Touko Maksimainen

Lentosääpalveluista

19 viestiä aiheessa

forecan lentosääpalvelua näin pitkään käyttäneenä olen ihmetellyt seuraavaa ilmoitusta sivun alareunassa:

 

Huomioi se lentosuunnittelussasi, että tässä internet-palvelussa esitetyt säätiedot ovat käytettävissä myöhemmin, kuin ilmailun viestiverkossa. Internet-palvelussa voi tieto puuttua, vaikka se esitetään ilmailun viestiverkossa. Vastuu näiden säätietojen käytöstä on ilma-aluksen päälliköllä.

 

Tämän pohjalta nousevat seuraavat kysymykset:

 

  • Mitä hyötyä on sääpalvelusta josta ei saa ajantasaista informaatiota?
  • Mikä on "ilmailun viestiverkko" ja miksi vain sieltä saa ajantasaista lentosäätietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustele. Aina noi metarit ovat tuonne päivittyneet viim. 10 min sisään ja näköjään samaan aikaan päivittyy tolle jenkkisivullekin.

 

No semmoinen perustelu on että itse olen todennut niiden olevan myöhässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

forecan lentosääpalvelua näin pitkään käyttäneenä olen ihmetellyt seuraavaa ilmoitusta sivun alareunassa:

 

Tämän pohjalta nousevat seuraavat kysymykset:

 

  • Mitä hyötyä on sääpalvelusta josta ei saa ajantasaista informaatiota?
  • Mikä on "ilmailun viestiverkko" ja miksi vain sieltä saa ajantasaista lentosäätietoa?

 

Vastuu tietojen oikeellisuuden tarkistamisesta annetaan täten tietojen käyttäjälle.   Itse toimin pääosin kentiltä, missä toimii

ilmailun virallinen viestiverkko ja käytän viime kädessä sitä lentoreitin sään tsekkaamiseen.  Uskoisin, että netissä

voi ajoittain olla päivitysongelmia yms. , mutta pääosin ovat tiedot sielläkin näyttäneet olevan kelvolliset.  Onneksi

jokaisessa sääsanomassa on kellonaika/voimassaoloaika, joten sanoman kelvollisuus on helppo jokaisen lentäjän todeta.

(Ylen tekstiTV:ssä on myös nähtävissä sääsanomia lentäjille.)

 

Ilmailijoiden sääsivuilla netissä olevat pilvi-, tuulikartat ja sade-animaatiot ovat miellyttävä lisä VFR-lentäjänkin harrastuspäivän suunnitteluun. Sadekuurojenkin alkamisen omalla paikkakunnalla voi ennustaa puolen tunnin tarkkuudella.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutku tuossa ei sanota että tiedot saattavat olla myöhemmin käytettävissä. Siinä sanotaan että ne ovat (aina) myöhemmin käytettävissä. Onko kyse siis siitä teknisestä viiveestä jonka tietojen nettiin laittaminen kestää? En tiedä AFTN:n nykyinfrastruktuurista mitään mutta kaippa se informaatio sielläkin digitaalisena menee, missä tapauksessa tuo viive olisi vaan teoreettinen kuriositeetti joka on laitettava sivun alakulmaan lakimiehen vaatimuksesta? Ei kai siellä kukaan kuitenkaan käsin naputtele niitä tietoja ilmailun viestiverkosta interveppiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olemmehan aina saaneet VFR-lennoille vanhentunutta ja suppeaa tietoa.

 

Metari on aina 10-20 min vanha ja käsittää alueen n. 12 km säteellä kentästä, jossa se on tehty.

 

Taffi on meteorologin näkemys säätilan kehittymisestä.

Se on tehty yli tunti ennen julkistamista ja on suuntautunut IFR-liikenteelle = jäätämiset = turbulenssit yms.

 

Revi tosta ,sano eläkkeelle siirtynyt Kyllönenkin aikoinaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pällistelen tuossa säitä mahdollista VFR-matkaa ajatellen. Lento kulkisi kaakkoisessa Suomessa Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Itä-Savon alueilla. Hommassa on ollut ongelmia aiemminkin, mutta nyt oikeastaan ryhdyin miettimään miksi. Homma kun alkaa vaikuttaa jo lentoturvallisuutta vaarantavalta.

 

Kun katselen METAR:eja, GAFOR:ia ja erinäisiä Finavian sivuilla olevia hienoja animaatioita, voin päätellä alueella vallitsevan lähestulkoon kaiken kattavan CAVOK:n. SWC-kartta vaikuttaa samalta. Kun sitten katson sadetutka-animaatiota, näyttääkin alueelle putkahtelevan leviäviä sadekuuroja kuin sieniä niiden kuurojen jälkeen. Forecan tutkakuva näyttää samaa.

 

Kun sitten haluaisin katsoa TAF:eja, muistan taas, ettei koko helevetin suurella alueelle sellaisia viikonloppuisin saa. Pimeänä ovat Utti, Lappeenranta, Mikkeli, Varkaus ja Savonlinna. Alue pitäisi rajata Helsingin, Kuopion ja Kuusamon tiedoilla, joilla ei ole mitään tekemistä halutun alueen omaperäisten ilmastojen kanssa. Salpausselkien lisäksi kun Suomenlahden itäosa, Karjalan kannas ja Laatokka muodostavat monta aivan omaa aluettaan, joilla vallitsevat usein aivan erilaiset olosuhteet kuin muualla. Euroopan suurimman makean veden altaan vaikutuspiirissä on jopa oma kasvillisuusvyohykkeensä, joka osaltaan kielinee väitteeni todenperäisyydestä.

 

Siispä minä lentoturvallisuuden nimissä tiedustelen: Minkä hyvän tähden näin valtaisa alue valtakunnasta on tyystin vailla kohtuullisen nopeaa ennustepalvelua parhaina harrastelentokausina, eli viikonloppuisin? Jos tämä ei pidä paikkansa, mistä kummasta minä sitten nämä ennusteet selville saan?

 

Yleisesti ongelma säilyy senkin jälkeen, kun tohdin epäillä sadetutkan paikkansapitävyyttä tänään muutenkin. Täällä Helsingissä pitäisi näet sataa tutkan mukaan vettä, mutta ikkunan takaa kuitenkin paistaa aurinko siniseltä taivaalta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirtyi sitten tänne tuo avaukseni. Huomioitakoon siis, ettei sillä ole mitään tekemistä tämän alkuperäisen aiheen kanssa. Nitä taffeja ei ole yhtään sen paremmin ilmailun viestiverkossakaan.

 

-A-

 

PS. Mun näkemyksen mukaan taffilla on oikein suuri merkitys myös VFR-liikenteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siirtyi sitten tänne tuo avaukseni. Huomioitakoon siis, ettei sillä ole mitään tekemistä tämän alkuperäisen aiheen kanssa. Nitä taffeja ei ole yhtään sen paremmin ilmailun viestiverkossakaan.

 

Aihe on lentosääpalvelut ja viestisi kyllä taitaa osua aika pitkälti siihen kategoriaan. Vai eikö?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siispä minä lentoturvallisuuden nimissä tiedustelen: Minkä hyvän tähden näin valtaisa alue valtakunnasta on tyystin vailla kohtuullisen nopeaa ennustepalvelua parhaina harrastelentokausina, eli viikonloppuisin? Jos tämä ei pidä paikkansa, mistä kummasta minä sitten nämä ennusteet selville saan?

 

Olisihan ne taffit kivoja, mutta isolle alueelle alue-ennusteen pitäisi ajaa suunnilleen sama asia. Taffi tarttis aina säämiehen. Tärkeää on se että on edes niitä havaintoja siitä minkälainen todellisuus on, ja pitääkö se GAFOR ollenkaan paikkansa. Niinkin on käynyt että aamuista GAFOR:ia on päivän kuluessa muutettu. Jos suuri epäily ennusteen paikkansapitävyydestä on, kaipa sitä voi soittaa Vantaan Meteoon ja kysäistä? Kerran olen kuullut näinkin tehdyn, itse olen vähän ujostellut.

 

Sadekuurot on kyllä tämän päivän alue-ennusteessa mainittu. Niiden tarkka ennustaminen on jokseenkin mahdotonta. SWC:ssä on ollut tänään tarjolla Cu-pilvisyyttä jonka voi aina katsoa vihjaavan sadekuuroja, onhan siellä niitä kärkikolmioitakin. Aika normaalilta tuo itä-Suomen tutkakuva noin ennusteeseen nähden näyttää.

 

Tutkakuva on tosiaan "suuntaa-antava". En tiedä millä tekniikalla tuo Forecan tutka on toteutettu, mutta erityisesti nopeasti ilmestyviin vaaleansinisiin alueisiin (juuri tällä hetkellä Helsingin päällä) olen suhtautunut varauksella..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihe on lentosääpalvelut ja viestisi kyllä taitaa osua aika pitkälti siihen kategoriaan. Vai eikö?

 

No osuu toki, mutta alkuperäinen aihe lähinnä kuitenkin näytti käsittelevän neitssä olevaa Finavian palvelua ja ilmailun viestiverkkoa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisihan ne taffit kivoja, mutta isolle alueelle alue-ennusteen pitäisi ajaa suunnilleen sama asia. Taffi tarttis aina säämiehen. Tärkeää on se että on edes niitä havaintoja siitä minkälainen todellisuus on, ja pitääkö se GAFOR ollenkaan paikkansa. Niinkin on käynyt että aamuista GAFOR:ia on päivän kuluessa muutettu. Jos suuri epäily ennusteen paikkansapitävyydestä on, kaipa sitä voi soittaa Vantaan Meteoon ja kysäistä? Kerran olen kuullut näinkin tehdyn, itse olen vähän ujostellut.

 

Sadekuurot on kyllä tämän päivän alue-ennusteessa mainittu. Niiden tarkka ennustaminen on jokseenkin mahdotonta. SWC:ssä on ollut tänään tarjolla Cu-pilvisyyttä jonka voi aina katsoa vihjaavan sadekuuroja, onhan siellä niitä kärkikolmioitakin. Aika normaalilta tuo itä-Suomen tutkakuva noin ennusteeseen nähden näyttää.

 

Tutkakuva on tosiaan "suuntaa-antava". En tiedä millä tekniikalla tuo Forecan tutka on toteutettu, mutta erityisesti nopeasti ilmestyviin vaaleansinisiin alueisiin (juuri tällä hetkellä Helsingin päällä) olen suhtautunut varauksella..

 

 

No ei se GAFOR aina aja samaa asiaa. En tiedä päivittivätkö noi sitten nurinani jälkeen sitä, kun en ollut huomaavinani kuuroista isommin mitään. Katsomani SWC ei myöskään viitannut kovin suuresti mihinkään sateisiin. Sehän se tässä nurinan aihe onkin, kun sitä säämiestä ei ole hirvittävän laajalla alueella. Vantaan meteon neuvoja noudattamalla jäi kerran Arrowi kahdeksi viikoksi Uttiin makaamaan jäätävän hutun alle, joten en minä siihenkään enää varauksetta suhtaudu...

 

Varauksellahan kaikkiin ennusteisiin saa aina suhtautua, mutta olisi niitä kiva silti olla käytössä. Kun nyt näytti tutkasta alueen olevan täynnä lisääntyviä kuuroja, joita ei suoranaisesti missään lukenut. Tai sitten en vaan osannut. Luulisin kyllä näiden vuosien aikana tarttuneen jotain hattuun GAFOR:n ja SWC:n tulkinnastakin.

 

Joka tapauksessa kävin keikan heittämässä. Reippaan kahden ja puolen tunnin aikana näin yhden sateenkaaren ja ajoin hyvin pienestä kuurosta läpi. Muuten vesi oli keskittynyt erinäisiin lätäköihin maanpinnan tasolla. Näkyvyyskin oli sikäli huikea, että näkyi nuo Suomen itäisimmät rannikkokaupungit (Viipuri, Käkisalmi, Sortavala) sangen sievästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varauksellahan kaikkiin ennusteisiin saa aina suhtautua, mutta olisi niitä kiva silti olla käytössä. Kun nyt näytti tutkasta alueen olevan täynnä lisääntyviä kuuroja, joita ei suoranaisesti missään lukenut. Tai sitten en vaan osannut. Luulisin kyllä näiden vuosien aikana tarttuneen jotain hattuun GAFOR:n ja SWC:n tulkinnastakin.

 

Joo en sitä epäile eikä whidduilu ollut missään nimessä tarkoituksena  ;)  Ehkäpä sitä sitten on itse  tottunut vaan käyttämään sitä mitä saa eikä ole edes uskaltanut kaivata muuta.

 

Nykytilanteessa kuitenkin lentoa tietylle REITILLE tai ALUEELLE suunnitellessa SWC ja GAFOR yhdessä antavat mielestäni paremman kokonaiskuvan kuin mitä yksittäisten kenttien TAF-ennusteet, jotka kattavat ymmärtääkseni vain sen alle kymmenen mailin etäisyyden kentästä, jos sitäkään. Lisäksi ne yleensä laaditaan yhdeksän tunnin ajalle, kun SWC päivitetään neljä kertaa vuorokaudessa.

 

Jaskan mainitsema reittisääennuste olisi kyllä kieltämättä mahtava juttu.

 

Todettakoon vielä alkuperäiseen aiheeseen että tuli tuossa kellotettua webbiversion päivittymistä, ja kyllä se tunnin luokkaa kestää ennenkuin metarit päivittyvät. Voisi olla nopeampikin..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olemmehan aina saaneet VFR-lennoille vanhentunutta ja suppeaa tietoa.

 

Metari on aina 10-20 min vanha ja käsittää alueen n. 12 km säteellä kentästä, jossa se on tehty.

 

Taffi on meteorologin näkemys säätilan kehittymisestä.

Se on tehty yli tunti ennen julkistamista ja on suuntautunut IFR-liikenteelle = jäätämiset = turbulenssit yms.

 

Revi tosta ,sano eläkkeelle siirtynyt Kyllönenkin aikoinaan.

Älä nyt Jaska, en vielä ole eläkkeellä lähellä kuitenkin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älä nyt Jaska, en vielä ole eläkkeellä lähellä kuitenkin. ;)

 

Aulis Kyllönen, meidän polven sääkouluttaja  :thmbup:

..ja meillä oli silloin  aina paaaaljon paremmat säät. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään