Kirjoitettu Syyskuu 2, 2007 Saksan ilmailuliiton „Ilmailu-lehti“, eli Aerokurier järjesti 50-vuotissynttärinsä männä viikonloppuna Bitburgissa Fly-in tapahtuman muodossa. Olisikohan tässä ideaa meidänkin Ilmailumme täyttäessä seuraavan kerran tasavuosia? Synttäreille lähtö viivästyi tuntikaupalla, kun lähtöpäässä keli näytti tältä. [ attachment removed / expired ] Viimein RVR nousi 5000 metrin lukemaan ja pilvetkin notkahtivat hieman ylöspäin niin että matka saattoi alkaa. Toisessa päässä paistoikin sitten aurinko eikä yksin tarvinnut olla. Myötätuuliosalla taisin olla numerolla seitsemän, takanani T6 Texan ja edessä liuta tavallisempaa kalustoa ultrista Cessnoihin.. Kaikkiaan kävijöitä oli rapiat 300 konetta miehistöineen. Maassa ensimmäiseksi ihmeteltäväksi osui Bücker 181 Bestmann kauniisti tehtyine potkureineen. [ attachment removed / expired ] Sama sivulta. Kone lensi ensi kerran ennen sotia, mutta suoritusarvot eivät häpeä nykykoneiden rinnalla. [ attachment removed / expired ] Hieman modernimpaa tekniikkaa edusti Thielertin uusin tuotos. Nelilitraisessa dieselissä oli mukavan vaimea käyntiääni, mutta tilaa tuonne pellin alle ei juuri jää. Stuttgartilainen alkuperä näkyi Mersun tähtinä monissa komponenteissa. [ attachment removed / expired ] Harrastekone niille, joilla ei ole pikkurahan puutetta: Tsekkiläinen L39. [ attachment removed / expired ] Kaikilla synttäreillä kuuluu tietysti olla synttärikakku. Tällä kertaa hieman lennokkaammin muotoiltu. Mallina oli selvästi käytetty Bitburgin kenttää. [ attachment removed / expired ] Tämä sankari oli laskussa jälkeeni. Vaikka parhaani yritin, niin jostain syystä mopocessnan nousupotkurilla saavuttama 85-90 solmua ei riittänyt porrastuksen säilyttämiseen, vaan pääsin kuulemaan tähtimoottorin jytinän ihan lähituntumasta kun kone teki ylösvedon ylitseni. Pitää vakinaisesti majaa Aachenissa muiden Banana Republic Air Forcen Texaneitten kanssa. [ attachment removed / expired ] Joku oli modannut Dallach Sunrisea, eikä välttämättä parempaan suuntaan. Umpikuomusta ja toisen penkin lisäämisestä huolimatta jotenkin symppis laite. Takatoosaan oli tehty täysi "IFR-varustus" feikkimittareista. [ attachment removed / expired ] Beechcraftin ehdotus mopocessnan korvaajaksi. Kukahan kopioi ketä? Ovat kuin kaksi marjaa Tomahawkin kanssa, vaikka Beech onkin peltiä ja Piper kuitua. [ attachment removed / expired ] From Wichita with love… Nämä muodostavat vielä pitkään kenttien todellisen peruskauran. Mikäpä siinä, sillä kestävämpää ja mutkattomampaa mallistoa saanee hakea. Oma kulkupeli parkkirivistön viimeisenä. [ attachment removed / expired ] Kun sodan jälkeen saksalaiset olivat lentokiellossa, jatkui monen koneenrakentajan ura Francon Espanjassa. Casan valmistaman Bücker 131 Jungmannin maalauskuvio heijastaa tätä ja kaikki tekstit olivat myös ao. kielellä. [ attachment removed ] Wassmer on jo aika harvinaiseksi käynyt lintu. Tässä oli vaihdettu kankaat kuituun ja ylpeän omistajan väitteen mukaan painonsäästö oli huomattava. [ attachment removed / expired ] Tältä Yakin olisi pitänyt näyttää alunperinkin. En ole ihan varma (viisaammat korjannevat), mutta olisiko kyseessä Romanialaisten modaama Yak52 TW? [ attachment removed / expired ] Kyllä uusi maali vain tekee koneen. Jodel D150 Mascaret oli kuin uudestisyntynyt [ attachment removed / expired ] Kaikki hauska loppuu aikanaan. Ei mikään Oshkosh, mutta ihan hauska visiitti kumminkin. [ attachment removed / expired ] JP Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2007 Mukava kertomus Ja kiva, että säät olivat hyvät. Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2007 Kiitos. Paikan päällä Bitburgissa kyllä aurinko paistoi. Palatessa aamuinen sumu tuli taas vastaan, enkä vieläkään oikein tiedä oliko määräkentälle jatkaminen järkevää, vai olisiko pitänyt kääntyä takaisin. Tulipahan opetettua itselle taas oikein kantapään kautta, että utuisessa kelissä vastavaloon meneminen on ihan eri asia, kuin myötävalon näkyvyys. JP Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2007 [ attachment removed / expired ] Pysyykö tuo takana oleva kopteri oikeasti ilmassa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2007 Beechcraftin ehdotus mopocessnan korvaajaksi. Kukahan kopioi ketä? Ovat kuin kaksi marjaa Tomahawkin kanssa, vaikka Beech onkin peltiä ja Piper kuitua. [ attachment removed / expired ] From Wichita with love… Nämä muodostavat vielä pitkään kenttien todellisen peruskauran. Mikäpä siinä, sillä kestävämpää ja mutkattomampaa mallistoa saanee hakea. Oma kulkupeli parkkirivistön viimeisenä. [ attachment removed / expired ] viisastelu on/ Kyllä se Tomahawkin on ihan peltikone ja ainakin toi eka Cessna on rakennettu Reimsissä. Viisastelu off/ Aika mielenkiintoisia konetyyppejä! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 2, 2007 Kappas vain. Aina oppii uutta. Olin joskus antanut itselleni kentän laidalla kertoa, että Tomahawkin siipisalko-ongelmat johtuivat nimenomaan lujitemuovirakenteesta, mutta en koskaan itse ole tullut lentäneeksi koneella, vaikka niitä tarjolla olisikin. Cessnoissakin varmaan olet oikeassa, mutta onhan ne sentään rapakon takana suunniteltu. Rivin viimeinen on ainakin aitoamerikkalainen yksilö ja taitaa olla rakennettu ennen Reimsin tehtaan käynnistystä (vuosimalllia 1965 tai 1964). JP Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 3, 2007 Pysyykö tuo takana oleva kopteri oikeasti ilmassa? Miksei pysyisi? Mi-26 on maailman suurin kopteri. Tuota ja mm. neljää muuta MI-26 omistaa/operoi belgialainen Skytech Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 3, 2007 Olen tuon Mi-26:n nähnyt Lappeenrannassa vuonna 1993. Ja se lensi tiehensä ihan itse. Täältä löytyy LPR:ssä otettu kuvakin: http://personal.inet.fi/koti/petri.veijalainen/mi26.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 3, 2007 Juu ja torni sanoi että "no aerobatics please", siitä huolimatta pienimuotoista liikehdintää nähtiin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 3, 2007 Sama sivulta. Kone lensi ensi kerran ennen sotia, mutta suoritusarvot eivät häpeä nykykoneiden rinnalla. [ attachment removed / expired ] Bücker 181 Bestmann ja Saab 91 Safirin koneissa on huomattavaa yhdennäköisyyttä. Sama sylttytehdas (=suunnittelija, ruotsalainen insinööri Anders Johan Andersson ) takana molemmissa. jk Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla