Pentti Hyvärinen

Mikä "hämähäkki" ?

20 viestiä aiheessa

Paljon aikaansaanut tutkija V.V. on löytänyt ihme härvelin He 111 koneen putoamispaikalta. Tuleeko kenellekään mieleen, mitä vehkeellä olisi aikoinaan tehty?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rohkenen epäillä tuota rakotulkkijuttua, mikäli tuo siitä koneesta mahtaa olla.Liuskat toki näyttävät siltä mutta tarvikkeen yläpäässä on jokin kiinnitysmekanismi ja sitten tuo "öljytikku", siinä on jonkinlainen nasta keskellä.

Eihän tuollainen voisi mitenkään liittyä polttoainemittariin tai muuhun vastaavaan.

Saiskos tuosta vielä sivu ja taustakuvan. Tuntuisi myös hassulta että tippuvassa koneessa säädettäisiin venttiilivälyksiä.

Mikäli tuo on rakotulkki on tuo avattu ja käyttövalmiina, ammattiasentaja ei jätä tulkkia tuohon asentoon kuljetettaessa.

Saatan tietty olla aivan väärässä, en ole koskaan nähnnyt He koneen rakotulkkia. ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän on Arne kuin "kysymysketjusta", arvuutellaan. Mukava mysteeri taas. Mistä sen tietää, vaikka nuo liuskat on joku ohikulkija vääntänyt tuohon asentoon vuosien saatossa? Kyllä se näyttää minusta rakotulkilta, minkäs teet!  ;D

 

Voihan se toki olla aivan muutakin kamaa...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, itse olin myös aivan varma rakotulkista,sitten mietin noita muutamia ihmeellisyyksiä ja aloin epäillä itseäni. :laugh:

olisi mukava nähdä tuo laite sivusta ja toisesta suunnasta, olen nimittäin nähnnyt myös tuontapaisen tuulimittarin, eli nämä viikset olivat asteikkona ja öljytikku osoittimena, no sellaisesta tuskin on kyse.

Löytyyhän sinulta He n huoltomanuska, sieltähän tuon näkis. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, itse olin myös aivan varma rakotulkista,sitten mietin noita muutamia ihmeellisyyksiä ja aloin epäillä itseäni. :laugh:

olisi mukava nähdä tuo laite sivusta ja toisesta suunnasta, olen nimittäin nähnnyt myös tuontapaisen tuulimittarin, eli nämä viikset olivat asteikkona ja öljytikku osoittimena, no sellaisesta tuskin on kyse.

Löytyyhän sinulta He n huoltomanuska, sieltähän tuon näkis. 8)

 

Löytyyhän minulta moottorimanuaali, tottakai löytyy...mutta ainoastaan virtuaalisessa muodossa... ;)

 

http://www.enginehistory.org/german.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvasin,arvasin arvasin. ;D yritin tuolta katsella sitä venttiilien säätöä, saattais jopa olla että taas kerran joudun perumaan puheitani, tarkennan kuitenkin vielä illan mittaan, yritän näets löytää käyttöä muillekkin osille tuossa häkissä.

Eniten mietityttää tuo outo kiinnitys tms. juttu tuolla taustalla, tars saada pari kuvaa lisään tuosta laitteesta. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain erittäin luotettavalta ja asiantuntevalta taholta lentokonemekaanikkokunnasta vastauksen, että kyllä kyseessä on rakotulkki aivan varmasti. Oikealla oleva osa on ilmeisesti lukitus, joka kerää liuskat yhteen nippuun lukiten työkalun siististi. Tällöin se ei kulu, eikä vääntyile. Työkaluja kulki ennen koneiden mukana, ja todennäköisesti muitakin työkaluja on ollut koneessa. Ne on vaan kerätty ehkä onnettomuuspaikalta pois ajan mittaan. Tällaisia rakotulkkeja on vanhoissa potkurikoneissa ollut koneessa erilaisia, eri tehtäviin. Esimerkiksi pyöräjarruja varten omansa, venttiileille, magneeton kärjille ym. Ne kulkevat koneen työpakissa aina mukana.

 

Näin siis erittäin asiantuntevasta lähteestä saamaani tietoa.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syvä kumarrus, tuntui vain oudolta että olisi koneessa mukana.Tiedän toki että joku Karhumäen pojista, olisiko ollut Valto teki venttiilihuoltoa hki-tallinna välillä talvisaikaan.

Kertoi tästä jossain kirjassa, en muista ulkoa missä.

Tuollanen laite on tosi keräilyharvinaisuus, hieno löytö. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille pähkäilijöille. Kysymyshän ei ollut "kilpailu", vaan aivan tosimielessä haluttiin vastausta mahdollisilta laitteen tuntijoilta.

Näyttää siltä, että tyydyttäviä vastauksia saimme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Päivää kaikille .

 

Aika hyviä arvauksia oli.  Mitä tulee työkaluihin niin niitä saattoi olla koneen mukana

mekaanikon pakissa.

 

Tämä ei kuitenkaan ollut työkalu vaan  ohjaajan aurinkosuoja.

Häkkyrä oli kiinni ohjaussauvassa.

Aiheesta tulee  lähiaikoina kuva Norjalaisen ystäväni sivuille.

 

  osoite :  http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak

 

                Vesa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivää kaikille .

 

Aika hyviä arvauksia oli.  Mitä tulee työkaluihin niin niitä saattoi olla koneen mukana

mekaanikon pakissa.

 

Tämä ei kuitenkaan ollut työkalu vaan  ohjaajan aurinkosuoja.

Häkkyrä oli kiinni ohjaussauvassa.

Aiheesta tulee  lähiaikoina kuva Norjalaisen ystäväni sivuille.

 

  osoite :  http://ktsorens.tihlde.org/flyvrak

 

                Vesa

 

Jokohan tuo kuva on tullut tuonne sivustolle, itse en ainakaan äkkiä löytänyt. Olisi todella mielenkiintoista saada varmuus, onko se "häkkyrä" rakotulkki vai aurinkosuoja. Nimittäin rakotulkin puolustajia löytyy edelleen..., juttelin juuri yhden kanssa. ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No löytyihän syy noihin lisäosiin, tuosta oli Ilkan kanssa juttua taannoin mutta unohtui sitten tuo homman tarkistus.

Kiitos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka katseli Jim in ohjelmaa upponneesta Meridith aluksesta näki varmaankin tuon rakotulkin. :thmbup:

Tuli tuo ohjelma ja sisäkuva He 111 eilen, et silleen, oli nipussa siinä kuskin edessä. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla