Juha Kalli

Pienkone pyörähtänyt katolleen Pirkkalassa

20 viestiä aiheessa

Kuinkahan ollakkaan ei juuri tälläsenä päivänä satu olemaan töissä. No, onneks sattunu mitään henkilövahinkoja ja varsin nopeasti luultavasti saaneet paikat kuntoon.

 

Toivottavasti saavat laskuvarjoilijat koneensakkin pian kuntoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku onnistuu kyllä aina missaamaan normaalista poikkeavat tapaukset Prinkkalassa... ::)

 

Tosin ei tällaisia tapauksia kyllä tarvisi välttämättä muutenkaan tapahtua. On kyllä saanut olla kohtuullinen tuulenpuuska, jos rullaavan koneen on heittänyt ympäri. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin ei tällaisia tapauksia kyllä tarvisi välttämättä muutenkaan tapahtua. On kyllä saanut olla kohtuullinen tuulenpuuska, jos rullaavan koneen on heittänyt ympäri. :o

 

Tasan ei taida onnen lahjat käydä, Pienkoneita katsellessa välillä itseäkin ottaa mahan pohjasta mutta kyllä siinä varmaan jonkin näköistä huonoa onnea on kun sattuu juuri oikeeseen kohtaan tuo puuskatuuli ottamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä saanut olla kohtuullinen tuulenpuuska, jos rullaavan koneen on heittänyt ympäri. :o

 

Näin äkkiseltään ajateltuna ei kyllä pelkkä tuulenpuuska ihan helposti 185:n Cessnan kokoista konetta yksistään heitä ympäri, vaan tarvitaan siihen vähän muutakin. Mutta voisi kuvitella tilanteen, että tuuli ottaa CBA:n kaltaiseen kannuspyöräkoneeseen ja lähtee viemään sitä mukanaan ja pilotti painaa sitten jarrut pohjaan, tai sitten kone ajautuu rullaustieltä ulos ja renkaat uppoaa pehmeään maahan, niin saattaisi mennäkin ympäri. Mutta ei pelkkä tuuli kyllä tuollaista konetta katolleen keikauta, ellei kyse ole ihan jostakin myrskytuulista...

 

Tämä siis näin itse ajateltuna...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Satakasivitonen on siitä ikävä, että kun se lähtee käsistä, niin se lähtee vauhdilla. Vielä ei oikein tiedetä mitä tapahtui, mutta vauhti oli melkein nollassa. En koneen ominaisuudet tuntien osaa pilottia moittia, shit happens.

 

Päällisin puolin vauriot ovat pienehköt, mutta iso remontti siitä tulee. Pilotille ei tosiaan käynyt kuinkaan ja oli mukana eilisiltana kääntämässä konetta oikeinpäin sairaalakeikan jälkeen.

 

Edit: noista koneen ominaisuuksista. Kuskin täytyy olla koko ajan puoli sekuntia konetta edellä. Jos kone lähtee lapasesta se tahtoo mennä menojaan, eikä ammattireiskakaan saa välttämättä sitä enää pideltyä; massa ja momentti ovat sen verran isoja. Itselle ei ole sattunut kummempaa vajaan 500 tunnin/1000 laskun (tyypillä) aikana, mutta tämän olen oppinut: konetta täytyy ajaa nöyrästi, mutta isännän ottein.

 

Olin itse lentämässä aamupäivällä Pirkkalassa kolme polttarikeikkaa paikallisella radikaalilla ja koko ajan oli pa**amainen sivutuuli 24:lle oikealta, 15 solmua. Radikali on kuitenkin todella tunnoton sivutuulelle, mitä 185 ei missään nimessä ole.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päällisin puolin vauriot ovat pienehköt, mutta iso remontti siitä tulee. Pilotille ei tosiaan käynyt kuinkaan ja oli mukana eilisiltana kääntämässä konetta oikeinpäin sairaalakeikan jälkeen.

 

Miten tuommoinen kone muuten käännetään oikeinpäin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuommoinen kone muuten käännetään oikeinpäin?

 

 

Ehdin paikalle töistä vasta kun kone oli tuotu platalle (Ryanair nimittäin parkkeerasi samoihin aikoihin vanhan terminaalin eteen).

 

Kone oli tuotu siihen ripustamalla sen nostoliinoista kannukseen ja päätelineisiin. Kaksi pyöräkuormaajaa oli ajanut ilmeisen h i t a a s t i ja rauhallisesti, toinen perä edellä.

 

Sitten tilattiin Valkeakoskelta puominosturi, jolla kone nostettiin kannuksesta ilmaan roikkumaan. Toinen pyöräkuormaaja pistettiin taas vetämään konetta ikäänkuin "yläpuolelta" jolloin koneen asento muuttui pystysyöksystä loivemmaksi. Lopuksi kone laskettiin potkurin varaan ja pouminosturi laski pyrstön alas. Tulos oli, ettei kääntötyössä vaurioitettu konetta yhtään enempää. Otin tapahtumasta kuvia, dialle. Jahka vien rullan kehitykseen, tilaan ne myös digitoituna ja pistän nähtäväksi tänne jos kiinnostaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvinhän tuo on säilynyt. Ajattelin että olisi enemmänkin damagea.

 

Niin mekin ensin luultiin, ettei siinä mitään. Mutta kyllä siihen isot vauriot tulivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kannuspyöräkoneeseen

 

Liekö tässä ollut juuri siitä kyse, että se on kannuspyöräkone? Sellaisen perä kun lähtee kiertämään sivulle niin se on kuulemma itseään vahvistava liike ja lähes mahdoton enää pysäyttää. Lopputuloksena kone kyljellään tai katollaan.

 

Erityisen vaikeata on tuoda kannuspyöräkone alas sivutuulella, koska kone ei tule aivan suorassa asennossa kentän pintaan. Siitä se kurvaa herkästi perä edelle eli katolleen. Ainakin simussa olen aina kusessa Piper Cubin kanssa kun teen sivutuulilaskeutumisia. Pääsen kiitotien pintaan, mutta jossain vaiheessa hidastusrullausta perä sinkoaa sivulle...

 

Ongelma on kai se, että koneen painopiste on etupyörien takana, ja se painavampi perä pyrkii edelle.

 

Heittäähän joskus puhtaasti tuulikin koneen katolleen, mutta pitää ilmeisesti melkoinen puhallus käydä.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin simussa olen aina kusessa Piper Cubin kanssa kun teen sivutuulilaskeutumisia. Pääsen kiitotien pintaan, mutta jossain vaiheessa hidastusrullausta perä sinkoaa sivulle...

 

Tuota pitää kompensoida "differential brakeseilla" (mikä on muuten suomenkielinen termi?) ja myöskin teholla. Tehoa lisää --> isompi potkurivirta menee peräsimille ---> Pysyy kone paremmin suunnassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkään ottamatta kantaa Pirkkalassa tapahtuneeseen totean, että kyllä niitä nokkapyörä-cessnoja kaatuu katolleen suhteessa varmaan yhtä paljon jos ei enemminkin kuin kannuspyöräisiä.

 

Kaikki Eko Lähteenmäkeä joskus livenä kuunnelleet tuntevat lausahduksen "seuraavassa kuvassa pikku-cessna sille tyypillisessä asennossa" - ja sitten näytetään kuvaa cessnasta kiitotien sivussa katollaan.

 

Harmillinen juttu tuo CBA, joka kiistatta on suomen kaunein hyppykone... ;)

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota pitää kompensoida "differential brakeseilla" (mikä on muuten suomenkielinen termi?)

 

Varvasjarruiksi olen niitä tottunut kutsumaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni moinen oikeakin on olemassa... Pitts?

 

On niitä vissiin useampikin taidettu väkertää. Tässä yksi:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Tarttee varmaan pilotin tietää, mitä tekee, kun noin päin tuon laskuun tällää :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään