37 viestiä aiheessa

Pakko kai se on tämäkin tänne spämmätä kun löytyi maailman kauneimman koneen ensi visiitistä Seutulaan tällainen kuva.

 

7. Helmikuuta vuonna 1958 nähtiin Seutulassa ensimmäistä kertaa Ranskan ylpeys, suihkumoottoreilla varustettu Caravelle-matkustajakone.

 

:thmbup:

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkas Seutula muuttui Helsinki-Vantaaksi ? Irwin lauloi joskus -60 -luvulla: "Well autolla Kanarian saarille, eli Seutulan lentokenttätyömaalle. Mä lähdin tuolle suositulle matkalle ilman ulkomaan passia."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkas Seutula muuttui Helsinki-Vantaaksi ? Irwin lauloi joskus -60 -luvulla: "Well autolla Kanarian saarille, eli Seutulan lentokenttätyömaalle. Mä lähdin tuolle suositulle matkalle ilman ulkomaan passia."

 

Virallisesti vuonna 1977. Tuo alla on foorumilta lainattua omaa tekstiäni ketjusta, jossa spekuloitiin uutta nimeä Helsinki-Vantaalle:

 

"Kerrottakoon vielä, että lentoaseman nimi Helsinki-Vantaa virallistettiin vasta vuonna 1977, ja kentän nimi on "elänyt" vuosien saatossa, Seutulastahan se alkoi."

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,48014.msg505593.html#msg505593

 

http://www.ilmailulaitos.fi/files/fcaa/historiikki_pdf/hel_van.pdf

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota noin...

Tähän näköjään pitää palata abaut puolen vuoden välein:

Helsigin lentoasema on AINA ollut virallisesti HELSINGIN LENTOASEMA. Ensin Malmilla ja sitten Vantaalla. Tuo Seutulan kenttä on kansan ja valitettavasti myös lehdistön käyttämä nimitys joka johtuu perimätiedon mukaan siitä, että kentälle johtavalla tiellä oli viitta jossa luki "Seutula" joka tuo Seutula löytyy nykyjäänkin kentän luoteispuolelta. Olen tässä aikanaan plärännyt vanhoja kulkulaitosministeriön/Ilmailuhallituksen/laitoksen paperita, tilastoja yms. ja joissa ei puhuta muutakuin Helsingin ja myöhemmin Helsinki-Vantaan lentoasemasta. Helsinki-Vantaa ja Helsinki-Malmi haluttiin erottaa toisistaan koska siellä kehäkolmosen läheisyydessä oli kaksi kenttää.

Markku

(ollut 35vuotta IH:n ILL:n ja Finavien palveluksessa) 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Vantaa-kartta.png

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota noin...

Tähän näköjään pitää palata abaut puolen vuoden välein:

Helsigin lentoasema on AINA ollut virallisesti HELSINGIN LENTOASEMA. Ensin Malmilla ja sitten Vantaalla. Tuo Seutulan kenttä on kansan ja valitettavasti myös lehdistön käyttämä nimitys joka johtuu perimätiedon mukaan siitä, että kentälle johtavalla tiellä oli viitta jossa luki "Seutula" joka tuo Seutula löytyy nykyjäänkin kentän luoteispuolelta. Olen tässä aikanaan plärännyt vanhoja kulkulaitosministeriön/Ilmailuhallituksen/laitoksen paperita, tilastoja yms. ja joissa ei puhuta muutakuin Helsingin ja myöhemmin Helsinki-Vantaan lentoasemasta. Helsinki-Vantaa ja Helsinki-Malmi haluttiin erottaa toisistaan koska siellä kehäkolmosen läheisyydessä oli kaksi kenttää.

Markku

(ollut 35vuotta IH:n ILL:n ja Finavien palveluksessa)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:Vantaa-kartta.png

 

Juuri näin on asian laita, Markulta hyvää historia-tietoa. Eiköhän tämä asia ole selvä. Tosiaan Helsingin Lentoasema se "Seutula" virallisesti oli niin kauan, kunnes nimi Helsinki-Vantaa virallistettiin vuonna 1977. Oletin, että tätä nimenmuutosvuotta Eero todennäköisesti kysyikin ja tarkoitti, puhuessaan kuitenkin Seutulasta. Seutula on ollut kentän "kutsumanimi" alun alkaen, kuten Markku selvittää ansiokkaasti, ja kertoo syyt siihen. Tästä nimen virallistamisesta Helsinki-Vantaaksi vuonna 1977 löytyy maininta alla olevasta linkistä, johon halusin viitata. Tuo edellisessä viestissäni oleva vanha linkki Ilmailulaitokselle ei enää toimi.

 

http://www.finavia.fi/files/finavia/historiikki_pdf/hel_van.pdf

 

Löytyisikö Markku sinulta tietoa arkistoistasi tuohon Paulin kysymykseen toisessa ketjussa, että oliko tuo vuoden 1957 Aeroflotin onnettomuus ensimmäinen Helsingin Lentoasemalla Seutulassa Vantaalla. (nyt meni oikein... :))

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noita onnettomuuksia ei vielä oo tullut vastaan...

Läräsin tuossa Ilmailu-lehden vuosikerrat 1952-3 niissä ei ainakaan mitään haveriin viittaavaa.

Mutta palataan H:ki-Vantaan nimen aamuhämärään: Ilmailu n:o.9.1952:n juttu "Helsingin uusi lentokenttä" lainaus: " ...Helsinki-Hyvinkää maantien länsipuolella Seutulaan johtavan kylätien varrella sijaitseva.....Valittu lentokenttäpaikka , joka sijaitsee Helsigin pitäjän kirkonkylän, Veromiehenkylän, Tolkinkylän ja Rutukylän alueella....Tuo "Seutulan kylätie" oli ainoa maininta tuosta Seutulasta noiden kahden vuoden numeroissa. (jokunen nro multa puuttuu) joten herää kysymys milloin ja kenen tai minkä lehden toimesta tuo "Seutula" rupes elämään? Tuossa 1958 lehdessä tuo on jo aivan sujuvasti käytössä.

Markku

p.s. Tuo Finavian historiikinkirjoittaja on tainnut luntata samaa Ilmailun numeroa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytiin katsomassa tuota konetta oikein paikan päältä.  Caravelle suoritti esittelylentoja Tuusulan päällä päivisin ja koulussa välitunneilla seurailimme noin ison suihkarin lentoa. tuolloin tuli myös päätettyä että lähdetään koulun jälkeen katsomaan. Lähdettiin hiihtämällä umpihangessa kaverin kanssa koukaten ruskeasannan kautta (siloin ei kíitorata siellä ollut viellä nykyisenpitkä). Joskus kahdeksan jälkeen päästiin vihdoinkin perille ja tepastelimme platalle katsomaan sitä. Mitään vartiointia tai aitaa ei sillon siellä ollut. Voi niitä aikoja! Runsaan tunnin ihastelun jälkeen lähdimme paluumatkalle joka kesti kello 23 asti, ja siitä saimme asianmukaiset kommentit kotipuolessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seutulasta puhutaan jo 1952:

 

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=321&a=2886

 

Reaktiolentokone Comet Seutulassa – Katsaus

Seutulan lentokentälle saapui elokuussa harvinainen vieras. Kentälle liukui ensimmäinen kaupallinen suihkumatkustajakone Comet.

 

Caravellesta pieni klippi:

 

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=5&ag=33&t=158&a=1909

 

Armi ja Gil Suomessa 1959 – SF-katsaus

Ensimmäinen Seutulan lentokentälle laskeutunut SAS:n suihkucaravelle toi mukaan odotetut vieraat: Armi Kuusela-Hilarion ja Gil Hilarion.

 

 

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuolla aiemmin kirjoitin, että Aeroflotin onnettomuus v. 1957 sattui "Helsingin Lentoasemalla Seutulassa Vantaalla", niin eihän se mennytkään ihan oikein kuitenkaan.  :-[

 

Seutulan kylä sijaitsi nimittäin vielä tuolloin v. 1957 Helsingin maalaiskunnassa, ei Vantaalla! Helsingin maalaiskunta syntyi 1865, ja se muuttui Vantaaksi 1974.

 

"Vantaa (ruots. Vanda) on väkiluvultaan Suomen neljänneksi suurin kaupunki. Vantaa sijaitsee Etelä-Suomen läänissä, Uudenmaan maakunnassa, lähellä Suomenlahden rannikkoa. Vantaasta tuli kaupunki vuonna 1974, jota ennen se tunnettiin Helsingin maalaiskuntana ja sitä ennen Helsingin pitäjänä. Kaupunki on kehittynyt nykyiselleen maaltamuuton ja hyvien liikenneyhteyksien ansiosta, ja kaupungin luonteelle ovatkin ominaista esikaupunkimaiset lähiöt. Keski-Vantaalla sijaitsee Suomen päälentoasema, Helsinki-Vantaan lentoasema." (lähde: Wikipedia)

 

Että tällaista historiaa noista nimistä vielä... ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaa todella siltä, että tuo "Seutulan lentokenttä" on elänyt kansan syvien rivien kielenkäytössä hamaasta alusta asti...

Voihan olla niin, että ensin kentän rakentajat ja sitten aikanaan matkustajat ynnä muu yleisö on tuon Seutulaan opastaman kyltin ohi vaeltanut lentoasemalle. Tästä on kansalaisille ja medialle syntynyt mielleyhtymä Seutulan lentokentästä! Tuo saattais olla muuten pienen poikkitieteellisen tutkimisen arvoinen  ;) 

Tuo "Ilmailu"-lehti näyttää muuten olleen enempi asialinjalla kuin muu media...

Markku

p.s. Ja eipä silti: esim. Oulun lentoasema on ainakin paikallislehdissä sitkeästi "Oulusalon lentokenttä". 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tietovantaalinkissähän tuo mun arvelu on puettu sanoiksi...

lainus: "Tulevan lentokentän alue sijaitsi Hyrylään vievän maantien länsipuolella, Seutulaan vievän kylätien varrella. Vaikka lentokenttäalue ei sijainnut itse Seutulankylässä, sai se sinne vievän tien mukaan kansan suussa nimen Seutulan lentokenttä, joka nimi on muodossa tai toisessa säilynyt ainakin vanhemman väen mielissä näihin vuosiin asti." lainaus loppui.

Ja tuli kehuttua tuota Ilmailu-lehteä mutta: n:o 8-6.1955, juttu "Tutkakokeiluja Seutulassa"  :'(

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu-lehdissä v.1957-58 oli sarja jossa esiteltiin Suomen silloiset lentoasemat. N:o 12.1958 esittellee Helsingin lentoasemat kirjoittajana lennonjohtaja Jussi Soini. Hän toteaa jutussaan m.m. "...  tässä yhteydessä lienee syytä mainita, että kenttä sijaitsee Helsingin pitäjän Veromiehen kylässä joten julkisen sanan viljelemä "Seutulan lentokenttä" on aivan väärä sana. Täytyy vain toivoa, että kentän virallinen nimitys, Helsingin lentoasema, saisi vakinaisen käytön....

Turha näytti olevan toiveensa, vasta vuosikymmeniä myöhemmin "Seutula" painui julkisessa sanassa pikkuhiljaa historian roskatynnyriin.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyllystä löytyy Helsingin mlk:n aikainen kansakoulun kotiseutuopin oppikirja Leppänen, Lauri, Holopainen Viljo 1961: Helsingin maalaiskunta Vantaanjoen vauras pitäjä. Siinä puhutaan ainoastaan Helsingin lentoasemasta, kentän yhteydessä ei mainita Seutulaa lainkaan. 60-luvun Tikkurilassa kaikki kylläkin puhuivat Seutulan lentokentästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu-lehdissä v.1957-58 oli sarja jossa esiteltiin Suomen silloiset lentoasemat. N:o 12.1958 esittellee Helsingin lentoasemat kirjoittajana lennonjohtaja Jussi Soini. Hän toteaa jutussaan m.m. "...  tässä yhteydessä lienee syytä mainita, että kenttä sijaitsee Helsingin pitäjän Veromiehen kylässä joten julkisen sanan viljelemä "Seutulan lentokenttä" on aivan väärä sana.

 

Aika hauskaa on tuo lennonjohtaja Jussi Soininkin teksti, kun mainitsee kentän sijainneen vielä vuonna 1958 "Helsingin pitäjässä", kun olisi pitänyt sanoa "Helsingin maalaiskunnassa". Kun tuo pitäjä muuttui maalaiskunnaksi jo 1865...

 

Eli kyllä tällaiset "Seutulat" ja "pitäjät" kulkevat kansan suussa pitkään, vaikka termit ja nimet muuttuvat aikojen saatossa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse kutsun paikkaa kavereiden kanssa nimellä "Tuusulan lentopaikka" siitä syystä että nykyisin lentoaseman alue ylettää myös Tuusulan kunnan puolelle.

;D

 

Stadin kundina en jaksa puhua "Helsingin lentoasemasta". Helsinki-Vantaa taas kuulostaa niin viralliselta.

 

UKK international ois hieno nimi.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestä (näin Helsingissä syntyneenä ja kasvaneena) taas Helsinki-Vantaa on ihan hyvä. Maailmassa on jo ihan tarpeeksi ihmisten mukaan nimettyjä, typerältä kuulostavia lentoasemia. Kieltäydyn liittämässä "John Lennonia" puheeseeni silloin kun puhun Liverpoolin lentokentästä ja -asemasta. Ihan vain siksi, että sen kanssa paikka kuulostaa typerämmältä kuin ilman. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestä (näin Helsingissä syntyneenä ja kasvaneena) taas Helsinki-Vantaa on ihan hyvä. Maailmassa on jo ihan tarpeeksi ihmisten mukaan nimettyjä, typerältä kuulostavia lentoasemia. Kieltäydyn liittämässä "John Lennonia" puheeseeni silloin kun puhun Liverpoolin lentokentästä ja -asemasta. Ihan vain siksi, että sen kanssa paikka kuulostaa typerämmältä kuin ilman. ::)

 

Voitaisiin varmaan jatkaa alla olevassa ketjussa tästä samasta aiheesta:

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,48014.msg504693.html#msg504693

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytiin katsomassa tuota konetta oikein paikan päältä.  Caravelle suoritti esittelylentoja Tuusulan päällä päivisin ja koulussa välitunneilla seurailimme noin ison suihkarin lentoa. tuolloin tuli myös päätettyä että lähdetään koulun jälkeen katsomaan. Lähdettiin hiihtämällä umpihangessa kaverin kanssa koukaten ruskeasannan kautta (siloin ei kíitorata siellä ollut viellä nykyisenpitkä). Joskus kahdeksan jälkeen päästiin vihdoinkin perille ja tepastelimme platalle katsomaan sitä. Mitään vartiointia tai aitaa ei sillon siellä ollut. Voi niitä aikoja! Runsaan tunnin ihastelun jälkeen lähdimme paluumatkalle joka kesti kello 23 asti, ja siitä saimme asianmukaiset kommentit kotipuolessa.

 

Siinä mallia tämän päivän spottaajille, vastaavaa asennetta ei taitaisi kovin monelta löytyä  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuon pätkän http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/seutulan_lentoasema_1952_37679.html#media=37680 ja kohdassa 1:28 vilahtaa "iso pyöreä" terminaalirakennus. Oliko tuo terminaalirakennus hieman Malmin tyylinen ja päällä lennonjohtotorni? Onkohan se ollut suurinpiirtein nykyisen T2:n kiitotien puoleisen kulman/tornin kohdilla ja mihinkän vuoteen asti - 80-90-luvulle, joilloin nykyinen ensimmäinen "iso" terminaali rakennettiin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kohdassa 1:28 vilahtaa "iso pyöreä" terminaalirakennus. Oliko tuo terminaalirakennus hieman Malmin tyylinen ja päällä lennonjohtotorni?

 

Se näyttää Malmin lentoasemalta, koska se on Malmin lentoasema.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuon pätkän http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/seutulan_lentoasema_1952_37679.html#media=37680 ja kohdassa 1:28 vilahtaa "iso pyöreä" terminaalirakennus. Oliko tuo terminaalirakennus hieman Malmin tyylinen ja päällä lennonjohtotorni?i

 

On joo tosiaankin Malmin terminaali tuossa mainitussa kohdassa. Sivun nykyversiossa näkyy selitetekstissä, että

"Osa kisavieraista näyttääkin saapuneen paikalle kuvissa vilahtavan Malmin lentokentän kautta."

Aika iso osa filmistä on "Seutulasta", mm. "Seutulan" vanha lennonjohtorakennus (laatikkotalo ja pieni torni keskellä)  näkyy kohdassa 22 sek. alusta. Myöhemmin lennonjohto siirtyi, vuonna 1969 avattuun uuteen terminaaliin liittyi  uudempi lennonjohtotorni.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

 

Joitain muisteloja tuolta ajalta jolloin lentoasema oli vasta rakentunut, uusi ja komea asema, joka oli alkuun, ehkä jonkinlainen nähtävyyskin..

 

Seutulan lentokentästä pääasiassa puhuttiin, harvemmin Helsingin lentoasemasta.

 

Lentokentän työntekijöille oli muistaakseni kolme rivitaloa siinä kallionnyppylän päällä, johon mekin muutettiin 1969 vai oliko 1970. Osoite oli lyhykäisesti Helsinki- Lento.

 

Meidän rivitalon alakerrassa asui Maija-Liisa niminen vanhempi neiti-ihminen, joka piti pienimuotoista ”hotellia".

 

Asiakkaina oli pääasiassa itäblokin lentävää henkilökuntaa. Ruokaostokset tehtiin vieressä sijainneesta pienestä Elannon kaupasta. Lähiasukkaiden lisäksi Neuvostoliittolaiset olivat kaupan vakituisia asiakkaita….

 

Paloasema oli uusi, jossa meillä muutamalla samanikäisellä kaverilla oli kellarikerroksessa ”lennokkikerho”. Toisinaan käytiin pelaamassa paloasemalla siviilipalvelusta suorittavien luona korttia. Paloautot kiinnostivat tietysti myös kovasti.

 

Kovin paljon ei ollut harrastusmahdollisuuksia. Lentokonebongausta ei juuri harrastettu tai kuvaamista. Tosin eipä juuri kellään meistä tainnut olla kameroita. Sen sijaan parkkipaikalle tulleet moottoripyörät kiinnostivat.

Ruutuvihkoon merkattiin pyörien rekisterinumerot, mallit ym.

 

Itaisin hengailtiin ”Assalla”

 

Kiitotien takana oli pohjavedestä täyttynyt hiekkakuoppa, ”Sibruksi” kutsuttu, jossa käytiin kesällä uimassa.

 

Rivitalojen vieressä oli puinen rakennus, jossa toimi muistaakseni lentokouluja. Eipä paljon muita merkittäviä rakennuksia ollut.

 

Veromiehen kansakouluun oli Ford transitilla koulukyyti.

 

Ilmailumuseo oli pikkuruinen tila asemarakennuksen alakerrassa.

 

Lentoaseman ympäristö oli suurilta osin peltoa ja metsää, maaseutua siis. Sitten Helsingin maalaiskunnasta tuli kaupunki, muistan tapahtuman hyvin, koska sen kunniaksi järjestettiin ”suuri”ilotulitus , jota tietysti piti lähteä katsomaan.

 

En juuri ole muuton jälkeen käynyt  (1974) Helsingin lentoasemalla. Toissa vuonna kävimme appiukon kanssa Ilmailumuseossa ja samalla kierreltiin vanhoja paikkoja, mutta vaikea oli tunnistaa samaksi paikaksi…. Nythän alue on, kuin pieni kaupunki!

 

Tällaista tuli mieleen sen aikaisesta elämästä pikkupoikana Seutulan kentän kupeessa. Harmi, ettei ole itselläni valokuvia tuolta ajalta.

 

t.risto

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienenpienenä tarkennuksena Riston ylläolevaan muisteloon: Helsingin maalaiskunnasta tuli Vantaan kauppala 1972, ja edelleen Vantaan kaupunki 1974.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään