Kim Vainionpää

SAS ilmoitti onnettomuudesta Vilnassa

92 viestiä aiheessa

SAS ilmoitti onnettomuudesta Vilnassa

Julkaistu 12.09.2007, klo 03.30 (päivitetty 12.09.2007, klo 04.51)

 

Lentoyhtiö SAS:n Dash 8-400 -kone on joutunut teknisten ongelmien takia laskeutumaan yöllä Vilnan lentokentällä. Kone oli matkalla Kööpenhaminasta Palangan kaupunkiin Liettuaan. Samantyyppinen kone liikennöi päivittäin Turusta Kööpenhaminaan. Suomen SAS:n viestintäjohtajan Tom Christidesin mukaan lento on peruttu. SAS on määrännyt konetyypin ylimääräisiin tarkastuksiin.

 

 

 

Dash 8-400 -kone oli matkalla Kööpenhaminasta Palangan kaupunkiin Liettuaan, kun se joutui teknisen vian takia laskeutumaan Vilnaan.

 

Laskeutumisen jälkeen kone joutui onnettomuuteen, josta ei vielä ole kerrottu yksityiskohtia.

 

Suomen SAS:n viestintäjohtajan Tom Christidesin mukaan vielä ei ole varmaa, onko henkilövahinkoja sattunut.

 

Sama konetyyppi joutui tekemään sunnuntaina hätälaskun Tanskaan Aalborgiin laskutelinevian takia. Viisi ihmistä loukkaantui hätälaskussa.

 

SAS on päättänyt pitää toistaiseksi kaikki saman tyypin lentokoneet maassa. Yhtiö ilmoitti jo alkuviikosta määränneensä konetyypin ylimääräisiin tarkastuksiin.

 

Dash 8-400 -kone on 72-paikkainen potkuriturbiinikone.

 

YLE Uutiset

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vain kolmen päivän sisällä edellisestä, melkoinen sattuma jos tässä sattuman kanssa enää on mitään tekemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS lentää normaalisti Dash 8-400 -koneilla päivittäin Tampereelta ja Turusta Kööpenhaminaan. Yhtiön Suomen viestintäjohtaja Tom Christides kertoo, että näille lennoille lipun ostaneet matkustajat pyritään kaikin keinoin kuljettamaan perille, mutta vielä ei ole varmaa, kuinka hyvin se onnistuu.

 

hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ASNn (Aviation Safety Network) tietokannassa oli neljä tapausta (siis ennen Aalborgia), joissa Dash 8n laskuteline oli pettänyt. Yksi Senegalissa, yksi Uudessa Seelannissa ja kaksi Norjassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS lentää normaalisti Dash 8-400 -koneilla päivittäin Tampereelta ja Turusta Kööpenhaminaan. Yhtiön Suomen viestintäjohtaja Tom Christides kertoo, että näille lennoille lipun ostaneet matkustajat pyritään kaikin keinoin kuljettamaan perille, mutta vielä ei ole varmaa, kuinka hyvin se onnistuu.

 

hesari

Luulisi, että melkein helpoin tapa on kärrätä asiakkaat bussilla / junalla Helsinki-Vantaalle ja sieltä Star Alliance koneilla eteenpäin. Ja jos ne on täynnä, niin joutuu turvautumaan Finnairiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ASNn (Aviation Safety Network) tietokannassa oli neljä tapausta (siis ennen Aalborgia), joissa Dash 8n laskuteline oli pettänyt. Yksi Senegalissa, yksi Uudessa Seelannissa ja kaksi Norjassa

Oliko nuo 4 tapausta kaikki -400 tyyppiä vai lyhyempiäkin versioita ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on ollut varmaankin LN-RDS:

 

ACARS mode: 2  Aircraft reg: LN-RDS  [De Havilland DH84]

Message label: Q0 Block id: 5 Msg no: M75A

Flight id: SK2748 [CPH-PLQ]  [scandinavian Airlines]

----------------------------------------------------------[ 11/09/2007 22:13 ]-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Q400:n oikea laskuteline petti Japanin Kochissa (Osaka)  2004, pyörä irtosi, eli hyvin samantapainen kuin tämä uusin tapaus.

 

Japanissa on lisäksi Q400:lle sattunut lasku nokkapyörä sisällä (Kochi myös, maaliskuu 2007) sekä ainakin kolme muuta nokkatelinehäiriötä 2003 jälkeen. Linkki.

 

Lähteen mukaan Q400:n laskutelineen valmistaja on Goodrich, kun taas -300:ssa valmistaja on Messier-Dowty.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo Turkuun ja Tampereelle myöhään illalla lentäneet vuorot varmastikin lennetään tyhjinä aamusella Kööpenhaminaan tarkastukseen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:lta hetki sitten tulleen tiedotteen mukaan valmistaja suosittelee kaikkien yli 10 000 laskutelinesyksiä lentäneiden koneiden maadottamista, kunnes valmisteilla olevan tarkastusohjelman mukainen tarkastus on tehty.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS joutui maanantaina peruuttamaan 103 lentoa Dash-8 reiteiltä, lentojen kohteina olisivat olleet mm. Bergen, Praha, Varsova, Stuttgart. Hamburi ja Lontoo City. Myös Wideröe on peruuttanut konetyypin lennot.

 

takeoff.dk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wideröellä tuo merkitsee varmasti enemmän kuin SAS:lle, koska kaikki pikkukentät ovat aika tasan Dash -kalustolla lennettäviä. Onneksi on Hurtigruten, mikä kulkee  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tarkempaa tietoa, miten tuossa kävi? Pettikö teline tosiaan ja menikö kone lunastuskuntoon jälleen? Ilmeisesti (onneksi) henkilövahingoilta vältyttiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wideröellä tuo merkitsee varmasti enemmän kuin SAS:lle, koska kaikki pikkukentät ovat aika tasan Dash -kalustolla lennettäviä. Onneksi on Hurtigruten, mikä kulkee  :laugh:

 

Wideroen ilmoituksen mukaan yhtiöllä on 4 Q400-konetta, joita on nyt maadoitettu. 28 koneen laivaston muut koneet ovat -100 ja -300 mallia, jotka lentävät edelleen. Q400-han on Bombardierin valmistama, kun pienemmät ja vanhemmat koneet ovat de Havilland Canadan tuotantoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bombardier tiedottaa:

 

Bombardier Makes Recommendations Following Recent Q400 Aircraft Right Main Landing Gear Incidents

 

Toronto, September 12, 2007

 

  • Inspection of Q400 aircraft main landing gear having accumulated more than 10,000 cycles highly recommended

A second incident has occurred involving the collapse of a right main landing gear shortly after touchdown on a Q400 aircraft operated by SAS. The first incident occurred at Aalborg, Denmark on September 9, 2007. The second incident occurred on September 12, 2007 at Vilnius, Lithuania. There were no reported injuries amongst the crew of four and 48 passengers on board the second aircraft.

 

As a precautionary measure, Bombardier and Goodrich, the landing gear manufacturer, recommend in an All Operator Message (AOM) that operators of Q400 aircraft having accumulated more than 10,000 landing gear cycles (a cycle is one take-off and landing), be grounded until an inspection of the landing gear is carried out.

 

Bombardier has delivered more than 160 Q400 aircraft to airlines around the world, of these there are currently about 60 Q400 aircraft with more than 10,000 landing gear cycles.

 

Transport Canada (TC) has been briefed on these recent events and Bombardier is working with TC to establish the requirement for further corrective actions, if required.

 

A Bombardier Air Safety representative has been dispatched to the second incident site to provide assistance to the investigating authorities. Until such time as investigations are concluded by the relevant aviation authorities, Bombardier cannot speculate or comment as to the cause of these incidents.

 

About Bombardier

A world-leading manufacturer of innovative transportation solutions, from regional aircraft and business jets to rail transportation equipment, Bombardier Inc. is a global corporation headquartered in Canada. Its revenues for the fiscal year ended Jan. 31, 2007, were $14.8 billion US and its shares are traded on the Toronto Stock Exchange (BBD). News and information are available at www.bombardier.com.

 

Bombardier and Q400 are trademark(s) of Bombardier Inc. or its subsidiaries.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään