Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Tuli tuossa mieleen raitiovaunussa istuskellessani, että miten AF1 jättää plaaninsa. Juurihan Bush oli matkalla Australiaan, kun hän "yllättäen" poikkesi käymään Irakissa. Tuota suunnitelmaa ei varmaan julkaistu etukäteen ihan turvallisuussyistä, mutta luulisi, että ainakin koneen plaaniin se olisi jotenkin merkitty. Vai olisiko ? Entä millä kutsutunnuksella AF1 mahtaa lähestyä Baghdadin kenttää. Jos itse olisin siellä terroristi (vapaustaistelija??), ja kuuntelisin skanneria, kiljuen ryntäisin katolle singon kanssa odottelemaan, kun AF1 menisi matalalta yli... Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Ja eikös kyseinen "jumbo" pidä sisällään aikas tehokkaat ilmantorjunta-aseet, jolloin luulisi ettei singolla paljon mitään tee, koska kone tajuaa puolustaa itse itseänsä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Eikös se siellä Irakissa laskeutunut Amerikkalaisten lentotukikohtaan? Luulisi sen ympäristön olevan suhteellisen puhdas sinkomiehistä. Korkeammalla kone varmaankin osaa puolustaa itseään suht hyvin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Kun pressa on kyydissä, niin plaanissa lukee "STS/HEAD" ja "STS/STATE" taas jos koneessa on muita valtion virkamiehiä. Tämähän antaa konelle "etuajo-oikeuden" tietyissä tilanteissa, muttei siltikään taida saada ihan mielivaltaisesti lentää. EDIT: AF1:n tapauksessa lukisi varmaan ainakin STS/HEAD STS/PROTECTED. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Käsittääkseni se ei laskeutunut Bagdadiin vaan jonnekkin lähelle autiomaahan, ei uutiskuvissa paljoa rakennuksia näkynyt. Kyl noissa molemmissa jumboissa on kaikkea kivaa suojaamassa konetta. Ja tunnus on aina pressan kyydissä ollessa "Air Force One" ja kopterilla se on "Marine One". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Tämähän antaa konelle "etuajo-oikeuden" tietyissä tilanteissa, muttei siltikään taida saada ihan mielivaltaisesti lentää. Entäs jos siivellä on muutama F-18/F-15/F-16?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Joo, tiedän kyllä, että tuo käyttää kutsutunnusta Airforce One, kun pressa on kyydissä. Tuli vaan mieleen, että käytetäänkö tuollaisiin paikkoihin mentäessä mahdollisesti jotain "salanimeä". Ja mitä tulee noihin puolustuskeinoihin, niin aika vähänpä voidaan tehdä, jos joku lasauttaa tavallisella singolla matalalla tulevaan koneeseen. Kabulissa, jossa lentokenttä oli varsin lähellä kaupungin keskustaa, koneet - sekä militaari, että siviilikoneet - tekivät suoran lähestymisen normaalisti kaupungin yli hyvinkin matalalla. Mieleen vaan tuli, että jos haluaisin aiheuttaa hämminkiä, niin menisin kaupungille jonkun talon katolle siemailemaan olutta, ja odottelisin siellä singon kanssa. Ei tarvitsisi edes osua koneeseen aiheuttaakseen koko kentän sulkemisen ainakin joksikin aikaa. Riittää, että joku havaitsisi kohtiammutun kranaatin. Ja mitä tulee plaaneihin, luulen, että tuommoisten vierailuiden paljastumista ennalta halutaan välttää viimeiseen asti. Normaali lentosuunnitelma kun kulkee hyvin monien käsien läpi, joista joku saattaa kuulua vihamiehellekin. Arttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Eikös ne kabulissa tee sitä ympyrää kentän päällä ja siten tule alas. Ainakin jostain niin kuulin et taannoin N-liitto moista harrasti kun oli juuri kyseinen onkelma siellä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Eikös ne kabulissa tee sitä ympyrää kentän päällä ja siten tule alas. Ainakin jostain niin kuulin et taannoin N-liitto moista harrasti kun oli juuri kyseinen onkelma siellä. Pakko silti on tulla finaali varsin matalalla talojen ylitse. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Ettei vain tuo callsign olisi simppelisti "Air Force One" aina kun pressa on ilmassa, oli kone mikä tahansa? Ei ole. Esimerkiksi kun pressa on helikopterissa lähdössä Andrewsiin niin kutsumerkki on "Marine one". Tuolta lisää esimerkkejä... http://fi.wikipedia.org/wiki/Air_Force_One edit: nonii...aina häviää. Mutta linkissä on kuitenkin mielenkiintoista nippelitietoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Tuolta lontoonkielisestä wikistä: On March 8, 2000, President Clinton flew to Pakistan aboard an unmarked Gulfstream III while another aircraft with the call sign "Air Force One" flew on the same route a few minutes later. This diversion was reported by several US press outlets and is not a secret event. This was presumably done as a diversion in case terrorists attempted to shoot down the aircraft that the president was aboard. Näin lienee tehty tuonkin jälkeen. Mulla ainakin on muistikuva, että joku lentäjä/lj-yhdistys oli hiukan näreissään siitä, että taivaalla lennetään ihan eri kaliiberin koneella, kuin mitä plaaneissa ja radiossa annetaan ymmärtää... Oli kai tullut ilmassa vastaan. MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Jos nyt oikein näin, kun Bush tuli koneesta ulos niin se ei ollut VC-25, taisi olla C-17 tai joku vastaava. Ilmavoimien harmaa joka tapauksessa, prerssan sinetti oli kylläkin kyljessä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Bush ei muuten laskeutunut Irakissa lähellekään Bagdadia, uutisten mukaan. Kenttä, mille Bush laskeutui Irakin vierailullaan, kulkee jenkeissä nimellä Al Asad air base. Löytyy Hit-nimisen pikkukaupungin luoteispuolelta kaukana Bagdadista. Kenttä löytyy myös Google Earthistä, mutta haku ei toiminut sillä nimellä. Hauksi Hit Iraq ja siitä sitten luoteeseen päin. http://en.wikipedia.org/wiki/Al_Asad Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Al Asad taitaa olla yksi jenkkien suurimmista tukikohdista. Siellä on 10 000 miestä, suurin osa merijalkaväkeä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Jos nyt oikein näin, kun Bush tuli koneesta ulos niin se ei ollut VC-25, taisi olla C-17 tai joku vastaava. Ilmavoimien harmaa joka tapauksessa, prerssan sinetti oli kylläkin kyljessä Uutis kuvissa taustalla oli VC-25 ja samoista kuvista nähtiin kuinka Bush tuli alas VC-25:n alakerran portaita, mistä yleensä muut kulkevat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Näin lienee tehty tuonkin jälkeen. Mulla ainakin on muistikuva, että joku lentäjä/lj-yhdistys oli hiukan näreissään siitä, että taivaalla lennetään ihan eri kaliiberin koneella, kuin mitä plaaneissa ja radiossa annetaan ymmärtää... Oli kai tullut ilmassa vastaan. Itse itselleni vastaten... googlaa gulfstream five air force one Uskoo ken tahtoo ja juuri niin päin kuin haluaa. MikkO Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Eikös se siellä Irakissa laskeutunut Amerikkalaisten lentotukikohtaan? Luulisi sen ympäristön olevan suhteellisen puhdas sinkomiehistä. Korkeammalla kone varmaankin osaa puolustaa itseään suht hyvin Jotain puhettaan kun uutisista katsoin, niin näkyi olevan panssariajoneuvoja poikittain siinä takana. Ja varmaan muutenkin on nuo alueet aika pitkälle varmistettu. Ja aina kun Presidentti on koneessa, niin kutsu on Air force one. Ja hyvin tehokkaat omasuojajärjestelmät on noissa 744: ssa. -Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Eikös ne kabulissa tee sitä ympyrää kentän päällä ja siten tule alas. Ainakin jostain niin kuulin et taannoin N-liitto moista harrasti kun oli juuri kyseinen onkelma siellä. Hieman OT, mutta pimeässä laskeuduttiin brittien Herculeksella korkealta ja jyrkkään alas flaret hehkuen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 4, 2007 Ja hyvin tehokkaat omasuojajärjestelmät on noissa 744: ssa. -Jukka [pilkun viilaus] VC-25 perustuu 747-200B:n [/pilkun viilaus] http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_VC-25 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 6, 2007 Käsittääkseni se ei laskeutunut Bagdadiin vaan jonnekkin lähelle autiomaahan, ei uutiskuvissa paljoa rakennuksia näkynyt. Kyl noissa molemmissa jumboissa on kaikkea kivaa suojaamassa konetta. Ja tunnus on aina pressan kyydissä ollessa "Air Force One" ja kopterilla se on "Marine One". Tarkennetaan tätä sen verran että jos USA:n presidentti on USAF:n eli USA:n ilmavoimien koneen kyydissä, on kutsu "Air Force One", jos presidentti on US Navy:n eli USA:n laivaston koneen kyydissä on kutsu "Navy one" ja jos USMC:n eli USA:n merijalkaväen kyydissä on kutsu "Marine One". Sillä ei ole merkitystä onko kyseessä lentokone tai helikopteri, vaan minkä aselajin ilma-alus. Eli esimerkkinä; jos USA:n Presidentti lentäisi USMC:n TAV-8B:llä olisi kutsu "Marine One" vaikka lentokoneessa istuukin. Perttu PS: kun FF-2 siirtyi eläkkeelle ja lennettiin Tikkakoskelta Poriin oli sen kutsu muistaakseni "air force one". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 6, 2007 Onkos tuo "Air Force One" -lätinä jotenkin jenkkien yksinoikeus? Leffoissa (mm. DH2) näkee että vierasta valtion päämiestä kuljettava kone on "Foreign Airforce One". Voisiko tästä päätellä että kun Haloska lähtee Phuketiin lomalle, niin se Finskin marsuhäkki vaihtaa callsigniksi "Air Force One"? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 6, 2007 Onkos tuo "Air Force One" -lätinä jotenkin jenkkien yksinoikeus? Leffoissa (mm. DH2) näkee että vierasta valtion päämiestä kuljettava kone on "Foreign Airforce One". Voisiko tästä päätellä että kun Haloska lähtee Phuketiin lomalle, niin se Finskin marsuhäkki vaihtaa callsigniksi "Air Force One"? Lentääköhän Paavin lentokone kutsulla Holy One ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2007 Lentääköhän Paavin lentokone kutsulla Holy One ? Ei, vaan kutsu on "Shepherd One". Paavihan perinteisesti lentää kohdemaahan Alitalian koneella ja takaisin kohdemaan yhtiön koneella. Filippiinien presidenttiä kuljettava kone käyttää kutsua PR001. Pakistanissa vastaava kutsu on PAK ONE, Malesiassa käytetään kutsu Perdana One (pääministeri lennolla) tai DiRaja One (kuningas lennolla), Meksikon pressan koneen kutsu on Transporte Presidencial 1, Japani käyttää kahdessa B747 koneessaan kutsua Japanese Air Force One/Two , Kolumbian presidentin koneen kutsu puolestaan on FAC 0001 ja Brasilian FAB 001. Eli on noita "ykkösiä" muuallakin ... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 12, 2007 Onkos tuo "Air Force One" -lätinä jotenkin jenkkien yksinoikeus? Leffoissa (mm. DH2) näkee että vierasta valtion päämiestä kuljettava kone on "Foreign Airforce One". Voisiko tästä päätellä että kun Haloska lähtee Phuketiin lomalle, niin se Finskin marsuhäkki vaihtaa callsigniksi "Air Force One"? Siviilikoneilla on siviilitunnarit ja sotilaskoneilla sotilas. Kun meidän Ilmavoimien koneet menee ulkomaille käyttävät ne Finforce kutsua jossa numero perässä. Vaikka "Finforce 75". Perttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla