Guest lauriv83

Kanadan lentolupakirja

6 viestiä aiheessa

Käykö Kanadassa hankittu pienkonelentolupakirja (pimeä ja vesitaso) täälä Suomessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapi olla samat säännöt kuin Jenkkilupakirjan suhteen. Mutta kannattaa vaikka soittaa Ilmailulaitokseen, sieltä tulee varma info.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPL lupakirja ei ainakaan kelpaa, mutta esim. itse olen menossa Torontoon ensi syksynä ajaan IR kelpparit joka taas kelpaa täällä vuoden vaihteessa tapahtuneiden sääntö muutosten ansiosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päteekö sama myös muille kelppareille (CPL, IR, MEP...) ja toimiiko myös USA:ssa hankituille? Paljonko tulee hintaa tuolle kanadalaiselle IR:lle? Ja kuinka kauan aikaa se ottaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Ei onnistu! Itse ajattelin suorittaa PPL:n yölentokelpuutuksin Montréalissa vuonna 2002 ja soitin Ilmailulaitokselle kysyäkseni lupakirjakelpoisuudesta sitten täällä Suomessa ja Euroopassa...kalliiksi olisi tullut. Sääli sinänsä, että Euroopan- ja Pohjois-Amerikan ilmailuviranomaisten kilpailu estää lupakirjan suorittamisen erittäin halvalla Kanadassa. Toisaalta ymmärrän, koska Jenkit ovat sortaneet mm. Open Sky sopimuksilla Eurooppalaista ilmailua, ja nyt eivät suostu avaamaan suljettuja kotimarkkinoitaan liittyen tähän "Transatlantic liberation process" eli Pohjois-Atlantin liikenteen vapauttaminen kilpailulle. On siinäkin vapaa Amerikka...kuten normaalisti >:( Paasaavat kaiken maailman demokratiasta, mutta sitten kun alkaa kenkä kiristää neuvottelupöydässä, niin peräännytään sinne nurkkaan puolustuskannalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ICAO Annex 1:n mukainen PPL(A) lupakirja on muunnettavissa JAR lupakirjaksi seuraavin edellytyksin:

* kokonaislentokokemus >100H

* suoritetaan seuraavat kokeet:

- Aviation law (tentitään ILL:ssä)

- Human performance and limitations (tentitään ILL:ssä)

- Radio communications (tentitään jossakin lentokoulussa)

* Medical 2 luokka (JAR)

* Tarkastuslento

 

Yökelpuutuksen voi saada jos täyttää koulutus/kokemus vaatimukset JAR:n mukaan (USA:ssä saa lupakirjan vähän vähemmällä yölentokokemuksella, mutta se koskee lähinnä yksinlentoa ja matkalentoja joten kokemuksen voi hankkia FAA:n lupakirjan saamisen jälkeen).

 

Lupakirjan muuntamisesta lisää JAR-FCL 1.015© sekä kohtaan liittyvä liite.

 

Muuntamisen mahdollistava JAR-FCL 1:n muutos 2 on tullut voimaan 1. elokuuta 2002. Ennen sitä ei muuntaminen ollut käytännössä mahdollista, vain validointi.

 

Lisäksi voi tilapäisesti lentää Suomessa päivä VFR:ää Suomessa rekisteröidyllä koneella. Tähän liittyy ns. 185 päivän sääntö, jonka jälkeen ei ulkomaalainen lupakirja kelpaa Suomessa. Kyseessä olevan maan rekisterissä olevalla lentokoneella voi tietenkin lentää ko. maan lupakirjan antamin oikeuksin Suomessa. (PEL M1-4 kohta 4.4)

 

Lupakirjan voisi periaatteessa myös validoida, mutta siinä ei ole oikein mieltä sillä validointi:

- maksaa

- on voimassa enintään vuoden

- edellyttää käytännössä samat asiat kuin lupakirjan muuntaminen.

 

Lisätietoja on ystävällisesti antanut ILL:n JAR-FCL tuki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään