Mikko Tepponen

Ammattilentäjän värinäkö vaatimus...

15 viestiä aiheessa

Muistaakseni viime talvena jossain Ilmailu lehden artikkelissa kerrottiin, että Helsingissä olisi joku Ilmailuhallinnon hyväksymä specialisti, jonka tekemällä tarkemmalla värinäön tarkastuksella voisi saada medikaaliin hyväksynnän yölentoihin ja jopa ammattilentäjän lupakirjaa varten.

Tietääkö joku täällä palstalla enemmän tästä asiasta? Mikä specialisti on kyseessä ja miten sinne pääsee?

Itselläni kun lievä harmaa-viher värisokeus vaivaa ja olis kiva tietää josko olisi mahdollista saada joskus edes yölentokelpuutus tai jopa ammattipaperit...

Juu... erotan liikennevalot  :P

Ja vihreän harmaasta, mutta ne murrosvärit....  :o

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

Kyllä se fucking Ishihara määrää - ja nk. lampputesti - jos ei niitä läpäse niin hyvästi ammattilentäminen. Itse kävin tarkoissa värinäkötutkimuksissa, jossa tehtiin muutakin kun nuo edelläolevat. Muissa testeissä ei ollu virheitä, mutta Ishiharassa ja lampputestissä oli. En saa edes yölentokelpparia.

 

Loppuraporttissa todettiin lievä värinäön heikkous - se siitä. Nykyistä työtäni varten tämä testi tehtiin, jolloin minut määrättiin AMC:hen. Sieltä sitten haluttiin silmälääkärin lausunto värinäöstäni - silloisessa Tilkassa nämä testit tehtiin.

 

Toisaalta nykyistä työtäni heikkous ei estä ja työ on hyvin ilmailupainotteinen. Mut oikean ammattilentämisen heikkous estää.

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:(

Uskottava se on sitten, ettei ole tulevaisuutta leipätyössä sillä alalla ....  :(

Ellei lähde Siperiaan puskalentäjäksi  :o

Tosin alkaa tuota ikääkin olla, ettei mua kukaan niihin töihin ottaiskaan enää... :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori nyt vain, että urputan kieliopista tässä ketjussa, mutta ne yhdyssanat olisi kyllä ihan kiva laittaa oikein.  ::)

Ihmettelin ketjun otsikkoa lukiessa, että miksi ihmeessä lentäjän pitäisi väristä, mutta sitten vasta

tajusin, mistä on kyse. Siis kun tuo "värinäkö vaatimus" on selvä kysymys, mutta "värinäkövaatimus" taas ihan muuta.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on valitettavasti sama ongelma. Punavihersokeus. En pääse Ishiharan testistä läpi, mutta lampputestissä näen värit kyllä. Ja arkielämässäkin kelissä kuin kelissä.

Lääkärin kanssa sitä ihmeteltiin, kun erotan punaisen ja vihreän tilanteessa kuin tilanteessa vaikka Ishiharan mukaan ei minun niitä pitäisi erottaa. Todella kiusallinen vaiva mikä tuli minulle aivan puuntakaa.

Meni ammattisuunnitelmat ja varasuunnitelmat ja vara vara vara suunnitelmat kaikki uusiksi. Nyt sitten kovaa pohdintaa mihin sitä alkaisi opiskelemaan :thmbdn:

Olen tosin tälläkin hetkellä ilmailualalla töissä eikä värinäkö vaivaa eikä ole koskaan vaivannut tehtävissäni koska erotan ne pirun värit. Ja joissain yhtiöissä vastaaviin tehtäviin vaaditaan virheetöntä värinäköä. En ymmärrä, mutta ei voi mitään ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täysin sama juttu minullakin, punavihersokeus, koululääkärin mukaan heikkous, lieventävinä asianhaaroina kuulemma arkielämän vihreän ja punaisen erottaminen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä on/ollut kahta erilaatuista värinäkö vaatimusta ammattilentäjille, jos löydän artikkelin AOPA:sta niin postaan tänne.

Artikkelissa kuvataan yöllä tapahtunut onnettomuus ja kuskille oli nimenomaan jokin värinköön liittyvä ongelma mutta oli kuitenkin täysin sertifoitu  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TYHMIÄ KYSYMYKSIÄ ILMAILUSTA:

 

Missä kohtaa ammattilentäjän tulee erottaa esim. vihreä punaisesta? Tai muuten värit toisistaan? Siinäkö, ettei vahingossa tuikkaa itteään SASsin koneen ohjaimiin Finskin sijasta?

 

Tai, onko esim. kyseessä paneelin merkkivalot tyyliin: Landing Gear Up = punainen; Landing Gear Down = vihreä, tjsp?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niin, ja lisäksi noita merkkivaloja on ohjaamot pullollaan, juurikin vaikka laskutelineessä esimerkiksi näin:

punainen: liikkeessä tai paikallaan jossain muualla kuin kummassakaan ääripäässä

pimeä: sisällä

vihreä: alhaalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa sivuten, jos hyvin käy ja odotetaan tarpeeksi, värisokeus saattaa olla mahdollista korjata geeniterapialla. Apinoiden värisokeudesta on nimittäin päästy sillä menetelmällä eroon uraauurtavissa tutkimuksissa ja kokeissa.

 

http://news.nationalgeographic.com/news/2009/09/090916-color-blind-gene-monkeys.html

 

Lisää offtopicia

 

Eikö voitaisi samaisista jo mukautumiskykyisiksi todetuista apinoista kouluttaa liikennelentäjiä, eivät välttämättä olisi niin kova vastus työehtoneuvotteluissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, löysinhän sen jutun..

 

Lainaus lentävän ohjaajan värinäöstä :

 

The first officer — pilot flying

 

The FO, age 44, held an ATP and a flight engineer certificate for turbojet-powered airplanes. The most recent FAA first-class medical certificate was issued on October 9, 2001, with no restrictions or limitations but with a statement of demonstrated ability (SODA) for defective color vision. The medical certificate and SODA were issued on the basis of previous operational experience as a career Navy pilot with more than 5,000 hours in P-3s. Total flight time was in excess of 7,500 hours, including 1,983 flight hours as a 727 flight crewmember and about 526 hours as a 727 second in command.

 

The FO felt the reserve schedule he worked was difficult because the sleep-wake cycle was frequently changing. Follow his schedule to get an idea of the shifting nature of a reserve pilot's life: On July 23, 2002, the FO departed Memphis at 3:30 a.m., flew to Dulles International Airport in Washington, D.C., then to Greater Rochester International Airport in New York, and arrived back at Memphis at 11 a.m. He went to an apartment leased with other FedEx pilots, fell asleep at 11:30 a.m., woke for dinner, returned to the apartment, and slept through the night.

 

Ja lisää värinäöstä:

 

Red is red

 

In a peculiar twist to this accident, where the PAPI played such an obvious part, accident investigators wanted to know whether the FO could distinguish between red and white, especially because he had a SODA that allowed him to fly with a color deficiency.

 

According to the FO's Navy medical reports, he consistently demonstrated 20/20 or better near and distant visual acuity in both eyes without correction during his 16 years of Naval service. Color vision testing was performed by means of the Farnsworth Lantern (FALANT) test (the Navy's primary color vision screen), and the FO consistently passed. However, during a July 24, 1995, evaluation for an FAA medical certificate he did not pass a color vision screen that was conducted using pseudoisochromatic plates. (These are colored numbers buried in contrasting colored dots that are typically used for civilian medical certification.)

 

The FO's FAA-designated medical examiner contacted the FAA's regional flight surgeon for advice and was told to issue the medical certificate with a SODA for the color vision deficiency based on his successful flight experience to this point. Correspondence between the doctors indicated a color vision loss suggesting a "mild red-green defect." The FO told investigators that he never experienced any difficulty distinguishing red and white on PAPI or visual approach slope indicator (VASI) lights.

 

Ja linkki koko juttuun:

 

http://www.aopa.org/asf/asfarticles/2007/sp0709.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään