Kimmo Jeromaa

Steve Fossett kateissa

116 viestiä aiheessa

Lisäys edelliseen.

LA Times

" The Civil Air Patrol, a civilian volunteer group organized by the U.S. Air Force, searched that area 19 times during the initial search last year, but did so in fixed-wing aircraft flying 1,000 feet above ground level. The wreckage was sighted by helicopters flying as low as 200 feet from the ground."

 

Siinähän se oli.

 

Sippo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olisipa mielnkiintoista katsoa nyt google earthista sitä putomaispaikkaa. eikös koneen hylkyä etsitty aikoinaan maailmanlaajuisesti ko. ohjelman avullakin?

että olisiko se hylky ollut havaittavissa ihan vaan kotitietokoneen ruudulta? onko koordinaattia kellään löytymispaikkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olisipa mielnkiintoista katsoa nyt google earthista sitä putomaispaikkaa. eikös koneen hylkyä etsitty aikoinaan maailmanlaajuisesti ko. ohjelman avullakin?

että olisiko se hylky ollut havaittavissa ihan vaan kotitietokoneen ruudulta? onko koordinaattia kellään löytymispaikkaan?

Google Earth löytäisi sen täältä

FAA:n perustama tilapäinen lentokieltoalue onnettomuuspaikalla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1597480

 

Toivottavasti Fossettista itsestään löydetään edes jotain, muuten salaliittoteoriat elevät ikuisesti ja ikuisesti.

Juha

 

Koneesta on löydetty myös Fossettin jäännöksiä. Tai DNA -testit  ovat 100% varmituksen kannalta vielä edessä.

Luonto on varmasti hoitanut suurimman osan tästä "katoamisesta" ja oli luultavasti edesauttava tekijä siinä, että Fossettin tavaroita löytyi lähimaastosta.

 

HS

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossain vaiheessa tulee NTSB:n raportti, josta saattaa selvitä mm., kävikö moottori törmäyshetkellä vai ei, mistä taas voidaan ehkä vetää johtopäätöksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi kysymys askarruttaa...miten kokenut kehäkettu kuten Steve Fossett voi lentää päin vuorenrinnettä ?

 

Hyvinkin helposti.

 

Minua taas askarruttaa se miten ne tavarat on lentänyt kilometrin päähän hylystä? Luulisi ettei Bellancalla ihan niin lujaa pystytä tulemaa tonttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eri lähteiden mukaan Fossetin henk. koht. tavarat löytyivät n. 1/4 mailin ( n.400 m ) päästä hylystä. Kuten jo aikaisemminkin on käynyt ilmi niin hylyn eloperäisen materiaalin hyväksikäyttöä on tapahtunut paikallisten haaskansyöjien toimesta jotka ovat myös levitelleet muuta materiaalia. Näin se vain luonto toimii. Mahdollisia ruumiin jäänteitä ( luita ) voi löytyä hyvinkin kaukaa hylystä.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eri lähteiden mukaan Fossetin henk. koht. tavarat löytyivät n. 1/4 mailin ( n.400 m ) päästä hylystä. Kuten jo aikaisemminkin on käynyt ilmi niin hylyn eloperäisen materiaalin hyväksikäyttöä on tapahtunut paikallisten haaskansyöjien toimesta jotka ovat myös levitelleet muuta materiaalia. Näin se vain luonto toimii. Mahdollisia ruumiin jäänteitä ( luita ) voi löytyä hyvinkin kaukaa hylystä.

 

Sippo

 

Faktaa en tiedä mutta mittailin tavaroiden etäisyyksiä tässä linkissä olevasta kartasta. Ei kai ne haaskalla vierailijat ripottele tavaroita ympäriinsä? ;)

 

http://www.gearthblog.com/kmfiles/Fossetitems.kmz

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi kysymys askarruttaa...miten kokenut kehäkettu kuten Steve Fossett voi lentää päin vuorenrinnettä ?

Pilven sisällä voi osua mihin vaan helposti, veikkaan että aika moni IFR pahvin omistaja ei paljon pilviä kiertele jos pyrkii toppiin vaikka VFR:ssä lentäisikin.

 

Tämä ei sitten ollut mikään spekulaatio miksi juuri Steve Fossett lensi vuorenrinteeseen koska en tiedä onnettomuushetken säätilaa onnettomuuspaikalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä olisi San Francisco Chroniclen tuorein artikkeli, jossa mm. alueen asiantuntijat puhuvat kyseisen vuoristoalueen oikukkaista tuulista, jotka kulkevat rinteitä ylös ja alas ja ovat pudottaneet koneita aikaisemminkin näennäisesti pilvettömän sään vallitessa. Lisäksi mainitaan, että on löydetty ainoastaan yksi 5 x 4 cm mittainen luunpala, jonka varmistuminen ihmisen luuksi selviää vasta tutkimuksissa.

 

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/10/02/MNEU13A99B.DTL

 

Niin, siis päivän sää oli pilvetön, tuulet 30 KTS.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilven sisällä voi osua mihin vaan helposti, veikkaan että aika moni IFR pahvin omistaja ei paljon pilviä kiertele jos pyrkii toppiin vaikka VFR:ssä lentäisikin.

 

Ehkä Suomessa jossa voi varsinkin etelässä olla melkain varma että päälle tuhannessa viidessäsadassa jalassa ei ole ole enää paljoa mihin

törmätä. Ainakin noilla seuduilla on ykisi IFR-koulutuksen perusasioita olla selvillä mitä siellä pilvessä on. Käytännössä kun

noilla sauduilla ei elä ollenkaan Fossetin ikäiseksi jos sinne pilveen menee ajattelematta mitä siellä on.

 

Kun itse lensin IFR-koululentoja noilla seuduilla niin esimerkiksi opettaja aina painotti ettyä kun saat

selvityksen mallia "fly heading 120, maintain 2000 expect 6000 after three minutes" että jos unohdat käynnistää kellon niin

voit löytää itsesi vuorenseinästä. Useimmilla kenttillä kun noilla seuduilla on vuoria jossakin suuunnassa lähietäisyydellä.

 

Ihan sama koskien noita vuoristotuulia. Ainakin noissa amerikkalaisissa lentokouluissa on erikseen

tuo "mountain flying endorsement" kurssi ( en tosin ole sitä vielä ehtinyt käydä) eli uskoisi

Fossetin olleet tästäkin asiasta ajantasalla.

 

Kun en nyt tiedä millainen sää vallitsi onnettomuushetkellä, en nyt lähde spekuloimaan syytä sen enempää.

 

Kate

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Spekuloidaan vielä hieman ennen NTSB lausuntoa..sairaskohtaus, moottoriongelma, mitään ei ole poissuljettu, mutta luonnollisesti vaikea enää todeta.

 

Voisiko moottorisammuneena muuten joutua noin pahaan törmäykseen...vai olisiko paha turbulenssi ja moottoriongelma yhdessä voineet aiheuttaa noinkin pahaa jälkeä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google Earth löytäisi sen täältä

FAA:n perustama tilapäinen lentokieltoalue onnettomuuspaikalla

 

Täällä näyttää olevan myös karttoja

http://www.sfgate.com/cgi-bin/object/article?f=/c/a/2008/10/02/BAEU13A99B.DTL&o=2

http://www.sfgate.com/cgi-bin/object/article?o=12&f=/c/a/2008/10/02/BAEU13A99B.DTL

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/10/02/BAEU13A99B.DTL

 

Ja tässä linkki, josta löytää scrollattava ja zoomattava kartta, josta on yhteys myös GoogleMapsiin

http://www.mytopo.com/maps.cfm?mtlat=37.6643&mtlon=-119.1235&z=14

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon tarkimman maastokartan pohjalta kävin näpertelemässä Google Earthissä kuvan jossa näkyy pinnanmuodostus, ja koneen tarkka paikka keltaisella placemarkilla merkittynä tuolla kyseisellä harjanteella. Google Earth kertoo, että korkeus merenpinnasta on siinä kohtaa 10114 ft, mikä pitää hyvin yhtä uutisissa ilmoitetun elevationin kanssa. Valkea jana näyttää 7,5 mailin etäisyyttä Mammoth Lakes´ista, mikä sekin täsmää uutisten tietoihin.

 

[ attachment removed ]

 

Saa tuosta nyt jonkinlaisen käsityksen maaston muodoista.

 

EDIT: korjattu keltaisen placemarkin elevation, sekoitin alunperin placemarkin ja pointerin keskenään  :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään varsinaista uutta ei ole tullut tietoon, paitsi se, että onnettomuuspaikan etäisyys lähtökentästä on nyt tarkentunut 65 mailiin (= 104 km), kun uutisissa on aikaisemmin puhuttu 90 mailista. Onnettomuuspaikan korkeuden ( n. 10000 ft) kävin itsekin korjaamassa aikaisempaan viestiini. NTSB:n Mark Rosenker antaa lyhyen lausunnon täällä olevassa videossa:

 

http://cbs2chicago.com/local/steve.fossett.adventurer.2.832299.html

 

Kuinkahan paljon potkua Super Decathlon-koneessa on jäljellä, kun lennetään yli 10000 jalan tasalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kuinkahan paljon potkua Super Decathlon-koneessa on jäljellä, kun lennetään yli 10000 jalan tasalla?

No speksien mukaan service ceiling on 15,800ft eli ei tuon 10k:n pitäisi vielä ongelma olla.

Never exceed speed: 200 mph (321.9 km/h)

Maximum speed: 155 mph (249 km/h) (at sea level)

Cruise speed: 128 mph (206 km/h) (at 55% power)

Stall speed: 53 mph (85.3 km/h)

Range: 563 mi (906 km)

Service ceiling 15,800 ft (4,815.9 m)

Rate of climb: 1,280 ft/min (6.5 m/s)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, siis vuoristolentämisen vaaroja ovat mm. laskevat ilmavirtaukset, jotka saattavat olla voimakkaampia kuin pienkoneen nousukyky niillä korkeuksilla sekä turbulenssi. Peruskurssin ensimmäinen ohje on, että pitäisi lentää vähintään 2000 jalkaa ylempänä kuin alapuolella oleva maasto. Ohjeita löytyy vaikkapa haulla "mountain flying", ja niitä voi tutkia esim. täällä:

 

http://www.mountainflying.com/must1.htm

 

ja ohjeissa eteenpäin pääsee sivun alalaidassa olevasta "next"-napista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kadonneen Steve Fossettin kone löytyi

 

Yhdysvaltain viranomaiset ovat löytäneet yli vuosi sitten kadonneen seikkailija Steve Fossettin lentokoneen Kaliforniassa. Asian vahvisti paikallinen sheriffi.

 

Myös maan lentoturvaviraston NTSB:n mukaan vaikeakulkuisesta maastosta löytynyt kone näyttää olevan Steve Fossettin lentokone. Se löytyi sen jälkeen, kun retkeilijä oli törmännyt maastossa Fossettille kuuluviin esineisiin.

 

Miljonäärin ruumis ei ollut koneessa. Tämä ei sheriffintoimiston mukaan tarkoita, että hän olisi selvinnyt pudotuksesta, sillä alueen villieläimet ovat voineet viedä ruumiin.

 

Fossett ehdittiin jo aiemmin julistaa kuolleeksi, kun toiveet löytymisestä hiipuivat.

 

Löytöpaikka sijaitsee 3 200 metrin korkeudessa Sierra Nevadan vuorilla Kalifornian Mammoth-järvien läheisyydessä. Paikka on aivan eri suunnassa kuin mistä Fossettia vuosi sitten etsittiin.

 

Fossett, 63, katosi Bellanca-pienkoneellaan jäljettömiin tutkimuslennolla 3. syyskuuta 2007.

 

 

IS-Reuters

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Peruskurssin ensimmäinen ohje on, että pitäisi lentää vähintään 2000 jalkaa ylempänä kuin alapuolella oleva maasto.

 

Eli 3200 metriä + 2000 jalkaa = 4000 metriä  =>  siis tuolla korkeudella on todnäk ollut pakko lentää ja ilman O2 varusteita..alkaako jo olla ilma ohutta Fossettillekin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään