Juuso Silfsten

SAS:n kone syttyi palamaan hätälaskussa

68 viestiä aiheessa

Minun mitättömän tietämykseni turvin voin sanoa, että ainakin kun B1900 sammuttaa moottorinsa, ensin otetaan bensansyöttö pois, ja sitten pistetään propelli featherille, ja se pysähtyy siihen. Lopuksi kuuluu kuitenkin vielä pikkuisia turbiinin sammutusääniä (vrt. suihkuturbiinin sammutus), mutta propelli pysähtyy heti lepotilaan laittamisen jälkeen. En sitten tietenkään tiedä liikkeella olon vaikutusta tähän. Onko muuten propellin sisällä joku "jarru" tai muu systeemi, joka hidastaa propellia sen lepuutuksen jälkeen?  ???

 

EDIT_ Njoo, Samin video vastasi tuohon liikkeellä-olo kyssäriin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuskoneen ohjaaja on kertonut Tanskan uutisille hieman. Uutisen mukaan hän oli 90% varma että kyseessä oli viallinen tunnistin laskutelinejärjestelmässä ja että teline oli itse asiassa kunnolla alhaalla ja lukittu.  Kuitenkin tehtiin kaikki valmistelut sen varalta että teline olisi oikeasti vialla, kuten asianlaita olikin.

 

Yksi vaihtoehto olisi ollut veteenlasku matalaan Limfjordeniin, joka uutisen mukaan on eräs vaihtoehto joka voi tällaisessa tilanteessa olla matkustajille turvallisempi jos laskutelineessä on varmuudella vika. Se ei kuitenkaan tullut tällä kertaa kysymykseen.

 

SAS:lla on ollut viime aikoina Q400-koneissa useita laskutelinetunnistimien vikahälytyksiä, useimmat ilmeisesti kuitenkin sellaiset jotka estävät nokkatelineen sisäänmenon.

 

Japanissa sattui Q400-koneelle Kochin lentoasemalla v. 2004 samantyyppinen onnettomuus, jossa oikea pääteline petti .

 

EDIT: Tässä on neljän matkustajan videohaastattelut. Toinen ylhäältä on englannin kielellä. Ko. kaveri oli saanut lievän käsivamman potkurin sirpaleesta, vaikka istui koneen vasemmalla puolella. Huh.

 

Sen verran mitä ymmärrän tanskaa, kaksi teemaa toistuvat. Toinen on koneen miehistön erittäin ammattimainen toiminta heillekin vaikeassa tilanteessa. Toinen on sen asian mieltäminen, että itse on yhtäkkiä tilanteessa missä on 50/50 mahdollisuus että käy joko hyvin tai huonosti. Aika vakavat ilmeet oli.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin että tuo riippuu aika monesta asiasta pyöriikö potkuri lepuuttamisen jälkeen vai ei... Vaikuttavia tekijöitä saattaisi olla esimerkiksi nopeus, sortokulma tuuleen nähden, konetyyppi ym... Samin ATR-videossa näytti pyörivän aika hyvin ainakin.

 

Toisaalta olen itse kerran lepuuttanut King Air C90:n moottorin ja sen lavat eivät ainakaan liikkuneet mihinkään tapahtuman jälkeen.

 

-Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin että lavat pyörisivät aika helpostikin. Turbiinin sisäinen vastus on pieni ja lavoissa on kuitenkin profiilia joka aiheuttaa "nostetta" lapaan jolloin se pyörittäisi potkuriakselia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesti mietitään, että liioitellaanko tota lentoasemien (ja yleensä pelastuslaitosten) ensivasteisuutta eli aina jos on hiukankin ongelmia niin brankkareita paikalle ja paljon. Kyseinen video osoittaa, että hiukan yli minuutin kuluttua laskusta ensimmäinen paloauto suihkuttaa muutaman tuhat litraa tykillä vettä koneeseen ja ehkäisee todennäköisesti yli 60 ihmisen palamisen, erinomaisesti toimittu  :thmbup:

 

Parempi varautua etu- kuin jälkikäteen  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin että lavat pyörisivät aika helpostikin. Turbiinin sisäinen vastus on pieni ja lavoissa on kuitenkin profiilia joka aiheuttaa "nostetta" lapaan jolloin se pyörittäisi potkuriakselia.

Eikös joissain potkuriturbiini koneissa ole semmoinen jarru millä hidastetaan potkurin pyörimistä? Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Nyt on ehkä tainnut hiukan mennä puurot ja vellit sekaisin...  ;)

Juu, niin meni :P

Mutta sainpa keskustelua asiasta ja opin taas uutta... Kuvittelin, että se olisi ehkä pyörinyt lepuutettuna.

Aika huonosti ne moottorit taitavat asfalttia vasten pyöriä..

Mutta eihän se toinen potkuri koskenut asfalttiin eikä edes nurmikkoon...

Onko muuten propellin sisällä joku "jarru" tai muu systeemi, joka hidastaa propellia sen lepuutuksen jälkeen?

Termin "Potkurijarru" olen jossain kuullut. Sillä ilmeisesti saa potkurin pysäytettyä nopeastikin moottorin sammuttamisen jälkeen, vai mitä alan ammattilaiset sanoo?

 

Olisikohan kuitenkin kannattanut siirtää matkustajat pois potkurin kohdalta? Vaan taisi olla aivan täysi tuubi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monesti mietitään, että liioitellaanko tota lentoasemien (ja yleensä pelastuslaitosten) ensivasteisuutta eli aina jos on hiukankin ongelmia niin brankkareita paikalle ja paljon. Kyseinen video osoittaa, että hiukan yli minuutin kuluttua laskusta ensimmäinen paloauto suihkuttaa muutaman tuhat litraa tykillä vettä koneeseen ja ehkäisee todennäköisesti yli 60 ihmisen palamisen, erinomaisesti toimittu  :thmbup:

 

Tuossa minuutissahan pitäisi jo yli puolet matkustajista olla pihalla. Eikös hätäevakuointi pitänyt onnistua 90 sekunnissa?

 

Minuutti on kyllä yllättävän pitkä aika kun oltiin kuitenkin baanan varressa odottamassa. Hyvä juttu kuitenkin että ei kukaan kuollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
hiukan yli minuutin kuluttua laskusta ensimmäinen paloauto suihkuttaa muutaman tuhat litraa tykillä vettä koneeseen

 

Ei se kuitenkaan vettä taida olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sama se mulle vaikka on virtsaa mutta pointtini tuli varmaan selväksi?

 

Juu, en minä v**tuilla tarkoittanut. Älä sitä sillai ota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, en minä v**tuilla tarkoittanut. Älä sitä sillai ota.

 

Juu en en, tiedustelin vaan että pointtini oikeasti ymmärrettiin, no panic  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Termin "Potkurijarru" olen jossain kuullut. Sillä ilmeisesti saa potkurin pysäytettyä nopeastikin moottorin sammuttamisen jälkeen, vai mitä alan ammattilaiset sanoo?

 

En tiedä, käytetäänkö sitä "potkurijarrua" (prop brake) potkureiden pysäyttämiseen moottoria sammutettaessa. Enkä tiedä, onko noita prop brakeja kovin monessa konetyypissä. Mutta ATR:ssä sitä käytetään pysäyttämään oikeanpuoleinen potkuri moottorin pysyessä käynnissä. Vasempaan moottoriin sillä ei ole vaikutusta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös hätäevakuointi pitänyt onnistua 90 sekunnissa?

 

Muistaakseni tuo 90 sekunnin vaatimus sallii sen että evakuoinnissa syntyy tungoksessa jonkin verran lieviä vammoja, kunhan kaikki saadaan ulos ja siirrettyä koneen vierestä pois (tarvittaessa kantamalla). Ehkä nyt katsottiin että aivan niin kiire ei ollut.

 

Termin "Potkurijarru" olen jossain kuullut. Sillä ilmeisesti saa potkurin pysäytettyä nopeastikin moottorin sammuttamisen jälkeen, vai mitä alan ammattilaiset sanoo?

 

Joissakin turbopropeissa on tällainen, esim. ATR:n oikeassa moottorissa.

 

Olisikohan kuitenkin kannattanut siirtää matkustajat pois potkurin kohdalta? Vaan taisi olla aivan täysi tuubi.

 

Näin juuri tehtiinkin, kolme riviä potkurin kohdalla. Uutisissa tämä on jo todettu erittäin viisaaksi ratkaisuksi miehistöltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yksi vaihtoehto olisi ollut veteenlasku matalaan Limfjordeniin, joka uutisen mukaan on eräs vaihtoehto joka voi tällaisessa tilanteessa olla matkustajille turvallisempi jos laskutelineessä on varmuudella vika.

Vaikea uskoa että veteen lasku olisi turvallisempi porukoille kuin kentälle meno, jossa on sentään pelastuskalusto paikalla, eikä ole hukkumisvaaraa. Eikä se vesikään mitään pehmeää ole niissä nopeuksissa. Varmasti purjekoneella tilanne on näin, jos vaihtoehtona on tukkimetsä ja pienkoneella mahdollisesti sama juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täytyi oikein kellottaa tota videota kun näistä sekunneista on niin paljon juttua... Paloautolta kesti tosiaan noin 1min  paikalle meno siitä kun kone ylitti kentän aidan ja sammustustyö kesti noin puoli minuuttia. Populaa juoksee siellä takana koko sammutustyön ajan ja taitaa ihmisiä vilahdella jo ennen tykityksen alkua savun seassa/takana. Vaikea sanoa oliko kaikki pihalla videon loppuessa mutta vaikuttaisi siltä ettei evakuointiin mennyt kuin 60sec...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täytyi oikein kellottaa tota videota kun näistä sekunneista on niin paljon juttua... Paloautolta kesti tosiaan noin 1min  paikalle meno siitä kun kone ylitti kentän aidan ja sammustustyö kesti noin puoli minuuttia. Populaa juoksee siellä takana koko sammutustyön ajan ja taitaa ihmisiä vilahdella jo ennen tykityksen alkua savun seassa/takana. Vaikea sanoa oliko kaikki pihalla videon loppuessa mutta vaikuttaisi siltä ettei evakuointiin mennyt kuin 60sec...

 

Kun tarkasti katsoo, niin huomaa kuinka lujaa se paloauto ajaa johonkin montuun kun se hyppii siinä matkalla. Tosissaan ovat siis paikalle ajaneet :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikea uskoa että veteen lasku olisi turvallisempi porukoille kuin kentälle meno, ....

 

Samaa mieltä, taisi olla uutistoimittajan omassa päässä keksitty vaihtoehto, kapun mukaan sitä ei tässä tapauksessa harkittu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täytyi oikein kellottaa tota videota kun näistä sekunneista on niin paljon juttua... Paloautolta kesti tosiaan noin 1min  paikalle meno siitä kun kone ylitti kentän aidan ja sammustustyö kesti noin puoli minuuttia. Populaa juoksee siellä takana koko sammutustyön ajan ja taitaa ihmisiä vilahdella jo ennen tykityksen alkua savun seassa/takana. Vaikea sanoa oliko kaikki pihalla videon loppuessa mutta vaikuttaisi siltä ettei evakuointiin mennyt kuin 60sec...

 

Jaa, no sittenhän toi oli aika hyvä suoritus. Kuvittelin tuosta Riston aikaisemmasta tekstistä että koneen pysähtymisestä 1 min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, no sittenhän toi oli aika hyvä suoritus. Kuvittelin tuosta Riston aikaisemmasta tekstistä että koneen pysähtymisestä 1 min.

 

Juu. Varsinkin kun täytyyhän sen paloautonkin jossain tietyssä kohtaa rullaustietä odottaa, eikä siitä aina välttämättä ole lyhin mahdollinen matka koneen pysähtymispaikkaan...siirtyminen vie aina aikaa, vaikka mentäisiinkin lujaa.

 

Eihän sitä nimittäin tiedä, jos se teline pettää, että pettääkö se heti kosketuksessa, vähän sen jälkeen, paljon sen jälkeen vai ei ollenkaan. On valittava joku odotuspaikka, joka on keskimäärin hyvä eri todennäköisiin vaihtoehtoihin nähden. Aika fakiiri pitää paloauton kuskin olla, että osaa asemoida itsensä valmiiksi siihen kohtaan, missä kone aikanaan tulee pysähtymään...plus, että siinä kohtaa olisi vielä rullaustiekin sattumalta ;-)

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen takia käytettävissä oleva kalusto jaetaankin eri paikkoihin, tosin ko kokoisella kentällä tuskin on kahta autoa enempää??!

 

Ai juu, tietysti siellä on ollut myös lähipalokunnat, kun kerran tunnin valmisteli laskeutumista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään