Antti Laukkanen

Jotain 10 vuoden takaista Helsinkihuttua

39 viestiä aiheessa

Todella hienoja kuvia Antti!  :thmbup:

Tulee ihan vanhat hyvät ajat mieleen kun peruskaura näytti vielä ihan toiselta (lue: lentokoneilta) ja tuolla kentän laidallakin tuli pyörittyä melko tiheään! Erityisen nostalgisen setin tästä tekee minulle se, että olen ollut kuvaamassa muutamaa konetta sattumalta samoihin aikoihin, esimerkiksi tuosta LBO:n delivery lennosta löytyy kuvia omistakin arkistoista...

Mitä tulee Americaniin, niin 90-luvun lopulla muistan sen käyneen muutamia kertoja Arlandan huonon sään takia, eli saattaapi sinunkin kuvassasi olla kyse varakentälle diverttaamisesta.

-Lasse

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oujee, hienoja kuvia. :thmbup:

Kannattaakin säästellä 10-15 vuotta omia kuvia, ja sitten laittaa, vaikka vähän huonolaatuisia olisivatkin.

Sitten ovat harvinaisia. ;D "Tämmöisiä avroja ja A320 täällä silloin lensi"

Löytyiskös tuosta Botnian RJstä lisää? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tuo Southernin DC-8:n "kapteenin" kuvassa näkyvä aste/minuuttinäppäimistö inertiasuunnistuslaitteen säätö? Niitä olen 70-luvulla nähnyt Finnairin kaseissa.

Muistin perukoilta vetäistynä vaikuttaisi siltä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Show alkaa tuolloisella peruskauralla, eli Sunwaysin Lennart Johanssonilla. Hankosen Paulilla on tästä varmaan myös monta lämmintä muistoa  :laugh:

-A-

Jep! Sunwaysiä en unohda.. Kerran meinattiin saada koko ryhmä kenkää ku päätettiin ettei viitsitä mennä viisi minuuttia ennen työvuoron loppumista saapuneeseen koneeseen.. Kuten Antti varmaan muistat, oli siihen aikaan meininki siellä "Pakko ne on hoitaa, tai firma saa sakot!" tyylinen. Lentokone ja matkustajat priorisoitiin työtä tekevien ihmispolojen edelle. (Siis SV:llä)

Kerkesin lentääkin Sanikalla, mutten tolla ruåtsalaisella. Mua kyyditti sanikan Turkkilaisen divisioonan MD-83 (yksi niistä joissa ei takaportaat toimineet koskaan) Dalamaniin ja takaisin. Juomaostoksista vaihtorahaksi koneessa annettiin suolapähkinöitä. Olivat hinnoitelleet bisset ja limpparit 3 tai 4 markan hintaisiksi. Sit ku jengi yllätys yllätys maksoi vitosen kolikoilla, ei yhtiöllä ollut antaa markkoja takaisin. Niin niitä suolapähkinöitä sitten kerääntyi ja Turkkilainen sai rahat pois niistäkin kun muut yhtiöt jakoivat pähkinöitä ilmaiseksi. Vieläkin harmittaa etten tajunnut yrittää ostaa niillä pähkinäpusseilla kaljaa :D

Toi JAL:n jumbo toi muistaakseni korisjoukkueen(?) suomeen. Voi olla että laji heittää, mutta jotain urheilijoita ne oli. Charteria Helsinkiin classicilla.

Sulla on muuten jostain syystä yllättävän paljon samoja koneita ja kuvakulmia kuin mun kuvissa  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No vau. Paljon kiitoksia ylettömistä kehuista :) Onhan tällä foorumilla nyt nähty niin paljon hienoa matskua, etten ois ihan moiseen suosioon kuvitellu näiden nousevan. Mutta kiva niin  :) Saatan vaikka kostoksi kaivella jossain välissä lisääkin kuvia. Mitäs mää ny vastailisin moninasiin kysymyksiin...

Jetstarista on kyllä liuta muitakin kuvia, mutten just nyt tiedä missä. Skannattuna ilmeisesti ei ole. En ees löytäny kaimalle sitä MEA:n kuvaa, vaikka se skannattuna jossain pitäs ollakin  :laugh:

Minkäs kokosena Petri ton 757:n haluis? On se ainakin jonkun verran isompana saatavilla. Eihän tuo nyt teknisesti mikään huippushotti kyllä ole, vaikka ainekset ois ollukin ihan hyvät.

Yleisesti ottaen pääsyyt noiden spessumpien vierailuihin ovat sairaskohtaus, tekninen vika tai kyllin korkea valtiovierailu. Kuten nykyäänkin. G-VFLY muistaaksein kävi ensinmainitun takia. Lasse taitaa olla oikeessa sen AA:n kanssa. Arlandaan se jotenkin liitty. Täällä oli kyllä huikeen hieno keli, jos Arlanda oli tulossa, mutta niinpä siinä joskus osaa käydä. Oiskohan tuo JAL sitten ollu jonkin visiitin tähden. Näitä mahtuu vuosien varrelle paljon, vaikka yksittäisinä ovatkin harvinaisempia. Mahtaakohan joku muistaa semmosta keissiä, kun BA:n Jumbosta levis pannu Japanista lähdettäessä. Se tuli kolmella sitten halki suuren Venäjänmaan ja laski tänne, kun kakku alkoi mennä vähiin. Sitten sillä ei enää saanu nousta pokan kanssa moottorivikasena ja toinen BA:n Jumbo tuli hakemaan matkustavaisia. Samaan aikaa taisi olla vielä Atlaksen rahti-747 parkissa, joten Jumboja alkoi olla monta. Semmosiakin aina joskus sattuu ja tapahtuu.

Notta semmosia. Kattelen tossa myöhemmin jotain lisäsälää. Tosin tolla kaima-Hyvärisellä on kyllä kans niin järee määrä kaikkea hienoa kuvaa (jos unohtaa MEA:n 707:n  ;D), että sitäkin vois vähän potkia laittamaan niitä malliksi. Jos muistatte vaikka niitä Alaskan kuvia tuossa joku kuukausi sitten, ni se poika osaa vielä kuvatakin ;)

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sulla on muuten jostain syystä yllättävän paljon samoja koneita ja kuvakulmia kuin mun kuvissa  ::)

Ylläri ylläri ;) Pistä näytille vaan. Sulla taitaa olla vähän vanhempaakin settiä. Mulla toi kausi on alkaa suuremmassa mittakaavassa vasta vuodesta 1996, vaikka jotain satunnaisempaa on aiemminkin. Sillon muutin tuohon Vantahalle ja menin kentälle duuniin. Eka Vantaan spottauskuva on kyllä itse asiassa niinkin huikea veto, kun Japanin silloinen kruununprissi Akihito saapui valtiovierailulle kesällä 1985. Olin justiinsa lähdössä Lontooseen lomailemaan ja räppäsin kuuman paparazzikuvan (10x10), kun prinssi saapuu JAL:n vanhoissa väreissä olevasta Kympistä punaiselle matolle ja residentti Koivisto on vastassa! Ehkä sekin täytyy skannata vielä joku kaunis päivä (tai sateinen).

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko tuo Southernin DC-8:n "kapteenin" kuvassa näkyvä aste/minuuttinäppäimistö inertiasuunnistuslaitteen säätö? Niitä olen 70-luvulla nähnyt Finnairin kaseissa.

Muistin perukoilta vetäistynä vaikuttaisi siltä...

Eiköhän se INS ole. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Thaimaan rinssi kävi tämmösellä privaatijetillä visiitillä.

[ attachment removed ]

Kysseinen rinssi kävi silloin myös Rovaniemellä. Erikoista visiitissä oli se, että hän ei ollut mukana siirtolennolla vaan tuli myöhemmin Finnairin vuorokoneella !!

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahtavia kuvia! Oliskohan kellään kuvia tuosta viime vuotisesta, kun oli ne ASEM-kokoukset vai mitkä lieneekään. Silloin riitti kyllä koneita nähtäväksi ja jumbojakin oli melkoisesti. Mutta kiitos vielä näistä kuvista!  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla