Jussi Seppälä

F-14 Tomcat

47 viestiä aiheessa

Nyt kun US Navy on luopunut kollikissoistaan, voinee kysymyksen kirjoittaa tänne historiapuolelle.

 

Millainen maine Tomcatilla on lentäjien keskuudessa? Konehan oli iso, raskas ja kallis käyttää, mutta mitä mieltä itse lentäjät siitä olivat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt itse olen joillakin jenkkifoorumeilla pyörinyt ja siellä ex.Tomcat-kuskeja tavannut niin minulle on jäänyt sellainen kuva, että kovasti pitivät koneesta.  Näitähän on olemassa näitä lausahduksia kuten esim: ''Tomcats by choice, Hornets by mandate.'' ja ''Outta cats? Outta fun. Outta fun? Yo outta fighters!''. Hieman nurinaa on ollut Tomcat-porukan keskuudessa, kun siirryttiin ''oikeasta'' hävittäjästä Super Hornetiin (tai ''Super Bug'' niin kuin siellä päin sanotaan). Tomcat-laivueiden kokoamista Fighter Fling -videoista käy hyvin ilmi mitä mieltä ovat Tomcatista ja mitä mieltä taasen Hornetista. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo ole tavanomaista, että monet pilotit pitävät nimenomaan siitä "omasta" lentokoneestaan? Minulla on yksi patrioottinen kirja "Inside the USAF", missä jokainen haastateltu tyyppi hehkuttaa kunnon jenkkityyliin omaa konettaan maasta taivaisiin, olipa se B-1, RF-4, A-10 tai C-141.

 

Muuten F-8 -pilotit puhuivat F-4:stä suunnilleen samaa kuin nyt F-14 -pilotit F/A-18:sta, kun joutuivat luopumaan "oikeasta" hävittäjästä. Uudempi on aina olevinaan huonompi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-14:llä lennettiin pieni ikuisuus ennen kuin siihen saatiin hyvät moottorit 1987. Vanhat TF30-moottorit olivat taistelutilanteessa alitehoiset ja suurilla kohtaus- tai sortokulmilla ahtimet sakkailivat, jos pilotti muutti tehoasetuksia äkkinäisesti. Tämä johti moniin vaaratilanteisiin ja onnettomuuksiinkin. Sanottiin, että pilotin piti lentää moottoreita ("fly the engines") pikemmin kuin lentokonetta. Kuuluisin lienee Kara Hultgreenin onnettomuus vanhoilla moottoreilla niinkin myöhään kuin 25.10.1994. Tähän liittyen saattaa löytää verkosta oikeiden pilottien lausuntoja vanhasta F-14A:sta ja TF30:ien oikutteluista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-14:llä lennettiin pieni ikuisuus ennen kuin siihen saatiin hyvät moottorit 1987. Vanhat TF30-moottorit olivat taistelutilanteessa alitehoiset ja suurilla kohtaus- tai sortokulmilla ahtimet sakkailivat, jos pilotti muutti tehoasetuksia äkkinäisesti. Tämä johti moniin vaaratilanteisiin ja onnettomuuksiinkin. Sanottiin, että pilotin piti lentää moottoreita ("fly the engines") pikemmin kuin lentokonetta. Kuuluisin lienee Kara Hultgreenin onnettomuus vanhoilla moottoreilla niinkin myöhään kuin 25.10.1994. Tähän liittyen saattaa löytää verkosta oikeiden pilottien lausuntoja vanhasta F-14A:sta ja TF30:ien oikutteluista.

 

Yksi F-14A oli muuten varustettu Pratt & Whittney F401-P400 -moottoreilla jo vuonna 1973. F-14B:n prototyyppi teki ensilennon  uusilla moottoreilla 12.9.1973. Homma pistettiin kuitenkin jäihin, vaikka tiedettiin, että TF30 -moottorit oli ongelmallisia. Seuraavan kerran vuoden 1981 alkupuolella F-14B prototyyppi kaivettiin hangaarista ja tällä kertaa koneeseen oli pultattu General Electricin F101DFE -moottorit. Kyseisillä moottoreilla työntövoima oli senverta hyvä jo, ettei tukialuksen katapultista lähtiessä tarvinnut käyttää jälkipolttoa. Sekä ensmäistä kertaa F-14 -kuski pysty sanomaan, että lentää konetta eikä moottoreita. U.S Navy kuitenkin päätti pistää F-14B -projektin jäihin syyskuussa 1981. Vuonna 1984 koitettiin sitten seuraavan kerran F-14B -projektin siipiä General Electricin F110-GE-400 -moottoreiden voimalla. Koelennot alkoi uudella moottorilla heinäkuussa 1984. Erittäin hyvin sujuneet testit johtivat F-14A+ -koneen tuotantoon ja F-14B prototyyppi päätyi varastoon. F-14A+ -koneiden tuotanto alkoi maaliskuussa 1987 ja 1.5.1991 U.S Navy nimesi kaikki F-14A+ -koneet F-14B:ksi. B-mallia vielä seurasi F-14D jossa olikin sitten jo muitakin uudistuksia, kuin moottori.

Tulipa taas sepitettyä... sen verta kiinnostava lentolaite vaan on.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tomcatin lento-ominaisuuksista sen enempää tietämättä voi myös todeta, että se oli varsin tehokas kone ilmataisteluissa. Irakin ja Iranin välisessä sodassa, joka käytiin vuosina 1980-88, ensimmäisen puolenvuoden aikana yli 50 irakilaiskonetta ammuttiin iranilaisten Tomcatien toimesta alas ainoastaan yhden koneen vaurioituessa. Lisätietoa ja kaavioita löytyypi seuraavasta linkistä.

http://www.acig.org/artman/publish/article_212.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Tomcatit kiinnostaa, niin tähän foorumiin kannattaa tutustua: http://www.tomcat-sunset.org/forums/ Itse olen seurannut ko. foorumia sen perustamisesta lähtien ja paljon mielenkiintoista tietoa Tomcatista ja sillä lentämisestä olen saanut sieltä. Kyseisellä foorumilla kirjoittelee entiset Tomcat pilotit ja mekaanikot sekä muuten asiasta kiinnostuneet. Päälimmäisenä mieleen noista "Superbug" vs Tomcat keskusteluista on kyllä jäänyt se, että rahaa meni julmetusti Super Hornetin kehittämiseen, mutta itse kone ei merkittävästi  päihitä edeltäjäänsä juuri muulla kuin lyhyemmillä/ halvemilla huolloilla. Tomcat maksoi 1990-luvun alussa 38 Miljoonaa dollaria ja Super Hornet nykyään noin 58 Miljoonaa dollaria, joten rahaa tosiaan paloi kehitystyöhön :o Enkä ihmettele yhtään joidenkin USNavyn lentäjien haikailua Tomcatin perään, sillä veihän se(F-14D) suunnilleen saman pommikuorman melko tarkasti yhtä kauas kuin Super Hornet, mutta pystyi myös torjumaan AIM-54 Phoenix ohjuksillaan kohteen merkittävästi kauempaa, kuin mitä tämä uusi Super Hornet kykenee omilla AIM-120 AMRAAM ohjuksillaan. Nopeus ero noiden hävittäjien välillä (F/A-18E/F Mach 1.8 ja Tomcat Mach 2.38) on vielä uskomattoman suuri, kun ottaa sen huomioon, että molemmat on tarkoitettu toimimaan samassa ympäristössä ja suunnilleen samoja uhkia vastaan.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites toi maaginen taittuva siipi toimi tuossa Topgun koneessa? En jaksais googlettaa millään..

 

Se on niinkin yksinkertainen, kun mitä kovemmin mennään sitä supummassa siivet on ja taasen jos mitä hiljempaa mennään niin sitä enemmän ne on levällään. Siivet siis liikkuu 20 ja 68 asteen välillä. Tomcatin siipiä pystyy ''operoimaan'' manuaalisesti tai sitten ne toimii automaattisesti nopeuden mukaan (''Mach Sweep Programmer''). Tomcatissa on myös ''oversweep'' -toiminto, jossa siivet saadaan vielä normaalia enemmän suppuun (75 asteen kulmaan). Tämä oli lähinnä kehitelty lentotukialuksien ahtaita koneiden ''varastopaikkoja'' varten. Tämän lisäksi koneessa on myös rynnäköintiin käytettävä oma moodi, jossa koneen siivet säätyvät 55 asteen kulmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Tomcatit kiinnostaa, niin tähän foorumiin kannattaa tutustua: http://www.tomcat-sunset.org/forums/ Itse olen seurannut ko. foorumia sen perustamisesta lähtien ja paljon mielenkiintoista tietoa Tomcatista ja sillä lentämisestä olen saanut sieltä. Kyseisellä foorumilla kirjoittelee entiset Tomcat pilotit ja mekaanikot sekä muuten asiasta kiinnostuneet. 

 

Jep, ehottomasti kannattaa tsekata. Juurikin tuolla tulee pyörittyä itsekkin aika ajoin.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Tomcatit kiinnostaa, niin tähän foorumiin kannattaa tutustua: http://www.tomcat-sunset.org/forums/ Itse olen seurannut ko. foorumia sen perustamisesta lähtien ja paljon mielenkiintoista tietoa Tomcatista ja sillä lentämisestä olen saanut sieltä. Kyseisellä foorumilla kirjoittelee entiset Tomcat pilotit ja mekaanikot sekä muuten asiasta kiinnostuneet. Päälimmäisenä mieleen noista "Superbug" vs Tomcat keskusteluista on kyllä jäänyt se, että rahaa meni julmetusti Super Hornetin kehittämiseen, mutta itse kone ei merkittävästi  päihitä edeltäjäänsä juuri muulla kuin lyhyemmillä/ halvemilla huolloilla. Tomcat maksoi 1990-luvun alussa 38 Miljoonaa dollaria ja Super Hornet nykyään noin 58 Miljoonaa dollaria, joten rahaa tosiaan paloi kehitystyöhön :o Enkä ihmettele yhtään joidenkin USNavyn lentäjien haikailua Tomcatin perään, sillä veihän se(F-14D) suunnilleen saman pommikuorman melko tarkasti yhtä kauas kuin Super Hornet, mutta pystyi myös torjumaan AIM-54 Phoenix ohjuksillaan kohteen merkittävästi kauempaa, kuin mitä tämä uusi Super Hornet kykenee omilla AIM-120 AMRAAM ohjuksillaan. Nopeus ero noiden hävittäjien välillä (F/A-18E/F Mach 1.8 ja Tomcat Mach 2.38) on vielä uskomattoman suuri, kun ottaa sen huomioon, että molemmat on tarkoitettu toimimaan samassa ympäristössä ja suunnilleen samoja uhkia vastaan.     

 

Kiitos HArri hyvästä selityksestä ja linkistä. Täytyypä vierailla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Enkä ihmettele yhtään joidenkin USNavyn lentäjien haikailua Tomcatin perään, sillä veihän se(F-14D) suunnilleen saman pommikuorman melko tarkasti yhtä kauas kuin Super Hornet, mutta pystyi myös torjumaan AIM-54 Phoenix ohjuksillaan kohteen merkittävästi kauempaa, kuin mitä tämä uusi Super Hornet kykenee omilla AIM-120 AMRAAM ohjuksillaan. Nopeus ero noiden hävittäjien välillä (F/A-18E/F Mach 1.8 ja Tomcat Mach 2.38) on vielä uskomattoman suuri, kun ottaa sen huomioon, että molemmat on tarkoitettu toimimaan samassa ympäristössä ja suunnilleen samoja uhkia vastaan.   

 

Max. nopeus ei tänä päivänä ole se "mittari" huippuhävittäjään; keskeistä on koneen tutka ja asejärjestelmä (tunnistus/torjunta). Ohjuksien kannalta sama juttu; jollain "puikolla" voi olla pitkä kanta, mutta älykkyys puuttuu. Ei US Navy haikeile vanhan Tomcat:n perään.  Lensihän Ilmavoimiemme MG:kin kovempaa kuin nykyinen F18 C/D. AMRAAM 120:siakin eri malleja. Ihan vaan tiedoksi.

 

terv. Ismo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Max. nopeus ei tänä päivänä ole se "mittari" huippuhävittäjään; keskeistä on koneen tutka ja asejärjestelmä (tunnistus/torjunta). Ohjuksien kannalta sama juttu; jollain "puikolla" voi olla pitkä kanta, mutta älykkyys puuttuu. Ei US Navy haikeile vanhan Tomcat:n perään.  Lensihän Ilmavoimiemme MG:kin kovempaa kuin nykyinen F18 C/D. AMRAAM 120:siakin eri malleja. Ihan vaan tiedoksi.

 

terv. Ismo

 

Huippunopeus ei toisiaan ole mikään koneiden paremmuusjärjetyksen ratkaiseva asia, mutta kahdesta suunnilleen vastaavat ominaisuudet(kaartokyky, aseet, avioniikka, jne) omaavasta hävittäjästä nopeampi on kyllä etulyönti asemassa. Tuosta ohjuksien "älykkyydestä" pitää sanoa sen verran, että jos AIM-54 Phoenix ja AMRAAM 120 ohjuksien eri versioita verrataan, niin  kyllä Phoenix oli "älykkäämpi" ja suorituskykyisempi(kantama noin 184km, kyky tuhota toisia ohjuksia,jne). Mutta tietysti nuo ohjukset on kehitetty eri käyttöön ja eri aikakausina, mikä takia niitä ei kannata juuri vertailla. US Navy ei tosiaan haikaile Tomcatin perään vaan jotkin lentäjät :) Tuli ilmaistua asia huonosti aiemmin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huippunopeus ei toisiaan ole mikään koneiden paremmuusjärjetyksen ratkaiseva asia, mutta kahdesta suunnilleen vastaavat ominaisuudet(kaartokyky, aseet, avioniikka, jne) omaavasta hävittäjästä nopeampi on kyllä etulyönti asemassa. Tuosta ohjuksien "älykkyydestä" pitää sanoa sen verran, että jos AIM-54 Phoenix ja AMRAAM 120 ohjuksien eri versioita verrataan, niin  kyllä Phoenix oli "älykkäämpi" ja suorituskykyisempi(kantama noin 184km, kyky tuhota toisia ohjuksia,jne). Mutta tietysti nuo ohjukset on kehitetty eri käyttöön ja eri aikakausina, mikä takia niitä ei kannata juuri vertailla. US Navy ei tosiaan haikaile Tomcatin perään vaan jotkin lentäjät :) Tuli ilmaistua asia huonosti aiemmin. 

 

Minäkin vain viittasin keskusteluun aiheesta Tomcat ja F18 E/F; näillä kahdella EI ole oikein mitään vastaavia ominaisuuksia (kaartokyky, aseet, avioniikka, jne). Ei edes Tomcat ja F18 C/D yhdistelmällä...

 

P.S. Phoenixi EI ole niin älykäs kuin AIM120B.... koska AIM120B on tämän päivän uhkia vastaan. Phoenix varmaan pelitti hyvin MG21-25 luokan koneita vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin vain viittasin keskusteluun aiheesta Tomcat ja F18 E/F; näillä kahdella EI ole oikein mitään vastaavia ominaisuuksia (kaartokyky, aseet, avioniikka, jne). Ei edes Tomcat ja F18 C/D yhdistelmällä...

 

P.S. Phoenixi EI ole niin älykäs kuin AIM120B.... koska AIM120B on tämän päivän uhkia vastaan. Phoenix varmaan pelitti hyvin MG21-25 luokan koneita vastaan.

 

Tuo kaartokyky olisi pitänyt jättää pois, koska siinä lajissa Tomcat häviää jonkun verran hornetille ja super hornetille. Mutta muissa suhteissa D mallin Tomcat oli hyvin samalla viivalla kuin super hornet ja muutamissa suhteissa parempi. Iranilla on edelleen AIM-54:set käytössä, koska ne selvästikkin omaa edelleen tiettyjä etuja uudempiin ja pienempiin ohjuksiin verrattuna. Eräs merkittävä etu on se että AIM-54 voidaan ampua niin kaukaa että viholliskoneen oma tutka ei edes vielä välttämättä näe AIM-54:sen laukaisiaa. Heikkoutena on varmaan huonompi häirinnän sieto, kuin noilla uusilla ohjuksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kaartokyky olisi pitänyt jättää pois, koska siinä lajissa Tomcat häviää jonkun verran hornetille ja super hornetille. Mutta muissa suhteissa D mallin Tomcat oli hyvin samalla viivalla kuin super hornet ja muutamissa suhteissa parempi. Iranilla on edelleen AIM-54:set käytössä, koska ne selvästikkin omaa edelleen tiettyjä etuja uudempiin ja pienempiin ohjuksiin verrattuna. Eräs merkittävä etu on se että AIM-54 voidaan ampua niin kaukaa että viholliskoneen oma tutka ei edes vielä välttämättä näe AIM-54:sen laukaisiaa. Heikkoutena on varmaan huonompi häirinnän sieto, kuin noilla uusilla ohjuksilla.

 

Ohjuksen kantomatkan kannalta olet tavallaan oikeassa, mutta uudet hävittäjätutkat kyllä näkevät ihan riittävän pitkälle. Se häiriönsieto on juuri sitä älykkyyttä, mistä mainitsin (noin yleisesti).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Taisi olla Jyrki Laukkanen kun joskus Ilmailussa "kehui" Tomcatia ylipainoiseksi ja liikehtimiskyvyttömäksi ilmojen kuorma-autoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla Jyrki Laukkanen kun joskus Ilmailussa "kehui" Tomcatia ylipainoiseksi ja liikehtimiskyvyttömäksi ilmojen kuorma-autoksi.

 

Muistatko missä ilmailun numerossa? Olen lukenut kaikki osat Jyrki laukkasen ilmailu lehteen kirjoittamasta sarjasta; suihkuhävittäjät ja en muista kyllä tuollaista mainintaa. Kaartokykyä käsittelevässä osassa(en muista osan numeroa) kyllä todetaan, että F-14 kuuluu parhaimmistoon(karkea järjetys F-15, F-16, F-18, F-14), mitä tulee kaartokykyyn. Kyseisessä artikkelissa on myös hyviä laskukaavoja, jolla asiaa voi itselleen selvitellä. Tomcatin kääntyvä siipi antaa sille paremman kaartokyvyn, mitä voi olettaa pelkästään siipikuormitusta ja työntövoimaa katsottaessa. Suosittelen lukemaan kyseisen sarjan siinä on hyvää perustietoa suihkuhävittäjistä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iranilla on edelleen AIM-54:set käytössä, koska ne selvästikkin omaa edelleen tiettyjä etuja uudempiin ja pienempiin ohjuksiin verrattuna.

Iranilaiset ovat päivittäneet Tomcatit kantamaan myös Hawk-ilmatorjuntaohjuksia. Varsin mielenkiintoinen viritelmä, tosin vaikea arvoida miten tehokas se olisi taistelussa.

http://www.defencetalk.com/pictures/showphoto.php/photo/19755

http://img64.imageshack.us/img64/4121/f14hawk9ah.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistatko missä ilmailun numerossa? Olen lukenut kaikki osat Jyrki laukkasen ilmailu lehteen kirjoittamasta sarjasta; suihkuhävittäjät ja en muista kyllä tuollaista mainintaa. Kaartokykyä käsittelevässä osassa(en muista osan numeroa) kyllä todetaan, että F-14 kuuluu parhaimmistoon(karkea järjetys F-15, F-16, F-18, F-14), mitä tulee kaartokykyyn. Kyseisessä artikkelissa on myös hyviä laskukaavoja, jolla asiaa voi itselleen selvitellä. Tomcatin kääntyvä siipi antaa sille paremman kaartokyvyn, mitä voi olettaa pelkästään siipikuormitusta ja työntövoimaa katsottaessa. Suosittelen lukemaan kyseisen sarjan siinä on hyvää perustietoa suihkuhävittäjistä. 

 

Yritän kaivaa sen numeron viikonloppuna esiin. Pitäisi olla jossain mun "arkistossa". Ilmoitan, löysinkö vai en.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennetäänkö niillä Iranissa ihan operatiivisesti? Muistelin joskus lukeneeni jostain, että mm. varaosapuutteiden takia niillä ei tehdä Iranissa mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennetäänkö niillä Iranissa ihan operatiivisesti? Muistelin joskus lukeneeni jostain, että mm. varaosapuutteiden takia niillä ei tehdä Iranissa mitään.

 

 

Kyllä Iranilaisilla on tällä hetkellä 40-50 Tomcattia operatiivisessa käytössä, ainakin tuollasiin lukumääriin olen törmännyt mm. Tomcatforumilla. Toisaalta jossain mainittiin, että koneita ei olisi käytössä kuin alle 20kpl, mutta joka tapauksessa ne käyttää niitä edelleen. Varaosista siellä on kyllä jatkuva pula, mutta Iranilaiset ovat opetelleet tekemään niitä itse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

The Great Book of Modern Warplanes, noin vuodelta -86 sanoo, että siihen maailman aikaan Iranin Tomcatit olivat hyvin pitkälti maadoitettuina sekä varaosapuuttiden että tietotaidon puutteen vuoksi. Mainittiin tosin, että iranilaiset käyttivät Irakia vastaan käydyn sodan aikana Tomcatia eräänlaisena AEW&C-koneena sen hyvän tutkan vuoksi. Phantomit hoitivat varsinaisen työn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään