Martti Kujansuu

Paljon melua Vihurista

1 viesti aiheessa

Tutkijalautakunta, johon kuului puheenjohtajana kapt. V.J Perkko sekä jäseninä ltn. P. Yrjölä ja tark. T. Penttilä ryhtyi tutkimaan onnettomuutta IlmavV.N päällikön määräyksestä kesäk. 4 pnä 1955.

 

1.§ Onnettomuusaika ja -paikka

 

Kesäkuun 4 p:nä 1955 klo 18.19 Alastaron pitäjässä Ilolan kylässä Yli-Mattilan pelolla.

 

2.§ Lentokone

 

Tyyppi: VH-II, N:o 9. Käyttö harj. kone. Koko lentoaika 199 t. 30 min. Valmistusvuosi 1954. Kone tarkastettu viimeksi 3 p:nä kesäkuuta 1955. Tarkastuksen suorittanut ylik. L. Luoto, vastaanottotark. Luonetjärvellä 1.Lstossa.

 

3.§ Moottori

 

Tyyppi: MME VIII N:o 42237. Koko käyntiaika 633 t 05 min. Käyntiaika viime peruskorjauksen jälkeen 228 t 05 min.

 

4.§ Säätiedot

 

Klo 18.05 Porin havaintoasemalla: Tuulen suunta 360° voima 9 solmua. Beauf. pilvisyys 1/8. Pilvilaji Cum.1. Pilvien korkeus 800 m. Ilmanpaine 759 mm. Lämpötila maanpinnalla 20,3 C, kosteus 13,0C. Kuulakkuus 60 km.

 

5.§ Ohjaaja

 

Ohjaaja luutnantti Lenni Sakari Vaintola, syntynyt Lauritsalassa 23.11.1928. Koko lentoaika ohjaajana 440 t. Lentoaika ohjaajana viime kk:n aikana 45 t. Palvelus Ilm. V:ssa: Ilm RUK 7.1. - 2.12.49. vt. vänrikkinä 1.2.51 - 30.5.51, KadK 6.6.51 - 4.6.53, lentoupseerina 5.6.53 -.

 

Ohjaajakoulu 7.1. - 2.2.49. Lentomerkki ohjaajalle 30.5.53.

 

Pöytäkirja, jonka allekirjoittanut IlmavV:n koelentäjä, kapt. J. Perkko laati IlmavV:n päällikön evl. V. Holmelan käskystä 4.5.55 sattuneen 1H-9:n

pakkolaskun johdosta tapahtumapaikalla ja 2.Lstossa, Porissa. Todistajana oli kuulustelussa saapuvilla ltn P. Yrjölä. 5. päivänä kesäkuuta 1955.

 

Kuultava, ltn. Vaintola, Lenni Sakari ilmoitti syntyneensä 22.11.28 Lauritsalassa ja olevansa kirjoilla Po

rissa. oman ilmoituksensa mukaan ei aikaisemmin rangaistu. Itse asiassa kuultuna kertoi saaneensa lentotehtävän yliltn. E. Penttilältä. Tehtävä oli partiolento 2000 m:n korkeudessa reitillä Pori-Kokemäki-Forssa-Tuusula ja sama reitti takaisin. Paikannus joka 5 minuutin kulun:

 

Mekaanikkona seurasi mukana ylik. L. Luoto. Käynnistettyään VH-9:n klo 17.45 oli koekäytössä kaikki mittarinäyttämät normaalit. Lähtöluvan saatuaan suoritti kva partiostartin VH-4:n ollessa siipikoneena (ohj. vääp. L. Sievänen) klo 17.52, 2000 m:iin ja lähtö reitille klo 15.00 Porin kentän yläpuolelta. Klo 18.12, jolloin paikansi 20 km Huittisista kaakkoon Kokemäeltä Forssaan johtavan sähkölinjan yläpuolella, moottori pysähtyi polttoaineen paineen laskiessa 0:aan. Kva ilmoitti Porin lennonjohtoon tapauksen ja pyrkivänsä Oripään kentälle. Moottori ei kuitenkaan enää alkanut käydä, josta syystä

suoritti pakkolaskun valltsemalleen pellolle 2 km Alastaron kirkolta koilliseen.

 

Muuta asiaan vaikuttavaa ei kva sanonut tietävänsä.

 

Insinöörin lausunto.

 

Pakkolaskun syynä on ollut moottorin pysähtyminen, joka johtui polttoaineen virtauksen katkeamisesta kaasuttimeen. Polttoaineen syöttöhäiriön on aiheuttanut polttoainesuodattimen maljan virheellisesti asennetun kiinnityssangan luiskahtaminen salpaloven viereiseltä laippakynnykseltä, jolloin maljaa puristava voima on hävinnyt. Tästä seurasi maljan irtoaminen tiivistepinnastaan sallien polttoaineen vapaan ulosvirtauksen, jolloin moottori pysähtyi polttoaineen puutteessa.

 

Koska koneen vastaava mekaanikko on täysin tietoinen ko. sangan oikeasta asennustavasta, on asennetusvirhe päässyt syntymään 10 t:n huollon suorituksessa työn liian rutiininomaisuuden johdosta. Normaali 10 t:n huolloin suoritusajaksi on yleensä arvioitu n. 2 - 2,5 t kuten ko. tapauksessakin. On kuitenkin huomioitava, että mainitussa VH-9:n moottorihuollossa normaalihuollon lisäkis mekaanikko uusi kahteen sylinteriin yhden pakoputken kiinnitysvaarnaruuvin sekä takakoneiston verhouslevyn kiinnityslukon. Myös koneen tankituksen suoritti mekaanikko tänä aikana yksinään.

 

2. Lston insinöörin po. sotvirk.

T. Eerola

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään