Juuso Silfsten

SAS:n kone syttyi palamaan hätälaskussa

68 viestiä aiheessa

SAS:n kone syttyi palamaan hätälaskussa

PAKKOLASKU

9.9.2007 18:48

 

SAS:n kone on tehnyt pakkolaskun Ålborgissa Tanskassa noin klo 17. Koneessa oli mukana 76 matkustajaa. Aftonbladet-lehden mukaan yksikään matkustajista ei liukkaantunut vakavasti.

 

IS seuraa tilannetta.

 

Lähde: Ilta-Sanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ett SAS-flyg med 76 passagerare började brinna efter nödlandning i Ålborg strax före klockan 16. Elva personer har förts till sjukhus med lindriga skador, uppger jp.dk.

 

Det är ännu oklart om det fanns några svenskar ombord.

 

Efter problem med landningsställen tvingades piloten till en så kallad säkerhetslandning på flygplatsen i Ålborg. Det tvåmotoriga planet cirkulerade i luften i omkring en timme innan piloten påbörjade nedstigningen.

 

När planet tog mark knäcktes det högra landningsstället, motorn fattade eld, och planet välte över på sidan. Räddningstjänsten lyckades dock snabbt få branden under kontroll. Samtliga passagerare, varav elva lätt skadade, kunde föras i säkerhet.

 

Passagerarna, kaptenen och den övriga besättningen befinner sig i ankomsthallen för att tala igenom incidenten. Även ett kristeam med psykologer närvarar, skriver Jyllandspostens nätupplaga.

Inrikesflyg

 

Landningen utlöste ett stort räddningspådrag. Brandbilar och ett tiotal ambulanser finns på plats, uppger danska TV2 News.

 

Olycksplanet, SK 1209 av typen Q400, flyger inrikes mellan Köpenhamn och Ålborg. Det avgick från Köpenhamn klockan 14.15.

 

All trafik till och från flygplatsen är stoppad och Ålborgspolisen har kallat allt tillgängligt manskap till platsen.

 

Senare i kväll håller polisen presskonferens.

 

Lähde http://www.aftonbladet.se/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko tuosta videosta päätellä että oikeanpuoleinen laskuteline petti?  ???

 

Aika hurjan näköistä menoa kyllä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näytti jo lähestymisessä että oikee teline ei ole oikeassa asennossa.

 

Jollain siinä vieressä kameran moottoriperä lauloi oikein komeasti  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onni onnettomuudessa, kun kukaan ei loukkaantunut vakavasti...  :thmbup:

 

Karu muistutus taas siitä, miksi potkurikoneissa kannattaa välttää potkurin kohdalla olevia penkkejä. Potkurin lavat kun näyttävät lähtevän tangentin suuntaan varsin vikkelästi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kylläpäs noille dasheille tapahtuu, aika monta tapausta lähiaikana. Ei nyt ihan noi pahaa, mutta uutiskynnyksen ylittäneitä.

 

// Valtteri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Karu muistutus taas siitä, miksi potkurikoneissa kannattaa välttää potkurin kohdalla olevia penkkejä. Potkurin lavat kun näyttävät lähtevän tangentin suuntaan varsin vikkelästi...

 

Tuli mieleen, että olisiko vastaavassa tapauksessa viallisen telineen puoleinen moottori syytä lepuuttaa. Mahtaako Dashin tai muiden turboproppien manuaaleissa olla tällaisia suosituksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aftonbladetin uutisesta löytyi lennonnumero SK1209 ja sen perusteella ACARS-viesteistä koneen rekisteritunnus LN-RDK:

 

ACARS mode: 2  Aircraft reg: LN-RDK  [De Havilland DH8D]

Message label: 8B Block id: 4 Msg no: M08A

Flight id: SK1209 [CPH-AAL]  [scandinavian Airlines]

Message content:-

U1D,11,OFFRP,SK,1209,09SEP,EKCH,EKYT,.LN-RDK A,123240,09SEP07,N55369,E012390 1220,1232,

----------------------------------------------------------[ 09/09/2007 14:32 ]-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näytti jo lähestymisessä että oikee teline ei ole oikeassa asennossa.

Nuohan tiesi jo että ongelmia on, siksi hätälasku...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuohan tiesi jo että ongelmia on, siksi hätälasku...

 

Juu, tosin täällä yleisesti hyväksytyn määritelmän mukaan ei ollut hätälasku koska kone oli vielä lennettävissä.  :P

 

Tiesin kyllä tuon, kommentoin vain syytä mksi noin kävi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tosin täällä yleisesti hyväksytyn määritelmän mukaan ei ollut hätälasku koska kone oli vielä lennettävissä.  :P

 

Vai siis ei ollut pakkolasku, koska kone oli vielä lennettävissä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hmmmm....mielenkiintoinen valinta miehistöltä, etteivät sitten sammuttaneet kakkosmoottoria ilmassa ennen laskua kun kerran laskutelineessä oli vikaa... :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä minäkin ihmettelin. Ajattelivatko sitten, että kahdella toimivalla potkurilla tulee tasapainosempi lasku ja teline ehkä pysyisi kasassa. Mutta näin ei sitten kuitenkaan käynyt käytännössä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hmmmm....mielenkiintoinen valinta miehistöltä, etteivät sitten sammuttaneet kakkosmoottoria ilmassa ennen laskua kun kerran laskutelineessä oli vikaa... :o

 

Oletteko varmoja, että eivät sammuttaneet ? (myönnetään, en ole kuunnellut videon ääniraitaa).

 

Ainakin ykkösmoottorin potkuri pysähtyy yllättävän nopeasti laskun jälkeen. Ihan kuin se ei olisi ollut käynnissä laskeutumisvaiheessa.

Eli mahtoikohan molemmat pyöriä tuulimyllynä?

 

a

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletteko varmoja, että eivät sammuttaneet ? (myönnetään, en ole kuunnellut videon ääniraitaa).

 

Ainakin ykkösmoottorin potkuri pysähtyy yllättävän nopeasti laskun jälkeen. Ihan kuin se ei olisi ollut käynnissä laskeutumisvaiheessa.

Eli mahtoikohan molemmat pyöriä tuulimyllynä?

 

a

 

No jos sen moottorin sammuttaa ja potkurin lepouttaa, niin eihän se potkuri silloin pyöri mihinkään. Videonpätkässä molemmat moottorit on käynnissä kun kone menee kentän aidan yli...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos sen moottorin sammuttaa ja potkurin lepouttaa, niin eihän se potkuri silloin pyöri mihinkään. Videonpätkässä molemmat moottorit on käynnissä kun kone menee kentän aidan yli...

 

Juu, piti laittaa äänet päälle ja katsoa video uudestaan. Kovasti kuulostaa olevan käynnissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin ykkösmoottorin potkuri pysähtyy yllättävän nopeasti laskun jälkeen. Ihan kuin se ei olisi ollut käynnissä laskeutumisvaiheessa.

Eli mahtoikohan molemmat pyöriä tuulimyllynä?

Aika huonosti ne moottorit taitavat asfalttia vasten pyöriä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli mahtoikohan molemmat pyöriä tuulimyllynä?

 

Nyt on ehkä tainnut hiukan mennä puurot ja vellit sekaisin...  ;)

 

Terminähän tuo tuulimyllynä pyöriminen (windmilling) tarkoittaa sitä että moottoria ei ole lepuutettu ja se siis pyörii vapaasti ilmavirrassa. Tällaisessa tilanteessa moottori tuottaa valtavan vastuksen, käytännössä vastaa lähes samaa kuin potkurin halkaisijan kokoinen metallilevy olisi pystyssä ilmavirtaa vasten jarruna. Yhtäkään lentokonetta ei ole sertifioitu lentämään yhdellä moottorilla niin että toista moottoria ei olisi lepuutettu. Käytännössä kone tulisi kuin kivi alas vaikka käyvän moottorin työntäisi yliteholle asti.

 

Silloin kun moottori on lepuutettu, potkurin lavat ovat aivan tai lähes paikallaan ja ilmanvastus on lähes olematon.

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas, pysähtyykö turbopropin potkuri ylipäätään lepuutettaessa? Mäntämoottorissa asia on selvä, mutta turbiinin sisäinen kitka on sen verran paljon pienempi että voin hyvin kuvitella että potkuri jää pyörimään, joskin hitaasti.  ???

 

Tuon videon perusteella näyttää kyllä toisaalta siltä että lasku tehtiin molemmat moottorit käynnissä. Huomionarvoista on mielestäni se, että vasemman moottorin potkuri saatiin pysähtymään lähes samalla hetkellä kun kone oli pysähtynyt. Miehistö siis hoiti hommansa tältä osin hyvin. Voisin kuvitella että koneen evakuoinnissa etuovista poistuminen on varsin riskaabelia, ennen kuin potkurit ovat pysähtyneet, ja tällä kerralla se hoitui hyvin. Tästä saamme epäilemättä lisätietoja, kunhan tutkinta pääsee vauhtiin.

 

Aika mieleenpainuva video muuten, kun ajattelee että koneen sisällä oli 69 maksavaa matkustajaa. Onneksi ei käynyt pahemmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään