Laura Ahonen

Matkalla Englannissa, 11.-26.8-

15 viestiä aiheessa

Tuossa olin parisen viikkoa reissussa Englannissa ja siellä tuli sitten oteltua enemmän tai vähemmän kuvia. Kokonaismäärä taisi mennä sinne tuhannen hujakoille, tosin taisi nyt käydä niin ettei suurin osa ollut koneista. Mutta osa kuitenkin. ;)

 

Matka alkoi 11.8. EFHK:lta.

 

Aamun aikaiset, KLM:n aamulento Amsterdamiin valmistelussa, takana Delhin kävijä (oletettavasti) kotiin saapuneena.

[ attachment removed / expired ]

 

 

OH-LXG taisi olla menossa jonnekin lomalennolle.

[ attachment removed / expired ]

 

 

OH-LBS pushbackin jälkeen. Iso on etujalka.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Matkakoneena oli OH-LKH, tässä vielä odotellaan siellä jossain kentän perukoilla rullauksen alkua.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tähän väliin kuuluisi se ilmasiipikuva ja se ruokakuva, mutta koska olen ne jo postannut asiaankuuluviin ketjuihin, niin en niitä tähän sitten tunge. ::)

 

 

Manchesteriin saapumisen ja passintarkastuksen ja laukun saamisen jälkeen kivuttiin T1:n yhteydessä sijaitsevan parkkitalon katolle katselemaan ja kuvailemaan hieman platan elämää. Kaukaisuudessa siis Cathay Pacific Cargon 747.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Thomas Cookin A330, G-OJMC.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pakistan International Airlinesin triplaseiska (-300ER), AP-BHW. ;D Takana samassa rivistössä mm. pari Virgin Atlanticin 747:aa ja US Airwaysin A330 (luultavammin).

[ attachment removed / expired ]

 

 

Balkan Holidays Airin A320, LZ-BHE, putkella.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Continental Airlinesin 757-200, N12109. Joku muu hieman myöhemmin kuvasi sen sitten hieman nopeammassa vauhdissa: http://www.airliners.net/open.file/1249580/M/

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja sitten vielä Onur Airin A300, TC-OAB.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Tuossa parkkitalon katolta ei ole yhtä hyvät näkymät kuin sieltä Aviation Viewing Parkista, mutta ainakin se on ihan terminaalin yhteydessä. Reinoilla on kyllä ristikkoaitaa, mutta jossain kohdissa on hieman isompia aukkoja siinäkin, että saa tuon kameran linssin vähän ulommas ja saa kuvia ilman häiritseviä viivoja ja raitoja. T1:stä pääsee ihan vain hissillä kerrokseen 13 (jossa on vielä parkkitilaa). Nykyäänhän Finnair käyttää Manchesterissä nimenomaan tuota T1:stä.

 

Myöhemmin sitten lisäilen muita kuvia samaiselta reissulta, eri paikoista, eri päiviltä.

 

 

Edit. kuvatekstien paikka vaihdettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvatekstit kuvien yläpuolelle, kiitos!

 

Hevikiintiö tuli tältä päivältä täyteen näitä selaillessa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia korjattu ja huomioidaan myös seuraavassa postauksessa, kunhan saan ensin kuvat pienennettyä ja järjestettyä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja matka jatkui, vaikka ei ollut mummoa eikä lunta paikalla. ;D

 

17.8. oli sitten vuorossa varsinainen spottailulle omistettu iltapäivä. Siinä välissä oltiin ehditty käydä hieman tarkastelemassa englantilaista järviseutua ja hieman Skotlantiakin. Tältä 17. päivältä tuleekin sitten useampi annos, ettei mene viestit ihan tajuttoman pitkiksi.

 

Ensin käytiin vierailemassa Liverpoolin lentokentän reunamilla.

 

Lähestymisvalot (vai mitkä ne nyt sitten oikeasti ovatkin) sitten sijaitsevatkin hieman oudosti kentän varsinaisen aidan ulkopuolella. Seisoskelimme sellaisen pikkutien varressa, joka kulkee sieltä kentän päädystä. Eli nousevien ja laskeutuvien koneiden alle voi kirjaimellisesti mennä, jos uskaltaa. ::)

[ attachment removed / expired ]

 

 

Paikallista "raskas"kalustoa tänä kyseisenä päivänä ja hetkenä edusti EasyJetin A319, G-EZEP. Tuplaovet siiven kohdalla tietenkin johtuvat siitä, että EasyJetin A319-koneissa on pienempi galley ja enemmän istumapaikkoja, joten turvamääräyksien mukaan isompien ihmisjoukkojen kuljettaminen vaatii pari ylimääräistä varauloskäyntiä.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kenttä näyttää olevan varsin hyvässä yleisilmailukäytössä. G-RVRN lähestyy (en tunnista konetyyppiä). Olisin saanut paremmankin kuvan pikkaraisen myöhemmin, mutta onnistuin seisomaan liikennemerkin väärällä puolella ja se tunki eteen. ::) Siitä kuvasta sitten kyllä sai luettua sen rekkarin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ravenairin Partenavia P-68B Victor, G-RVRE laskeutumassa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Seuraavaksi ajoimme Manchesterin kentän viereen, Aviation Viewing Parkiin.

 

Kanadalaisia kävijöitä, Zoom Airlinesin Boeing 767-300ER, C-GZMM.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Samaisen koneen pyrstö vielä lähikuvassa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Pakistan International Airlinesin toinen triplaseiska, -200ER tällä kertaa, AP-BHX.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Saman koneen pyrstöä vielä lähikuvassa. Ainakaan värejä ei ole säästelty.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hieman kokovertailua, edellinen B777 ja BMI Regionalin käyttämä Embraer 145. ;D

[ attachment removed / expired ]

 

 

Edellä mainittu BMI Regionalin Embraer 145, G-RJXM, vielä hieman lähemmässä tarkastelussa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lisää sitten myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida olla kovinkaan monesta penkistä/matkustajasta kiinni tuo ylimääräinen wing exit (A319). Mukava tosiaan nähdä hieman kuvia taas maailmalta; vähän vaihtelua arkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Kenttä näyttää olevan varsin hyvässä yleisilmailukäytössä. G-RVRN lähestyy (en tunnista konetyyppiä). Olisin saanut paremmankin kuvan pikkaraisen myöhemmin, mutta onnistuin seisomaan liikennemerkin väärällä puolella ja se tunki eteen. ::) Siitä kuvasta sitten kyllä sai luettua sen rekkarin.

...

Piper PA-28-161 Warrior II Jetphotos.netin mukaan  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähestymisvalot (vai mitkä ne nyt sitten oikeasti ovatkin) sitten sijaitsevatkin hieman oudosti kentän varsinaisen aidan ulkopuolella.

Kyllähän nuo laskeutumisvalot on Brysselissäkin siellä jossain pellossa. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten lisää kuvia Manchesteristä.

 

Thomsonflyn Boeing 737-300, G-THOK

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tähän koneeseen ei Reat saa astua? Aer Arannin ATR 72, EI-REA

 

[ attachment removed / expired ]

 

Flyben Embraer 145, G-ERJD, ex-BA Connect-kone.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kentällä pyörivät myös pienet harjoittelijat, Manchester School of Flyingin Piper Cherokee, G-BCJM

 

[ attachment removed / expired ]

 

BMI Regionalin lähes vitivalkoinen E145, G-CCYH

 

[ attachment removed / expired ]

 

Spottausta Manchesterin tyyliin. Edellisen kuvan E145 mukana tässäkin, taustalla näkyy Manchesterin lennonjohtotorni ja osa T1:stä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Flyben toisenlaista kalustoa: BAe-146-300, G-JEBB

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tätäkään ei täällä päin oikein näe, Air France Régionalin E145, F-GUAM

 

[ attachment removed / expired ]

 

Toinen kanadalainen, Air Transatin A330, C-GGTS, rullaamassa kohti lähtökiitotietä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä annoksessa onkin sitten enemmän Flyben kalustoa: Dash 8, G-JECO.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja seuraavat kymmenen kuvaa sitten taas jossain vaiheessa. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heivaanpas tähän lisää kuvatuksia Manchesteristä...

 

Luxembourg Air Rescuen Learjet 35, LX-TWO.

 

[ attachment removed ]

 

 

BMIbabyn Boeing 737-300, G-TOYA.

 

[ attachment removed ]

 

 

KLM Cityhopperin Fokker F100, PH-OFA. Syy siihen, miksi lärpäkkeet ovat vielä auki selviää ihan kohta...

 

[ attachment removed ]

 

 

Muistutamme...

 

[ attachment removed ]

 

 

MyTravel Airwaysin Airbus A320-200, G-CRPH.

 

[ attachment removed ]

 

 

Vähän lähempi kuvakulma naapurikummun spottareihin.

 

[ attachment removed ]

 

 

Rullaustiessä ilmeni jotain häikkää juuri kun saavuimme paikalle ja koko sen ajan kun olimme paikalla, tätä kohtaa korjattiin. Korjauksen takia rullaustien pääty oli suljettuna, josta johtuen koneet joutuivat sitten tekemään kunnon jarrutukset. ::)

 

[ attachment removed ]

 

 

Lufthansan Putte lärpäkkeet auki.

 

[ attachment removed ]

 

 

Otetaans samainen Boeing 737-500, D-ABIB, vielä sivukuvaan.

 

[ attachment removed ]

 

 

Jet2:n Boeing 737-300, G-CELS.

 

[ attachment removed ]

 

 

Ja toinen Manchester School of Flyingin Piper, G-BCJN.

 

[ attachment removed ]

 

 

British Airwaysin Boeing 757-200, G-BPEC, jarrutti sitten oikein kunnolla ja aloitti rullauksen yhtä 'risteystä' aikaisemmin kuin monet muut.

 

[ attachment removed ]

 

 

EFHK:llakin käynyt Beech Hawker 400XP, CS-DMN.

 

[ attachment removed ]

 

 

Tulevaa EFHK:n peruskauraa? Aer Linguksen (vai miten tuo nyt pitäisi taivuttaa? ::) ) Airbus A320-200, EI-DEK.

 

[ attachment removed ]

 

 

Balkan Holidays Airin Airbus A320-200, LZ-BHD.

 

[ attachment removed ]

 

 

Toinen Lufthansa: Airbus A321-100, D-AIRC.

 

[ attachment removed ]

 

 

Kaukaisuudessa BMI:n Airbus A320 vanhoissa väreissä, odottamassa lupaa lähtöön.

 

[ attachment removed ]

 

 

First Choice Airwaysin Boeing 757-200, G-OOOX, hieman lähemmässä tarkastelussa.

 

[ attachment removed ]

 

 

Aviation Viewing Parkin palveluihin kuuluu vessojen lisäksi myös juomista ja pientä naposkeltavaa myyvä perävaunukahvilakioski. Tässä kuvattuna teetä sisältävä kupponen. Ja täytyy sanoa, että kojun myymät mukavan lämpimät ranskanperunat (ei mitään tikkuja tosin) olivat varsin, varsin hyviä. :thmbup:

 

[ attachment removed ]

 

 

Flyjetin Boeing 757-200, G-FJEB. Britanniassa kyllä riittää näitä Charter-yhtiöitä vaikka muille jakaa. Vaikka kuulemma tässä kuvassa kuvatun lentoyhtiön toiminnot loppuvat lokakuun loppussa.

 

[ attachment removed ]

 

 

Lisseekin löytyy, mutta niitä kuvia hieman myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten seuraa viimoset kuvat Manchesteristä...

 

Niinhän se on, että kunnon vehkeillä saisi vähän parempia kuvia. ;)

 

[ attachment removed ]

 

 

MyTravel Airwaysin A321-100, G-DHJH.

 

[ attachment removed ]

 

 

AY 937 saapui noin 15 minuuttia myöhässä (ja minulla kamera Suomen ajassa koko reissun ajan ::) ). OH-LKH toimi juhtana.

 

[ attachment removed ]

 

 

Hieman liikaa zoomia, siivet ei mahu kuvaan kokonaan. ;D (Ja Thomas Cook tunkee mukaan kuvaan.)

 

[ attachment removed ]

 

 

Kotimaisen jälkeen saapui Air Berlinin (lähes) vitivalkoinen Boeing 737-700, D-ABBW.

 

[ attachment removed ]

 

 

Rullaustien korjaus jatkui.

 

[ attachment removed ]

 

 

MyTravel Airwaysin Airbus A321-100, G-NIKO. Kuva tuli otettua tarkoituksella niin, ettei kone ole täysin keskellä kuvaa.

 

[ attachment removed ]

 

 

Jotkut olivat taitelleet tällaisen...

 

[ attachment removed ]

 

 

Näytillä oleva Hawker Siddeley HS-121 Trident 3B, G-AWZK. Käsittääkseni kiertokäynnistä pitäisi sopia etukäteen (kuten sen Concordenkin kanssa).

 

[ attachment removed ]

 

 

Ja vielä Monarch Airlinesin Boeing 757-200, G-MONK.

 

[ attachment removed ]

 

 

Näitä peppukuvia näkee harvemmin. Sama kone kun ylläolevassa kuvassa.

 

[ attachment removed ]

 

 

Ja vielä lähikuva Tridentin pyrstöstä.

 

[ attachment removed ]

 

 

20.8. sitten tuli käväistyä hieman etelämpänä, London City Airportin reunamilla. Kenttähän sijaitsee vanhalla satama-alueella, vesialtaiden ympäröimänä. Aseman vieressä on sitten yhdessä kohtaa suht mukavasti tilaa kävelyalueella ja on sellainenkin kohta, jossa betonikaide on sopivan matala, joten ei ole kuvausesteitä. Toisaalta tällä kertaa kuvausta hieman hankaloitti itse kentän reunassa oleva vihreä harsoaita, johtuen jostain korjaustoimenpiteistä.

 

 

Swiss International Air Linesin Avro 146-RJ100, HB-IYY, rullaamassa.

 

[ attachment removed ]

 

 

Lennonjohtotorni.

 

[ attachment removed ]

 

 

Edellinen Swissin Avro nousussa.

 

[ attachment removed ]

 

 

Swissin toinen Avro, HB-IYZ, laskeutuneena. Ja muuten, mikäs tuo Avroissa oleva pyrstöjarrusysteemi oikein virallisesti on? Sen verran olen käsittänyt, että se kai jotenkin liittyy jarrutukseen kun se aukeaa/on auki laskeutuvissa koneissa.

 

[ attachment removed ]

 

 

Cityjetin (for Air France) BAe-146-200, EI-CMS.

 

[ attachment removed ]

 

 

Seuraavaksi British Airways/BA CityFlyerin Avro 146-RJ100, G-CFAA.

 

[ attachment removed ]

 

 

Samainen kone päästyään irti maasta.

 

[ attachment removed ]

 

 

Miksi tämä paloauto ilmaantui kentän laidalle ei selvinnyt ainakaan minulle.

 

[ attachment removed ]

 

 

Tuulisessa ja muutenkin koleassa säässä alkoi sormia hieman kylmätä, mutta sitä ennen ehti kuvata vielä Lufthansa Regionalin (Contact Air) ATR 42, D-BMMM.

 

[ attachment removed ]

 

 

Että sellaista, yrittäkää kestää, vielä on jokunen kuva levyllä. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten loput kuvat.

 

Tuli käytyä taas Liverpoolin kentän reunamilla. G-PART nousi ensimmäisenä.

 

[ attachment removed ]

 

Sitten meni Flyglobespanin Boeing 757.

 

[ attachment removed ]

 

Tiedä sitten mitä moottorit tykkää ruohon syönnistä. ::) Ei vaiskaan, rullausteiden välinen ruoho-osuus näyttää olevan jonkin sortin kumpare. Ryanairin Boeing 737-800, EI-DLX.

 

[ attachment removed ]

 

Samaiseen koneeseen peränäkymä.

 

[ attachment removed ]

 

Toinen Ryanairin Boeing 737-800, EI-CSH, lähti sitten. Jonnekin.

 

[ attachment removed ]

 

Sinne se menee.

 

[ attachment removed ]

 

 

Seuraavaksi muutamia näkymiä Blackpoolin rannalta. Blackpoolin lentokenttä näyttää lähinnä olevan yleisilmailukenttä, vaikka kyllähän sielläkin on kaupallista toimintaa, eikä sitäkään ihan vähän.

 

G-OBKS lennätti ihmisiä maksusta. Tosin se ei lähtenyt kentältä, vaan jostain päin rantaa.

 

[ attachment removed ]

 

G-GFIB.

 

[ attachment removed ]

 

G-FOZZ.

 

[ attachment removed ]

 

Van Air Europen Let L-410UVP-E9 Turbolet, OK-RDA.

 

[ attachment removed ]

 

Ja lopuksi Jet2:n Boeing 737-300, G-CELA.

 

[ attachment removed ]

 

 

Sitten koitti kotiinlähdön aika. Näkymää Manchesterin lentokentän parkkitalon katolta. Taas. Taasen näitä hevejä näkyvissä. ::)

 

[ attachment removed ]

 

Air Francen A319, F-GRXM

 

[ attachment removed ]

 

Tämmöinenkin tuli näkyviin, valitettavasti ei tullut saatua kovin hyvää kuvaa siitä. :( Air Canadan Boeing 767-200ER, C-GAVC.

 

[ attachment removed ]

 

Sinne se jymähti, rakennuksen taakse portillensa.

 

[ attachment removed ]

 

Emppuun, OH-LKE, päästyämme ja paikoillemme asetettuamme (jouduin hätyyttämään kaksi englantilaista herraa paikaltani pois, koska he olivat vakuuttuneita, että paikat 4A ja 4B ovat koneen oikean käden puolella (naama menosuuntaan katsottuna) ), näin tällaisen komistuksen ikkunasta, Pakistan International Airlinesin Boeing 777-300ER, AP-BHV.

 

[ attachment removed ]

 

Näkymä ilmassa ollessa.

 

[ attachment removed ]

 

Ne Empun portaat, kotona ollaan.

 

[ attachment removed ]

 

 

Että sellaista. ;D

 

Edit. typo korjattu. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla ihan "tavallinen" spoileri eli ilmajarru tuossa avrossa. Tosin poikkeavaa on tietysti se, ettei tämä ilmajarru sijaitse siiven yläreunassa niinkuin muissa koneissa. Mitään varmaa tietoa minulla ei tosin ole ja käsittääkseni (aiempien keskusteluiden pohjalta) tuo ilmajarru avataan jo ennen laskeutumista (siis kosketusta), jotta kone olisi sitten täydessä laskuasussa valmiiksi. Tosiaan, mielenkiintoisia kuvia ja noita ulkomaailman kuvia on aina kiva katsella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöinenkin tuli näkyviin, valitettavasti ei tullut saatua kovin hyvää kuvaa siitä. :( Air Canadan Boeing 727-200ER, C-GAVC.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Oisko 767?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho joo! :laugh:

 

*menee korjaaman typonsa*

 

Joo, olen noista Avroista tosiaan huomannut, että se peräpää on auki ennen maakosketusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla