Guest DC-3

mitäs ihmettä oli ilmassa??

11 viestiä aiheessa

tänään 07/09 klo 16,00 korvilla kun ajelin kentältä kotiinpäin niin ihmettelin kun kamera/kiikari ukkoa oli kentän (hki/vantaa) etelä päässä zoomailemassa taivaalle,mitäs ihmettä siellä oli sitten tulossa kun noinpaljon väkeä oli paikalla......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän noi ootelleet Sun Expressin konetta ja 33:lle laskeutui myös iltapäivän Hevit. Itsekin ajoin ohi ja kameroita oli varmaan 30  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja nyt tyhmiä kyselen mutta mikä ihmeen hevi,ja mitä erikoista tuossa sun express:issä on??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hevi= Heavy= Suomessa lähinnä MD-11 ja A343. (+jotkut rahtarit)

 

Ja sun express ei nyt ihan joka kuukausi käy, liekö käynyt ollenkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja nyt tyhmiä kyselen mutta mikä ihmeen hevi,ja mitä erikoista tuossa sun express:issä on??

 

Lauran määritelmä on varmasti ihan riittävä käytännön tarpeisiin. Mutta löytyy myös ihan virallinen ICAO:n "Heavy aircraft" määritelmä, johon kuuluu kaikki koneet joiden suurin lentoonlähtöpaino on 136 tonnia tai yli. Näitä koneita ovat tiettävästi kaikki laajarunkoiset sekä Boeing 757 (korjatkaa jos olen väärässä). Kyseessä on ns. pyörrevanaluokka, eli Heavy-koneilla on sen verran voimakkaat jättöpyörteet että lennonjohto joutuu porrastamaan Heavyn jälkeen pienemmät koneet viiveellä, jotta jättöpyörteet ehtivät vaimentua.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän noi ootelleet Sun Expressin konetta ja 33:lle laskeutui myös iltapäivän Hevit. Itsekin ajoin ohi ja kameroita oli varmaan 30  :thmbup:

 

Tuskin ainakaan SunExpressiä neljän aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä koneita ovat tiettävästi kaikki laajarunkoiset sekä Boeing 757 (korjatkaa jos olen väärässä). Kyseessä on ns. pyörrevanaluokka, eli Heavy-koneilla on sen verran voimakkaat jättöpyörteet että lennonjohto joutuu porrastamaan Heavyn jälkeen pienemmät koneet viiveellä, jotta jättöpyörteet ehtivät vaimentua.

 

Boeing 757 on ainoa poikkeus tuohon painosääntöön, nimittäin sen maks lentoonlähtömassa on reilusti alle tuon 136 000kg, mutta sen on todettu jättävän jälkeensä niin voimakkaan pyörteilyn, että kun sen perässä liikkuu medium/light -luokan koneita, tulee niitä käsitellä kuin B757 olisi heavy. Kun B757 taas itse on jälkimmäinen, on se painonsa mukaan medium....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porukkaa oli eilen illalla Katriinantien hiekkakasoilla toista kymmentä. :o Osa siellä kuvasi vielä pimeän tullen. Mitenhän mahtoi onnistua siinä valossa?, vai viivojako yrititte vedellä ilman jalustaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään