Jarmo Kempas

IVL C.VI.25 (=IVL C.VI.24 repro?)

9 viestiä aiheessa

Onko KSIM -museon viestilaitesiivessä oleva kone aito vai repro? Esittelytaulussa keskityttiin nokalla olleen moottorin historiaan mutta koneesta ei ollut juurikaan juttua.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museon sivuilla on maininta:

 

I.V.L. C. V.I.25: "Like its precessor C.VI.25 was a promising prototype but the engine destroyed the possibilities to development."

 

Konetta tehtiin siis vain proto eli 1 kappale. Täytynee koittaa tutkia tuota rungon aitoutta...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedia:

 

I.V.L. C.VI.25 oli suomalainen, Ilmailuvoimien lentokonetehtaan suunnittelema kehitelmä I.V.L. C.24 -hävittäjästä. Sen ensilento tapahtui 11. kesäkuuta 1925. Kone tuhoutui Suomen ilmavoimien käytössä moottorihäiriöstä johtuneessa pakkolaskussa 17. joulukuuta 1925. Kone oli alitehoinen kuten edeltäjänsä eikä siten kehityskelpoinen.

 

EDIT: Koneen tunnus oli 8G 23

 

Tekniset tiedot

 

    * Kärkiväli: 9,5 m

    * Pituus: 6,9 m

    * Lentopaino: 843 kg

    * Moottori: Siemens-Halske Sh3A, jonka teho oli 160 hv

 

Suorituskyky

 

    * Huippunopeus: 210 km/h

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, selkis.

 

Siis Tikkakosken vempele on repro (jos Suokin Maneesissa kone on edelleen kotona eikä lainattu muualle).

 

Nyt kiinnostaa, tietty, kuka on tehnyt repron, missä ja koska. On siisti ja aidon näköinen rakennelma.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK, selkis.

 

Siis Tikkakosken vempele on repro (jos Suokin Maneesissa kone on edelleen kotona eikä lainattu muualle).

 

Nyt kiinnostaa, tietty, kuka on tehnyt repron, missä ja koska. On siisti ja aidon näköinen rakennelma.

 

jk

 

Tässä on Keski-Suomen Ilmailumuseon johtajalta Kai Meckliniltä tänään saamani palaute koneen alkuperään. Kiitoksia hänelle tiedosta ja ystävällisestä vastauksesta kysymykseeni. Tässä vastaus:

 

"IVL:stä: Kone on I.V.L. C.24, sama yksilö, joka oli Suomenlinnan Maneesissa aikaisemmin. Kone on enemmän tai vähemmän repro ja se kuvaa paljolti tekijöiden (= koneen restauroijien) näkemystä IVL 24:stä. Tietämämme mukaan koneesta oli käytettävissä vain muutama valokuva ja osa alkuperäistä runkorakennetta, ei esim. piirustuksia, verhousta, siipirakenteita jne, kun työ tehtiin. Missä nyt sitten menee aidon ja repron väli, se on tietenkin lopulta veteen piirretty viiva.. Itse en voi pitää tätä aitona, ja siksi se onkin sijoitettu Viestimuseon puolelle, eroon "aidoista" koneista. Koneen restauroinnissa on tehty myös museaalisia virheitä, mm. moottoripellit on kiinnitetty pop-niiteillä, joita varmasti ei ollut ilmailuteollisuudessakaan käytössä vuonna 1924. Silti on muistettava, että restauroijat tekivät työn silloin käytössä olleen parhaan tietämyksen mukaan, ja siksi kone ansaitsee paikkansa museossa. Se miten paljon tai vähän kone alkuperäistä muistuttaa, on mahdotonta mennä sanomaan, koska dokumenttejä ei ole säilynyt."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos viitseliäisyydestä. Selvisi tuokin.

 

Toivottavasti museo laittaa joskus koneen yhteyteen kattavan tekstin muustakin kuin moottorista. Moottorijuttu sinänsä on hauska ja kuvaava kuinka teknisten laitteiden kierrätystä on aikanaa hoidettu.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään