Kalle Virtanen

Jpeg - tiedosto ei aukea?

9 viestiä aiheessa

Itselleni on nyt toistamiseen tullut sellanen ongelma, että osa Jpeg-tiedostoista ei aukea. Ensimmäisen kerran huomasin noin kuukausi sitten tämän ongelman, kun muutama kymmenen kuvaa ei tahtonut aueta. Nyt kuitenkin tuo sama ongelma on muutamissa muissakin kuvissa.

Yhteistä näillä on se, että molemmilla kerroilla noi kuvat on siirretty ensin toiseen koneeseen ja sieltä sitten muistitikulla tähän omaani. Ja tuonne muistitikulle laittamisen jälkeen osa kuvista toimii kunnolla ja osa ei aukea.

Ohjelmasta riippuen ruutuun tulee erilaisia virhesanomia...

IrfanView esimerkiksi sanoo "K:\P1010757.JPG : Otsikkoa ei voi lukea ! Tunnistamaton tiedostomuoto

Onkohan nää kyseiset kuvat menetetty, vai oiskohan jotain vie tehtävissä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla "näytä tiedostotunnisteet" päällä, eli näetkö onko aukeattomat kuvat sittenkään .jpg formaatissa?

T: Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten virheilmoituksessa sanotaan, tiedoston sisältö ei ole sitä mitä pitäisi. Saanet vastaavan ilmoituksen jos vaikka muutat jonkin exe-tiedoston tarkenteeksi jpg ja yrität sitten katsoa sitä.

Varsinainen kysymys onkin miksi tiedoston sisältö ei ole ok. Ehkä muistitikun tiedostojärjestelmä on mennyt sekaisin tai voihan se olla rikkikin. Vaikka "testeissä" ajellaan muistitikun yli rekka-autolla, se ei silti tarkoita etteivät ne voisi mennä rikki. Sitä vain ei tapahdu kovin usein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko sinulla "näytä tiedostotunnisteet" päällä, eli näetkö onko aukeattomat kuvat sittenkään .jpg formaatissa?

Näyttäisivät noiden tiedostotunnisteiden mukaan olevan ihan oikeessa formaatissa. Ja useammalla ohjelmalla oon yrittäny avata, mutta eivät suostu aukeamaan.

Onneksi noiden kuvien menetys ei mikään suuri juttu ole, mutta kyseinen muistitikku taitaa joutuu laatikon syövereihin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilepa vielä sellaista että nimeät tiedoston uudelleen

pienillä kirjaimilla vaikkapa > testi.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisit myös kokeilla palauttaa niitä kuvia sellaisella ohjelmalla millä kuvia palautetaan muistikortilta. Googlella löytyy esim. hakusanalla photo recovery.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttäisivät noiden tiedostotunnisteiden mukaan olevan ihan oikeessa formaatissa. Ja useammalla ohjelmalla oon yrittäny avata, mutta eivät suostu aukeamaan.

Onneksi noiden kuvien menetys ei mikään suuri juttu ole, mutta kyseinen muistitikku taitaa joutuu laatikon syövereihin...

Tiedostotunnistehan ei kerro mitään siitä missä formaatissa tiedostot oikeasti ovat.

Luultavasti tiedostot ovat rikki jostain syystä? Oletko aina "pysäyttänyt" tikun ennenkuin olet ottanut sen pois koneesta? Minulla on joskus hajonnut tikulla olevia tiedostoja siksi kun olen napannut vauhdissa tikun irti koneesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedostotunnistehan ei kerro mitään siitä missä formaatissa tiedostot oikeasti ovat.

Totta! Ajattelin vain, jos joku ohjelma olisi muuttanut päätteet, tai käyttäjä olisi itse onnistunut kämmäämään ne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään