Antti Tuomela

Pienlentokoneen käyntihäiriö aiheutti Malmilla valmiustilan

29 viestiä aiheessa

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Pienlentokoneen+k%C3%A4yntih%C3%A4iri%C3%B6+aiheutti+Malmillavalmiustilan/HS20070912SI2KA01mxq?ref=rss

 

Julkaistu: 12.9.2007 lehdessä osastolla Kaupunki

 

 

 

Ilmassa olleen pienlentokoneen käyntihäiriö aiheutti ylimääräistä säpinää Malmin lentokentällä tiistaina.

 

Cessna 152 -mallisen pienkoneen lentäjä ilmoitti moottoriin tulleesta käyntihäiriöstä Matinkylän yläpuolella tiistaina kello kahden jälkeen.

 

Koneessa ei ollut lentäjän lisäksi muita matkustajia.

 

Malmin lentokentällä ilmoitus pienkoneen käyntihäiriöstä aiheutti valmiustilan: koneen laskeutumista odotti kaksi pelastusyksikköä sekä sairasauto.

 

Häiriön jälkeen lentokoneen moottori oli kuitenkin alkanut käydä normaalisti, ja kone laskeutui kiitoradalle puhdasoppisesti omille pyörilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten lie ollut eilen iltapäivällä kosteaa siellä suunnalla? Itekin muistan parit syksyiset rykäisyt kun lämpöä oli alle 15... Keltaisen vivun vetäminen auttoi kovasti noihin vaivoihin...  :)

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off topicia mutta en voinu vastustaa

 

Pisti silmään tuo lainauksen loppuosa.

Jos kokeneet katselijat kommentoi miten laskeudutaan ei oikeaoppisesti "toisen" pyörille :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Off topicia mutta en voinu vastustaa

 

Pisti silmään tuo lainauksen loppuosa.

Jos kokeneet katselijat kommentoi miten laskeudutaan ei oikeaoppisesti "toisen" pyörille :-[

 

 

No tietenkin Nokkapyörälle ja potkurille. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tietenkin Nokkapyörälle ja potkurille. ;D

Miten olis Jaska kannus ekana tonttiin?  ;)

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se onkin OIKEAOPPINEN lasku, nyt kysyttiin mikä on "vääräoppinen" lasku  ;D

Millos mennään koululennolle  :thmbup:

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaatkos, että mentäs Mopolla treenaaman kannuslusikka-laskuja  ;)

Jos on ihan pakko  ;D

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kokeneet katselijat kommentoi miten laskeudutaan ei oikeaoppisesti "

 

Kolmelle pisteelle. Teline,spinneri,siivenkärki... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuleeko seuraava kisa että kuka saa neljän pisteen laskun ?  ;)

 

Eiks tuo SAS ole siinä jo vahvoilla ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tätä on liikkeellä näköjään.

 

Eilen PMI:lla matkalla Malmilta Jyväskylään iski laskutelineongelma (niitäkin on ollut liikkeellä). Kun otin ennen laskua (yleensä otan ne ennen) telineet ulos, niin hetken päästä nokkatelineen valo sammui ja hydraulipumppu käynnistyi. Sen jälkeen nokkapyörän valo syttyi. Minkä jälkeen sammui. Ja hydrauli ....

 

Ja tätä jatkui ja jatkui vaan.  Pyysin paloauton kaveriksi laskuun.  Oli siellä ambulanssikin.

FinnCommin ATR tuli siinä valmistautuessa laskuun sekin, ja kun todettiin että heille riittää lähdössä puolet kiitotiestä niin minä tähtäsin sinne toiselle puoliskolle laskuni aikanaan sitten.

 

Laskussa nokkapyörä kyllä pysyi ulkona mutta vielä rullatessakin sama meno jatkui. 

Mekaanikko löysi tänään sitten murtuneen haarukan.

 

Mitenkähän ne oppilaat siellä Malmilla konetta käsittelevät ...  ??? 

Ei kai tuollaiset viat itsekseen synny.

 

Peter

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskussa nokkapyörä kyllä pysyi ulkona mutta vielä rullatessakin sama meno jatkui. 

Mekaanikko löysi tänään sitten murtuneen haarukan.

 

Mitenkähän ne oppilaat siellä Malmilla konetta käsittelevät ...   

Ei kai tuollaiset viat itsekseen synny.

 

Peter

****

 

Tuosta kymysyksestä olen samaa mieltä.

 

Arvotaan jostain joku opettaja ja......  ::)

 

enpäs sano enempää :-[

 

jaska

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä?! Eikö nimimerkki "Kontulalainen" ole vieläkään kommentonut Hesarin uutista?  :o  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa näköjään ollut liikkeellä kaikenlaista viime aikoina. Onneksi kaikista on selvitty säikähdyksellä. Olen kuullut tapauksesta, jossa lentäjä otti ensin laskutelineet alas ja kun koneessa ei ollut telineen merkkivaloja tai telinevaroitusta, niin pilotti (kun ei tarkistuslistaa käyttänyt) ei muistanut oliko hän jo ottanut telineet ulos, ja näin hän veti uudestaan laskutelinevivusta jolloin hän tietämättään otti telineet takaisin sisään. Tämä kaikki tapahtui valvotulla lentopaikalla, jolloin lennonjohtaja huomasi asian kun kone oli tulossa melkein kynnykselle ja kerkesi huutamaan pilotille, että "vedä ylös, sinulla ei ole telineet alhaalla", joten tuossakaan ei päässyt käymään mitään pahempaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpa näköjään ollut liikkeellä kaikenlaista viime aikoina. Onneksi kaikista on selvitty säikähdyksellä. Olen kuullut tapauksesta, jossa lentäjä otti ensin laskutelineet alas ja kun koneessa ei ollut telineen merkkivaloja tai telinevaroitusta, niin pilotti (kun ei tarkistuslistaa käyttänyt) ei muistanut oliko hän jo ottanut telineet ulos, ja näin hän veti uudestaan laskutelinevivusta jolloin hän tietämättään otti telineet takaisin sisään. Tämä kaikki tapahtui valvotulla lentopaikalla, jolloin lennonjohtaja huomasi asian kun kone oli tulossa melkein kynnykselle ja kerkesi huutamaan pilotille, että "vedä ylös, sinulla ei ole telineet alhaalla", joten tuossakaan ei päässyt käymään mitään pahempaa. 

 

Näinköhän tuollainen kone olis edes kelpoinen lentämään.. eihän epäselvyyttä tosta voi olla. Jos vipu on alhaalla, on teline valittu alas..  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mitä?! Eikö nimimerkki "Kontulalainen" ole vieläkään kommentonut Hesarin uutista?  :o  ;D

Jos se ei ole huomannut sitä. ;) Sen mielestähän tuossa oli selvästi kyseessä tilanne, jossa kaikkein todennäköisin skenaario olisi ollut se, että kone olisi pudonnut kuin tiiliskivi suoraan hänen niskaansa. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinköhän tuollainen kone olis edes kelpoinen lentämään.. eihän epäselvyyttä tosta voi olla. Jos vipu on alhaalla, on teline valittu alas..  ???

 

Teline voi olla valittu alas, mutta onko välttämättä alhaalla...telinevipuhan ei sitä kerro vaan ne pienet vihreät valot.

Tietenkin jos ne telinevalot puuttuu, toivottavasti jollakulla koneessaolijalla on peili mukana...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teline voi olla valittu alas, mutta onko välttämättä alhaalla...telinevipuhan ei sitä kerro vaan ne pienet vihreät valot.

Tietenkin jos ne telinevalot puuttuu, toivottavasti jollakulla koneessaolijalla on peili mukana...  ;D

 

No lähinnä viittasinkin tuohon "vetäisi uudestaan vivusta" -kohtaan, niinkuin se olisi mukamas jokin painonappi josta telinen asento valitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teline voi olla valittu alas, mutta onko välttämättä alhaalla...telinevipuhan ei sitä kerro vaan ne pienet vihreät valot.

Tietenkin jos ne telinevalot puuttuu, toivottavasti jollakulla koneessaolijalla on peili mukana...  ;D

Olen kuullut tuon tarinan eräältä lentäjältä enkä tiedä mikä konetyyppi oli kyseessä ja tapauksesta lienee aikaa 20-30 vuotta. En ole myöskään aivan varma oliko koneessa telineen ulkona- tai sisälläolon ilmaisevat merkkivalot, todennäköisesti oli, mutta ilmeisesti lentäjä ei kiinnittänyt niihin sen suurempaa huomiota vaan vaistomaisesti vain veti telinevivusta tai sitten merkkivalot olivat niin epäselvät, että hän luuli telineiden olevan ulkona vaikka ne ei todellisuudessa ollut. Eikös Valmetin Redigon prototyypissä ollut hieman epäselvät nuo telineiden merkkivalot, vai onko ne edelleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tätä on liikkeellä näköjään.

 

Eilen PMI:lla matkalla Malmilta Jyväskylään iski laskutelineongelma (niitäkin on ollut liikkeellä). Kun otin ennen laskua (yleensä otan ne ennen) telineet ulos, niin hetken päästä nokkatelineen valo sammui ja hydraulipumppu käynnistyi. Sen jälkeen nokkapyörän valo syttyi. Minkä jälkeen sammui. Ja hydrauli ....

 

Ja tätä jatkui ja jatkui vaan.  Pyysin paloauton kaveriksi laskuun.  Oli siellä ambulanssikin.

FinnCommin ATR tuli siinä valmistautuessa laskuun sekin, ja kun todettiin että heille riittää lähdössä puolet kiitotiestä niin minä tähtäsin sinne toiselle puoliskolle laskuni aikanaan sitten.

 

Laskussa nokkapyörä kyllä pysyi ulkona mutta vielä rullatessakin sama meno jatkui. 

Mekaanikko löysi tänään sitten murtuneen haarukan.

 

Ei kai tuollaiset viat itsekseen synny.

 

Peter

 

Ei ole luulo tiedon väärti, nääs.

Konekorhonen valisti minua että juuri tämä vika syntyy itsekseen kun nokkateline väsyy sitä ylös otettaessa.

Ja vilpitön pahoitteluni aiheettomasta epäilystä koneella lentäneille.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään