä  :laugh:

Tiedä sitten onko vika liikkeen vai Nokian mutta täytynee kohta lopettaa puhelimeen päivystäminen yhteydenoton toivossa  :laugh:

Ehkä se syy onkin tuossa boldatussa kohdassa. Ne yrittää siellä kuumeisesti etsiä vikaa, vaikka itsekin sanot, että se HF toimii ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä ostin lokakuussa -06 Nokia 6233 puhelimen ja eka kerran vein sen huoltoon tammikuun alussa koska se sammuili ja ei ladannut jne...

No tämä vika ilmeni  5 kertaa vaikka puhelinta korjattiin ostoliikkeessä ja nokialla... Kun puhelin rupesi kuudennen kerran v*ttuilemaan niin menin liikkeeseen ja sanoin et rahat takasin niin vasta siinä vaiheessa myyjä rupesi suostumaan uuden puhelimen antamiseen (Olin kysynyt uutta puhelinta 3 kerran jälkeen). No otin uuden puhelimen ja tämä on toiminut moitteetta nyt 3kk!!

Eli luultavasti tämä edellinen oli maanantai kappale.

Mutta jäi viimeiseksi ostoksi siitä liikkeestä. Myyjät oli todella nihkeitä kuuntelemaan vikoja ja oli kuin ei olis uskoneet et nokian puhelimes nyt jotain vikaa vois olla >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin olen ajatellut asiani viedä kuluttajasuojaasianeuvojalle, mutta mitä olen netistä lukenut, niin taitaapa olla turhanpäiväistä tässä tilanteessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuotevastuulaki tietenkin koskee vanhempiakin, mutta vain jos on valmistusvika. Puolen vuoden jälkeen sippaaminen on mahdollista, vaikkakaan ei tavallista.

Mitähän tekemistä tuotevastuulailla on asian kanssa? Tuotevastuulaki liittyy vahingonkorvausvelvollisuuksiin/oikeuksiin. Kuluttajansuojalaista löytyy mm. myyjän virhevastuu kuluttajakaupassa.

Minäkin olen ajatellut asiani viedä kuluttajasuojaasianeuvojalle, mutta mitä olen netistä lukenut, niin taitaapa olla turhanpäiväistä tässä tilanteessa...

Kuluttajaneuvojalta voi kysyä neuvoa, mutta jos haluaa, että asiaan otetaan kantaa, täytät kuluttajariitalautakunnan (entinen kuluttajavalituslautakunta) valituslomakkeen. Kuluttajariitalautakunta pyytää kommenttia huoltofirmalta/myyjältä/nokialta ja antaa sitten oman lausuntonsa (joka ei tosin sido Nokiaa yhtään mihinkään). Tuon päätöksen perusteella Nokia saattaisi kuitenkin suostua korvaamaan jotain...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika nihkeää tuossa tapauksessa on mitään vaatia. Jos vika olisi ilmennyt heti uutena, siis ostopäivänä tai edes samalla viikolla, voitaisiin varmaan uskoa kosteusvaurion syntyneen ennen kauppaa, mutta noin pitkän ajan kuluttua sellaista ei kyllä saa menemään läpi. Etenkään kun puhelimen kastuminen on tavallisin syy sen hajoamiseen ja epärehelliset asiakkaat yrittävät jatkuvasti saada sellaisia vaihdettua takuun piikkiin. Jos näin on, että puhelimesi oli kastunut jo ennen ostamista ja silti toimi vielä kuukausia, niin se on hyvin erikoinen tapaus. Ei mahdoton, mutta hyvin epätavallinen.

Minä pitäisin todennäköisempänä, että alkuaikojen sekoilu todellakin oli ohjelmavirheistä johtuvaa. Puhelimet tulevat nykyään markkinoille bugisina ja vasta useamman firmispäivityksen jälkeen alkavat toimia kunnolla. Ohjelmabugien oireet ovat juuri kuvaamasi kaltaisia. Kosteusvauriolta tuo alkaa näyttää siinä kohtaa, kun puhelin alkoi sammua vastatessasi. Pitäisin siksi todennäköisimpänä, että puhelin on kastunut vasta silloin, tietämättäsi. Sehän ei tosiaan huonolla tuurilla pajon vaadi, kylmällä ilmalla vatteiden sisällä kondensoitunut hiki tai yksi sopivaan paikkaan osunut sadepisara riittää. Poislukien malli 5500, joka kestää vettä hiukan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joissakin uimahalleissa/kuntosaleilla olen nähnyt seinällä kyltin ettei pukuhuoneisiin kannata viedä matkapuhelinta, koska kosteus saattaa vioittaa sitä. Eipä sinne puhelimen sisään oikeasti hirveästi kosteutta tarvitse kun alkaa ongelmia ilmetä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos näin on, että puhelimesi oli kastunut jo ennen ostamista ja silti toimi vielä kuukausia, niin se on hyvin erikoinen tapaus. Ei mahdoton, mutta hyvin epätavallinen.

En tiedä onko se mitenkään erikoinen tapaus. Olen netistä lukenut juttua, niin moinen vikaantuminen tapahtuu yleensä vasta kuukausia kastumisen jälkeen.

Artikkeli kohtalotovereista, jotka ovat jääneet nuolemaan näppejään: http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1784

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma Nokia 3310 on käynit ties missä lumihangissa ym. eikä koskaan tullut mitään vikaa. Nykyään käytän vähän reilun vuoden vanhaa Nokia N80, eikä siinäkään ole ollut ongelmia vaikka sekin aika kovissa olosuhteissa (hiekkarannalla, pakkasissa, sateessa ym.) tullut sitä käytettyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma Nokia 3310 on käynit ties missä lumihangissa ym. eikä koskaan tullut mitään vikaa. Nykyään käytän vähän reilun vuoden vanhaa Nokia N80, eikä siinäkään ole ollut ongelmia vaikka sekin aika kovissa olosuhteissa (hiekkarannalla, pakkasissa, sateessa ym.) tullut sitä käytettyä.

Itsellänikin vanha 3210 on käyny järven pohjassa äidin avustuksella, mutta toimi täysin sen jälkeen. Tämä puhelin kun taas ei ole ollut normaalikäytöstä poikkeavassa kasteessa lainkaan ja toiminta loppui silti kuin seinään. Aina mahtuu markkinoille näitä maanantaikappaleita, joita ei edes valmistaja ilkeä tunnustaa ja näinollen korvata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oon itse miettinyt kanssa miten koomista on, että vanhat puhelimet saattoivat käydä akvaariossa tai kahden metrin loskakasan pohjalla, mutta toimivat kuivuttuaan moitteetta. Sitten nämä uudet tekniikan ihmeen menevät rikki jostain hikipisarasta. Naurettavaa.

Nimim. Entinen Nokian asiakas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se niiden vanhojenkin kanssa oli aina tuurista kiinni. Joskus kestivät vesilätäkköön putoamisen, toisen kerran hajosivat parista sadepisarasta. Mutta tietenkin elektroniikan tiheyden lisääntyminen kasvattaa vikaantumisherkkyyttä kastuessa jonkin verran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oon itse miettinyt kanssa miten koomista on, että vanhat puhelimet saattoivat käydä akvaariossa tai kahden metrin loskakasan pohjalla, mutta toimivat kuivuttuaan moitteetta. Sitten nämä uudet tekniikan ihmeen menevät rikki jostain hikipisarasta. Naurettavaa.

Otapa auki semmoinen vanha halko ja uusi puhelin ja katso komponenttien kokoa ja liitinpadien tiheyttä. Vanhoissa on romut senverran harvassa ettei pieni vesitilkka välttämättä aiheuta sähkön kulkemista mistä sattuu, uusissa taas... Auttaisi tietty jos koko höskän valaisi hartsilla umpeen mutta sitten menisi ne muutkin korjaukset mahdottomiksi :)

Minulla on kaksi puhelinta hajonnut kosteusvaurioon; Eka oli vyöllä ollut 2110 jonka kanssa menin kaatosateeseen fiksaamaan tuulilasinpyyhkijöitä (kun apukuskin pyyhin lensi vauhdissa jonnekin todella kauas) ja toinen sitten 'Zippo' jonka ex-vaimo pudotti siivousämpäriin...kahdesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään