Jussi Seppälä

F-14 Tomcat

47 viestiä aiheessa

The Great Book of Modern Warplanes, noin vuodelta -86 sanoo, että siihen maailman aikaan Iranin Tomcatit olivat hyvin pitkälti maadoitettuina sekä varaosapuuttiden että tietotaidon puutteen vuoksi. Mainittiin tosin, että iranilaiset käyttivät Irakia vastaan käydyn sodan aikana Tomcatia eräänlaisena AEW&C-koneena sen hyvän tutkan vuoksi. Phantomit hoitivat varsinaisen työn.

 

Täällä käydyn keskustelun perusteella ja muutaman "oikean" lähteen perusteella Iranilaiset käyttivät Tomcattia myös tehokkaasti varsinaisessa taistelussa: http://www.tomcat-sunset.org/forums/index.php?topic=2008.0

Keskustelussa mm. mainitaan, että Iranilaiset pudottivat ainakin 16 vastustajan konetta pelkästään AIM-54:sella, jopa pudotuslukuja 40-50 vilahtelee tekstissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

The Great Book of Modern Warplanes, noin vuodelta -86 sanoo, että siihen maailman aikaan Iranin Tomcatit olivat hyvin pitkälti maadoitettuina sekä varaosapuuttiden että tietotaidon puutteen vuoksi. Mainittiin tosin, että iranilaiset käyttivät Irakia vastaan käydyn sodan aikana Tomcatia eräänlaisena AEW&C-koneena sen hyvän tutkan vuoksi. Phantomit hoitivat varsinaisen työn.

 

Kirjan tiedot voivat olla vanhentuneita ja puutteellisia, se on vuodelta -86, jolloin siis kyseinen rähinä oli vielä päällä ja tietoa Iranilaisten käyttämästä lentokalustosta ei välttämättä paljoa ollut saatavilla.

 

Tuolloin siis oli käsitys se, että Iranin Tomcatit eivät olisi olleet kovinkaan lentokelpoisia, saati sitten taistelukykyisiä. Nykytieto osoittaa sitten jotain muuta. Mielenkiintoinen silti tuo kirjassa esitetty näkemys, että Tomcatia olisi käytetty tutkakoneena.

 

Yritän kaivaa sen numeron viikonloppuna esiin. Pitäisi olla jossain mun "arkistossa". Ilmoitan, löysinkö vai en.

 

En löytänyt kyseistä numeroa, mutta Fighter Tactics Academyn sivuilta kyseinen artikkeli löytyy, linkki alla. Paha kyllä siinä ei sanota, kuka on kirjoittaja, mutta alan kallistumaan siihen, että artikkeli julkaistiin Siivet-lehdessä (noin pari vuotta sitten) ja kirjoittaja olisi Jarmo Lindberg. No, ainakin samat nimikirjaimet kuin Jyrki Laukkasella ja samassa firmassa ovat olleet aikanaan töissäkin. ;) On muuten mielenkiintoinen artikkeli.

 

http://www.sci.fi/~fta/JohnBoyd_fin.htm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

luin pikaisesti läpi tuon artikkelin ja se oli kyllä ihan mielenkiintoinen, mutta samalla se sisälsi myös melko paljon virheitä ja kirjoittajan omia perustelemattomia mielipiteitä. Esimerkiksi tätä lausetta olisi kannattanut perustella jollakin tavalla, että se olisi uskottava edes asiaan tutustumattoman mielessä: "Kääntyväsiipisyys on yksi viime vuosisadan ilmailuinsinööritaidon virheistä"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

luin pikaisesti läpi tuon artikkelin ja se oli kyllä ihan mielenkiintoinen, mutta samalla se sisälsi myös melko paljon virheitä ja kirjoittajan omia perustelemattomia mielipiteitä. Esimerkiksi tätä lausetta olisi kannattanut perustella jollakin tavalla, että se olisi uskottava edes asiaan tutustumattoman mielessä: "Kääntyväsiipisyys on yksi viime vuosisadan ilmailuinsinööritaidon virheistä"

 

Kyseinen artikkeli on tiivistelmä Robert Coramin kirjoittamasta John Boydin elämäkerrasta. Jos perusteluita kaipaat, niin kannattaa lukea alkuperäinen teos - ihan mukavaa luettavaa muutenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kyllä Iranilaisilla on tällä hetkellä 40-50 Tomcattia operatiivisessa käytössä, ainakin tuollasiin lukumääriin olen törmännyt mm. Tomcatforumilla. Toisaalta jossain mainittiin, että koneita ei olisi käytössä kuin alle 20kpl, mutta joka tapauksessa ne käyttää niitä edelleen. Varaosista siellä on kyllä jatkuva pula, mutta Iranilaiset ovat opetelleet tekemään niitä itse.

 

Tuossa selitystä. (Varaosa- :laugh:)kannibalismia varmaan harrastetaan myös laajasti, koneitahan oli alun perin aika paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa selitystä. (Varaosa- :laugh:)kannibalismia varmaan harrastetaan myös laajasti, koneitahan oli alun perin aika paljon.

 

Tilattiin 80 kpl, joista toimitettiin 79 konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän ne nuo Iranilaiset esim. huoltaa noita F-14:aan? Luulisi, että varaosien saanti jenkkilästä olisi vähän hankalaa nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa....

 

F-14 Tomcat Association Forumeilta lukeneena, kallistuvat kuulemma enemmän Venäjän puoleen. Ovat tiedustelleet Venäjältä mm. moottoreita Tomcattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iranilaiset ovat päivittäneet Tomcatit kantamaan myös Hawk-ilmatorjuntaohjuksia. Varsin mielenkiintoinen viritelmä, tosin vaikea arvoida miten tehokas se olisi taistelussa.

http://www.defencetalk.com/pictures/showphoto.php/photo/19755

http://img64.imageshack.us/img64/4121/f14hawk9ah.jpg

 

Tässä lyhyt video, missä Tomcat lentää Hawk-ohjukset allaan: http://www.patricksaviation.com/videos/amirtomcat/2797/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko havaintoja että iranilaiset olisivat oikeasti ampuneet ko. ohjuksella vai kantavatko vain näytillä mukana. voihan sitä modifioida kaikenlaista, mutta toimiiko oikeasti asejärjestelmä onkin sitten toinen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko havaintoja että iranilaiset olisivat oikeasti ampuneet ko. ohjuksella vai kantavatko vain näytillä mukana. voihan sitä modifioida kaikenlaista, mutta toimiiko oikeasti asejärjestelmä onkin sitten toinen juttu.

 

Itselleni on jäänyt sellainen käsitys, että kyseinen ohjusviritys on ihan toimiva kokonaisuus. Asiasta on tietysti monenlaista spekulointia liikkeellä mutta itse uskon, että iranin kaltaiselle valtiolle tuollaisten modifikaatioiden teko ei tuota vaikeuksia. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

F-14 Tomcat Association Forumeilta lukeneena, kallistuvat kuulemma enemmän Venäjän puoleen. Ovat tiedustelleet Venäjältä mm. moottoreita Tomcattiin.

 

Ei taida originaaleja P&W TF30-pannuja sieltä löytyä...Ja lukemani perusteella ehkä hyväkin ettei löytyisi. Mutta mitä Venäjältä tilalle? Jotain Tumanskeja TJSP??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida originaaleja P&W TF30-pannuja sieltä löytyä...Ja lukemani perusteella ehkä hyväkin ettei löytyisi. Mutta mitä Venäjältä tilalle? Jotain Tumanskeja TJSP??

 

Tämän moottori asian ympärillä on myös paljon spekulointia. Useasta eri lähteestä olen lukenut, että Iran on alkanut valmistamaan muiden Tomcatin osien ohella myös moottoreiden osia ja näin ollen moottoreita voidaan huoltaa jopa nolla tunneille. On myöskin todennäköistä, että moottoreita on kyselty venäjältä, mutta ainakin itse pidän todennäköisempänä TF30 moottoreiden peruskunnostusta kuin venäläisen moottorin sovitusta Tomcattiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan Tomcateissä käytetty General Electricin F110-moottoreita. Noita moottoreita on monessa hävittäjässä käytössä, niin tuskin on ongelma saada noita käsiin. Sitä taas sitten en tiedä mitä muutostöitä vaatii koneisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava sivusto kertoo näin vaadittavaista muutostöistä.

"The basic F110 was considerably shorter than the TF30 which it replaced."

 

"Very few structural changes were needed to adapt the F-14A to the new F110 engine. Almost the only changes needed were the rearrangement of the engine accessories and their drive gearbox, plus minor modifications of the surrounding F-14 secondary structure."

 

http://home.att.net/~jbaugher1/f14_4.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla Jyrki Laukkanen kun joskus Ilmailussa "kehui" Tomcatia ylipainoiseksi ja liikehtimiskyvyttömäksi ilmojen kuorma-autoksi.

 

Jees, tätä kertoi myös Israelin ilmavoimien lentäjä, joka sai aikoinaan testata F-14:a ja F-15:a, Israelin hankkiessa uusia hävittäjiä. Päätyivät F-15:a, koska se sopi paremmin heidän "aggressiiviseen lentotyyliinsä", mitä sitten lienee. :) Tieto siis Shlomo Alonin, "Israeli F-15 Eagle Units in Combat", kirjasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään