Antti Tuomela

Taitolentonäytös katkesi turmaan Puolassa

15 viestiä aiheessa

iltalehti

Taitolentonäytös katkesi turmaan Puolassa

1.9.2007 18:59

Kaksi taitolentäjää sai surmansa, kun heidän koneensa törmäsivät toisiinsa kesken lentonäytöksen Puolassa lauantaina.

 

Onnettomuudesta kertoi TVN24-tv-kanava. Onnettomuus sattui neljän Zelazny-taitolentoryhmän koneen kieppuessa ilmassa Radomissa pidetyssä ilmailunäytöksessä.

 

Tuhannet katsojat näkivät turmakoneiden hajoavan pirstaleiksi ilmassa. Onnettomuuden syystä ei ole tietoa.

 

 

STT-DPA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva törmäyksestä

 

kuva

 

Vai että oikeen räjähtivät osiin..  toi alempi kone yritti viimme hetkellä väistöä mutta oli liian myöhäistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksipaikkainen Zlin 526F n:o 1 ja yksipaikkainen Zlin 526AFS n:o 2 tormasivat yhteen. Kolmonen (Zlin 526AFS) tuli laskuun ehjana. Rajahdysta ei tapahtunut, kuului vain normaalia kovempi POKS! Naky oli uskomaton. Taivas oli taynna rojua ja kaksi Zlinin torsoa kieppui alas. Moottorit veke, kangasverhous poissa ohjaamon takaa ja toisesta siivesta puttui puolet.... Ei tuntunut todelliselta naylta. Eika tapahtunut Hollywoodin tapaista rajahdysta. Tuli vaan hiljaisuus. Myos aanekkaat polakit vaikenivat. Taisipa siina muutama tippa tulla myos silmakulmaan.... Varjoja ei ilmaantunut taivaalle, koska henki meni varmasti molemmilta samantien tormayksessa.

 

Naytos keskeytettiin heti onnettomuuden jalkeen. Samoin taman paivan naytos oli peruttu. Ikava juttu. Muuten tapahtuma oli oikein hyvin hoidettu ja vauhdikas.

 

Zlin 526-trio lensi jo aamupaivalla. Silloin pamauttivat ilmapalloja taivaalta. Muutamaa palloa lukuunottamatta, osuivatkin ilmapalloihin.... Tapahtuman jalkeen kadet heiluivat osaston maajohtajalla ja noottia tuli ilmeisesti osumattomista palloista. Ripityksen kohteena oli ykkosen ohjaaja. Olin kuvaamassa juuri naiden koneiden edessa koko paivan.

 

Iltapaivalla starttasivat kolmen Zlin 50LS:n kera taivaalle. Zlin 526-trio veti kuuden koneen osastoa. Zlin 50LS koneet irrottautuivat muodostelmasta ja lensivat vauhdikkaan taitolento-ohjelman omana osastonaan. Kuvasin niita, koska Zlin 526:t tuli kuvattua jo aamupaivalla ja onnettomuudeen aikana oli harmaa keli. Eika nuo vehkeet enaa kinnostaneet....MiG-29:n ja Hindien jalkeen.

 

Hatkahdin kesken kuvien deletoinnin.... Pamahdus oli kovempi ja ero oli selva tasaiseen tahtiin jatkuneeseen lintujen karkotuspaukutteluun. Naytosvaelta paasi syva huokaus ja silloin tajusin vasta katsoa taivaalle, joka oli mustanaan Zlinien jaanteita.... Torsot koneet kieppuivat hiljalleen kierien alas. Ajattelin, etta se oli se kolmosen nuori kloppi....mutta pojankloppi tuli ainoana ehjana laskuun. Sitten alkoivat pillit soida ja kansa vaikeni. Kuvia aikanaan, kun ei taalta paase ennenaikojaan pois.

 

No eikohan ne tienneet riskit, mutta hurjalta nayttaa kolmen koneen kohtaaminen eri suunnista Polskien TV:ssa. Ykkonen tuli vastaanajajia kohtaan selkalennossa.... :-[.

 

Liput olivat Radomissa puolitangossa ja eillisen konsertit peruutettiin. Kyla oli hiljainen. Tunnelma apea. Naytoskoneet alkoivat kotiutumaan jo aamupaivalla, joten paatin minakin karistaa Radomin tuhkat ja kotiutua Varsovaan vuorokautta aikaisemmin.... Taalla elama jatkuu.

 

Paatan raporttini Puolasta tahan. Olipahan muistutus taas katoavaisuudesta.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltapaivalla starttasivat kolmen uudemman koneen (Su 26 ?) kera taivaalle. Zlin-trio veti kuuden koneen osastoa.

 

Vai Zlin-50?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsekkasin noita kuvia ja koneet olivat:

 

Osasto A: Zlin 526

 

N:o 1 Zlin 526F (kaksipaikkainen)

 

N:o 2 Zlin 526AFS (yksipaikkainen)

 

N:o 3 Zlin 526AFS (yksipaikkainen)

 

Osasto B: Zlin 50LS

 

N:o 4-6

 

Zlin 50LS osasto lensi siis Zlin 526:n kera iltapaivalla. Tuhoutuneet koneet kuuluivat osasto A:n (n:o 1 Zlin 526F & n:o 2 Zlin 526AFS). Kaikki Zlin 50LS:t tulivat ehjina takaisin. Samoin osasto A:n Zlin 526AFS n:o 3.

 

Luin juuri netista, etta turmassa menehtyneet pilotit olivat Zielona Gorasta ja ialtaan 24 & 62. Vanhemman piti jaada elakkeelle juuri taman naytoksen jalkeen.....

 

Menehtyneet pilotit: http://www.alertnet.org/thenews/pictures/RAD05D.htm

 

Kolmen paivan suruaika Radomissa: http://www.afriquenligne.fr/news/daily_news/two_pilots_killed_in_head-on_collision_at_radom_air_show,_poland_200709027715/

 

Radomista ei loytynyt yhtaan nettipistetta, taalla Varsovassa on yllinkyllin. Ja tuplahinnat vahintaan...kaikessa  :thmbdn:.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan vetäisi porukan hiljaiseksi, ja hyvä niin!! Olisipa joku ultra tai joku muu kone ollut katollaan tai jotenkin muuten vinksallaan Suomessa. Johan olisi vähintään sata kommenttia ollut, mitä tahtui, mitä tehtiin väärin, jäikö aammupuuro syömättä jne. Onko niin että live video tapahtumasta täräyttää tajunnan tason oikeisiin uomiin ja lopettaa turhat spekuloinnit. Näytöksissä on aina omat riskinsä olipa ne suunniteltu ja koordinoitu miten huolelliseti tahansa. Joskus se onnettomuus tulee, olisi em. asiat miten hyvin hanskassa vaikka näin ei saisi tapahtua. Näin ainakin itse olen valmis uskomaan. Tapaus sinänsä on erittäin valitettava ja surullinen siitähän ei päästä mihinkään.

Toivon ettei tämän tapahtuman johdosta lähdetä foorumilla mihinkään maraton spekulointiin. Julkiset videot ja uutiset aiheesta kertokoot puolestaan.

 

PS: Jos Modet on eri mieltä heittäkää tämä viesti roskiin ja antakaa palaa, minun mielipiteeni on ainakin tämä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo jätä spekuloinnille mitään varaa. Pilot error on aika selkeä syy ja sillä sipuli. Ja sekin on selvää, että noita sattuu ja tapahtuu niin kauan, kuin näytöksiä lennetään. Ja sen tietävät pilotit itsekin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokaisessa näytöksessä aina joku valittaa kun ei pääse tarpeeksi lähelle kiitotietä/esityslinjaa kuvaamaan, sillä 230 m turvaraja suihkokoneisiin ja 150 m potkurikalustoon tuntuu niin kovin isolta. Tämän tyyppisten onnettomuuksien jälkeen sitä miettii aina että onneksi on edes tuon kokoiset turvarajat kun yleisöstä ei kukaan loukkaantunut.

 

Todella valitettava onnettomuus.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavan paljon samankaltainen kuin Frecce Tricolori -onnettomuus 28.8.1988 Ramsteinissa Saksassa, uhreja onneksi paljon vahemman.

Ymmartaakseni Saksassa otettiin kayttoon tarkat saannot lento-ohjelmien suhteen, jopa kiellettiin lentonaytokset muutamaksi vuodeksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt alkaa tapaus valjeta myos itselle. Kahdessa lehdessa on shokeeravat kuvat itse tormayksesta. Ykkonen porautui kakkosesta lapi. Ei tullut selkalennossa. Yritti ilmeisesti menna kakkosen alta. Kakkonen meni totaalisesti palasiksi. Omat kuvat ovat siis ykkosen tippuvasta torsosta. Pilotit lensivat tormayksen voimasta ohjaamoistaan...lehdissa on ympyroity molemmat pilotit kaiken rojun seassa. Ei ihme, jotta varjoja ei nakynyt taivaalla. Henki meni sen siliantien. Saattoi irrota ruuminosiakin jo itse tormayksessa, sen verran jarkyttavia kuvia on polskien lehdissa.....

 

Jonkun verran oli vakea myos kentan toisella puolella. Siella oli asutusta ja jengia oli seuraamassa naytosta aidan vieressa. Rojut satoivat onneksi heidan viereensa ja kentalle.

 

Aivan turha onnettomuus ja riskinotto. Kolme konetta eri suunnilta leikkaavilla linjoilla....

 

Tassa video: http://technorati.com/videos/youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DrGlbSzZwcm4

 

Hotelli otti eilen 6 zlotya 15 minutista, eika edes videot toimineet. Taa paikka ottaa vain 2 zlotya 30 minsasta ja nyt naen myos videot. Kaikki tapahtui silmanrapayksessa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään