Ville Kokkonen

Vinkkiä kaivataan kuvauksessa/kuvankäsittelyssä

22 viestiä aiheessa

Nyt kun sain kuvankäsittelyohjelman ja aloin harjoitella käsittelyä, silmääni pisti epämiellyttävä kohta kuvassa. Kummankin moottorin kromikaarissa näkyy violettia. Samoin kuvan oikeassa laidassa koneen nokan kohdalla ja ohjaamon ikkunan keskipalkissa. Kuva otettu aurinkoisella kelillä Kuopiossa tänä kesänä.

Kysymys siis kuuluu: onko vika kamerassa/kuvankäsittelyssä/kuvaajassa vai missä ???

Kamera on Canon powershot S1 ja tämä kuva otettu telekonvertterin avulla. Kuvankäsittelyohjelma: Corel Paint Shop Pro X.

Kuvaa hiukan käsitelty valoisuuden, tarkkuuden yms. osalta.

[ attachment removed ]

Kiitos vastauksista :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Optiikan huonoutta (tässä tapauksessa tuo TC:kin saattaa aiheuttaa sen, tai ainakin pahentaa).

Tunnetaan yleisemmin termillä "Chromatic Aberration" ja tuttavallisemmin CA:na. Googleen vaan tuo hakusanaksi, niin löytyy varsin seikkaperäisiä selostuksia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos Mikolle. Niin arvelinkin, että se on kameran laadusta kiinni. Nooh, eikun rahaa sukanvarteen ja sitten 10 vuoden päästä voi jo ostaa kunnon kameran :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kamera on Canon powershot S1 ja tämä kuva otettu telekonvertterin avulla.

Ota se TC pois niin auttaa todennäköisesti paljon. Järkkäripuolellakaan ei kestä kuin vain parhaisiin laseihin laittaa TC kiinni ilman merkittävää laadun heikkenemistä...joten pokkarissa en käyttäisi moista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ota se TC pois niin auttaa todennäköisesti paljon.

Ehdottomasti näin.. Pokkariaikana vielä itelläkin oli monesti 2x TC kiinni, eikä siitä loppujen lopuksi ollut muuta kuin harmia, vaikka millit tuplaantuivatkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vinkeistä :)

Melko paljon kuvaankin ilman TC:tä, mutta silloin millit loppuu herkemmin kesken. Olenkin huomannut kuvien laadun tippuvan kun konvertteri on nokalla.

Tämä kamerasetti on riittänyt minulle hyvin ja konvertteri mahdollistaa hieman pidemmän matkan kuvauksen. Nyt on alkanut kinnostus kuvaukseen nousemaan :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

.. jota optiikan laadun pohtiminen ei välttämättä ole! :)

Pohditko sitten kuvatessasi useinkin optiikan laatua? :) "Kyllä mä sit saisin hyviä kuvia jos mulla olis ällä..."?

Jos kuvausharrastus pyörii vain siinä, minkälaiset vehkeet pitäisi olla ETTÄ saisi "hyviä kuvia", ei harrasteta valokuvausta vaan kamerakeräilyä, mikä on ihan eri harrastus - välineet vaan ovat samoja ja kamerakeräilijöitä saattaa joskus jopa erehtyä luulemaan valokuvaajiksi maastossa, kunnes pääsee kuuloetäisyydelle. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tähänkin vähän voi soveltaa (ainakin joskus) sellaista sanontaa, että ei niinkään minkälaiset vehkeet vaan miten niitä käyttää? ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tähänkin vähän voi soveltaa (ainakin joskus) sellaista sanontaa, että ei niinkään minkälaiset vehkeet vaan miten niitä käyttää? ::)

Kyllä, pienelläkin pärjää, kun on sopivan vikkelä  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pohditko sitten kuvatessasi useinkin optiikan laatua? :) "Kyllä mä sit saisin hyviä kuvia jos mulla olis ällä..."?

Jos kuvausharrastus pyörii vain siinä, minkälaiset vehkeet pitäisi olla ETTÄ saisi "hyviä kuvia", ei harrasteta valokuvausta vaan kamerakeräilyä, mikä on ihan eri harrastus - välineet vaan ovat samoja ja kamerakeräilijöitä saattaa joskus jopa erehtyä luulemaan valokuvaajiksi maastossa, kunnes pääsee kuuloetäisyydelle. ;)

Kyllä joskus.

Jos yrittäisin kitillä kuvata low-light-olosuhteissa täydellä aukolla, jolloin kuvista ei tulisi mitään esimerkiksi jos yrittäisi tehdä niistä 70x50 julisteita.. Paremmalla valovoimalla / laadukkaammalla, vaikkapa juuri L-putkella voisi kuva onnistua teknisesti paljon paremmin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep ihan totta kameroiden keräilijät on erikseen. Yks hyvä puoli siinä on että kaikki vehkeet on viimeisen päälle, saa syyttää itseään niistä surkeista kuvista  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on ollut ideologiana hankkia pikkuisen paremmat vermeet, kuin ehkä tarvitsisin.

Miksi?

Josko paremmat laitteet antaisivat anteeksi kuvaajan puutteita ja mokia.

Taitava kuvaaja kuvaa täysosumia laatikkokameralla, osaamaton ei saa kunnon kuvaa teknisesti parhaimmallakaan yhdistelmällä.

Henri Cartier-Bressonin laitteet olivat kaukana nykylaitteista, mutta silti vaan otti/teki hyviä kuvia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on ollut ideologiana hankkia pikkuisen paremmat vermeet, kuin ehkä tarvitsisin.

Miksi?

Josko paremmat laitteet antaisivat anteeksi kuvaajan puutteita ja mokia.

Asialla voi olla myös se kääntöpuoli, että paremmilla vehkeillä virheet vain korostuvat entisestään ja tulos ei ainakaan parane...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Totta haastat Mikko. Kovilla koneilla on myös mahdollisuus koviin virheisiinkin.

Mutta jos virheitä tekee, eikö niistä pitäisi oppia?

Forumilla on monta hyvää kuvaajaa joilta tulee hyviä vinkkeja ja rakentavaa kritiikkiä. Kehuja unohtamatta!

Josko epäilee laitteitaan, niin silloin ei ehkä tule kiinnitettyä huomiota omaan työskentelyynsä ja virheet jatkuvat.

En tällä tarkoita, että jokaisella pitää olla se viimeisin runko ja optiikka saadakseen hyviä kuvia. Vähemmälläkin pärjää hyvin.

Forumilla näkyy paljon pokkareilla ja vastaavilla otettuja kuvia, jotka ovat enemmän kuin hyviä.

Järkkärillä olisi ehkä, siis ehkä, voinut saanut pikkuisen paremman kuvan, mutta millä hinnalla. Onko se pieni ero sitten uhrauksen arvoista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysyjä sai vastauksen ongelmaansa, hyvä.

Keskustelun rönsyilyä on taas ollut hauska seurata, mielipiteitä tulee ja menee. Eikös ole kiva, kun ihmisten ajatusmaailmat ovat erilaisia, olisi aika tylsää jos kaikkien päät olisivat samaan kuutioon puristettuja ja standardisoituja.

Onneksi tosiaan valokuvausta voi harrastaa monella tasolla, ja monen tasoisilla laitteilla. Parasta on että oikeastaan mikään ei sulje pois mitään. Oli sitten "huono tai hyvä" kuvaaja ja laitteet vimpanpäälle tai ei.

Ei mulla siis asiaa ollut, otetaas niitä kuvia lisää jotta kehitytään :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Järkkärillä olisi ehkä, siis ehkä, voinut saanut pikkuisen paremman kuvan, mutta millä hinnalla. Onko se pieni ero sitten uhrauksen arvoista?

Niinpä, tuon kysymyksen joutuu jokainen valokuvaaja jossain vaiheessa puntaroimaan. Ne viimeiset "kymmenykset" tulee missä lajissa tahansa kalliiksi. Toiset on valmiit maksamaan sen hinnan, toiset ei. Kuten Jukka sanoi hommaa voidaan harrastaa niin monella tavalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se mieli tekisi sellaista isojen poikien järkkäriä, mutta kun kaikki rahat tuntuvat palavan taivaalle :-[

Valokuvaus on mielenkiintoinen harrastus, ja rahaa siihen saisi menemään. Itselläni järkkäri ei ole ostoslistalla ennenkuin olen opetellut käyttämään pokkaria kunnolla ja kun rahaa on. Eli siis 20 vuoden kuluttua olen ehkä järkkärin iloinen omistaja :P

Nykyisin kamera pyörii mukana milloin missäkin. Ja pokkari on siihen sopivan kokoinen. Jos olisi järkkäri, ei sitä varmaankaan tulisi otettua joka paikkaan mukaan. Sittenhän jo pitäisi olla pienempi pokkari "räpsyttelyyn". Ja kumminkin aina harmittaisi kun ei tullut otettua sitä parempaa kameraa mukaan :D

Jos vain joku päivä lotossa voittaisi (siis enemmän kuin sen 4+lisänumero).

Ja kyllähän me kestetään täällä foorumilla vähän heikkotasoisempiakin kuvia, niinhän :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään