Mikko Maliniemi

Pienen pieni R/C Pitts

16 viestiä aiheessa

Voi ku nätti ja sopevan pieni  ;D

 

Hieman asiaa sivuten, missähän menee raja että kuinka suurta lennokkia saisi täälläpäin yksityishenkilö lennättää ilman sen kummempia lupia? Transponderin nyt ainakin luulisi vaadittavan..

Armeijoillahan nyt on vaikka F4 Phantomeita radio-ohjattuina maalikoneina mutta mitä rajoituksia tulee jos Sami meikäläinen haluaa rakentaa radio-ohjattavan Rallyen 1/1 kokoisena ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai että nyt kyllä hiveli tuo Samin verraton valinta täys-skaalalennokiksi :thmbup:

 

Muista pirauttaa kun ensilento Nummijärvellä (toivottavasti piakkoin) toteutuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman asiaa sivuten, missähän menee raja että kuinka suurta lennokkia saisi täälläpäin yksityishenkilö lennättää ilman sen kummempia lupia? Transponderin nyt ainakin luulisi vaadittavan..

Armeijoillahan nyt on vaikka F4 Phantomeita radio-ohjattuina maalikoneina mutta mitä rajoituksia tulee jos Sami meikäläinen haluaa rakentaa radio-ohjattavan Rallyen 1/1 kokoisena ::)

 

Luvista en tiedä, mutta se joku ulkomaanelävä kun rakensi sen ison (oliko 7-metrinen?) Concorden, sen lennättämiseen vaadittiin suljettu ilmatila. Mutta tokihan sellaisella neljällä turbiinilla varustetulla vehkeellä on hieman enemmän nopeutta ja astetta laajemmat liikkeet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman asiaa sivuten, missähän menee raja että kuinka suurta lennokkia saisi täälläpäin yksityishenkilö lennättää ilman sen kummempia lupia? Transponderin nyt ainakin luulisi vaadittavan..

 

Eihän kaikkiin oikeisiin lentokoneisiinkaan vaadita transponderia.

 

En tiedä onko olemassa jotain kokorajaa tai painorajaa jossa vaadittaisiin jotain lupia tai minkä perusteella niitä edes voisi vaatia. Ehkäpä joku tietää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä onko olemassa jotain kokorajaa tai painorajaa jossa vaadittaisiin jotain lupia tai minkä perusteella niitä edes voisi vaatia. Ehkäpä joku tietää?

 

Tämän kyseisen koneen lennättämiseen vaaditaan varmaan UPL. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni painoraja on 25kg, jonka jälkeen tarvittaisiin UAV luvat vaikka ei ole ohjelmoidusti lentävä.

Jotain poikkeus lupia on haettavissa jopa Suomen maassa

Pitää vaan kertoo kaikille et on niin kevyt vaikka on ISO ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä siihen yli kuuden kilon lennokkiin tarvi vakuutusta hankkia...Painoraja on 25 kg, jonka jälkeen vaaditaan erityislupa.

 

Mä olen kanssa kuullut tuon joskus mutta mihin toi perustuu tai mistä löytyis jotain lisätietoa asiasta? Keneltä tuota lupaa pitää hakea?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu viranomainen sen myöntää samoin kun UAV luvan

 

Lennokki on lennättäjän hyppysissä. tosin tekninen vika esim. radiolaitteissa tekeekin siitä UAV.n mutta siinä ei ole esiohjelmointia ;)

Määränpää on kyllä saletti se on aina maahan ennemmin tai myöhemmin. :'(

 

Wikipediasta määrite UAV:

UAV (lyhenne sanoista Unmanned Aerial Vehicle) tarkoittaa lentävää miehittämätöntä ilma-alusta. Se on lennokkia suurempi tai pienempi, mutta ei välttämättä vastaa lentokoneen määritelmää eri maiden ilmailulainsäädännön silmissä. Esim. alle 4 kg painavat mini-UAV:t eivät vaaranna lentokoneita enempää kuin isot linnut, joita matalalla lentävien koneiden on joka tapauksessa pakko kestää.

 

UAV vaikuttaa ulkomuodoltaan samankaltaiselta kuin esim. ilmatorjuntatykistön käyttämät suuret maalilennokit (drone). Myös V-1-ohjusta ja 1980-luvulla käyttöönotettuja risteilyohjuksia on 2000-luvun UAV-innostuksessa kutsuttu UAV:ksi.

 

Ote kemijärven UAV luvasta:

http://64.233.183.104/search?q=cache:VaE7Q00KSBEJ:www.kemijarvi.fi/paatokset/kokous/KOKOUS-331-3-Liite-1.DOC+Unmanned+Aerial+Vehicle+lupa&hl=fi&ct=clnk&cd=2&gl=fi&lr=lang_fi

 

 

Kaikessa toiminnassa noudatetaan Suomen kansallisen ilmailuviranomaisen Ilmailuhallinnon (IH) määräyksiä ja ohjeita sekä tulevaisuudessa ylikansallisen EU-ilmailuviranomaisen European Aviation Safety Administrationin (EASA) regulaatioita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viisas ja vastuuntuntoinen lennättäjä pitää silti huolta vakuutusturvasta esim. Suomen Ilmailuliiton vakuutus, joka tulee avuksi jos tulee henkilö/materiaalivahinkoja.

Kilpailuissa se vaaditaan automaationa. Ei koneen tarvitse olla iso kun se jo aiheuttaa vahinkoa osueessaan "huonosti".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Köyhän maan ilmapuolustus kaikenmaailman risteilyohjuksia sun muita UAVeita vastaan: Ei myönnetä lupia :)

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään