Orvo Välilä

Diamond Lil ennen ja Ol' 927 jälkeen

8 viestiä aiheessa

Hola

 

Tuossa kun aiemmin oli puhetta CAF N24927 Diamond Lil'n muodonmuutoksesta LB-30 versiosta enemmän muistuttamaan aitoa B-24A varianttia WIX Forumilla niin ottipa silmään että hyvin samasta kulmasta otettuja Lil kuvia löytyisi itseltä pölyisistä kovalevyn nurkista.... Joten päätin tehdä tällaisen "ennen ja jälkeen" koosteen. ... jospa se jotakuta kiinnostaisi?

 

Ol' 927 photos with kind permission and copyright by Phil Kennedy / Yankee Air Museum

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Kuvista ei ehkä välttämättä ihan täysin käy ilmi , mutta kuten aiemmin mainittu, valtavan työmäärän Gary Austin on koneeseen laittanut. Koneessa on nyt taka-, sivu- ja ala-ampumot konekivääreineen jotka siitä on rahtikonversiossa purettu pois. Ylä-ampumo vielä puuttuu koska samassa yhteydessä kaikki ohjausvaijerit on vedetty yläkautta kulkevaksi. Samaten pommikuilut ja -luukut puuttuu mutta ehkä jonakin päivänä .....

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyliä! Kyllä näissä aina silmä lepää, kiitokset tästä!

 

 

Tuo Liberator on omalta kohdalta jäänyt aina jotenkin B-17:n "varjoon", vaikka komea kone onkin. Ehkä siksi, että B-17 on ollut huomattavasti enemmän mediassa esillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyliä! Kyllä näissä aina silmä lepää, kiitokset tästä!

 

 

Tuo Liberator on omalta kohdalta jäänyt aina jotenkin B-17:n "varjoon", vaikka komea kone onkin. Ehkä siksi, että B-17 on ollut huomattavasti enemmän mediassa esillä.

 

Tackar och pockar

 

B-24 on tosiaankin jäänyt varjoon varmasti itse kullakin eikä mitenkään vähiten siitä syystä että 8th AAF lensi suurelta osin B-17 kalustolla ETO:lla Englannin tukikohdista käsin. Onhan se kuitenkin ollut mukavampi lähteä USA:sta käsin kuvaamaan Bassingbourneen uutisreporttia taikkas "news reel" elävää kuvaa kuin että lähteä Kunmingiin tekemään samanlaista juttua B-24 piloteista. Varmasti ainakin yhtä koville joutui niin kalusto kuin miehetkin CBI alueella mutta se nyt vaan valitettavasti ei päätynyt julkisuuteen samalla tavalla.

 

Ja vaikka konetta valmistettiin sodan aikana enemmän kuin mitään muuta amerikkalaista taistelukonetta, sodan jälkeen kun ruvettiin taas kerran laskeskelemaan rahalla asioita, ei kannattanut enää roudata takaisin väsähtäneitä Liberatoreita vaan pahimmillaan ne pistettiin Caterpillareilla maantäytteeksi kiitoradan pohjaan.

 

No tämänhän varmasti kaikki asiaan perehtyneet tiesivätkin. Joka tapauksessa jonkinmoinen epäsuhta on kun kerta B-17G versiota on lentokuntoisena tänäkin päivänä 14 kpl ( sinällään toki hyvä ja kannatettava asia ) ja B- 24 yksilöt on laskettavissa eläkkeelle jääneen sahurin yhden käden sormilla eli kaikki 2 kpl.....

 

Toisaalta onpahan niitäkin enemmän kuin Ju-88 tai Do-17 koneita joita niitäkin tiettävästi on kirveellä pantu kierrätykseen perunakattiloiksi esmes Luonetjärvellä..... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diamond Lil oli siisti & nostalginen pakkaus. Tästä uudesta kaaviosta en henk.kohtaisesti pidä. Mutta kuvista pidin. Kiitos Orvo  :thmbup:.

 

Saa laittaa lisää  ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diamond Lil oli siisti & nostalginen pakkaus. Tästä uudesta kaaviosta en henk.kohtaisesti pidä. Mutta kuvista pidin. Kiitos Orvo  :thmbup:.

 

Saa laittaa lisää  ;).

 

Joo siitä on vähän kahta makua tuosta kaaviosta..... Lil varsinkin Nose Art faneille oli toki mannaa mutta kun konetta ryhdyttiin B-24A asuun muokkaamaan niin jonkinmoinen uudelleen maalaus oli joka tapausessa tarpeen. Ja kyllähän se Lil parka loppumetreillä alkoi olla aika lailla kulahtanut.

 

Lisää katsotaan tuossa viikonloppuna... mitä Open Cockpit Day tuo tullessaan.  Warbirdsejä hakemaan mennään joka tapauksessa......  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep! Jep! Täytyy tosiaan käväistä hakemassa "puuttuvat palaset" Warbirds-galleriasta viikonloppuna  itsekkin ;).

 

Pistä Orvo raportti sitten tulemaan rapakon takaa  :thmbup:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla