Guest OldCrow

Duxfordin lentonäytös (47 kuvaa)

11 viestiä aiheessa

Oli taas aika Duxfordin lentonäytöksen... ;)

 

Erilaisia tapahtumia Duxfordissa lienee vuosittain noin kymmenkunta. Isompia lentonäytöksiä on yleensä neljä. Tänä vuonna tosin kuusi, koska toukokuussa Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) juhli 50-vuotis taivaltaan ja jenkkejä juhlistettiin omalla lentonäytöksellään heinäkuussa. Syyskuun näytöksen vetonauloina olivat mm. BBMF:n uusissa väreissä olleet Spitti, Hurricane ja Lancaster sekä Flyboys-leffan replikat. Myös Red Arrows oli paikalla ja sunnuntaina yksi osaston koneista törmäsi lintuun.... Pahemmilta vaurioilta kuitenkin säästyttiin. Radomissa tuli raatoja Zelaznyn ohjaajista, mutta Duxfordissa tuli raatoja vain linnuista....

 

Lauantaina väkeä oli vähemmän paikalla, mikä oli toisaalta hyvä juttu, koska silloin ei tarvinnut jonotella mihinkään.

[ attachment removed ]

 

Sunnuntaina olikin jo täysi poka päällä. Sää oli Duxfordin perinteinen keli. Suomalaiselle hipiälle oikeastaan ihan passeli.

[ attachment removed ]

 

Malleja oli tarjolla lähes joka toisessa kojussa.

[ attachment removed ]

 

Nose Art taidetta 30 punnalla.

[ attachment removed ]

 

Ja jos ei lentonäytös kiinnostanut, niin IWM:n tytöt antoivat kyytiä takapihalla  ;).

[ attachment removed ]

 

Mutta sitten itse asiaan! Paikalla oli kunniavieraina toisen maailmansodan aikaisia RAF:n tsekki- ja puolalaisia pilotteja.

[ attachment removed ]

 

Charlie Brown otti lakin päästä, kun ilmeisesti em. wanha RAF:n mies perheineen tuli tutustumaan wanhaan työjuhtaansa.

[ attachment removed ]

 

Charlie Brown tunnetaan viiksistään ja herrasmiesmäisestä käytöksestään  :thmbup:.

[ attachment removed ]

 

Monta kertaa on yritetty saada virheetöntä P-39 Airacobra kuvaa...nyt onnasi.

[ attachment removed ]

 

Päätin tutustua tällä kertaa myös lentoveneen sisuksiin.

[ attachment removed ]

 

Catalinan ohjaamo.

[ attachment removed ]

 

Laipioita oli kuin laivassa!

[ attachment removed ]

 

Korjattiin myös Flying Legendsien aikainen missaus! Lipun ostoon ja sitten jonottamaan. 10 punnalla pääsi Tom Blairin uusimman lelun sisuksiin. Punnat menivät lyhentämättöminä Blenheimin kunnostukseen.

[ attachment removed ]

 

Ach schön!

[ attachment removed ]

 

Olo oli kuin ahteriin ammutulla hirvellä, jolla ei ollut enää takajalkoja. Hartiat ottivat kiinni Wulfin ohjaamon sivuihin ja sisäänmeno oli näppivoimia vaativa laji, koska sai ottaa kiinni vain tuulilasin raameista, kun piti hypähtää Butcher Birdin pallille....

[ attachment removed ]

 

Pakollinen Josef "Sepp" Wurmheller otos. Wurmhelleristä lisää tietoa täältä .

[ attachment removed ]

 

Vielä yksi pakollinen II/JG 2 Gruppenkommandeur kuva  8).

[ attachment removed ]

 

Tapausta piti juhlistaa vastapuolen kahdella "The Bottle of Britain" tuotoksella!

[ attachment removed ]

 

Normandian veteraani tämäkin!

[ attachment removed ]

 

Dakota Heritagen C-47.

[ attachment removed ]

 

BBMF:n AB910 Spitti Vb oli maalattu nyt polakkiässä Zumbachin väreihin. Zumbachista lisää tietoa täältä .

[ attachment removed ]

 

Lancaster oli hylännyt Mikki Hiiren ja oli nyt Phantom of The Ruhr. Sunnuntaina Lancasterin päällikkö lensi viimeisen keikkansa BBMF:n riveissä. Viimeisellä lennollaan hän oli pukeutunut aitoon toisen maailmansodan aikaiseen RAF:n pusakkaan, joka oli kuulunut oikealle Phantom of The Ruhrin kipparille sota-aikana. Molempien herrojen kuvat oli muuten myös Flypastin BBMF-numerossa.

[ attachment removed ]

 

BBMF:n Hurricane oli tsekkiässän väreissä. Lisää tietoa Karel Kuttelwasherista täältä .

[ attachment removed ]

 

Blennu työnalla.

[ attachment removed ]

 

Kurkistus ohjaamoon.

[ attachment removed ]

 

Ripaus La Ferte Alaisia!

[ attachment removed ]

 

Flyboysin replikat taistelun huumassa!

[ attachment removed ]

 

Flyboysit harjoittelemassa.

[ attachment removed ]

 

Red Baron lähtee!

[ attachment removed ]

 

Nieuport ahterissa.

[ attachment removed ]

 

Fokkerit piti pyöräyttää potkurista käyntiin. Nieuport ja Sopwith starttasivat ohjaamoista käsin.

[ attachment removed ]

 

Ilmojen ritarit taistelujen tuoksinnassa.

[ attachment removed ]

 

Red Arrowsien seiska sai linnun saalikseen. Redsit tekivät ylimääräisen tuumauskierroksen. Bird strike kone lähti kotio ja loput vetivät shown loppuun asti.

[ attachment removed ]

 

We are the RAF! We are the Red Arrows!

[ attachment removed ]

 

Muitakin Hawkeja oli paikalla.

[ attachment removed ]

 

Ja myös wanhempaa RAF:n suihkukalustoa.

[ attachment removed ]

 

Hurjinta kyytiä sai tämä purtsikka Extran vetämänä!

[ attachment removed ]

 

Yak-52 & Su-29 lensivät parina.

[ attachment removed ]

 

Samoin Korean sodan aikainen TF-51 Mustang ja maailman ainoa lentävä F-86A Sabre.

[ attachment removed ]

 

Anna Walker Harwardin puikoissa. Sitä ennen lensi L4:lla (lisää aiheesta uusimmassa FlyPast lehdessä).

[ attachment removed ]

 

Alan Walkerilla oli taas kiire kaljalle. It's a beer time! No maalin vaihto ja seuraava ruutu olikin 10+  :thmbup:.

[ attachment removed ]

 

Stephen Grey alkanee harmaantua, kun sammutti Hawkin myllyn kesken rullauksen....

[ attachment removed ]

 

PC-12 väliin.

[ attachment removed ]

 

Toinen siviili. Harmi vaan, että valo paranee loppua kohden...tai siis kun näytös loppuu, niin valo on parhaimmillaan.

[ attachment removed ]

 

Tom Blairin toinen uusi lelu lähtee vetämään viiden Spitin puljaa.

[ attachment removed ]

 

Carolyn Grace aka Spitfire Lady seurasi poikia oikein hienosti :thmbup:

[ attachment removed ]

 

Sunnuntain näytöksen joutui jättämään kesken, kun tuli kiire Stanstediin. Cambridgen lentokenttäbussisakin oli vain yksi paikka jäljellä Trumpingtonin parkkiksella. "You're lucky man!", totesi bussikuski, mutta eihän sitä arvannut lippua ostaa etukäteen :P.

 

Seuraavalla kerralla paluu on vasta maanantaina!

 

Ai niin Nimrodkin heitti vielä keikkaa lauantaina.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että laitat aina muitakin kuvia kuin pelkkiä tiukasti rajattuja koneita. Tuollaisessa näytöksessä se atmosfääri kaikkine lisukkeineen on aika oleellinen osa kokonaisuutta.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeita kuvia!

 

Tosta Blenheimista vielä....

 

Ainakin keväällä, kun kävin tutustumassa ko. Blenheimin entisöintiin Aircraft Restoration Companyssa, he olivat tekemässä Blenheimistä lyhytnokkaista versiota. Pajassa oli nokka työn alla. Poikien manuaaleista löytyi selvällä suomenkielellä kirjoitetttuja osioita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nähnyt lyhkästä keulaa esillä. Toi IV:n keula oli vain esillä. Mutta lyhkänen Mk. I:n keula siihen kait tulee loppujen lopuksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nähnyt lyhkästä keulaa esillä. Toi IV:n keula oli vain esillä. Mutta lyhkänen Mk. I:n keula siihen kait tulee loppujen lopuksi.

 

Juu se on tiettävästi se keula jota kertaalleen autoksikin oli rakenneltu ( FlyPast tiesi kertoa.....  ::) ). On siis työn alla vielä Duxfordin entisöintihalleissa kuten tuolla Blenheim ketjussa juttua olikin. Niin ja siis nyt valokuvista itseäni suuresti aiheesta sivistäneenä voin ihan muina miehinä lonkalta heittää että tuohan on kojelaudasta päätellen ihan selvä Bolingbroke......  :D

 

Erinomaiset kuvat taas kerran erinomaisista koneista.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen siviili. Harmi vaan, että valo paranee loppua kohden...tai siis kun näytös loppuu, niin valo on parhaimmillaan.

 

Älä nyt, sait sentään näteimmän (Extran jälkeen) koneen ikuistettua näteimmässä valossa

 

...Ja ei kun pommisuojaan... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama juttu aina Duxissa. Jos on ollut pilvinen päivä shown aikana, niin iltavalo tulee aina esiin viimeisen näytöskoneen laskeutuessa. Olihan toi Cessna tallennettava myös kennolle. Luscombe jotain...sorry Mikko  ;).

 

Tuossapa muutama lisäkuva Blennusta.

 

Blennu vai Bolingbroke...vai Type 149...?

[ attachment removed ]

 

Ohjaamoa.

[ attachment removed ]

 

Bolingbroken ohjaamoa.

[ attachment removed ]

 

Runkoa ja telineitä.

[ attachment removed ]

 

Ohjaamoa taas väliin.

[ attachment removed ]

 

Siipi työnalla.

[ attachment removed ]

 

Bolingbroken keulahan se on. Britit pitävät lisensillä valmistettua Bolingbrokea Blennuna. Eihän meilläkään ole ollut alkuperäisiä MiG-15UTI koneita, vaan Tsekeissä lisensillä valmistettuja CS-102 harjoituskoneita... ;). Eikös tuo teksti anna ymmärtää, että Type 142 oli Blenheim ja Bristollin tehtaan mukaan Type 149 oli aluksi Bolingbroke....myös UK:ssa tehtaan/suunnittelupöydän papereissa....? Ota noista nyt selvää....

[ attachment removed ]

 

Käytännössähän noi lennettävät warbirdsit rakennetaan uusiksi. Esimerkkinä viidakosta löytynyt alkuperäinen Beaufighterin siiveke, jota apuna käyttäen on sitten työstetty uusi siiveke Beau-projektia varten.

[ attachment removed ]

 

Ja pienoismallinakin löytyi.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ohjaamoa taas väliin.

[ attachment removed / expired ]

 

Bolingbroken keulahan se on. Britit pitävät lisensillä valmistettua Bolingbrokea Blennuna. Eihän meilläkään ole ollut alkuperäisiä MiG-15UTI koneita, vaan Tsekeissä lisensillä valmistettuja CS-102 harjoituskoneita... ;). Eikös tuo teksti anna ymmärtää, että Type 142 oli Blenheim ja Bristollin tehtaan mukaan Type 149 oli aluksi Bolingbroke....myös UK:ssa tehtaan/suunnittelupöydän papereissa....? Ota noista nyt selvää....

 

 

Joo no kun kerta Suomessa Jugoslavialaisista osista kasattua konetta hyvin omintunnoin kehtaa kutsua Blenheimiksi niin paha siinä on mennnä Bolingbrokesta inttämään jos sitäkin halutaan sillä nimellä kutsua.....  ;D

 

Vain onkos tuolla taustalla lymyssä yksi Mk.V / Bisley:kin???

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh Jukka pisti taas aika pläjäyksen! Ensi vuonna voisi kyllä tähdätä johonkin brittinäytökseen kyllä....

 

Ps. tuota Spitfire-Aleahan saa nykyään myös Lidlistä :)

 

nimim. illalla vois sihauttaa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mk.V Bisley oli esillä tosiaan mallina. Ilmeisesti lentävä malli.

 

Spitfire alea saa myös Citymarketista. Mietoahan se on...mutta oma jännä makunsa siinäkin  ;).

 

No joo, noi termit pakkaavat aina sekoittamaan pollaa. Eli Bolingbrokehan on vain siis Kanadassa lisensillä valmistettu Bristol Type 149 Blenheim Mk.IV. Tuon esittelytaulun mukaan olisi kait tulkittavissa se, että vain Bristolin tehtaalta ulostulleet Blenheimit olisivat ainoastaan alkuperäisiä Mk.IV:a....? Suomessa kootut Type 149 Blennut olisivat siis Suomessa lisensillä valmistettuja Blenheim Mk. IV:a (Finnheim ?), mutta eivät alkuperäisiä Bristolin Type 149 Blenheim Mk. IV:a. Ja tosiaan vielä osa Finnheimeistä oli Jugoslavialaisista osista kasattuja Blennuja....vaikeaksi menee, eipä rasiteta pollaa sen enempää ko. aiheella ;D.

 

Ilman muuta Lassen & muidenkin kannattaa suunnistaa Duxfordiin ensi kesänä, jos vain nuo koneet kiinnostavat. Hyvällä tuurilla ensi kesänä ilmassa on kolme B-17G:tä ja saattaavat yrittää tulla vielä uudestaan P-38F "Glacier Girl:llä" rapakon takaa. Ja voi olla, että P-40B Warhawk & FW 190A-8/N nähdään myös ilmassa, jos lupa-asiat ovat edenneet. Beaufighterkin alkoi olla jo aika hyvin kasassa.... P-47G:n olivat vaan piilottaneet taas aika hyvin. Epspanjan HE-111 oli myös hallien kätköissä. Toukokuussa on näytös, heinäkuussa Flying Legends, syyskussa on näytös ja perinteisesti lentonäytökset päättyvät lokakuun näytökseen. Jokaisessa on kyllä koneita riittävästi esillä.

 

Hmmm.... Puolassa lisensillä valmistettu MiG-17 on siis Lim-5, Tsekeissä lisensillä valmistettu MiG-15UTI on siis CS-102 ja Kanadassa lisensillä valmistettu Bristol Type 149 Blenheim Mk. IV on siis kanadalaisittain Bolingbroke. Mutta silti Lim-5:sta puhutaan MiG-17-koneina, CS-102:sta MiG-15UTI:na ja Bolingbrokeista Blenheim nelosina....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla