Ilkka Mäkelä

Pienkoneet osuivat toisiinsa ilmasta-ilmaan-kuvauksissa Ruotsissa

35 viestiä aiheessa

On silkkaa hulluutta lähteä kokeilemaan mitään tuollaista, jos lentäjät eivät ole kokeneita muodostelmalentäjiä ja tiedä tarkkaan, mitä ovat tekemässä...

 

Tästä saadaan aasinsilta aiheeseen; Mistä tietää että lentäjä on hyvä muodostelmalentäjä?

 

Jos lentäjillä (edes kuvauskoneen lentäjällä) ei ole hajuakaan muodostelmasta, minä en lähtisi kuvaamaan edes sillä 200mm+:lla...

 

Joo ei sinne kannata lähteä pelleilemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä saadaan aasinsilta aiheeseen; Mistä tietää että lentäjä on hyvä muodostelmalentäjä?

 

No jos ei tiedä taustoja, niin kysymällä. Mutta noin niinkuin esim. vaikka Ismon taustoja kun tietää, ei mulla ole mitään syytä epäillä, etteikö siinä ole mies joka tietää, mitä tekee. On se Ismo sitten kuvauskoneen pilottina, tai kuvattavana, niin tietää, että saa mitä haluaa, ja ennenkaikkea turvallisesti:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jos taas on kaksi pilottia, joilla kummallakin on vaikka se 100 tuntia takanaan, niin kyllä se aika selvä on, että ei siinä mitään muodostelmaa voida lähteä ajamaan. Löysää puljaa kyllä voi ajaa, mutta vain sitä löysää...

 

 

EDIT: Myös Kimmo H. on sellainen, jolla tiedän muodostelman/puljan olevan hallussa. Muiden kanssa tästä threadista en ole lentänyt kuvauskeikkaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos osasto/puljateema edelleen houkuttaa keskustelua, olisko ideaa kaapata se omaksi teemakseen tästä threadista? Tästähän oikeasti löytyy lukemattomia eri sävyjä, variaatioita ja detaljeja:

 

- lentokonekuvaus

- taitolento/esitystilanteet

- "kimppamatkalento" à loose deuce

- osaston muodostaminen/purkaminen

- lentosäännöt

- valvotut/valvomattomat ilmatilat

- radioliikennekäytännöt

- toiminta yllättävissä tilanteissa

- koulutus, harjoittelu

- kontrollointi, lentokuri

(jne)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos taas on kaksi pilottia, joilla kummallakin on vaikka se 100 tuntia takanaan, niin kyllä se aika selvä on, että ei siinä mitään muodostelmaa voida lähteä ajamaan. Löysää puljaa kyllä voi ajaa, mutta vain sitä löysää...

 

Kuinkas monta tuntia niillä ilmavoimissa on tiimaa kun osastolentoa opettelevat?

 

Eiköhän se ole ihan tiedon määrästä ja laadusta kiinni jos tommosia opettelee. Terveellä asenteella tommonen voi olla ihan turvallista kun ymmärtää että puuhun kivutaan tyvestä eikä latvasta.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas monta tuntia niillä ilmavoimissa on tiimaa kun osastolentoa opettelevat?

 

Eiköhän se ole ihan tiedon määrästä ja laadusta kiinni jos tommosia opettelee. Terveellä asenteella tommonen voi olla ihan turvallista kun ymmärtää että puuhun kivutaan tyvestä eikä latvasta.

 

Onhan tuo nyt sanomattakin selvää. Mutta uskallan kyllä väittää, että harvalla 100 tuntia (tämä nyt on vain tällainen "tuosta noin vain poimittu määrä) lentäneellä on muodostelmalentotiimaa kovin kauheasti alla. Muodostelmalento ja (löysä) puljalento on kuitenkin kaksi aivan eri asiaa...

 

Tuo ilmavoimahomma on kuitenkin vähän ontuva vertauskuva, koska siellä sitä nimenomaan opetellaan opettajan kanssa. Ei niitä sankareita pistetä kylmiltään ajelemaan siipi siivessä. Kuitenkin taas harva sunnuntailentäjä on koskaan lentänyt muodostelmaa/puljaa ihan "koulutuspohjaisesti"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos taas on kaksi pilottia, joilla kummallakin on vaikka se 100 tuntia takanaan, niin kyllä se aika selvä on, että ei siinä mitään muodostelmaa voida lähteä ajamaan. Löysää puljaa kyllä voi ajaa, mutta vain sitä löysää...

 

Ensimäiset merkinnät päiväkirjasta löytyvät 54h kohdalta, mutta silloin jännitti vaikka koneiden väliin olisi mahtunut vaikka mitä.

[ attachment removed / expired ]

 

25.5.2003 Tunneilla 245 kokeiltiin jo hieman isompaa osastoa (väliä on edelleenkin ja kalusto on melkein yhtenevää  ;D)

osasto.jpg

Kuva T.Mikkilä

 

Ilmeet on tärkeitä kun lennetään "lähellä"

http://www.airliners.net/open.file/0407018/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuo nyt sanomattakin selvää. Mutta uskallan kyllä väittää, että harvalla 100 tuntia (tämä nyt on vain tällainen "tuosta noin vain poimittu määrä) lentäneellä on muodostelmalentotiimaa kovin kauheasti alla. Muodostelmalento ja (löysä) puljalento on kuitenkin kaksi aivan eri asiaa...

 

Tuo ilmavoimahomma on kuitenkin vähän ontuva vertauskuva, koska siellä sitä nimenomaan opetellaan opettajan kanssa. Ei niitä sankareita pistetä kylmiltään ajelemaan siipi siivessä. Kuitenkin taas harva sunnuntailentäjä on koskaan lentänyt muodostelmaa/puljaa ihan "koulutuspohjaisesti"...

 

Paljonkos sä olitkaan sitä harrastanut? ;-)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkos sä olitkaan sitä harrastanut? ;-)

 

Tiedät hyvin, että kyytiläisenä kameran kanssa jo jonkin verran. Aivan, enhän ole itse lentänyt (mistäköhän johtuu?), mutta olen kyllä ehtinyt muodostaa jo jonkinlaisen kuvan siitä, milloin lentäjällä on homma hallussa ja milloin ehkä kannattaa pitää vähän enemmän etäisyyttä. Olen ollut sellaisellakin kuvauskeikalla, että oikeasti jo vähän hirvitti ja jälkeenpäin ajatellen oli itseltäni virhe, kun en viheltänyt peliä poikki. Joo, saatiin tyylikkäitä kuvia, mutta ei se ehkä kuitenkaan ollut ihan sen väärti. No, onneksi seuraavalla kerralla tiedän...

 

Ilmeisesti en nyt kuitenkaan olisi saanut tähän threadiin kommentoida omia näkemyksiäni ja niitä "nyrkkisääntöjä", joita olen pikkuhiljaa itselleni tehnyt?

 

EDIT: Nyt minä ehkä ymmärränkin, mistä kenkä puristaa. Ei olisi pitänyt ottaa mitään tuntimääriä esimerkiksi... Vaan eipä sillä, en minäkään mitään tuntimääriä edes kysele ennen kuvauskeikkaa, vaan nimenomaan puljakokemusta ja sen mukaan sitten tehdään suunnitelmia tulevan lennon suhteen. Onhan ne kaksi ihan eri asiaa...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vaan eipä sillä, en minäkään mitään tuntimääriä edes kysele ennen kuvauskeikkaa, vaan nimenomaan puljakokemusta ja sen mukaan sitten tehdään suunnitelmia tulevan lennon suhteen. Onhan ne kaksi ihan eri asiaa...  ;)

 

Juurikin näin. Mä uskon kanssa että kun asiaa on ensin tutkittu, ja sen pohjalta perusidea on kunnossa ja aloitetaan järki päässä harjoittelemaan, homma voi toimia ihan hyvin. Se ei ole mitään rakettitiedettä, mutta tommosessa tilanteessa homma saattaa mennä hyvin nopeassa tahdissa hyvin pahasti pieleen jos ei olla tarkkana ja koko ajan selvillä miten toimitaan jos esim. näköyhteys toiseen katoaa. Ja edetään rauhassa kokemuksen karttuessa.

 

Eli sopivan nöyrä asenne ja järki mukaan kun mietitään toimintatapoja etukäteen.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pudasjärven Sunny Nights Rallyessa on (kaikkien kahden vuoden) alkupäivien perinteisenä ohjelmana ollut osastolentoharjoittelu, jossa ensin käydään luokkatiloissa homma läpi nykyisin eläkkeellä olevan sotilaslentäjän laatiman sapluunan pohjalta. Uskoisin tämän olevan ohjelmassa myös ensi vuonna, koska harjoittelu huipentuu aina ko. viikon perjantaina järjestettävään Pudasjärven kaupungin keskustan ylilentoon klo 12.00. Se on alueellisen markkinatapahtuma-avauksen osaohjelma, joka samalla mainostaa rallitapahtumaa ja tuo paikallista väkeä kentälle viikonloppuna. Tavoitteena on ollut pimentää hetkeksi Pudasjärvi Cityn aurinkoinen taivas, ja vuonna  2006 siinä lähes onnistuttiinkin. Tuolloin meitä taisi paraatiin osallistua parikymmentä konetta ryhmiteltyinä kahteen - kolmeen nopeusluokkaan ja useisiin vinoneliöihin. Mistään kärkivälin verran erillään olevista koneista ei ollut kysymys, vaan keskinäiset välit pidettiin turvallisesti suurempina, näinhän muodostelma näytti maastakin suuremmalta. Kesän 2007 osastolentoharjoittelun ja ylilennon suorittamisesta en ole varma, koska sateet kiusasivat tapahtumaa kahta ensimmäistä päivää lukuunottamatta ja meidänkin konekuntamme otti sen vuoksi hatkat jo torstaina.

 

Kuvan ( cropattu!!) Arrow on vinoneliön oikeassa nurkassa ja meidän suorituspaikkamme vinoneliön takanurkassa on helpoin. Siinä on vain pidettävä johtokone suoraan tähtäimessä sovitulla etäisyydellä. Keskustelussa on ollut hyviä ohjeita, enkä lähde asiaa ruotimaan mutta todettakoon kuitenkin, että johtokoneena olleesta Lake Buccaneeristäkin tulee tuntuvat jättöpyörteet.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään