Guest Masa

Blue1 laskutelinevika

22 viestiä aiheessa

Jos tämä jo oli täällä, niin adminit, olkaa hyvät...

Iltalehti kirjoittaa. Alkaa mennä aika rankaksi. Lisenssi pois SAS:lta ja Nurnburgiin oikeuteen rikoksista ihmiskuntaa vastaan...

 

SAS:n lentokoneessa havaittiin jälleen laskutelinevika, tällä kertaa Suomessa. Helsingistä Kuopioon aamulla kello 6.40 lähtenyt SAS:n tytäryhtiön Blue1:n kone joutui palaamaan lyhyen lennon jälkeen Helsinkiin.

 

- Kone nousi ilmaan, lensi vartin verran Kuopion suuntaan ja palasi takaisin Helsinkiin, kertoo koneessa istunut matkustaja Jussi Liimatainen Iltalehdelle.

 

Kapteeni oli kuuluttanut matkustajille laskutelineviasta ja kertonut, että kone joutuu palaamaan Helsinkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään jos seutulinjan bussista 615 puhkeaa rengas tai sellainen syttyy vaikka tuleen, niin sekin saadaan SAS:n piikkiin roskalehdissä, onhan bussien kyljessä Blue1:n tarrat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään jos seutulinjan bussista 615 puhkeaa rengas tai sellainen syttyy vaikka tuleen, niin sekin saadaan SAS:n piikkiin roskalehdissä, onhan bussien kyljessä Blue1:n tarrat.

Ammut aika pahasti ohi ikäiseksesi, Ilkka.

 

Tuo Helsingistä Kuopioon matkalla ollut kone, joka joutui palaamaan takaisin laskutelinevian vuoksi sattui nyt olemaan SAS-konsernin lentokone. Turha siihen on sotkea busseja, mainoksia tai roskalehtiä. Myös muut kuin iltapäivälehdet luonnollisestikin uutisoivat asian.

 

Blue1:n Kuopion-kone kääntyi takaisin Helsinkiin

 

Julkaistu: 11:40

 

helsingin sanomat

 

Lentoyhtiö Blue1:n aamukone Helsingistä Kuopioon joutui kääntymään takaisin Helsinkiin teknisen vian takia.

 

Parikymmentä minuuttia nousun jälkeen ohjaamoon tuli ilmoitus, jonka mukaan koneen laskutelineiden luukku ei olisi sulkeutunut kunnolla. Kone kääntyi takaisin Helsinkiin huollettavaksi, kertoo SAS:n Suomen viestintäjohtaja Tom Christides. Blue1 on SAS:n tytäryhtiö.

 

Koneessa oli 17 matkustajaa, jotka pääsivät Kuopioon pari tuntia myöhemmin lähteneellä lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos SAS:n puolella olisi ollut hiljaista lähiviikot tapahtumien puolesta niin tuota KF:n tämänaamuista ei olisi uutisoitu ollenkaan tai sitten se olisi ollut Blue1:n kone.

 

Nyt on päällä ajojahti ja kaikki mitä saadaan liitettyä SAS-nimiseen konserniin ja poikkeavuuksiin, kaivetaan nyt esiin hinnalla millä hyvänsä. Tuo linkittämäsi otsikko on hyvä esimerkki tästä.

 

Olet kait Matti itsekin jo sen ikäinen, että huomaat saman asian?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos SAS:n puolella olisi ollut hiljaista lähiviikot tapahtumien puolesta niin tuota KF:n tämänaamuista ei olisi uutisoitu ollenkaan tai sitten se olisi ollut Blue1:n kone.

 

Nyt on päällä ajojahti

 

Tuskin mikään ajojahti. Kun pohjoismaalaiselle lentoyhtiölle sattuu kolme laskutelineisiin liittyvää insidenssiä alle kahdessa viikossa, niin on pelkästään odotettavaa, että sitä yhtiötä aletaan seurata suurennuslasilla sekä mediassa että toivottavasti viranomaistenkin puolelta.

Minusta on aika paksua, jos ei suorastaan breshneviläistä, kutsua sellaista ajojahdiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kumma juttu kun 8.1.07 Blue 1 oli vielä Blue1 ja tänään jostain kumman syystä Blue1 on vaihtunut SASsiksi vaikka mitään nimenvaihdoksia ei ole tiedotettu.

 

Älä anna Matti tusinalehtien viedä sinua brezneviläisen aivopesun maailmaan.  :laugh: 

 

Paineistushäiriö pudotti happinaamarit Oulun-lennolla

Julkaistu: 8.1.2007 11:40

 

Paineistus- ja ilmastointijärjestelmässä ilmennyt häiriö pudotti happinaamarit alas Helsingistä Ouluun matkalla olleella Blue1:n lennolla maanantaiaamuna.

 

MD-90-tyyppisessä koneessa oli 70 matkustajaa ja kuuden hengen miehistö. Lentoyhtiön mukaan he eivät olleet vaarassa.

 

Häiriö ilmeni kymmenen kilometrin korkeudessa. Tuolloin lentäjät laskivat koneen kolmeen kilometriin. Kone jatkoi matkaansa Ouluun, missä se laskeutui normaalisti.

 

Blue1:n paluulento Oulusta Helsinkiin jouduttiin perumaan häiriön vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT:

 

Blue1:n Kuopion-kone kääntyi takaisin Helsinkiin

14.09.2007 klo 11:52

 

Lentoyhtiö Blue1:n aamukone Helsingistä Kuopioon on joutunut kääntymään takaisin Helsinkiin teknisen vian takia.

 

Parikymmentä minuuttia nousun jälkeen ohjaamoon tuli tieto, jonka mukaan koneen laskutelineiden luukku ei olisi sulkeutunut kunnolla. Koneen hallintalaitteissa syttyy vihreä valo, jos laskutelineet nousevat normaalisti ja niiden luukut menevät kiinni. Nyt valo ei kuitenkaan syttynyt, minkä vuoksi luukkujen epäiltiin jääneen auki.

 

Koska kyseistä vikaa ei voida korjata Kuopiossa, kone kääntyi takaisin Helsinkiin huollettavaksi. Blue1:n emoyhtiöstä SAS:sta kerrotaan, että Avro RJ-85 -tyyppisessä koneessa oli 17 matkustajaa.

 

Matkustajat pääsivät Kuopioon pari tuntia myöhemmin lähteneellä lennolla. Myös Kuopiosta Helsinkiin lentoa odotelleet matkustajat pääsivät matkaan pari tuntia myöhässä.

 

Lentoyhtiö SAS joutui tällä viikolla määräämään Dash-8-400 -tyyppisiä koneitaan lentokieltoon sen jälkeen, kun parissa sen koneissa oli ongelmia laskutelineiden kanssa. Viestintäjohtaja Christidesin mukaan Blue1-yhtiöllä ei ole käytössä samoja konemalleja kuin SAS:lla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 is a Finnish SAS Group airline company since 1998.

The three colours of Blue1 reflect the company principles: White and blue stands for the roots and identity of the company, the so called Finnish identity. The silver colour stands for the fine, modern, Finnish design.

 

Lähde

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensiköhän se nyt sitten oikeasti pätkääkään Kuopion suuntaan, eikö se kuitenkin nähdä heti nousussa jos laskutelineissä on jotakin vikaa. Tokihan peruspulliainen ajattelee, kuten iltapäivälehtien matkustajan kertomus, että me mentiin jo vartti Kuopioon ja sitte kippari tajus että ne telineet ei mee sisälle ja samanaikaisesti kun kuulutti matkustamoon.

Jospa siinä nyt kuitenkin olisi ollut kädet sen verta täynnä töitä kentälle paluuta valmistellessa ettei sitä alle vartissa takas maassa ollakaan ja ehitä siinä lomassa vielä huutelemaan matkustamoon jotakin.

No, melko epäoleellinen seikka.

 

Tuosta iltapäivälehtien (miksei muidenkin) uutisoinnista tulee kyllä heti sellainen fiilis, että Blue1:n koneet kärsisivät yhtälailla samasta viasta mistä Dashit. Vähän turhaa sensaatiohakuisuutta ja pelottelua. Harmi juttu, että sattui jotakin ongelmaa tähän samaan syssyyn Avrossa olemaan  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-a, minkähänlaista "huutomerkkikeskustelua" tästä nyt saisi aikaan kun:

- kysessä on eri konetyyppi

- eri vika, joka on vielä suhteellisen harmiton ja harvinainen

- eri firma jolla on oma huoltonsa

 

eli vähän perusteetonta alkaa vetelemään mitään dramaattisia johtopäätöksiä, eikö?  ::)

 

Mutta tätähän muiden muassa lööppilehdet harrastavat.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs yksilö joutui nyt tähän kauheaan vakavaan tilanteeseen? Ei nyt kyllä olisi tarvinnut tuota tulla ihan heti, juuri kun muutenkin on kauhea härdelli pyörimässä näistä laskutelinevioista  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos SAS:n puolella olisi ollut hiljaista lähiviikot tapahtumien puolesta niin tuota KF:n tämänaamuista ei olisi uutisoitu ollenkaan tai sitten se olisi ollut Blue1:n kone.

 

Tuo lause on täydellinen vastine tähän asiaan!  :thmbup: Siihen ei ole mitään lisättävää.

 

ps. On ihan pakko lisätä, että tämän threadin otsikko on kyllä hupaisa. Saisko vielä pari huutomerkkiä lisää ja maininnan kuinka monta matkustajaa melkein kuoli?

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun pohjoismaalaiselle lentoyhtiölle sattuu kolme laskutelineisiin liittyvää insidenssiä alle kahdessa viikossa

 

No joo, kuinkahan paljon noita kaikenmaailman "laskutelinevikoja" jo pelkästään Blue1:lle, saati sitten SASille, sattuu vaikkapa vuosittain? Varmaan aika paljon, eikä niistä tuolla tavalla hehkuteta. Nyt kun vain sattui pari vähän pahempaa tapausta (jossa oikeasti jotain sattuikin), niin nyt sitten kaikki tällaiset varmaan viikoittain tapahtuvat jutut nostetaan pintaan ja niistä tehdään kauheita lööppejä...

 

Ei ku joo, jos siellä oikeasti jäikin luukku auki, eikä kyseessä ollut vain esim. valovika, sieltähän olisi voinut vaikka ilmat karata pihalle sieltä reiästä. Tai entäs se kauhukuva, jos se valo olisikin syttynyt palamaan, ja polttanut koko koneen samalla  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos SAS:n puolella olisi ollut hiljaista lähiviikot tapahtumien puolesta niin tuota KF:n tämänaamuista ei olisi uutisoitu ollenkaan tai sitten se olisi ollut Blue1:n kone.

 

Nyt on päällä ajojahti ja kaikki mitä saadaan liitettyä SAS-nimiseen konserniin ja poikkeavuuksiin, kaivetaan nyt esiin hinnalla millä hyvänsä. Tuo linkittämäsi otsikko on hyvä esimerkki tästä.

 

Olet kait Matti itsekin jo sen ikäinen, että huomaat saman asian?

Olet aivan oikeassa voin allekirjoittaa tuon asian. Kyllä se Blue1 on eri yhtiö kuin SAS vaikka kuuluukin samaan konserniin. Median ajojahtihan tuossa on menossa, mikäs muu. Silloin tällöin sattuu tuommoisia laskutelinevikoja jos nyt yhden laskutelineen luukku ei mene aivan kiinni ei kyseessä ole mikään suuri vaaratilanne ja tässä tapauksessa ei otettu riskejä ja palattiin lähtökentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä medialla on menossa niin klassinen tiedotustilanne, että oikein hymyilyttää. Seuraavat kaksi-kolme viikkoa tullaan uutisoimaan kaikki pienetkin viat mitä SAS:n tai samaan konserniin kuuluvien yhtiöiden koneissa on. Oli sitten kyseessä toimimaton kahvinkeitin tai laskuteline.

Kun sattuu jotain isompaa tai huomiota herättävää laskee median kynnys uutisoida samaan asiaan liittyvistä jutuista. Se ei tarkoita, että esim. vikoja olisi enemmän, ne vain ylittävät uutiskynnyksen. Ja tämä toimii ihan kaikessa mediassa, ei vain "keltaisessa lehdistössä". Ja mikä hauskinta, on olemassa ihmisiä jotka suhtautuvat tähän täysin ilman krittiikiä... :laugh:

 

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko moderaattorit muutta otsikon? Aika harhaanjohtavaa tekstiä. Itse luulin aluksi kun näin vain otsikon että oikeasti olisi SAS:n kone. Voisi vähän miettiä mitä (tai miten) tänne kirjoittaa kun tämä on kuitenkin maineikas ja totuudenmukainen ilmailufoorumi eikä mikään sensaatiohakuinen roskapalsta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Arvon Rouvat ja Herrat. Lukekaatte seuraavan kerran uutisotsikot huolella. Uutisissa kerrottiin SAS-KONSERNIIN kuuluvan yhtiön koneelle sattuneesta viasta. Se ei ole sama kuin itse SAS. Ja huollotkin tehdään tietääkseni Suomessa tuon KONSERNIIN kuuluvan Blue1:in koneille. Kyllä tämä Suomen tapaus on aivan eri asia

kuin Tanskan. Näin ainakin täältä Keski-Suomen perspektiivistä katsellen. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukekaatte seuraavan kerran uutisotsikot huolella. Uutisissa kerrottiin SAS-KONSERNIIN kuuluvan yhtiön koneelle sattuneesta viasta.

Aamulehti mm. uutisoi Blue1:n tilanteen näin:

 

SAS:n koneessa taas laskutelinevika

14.09. - 11:17 (Luotu: 10:16)

 

SAS:n Helsingistä Kuopioon aamulla kello 6.40 lähtenyt kone joutui palaamaan noin vartin lennon jälkeen takaisin Helsinkiin laskutelinevian vuoksi.

 

Kone oli SAS-ryhmään kuuluvan Blue1:n kone.

 

Koneen laskutelinettä ei saatu vedettyä sisään, jonka jälkeen kapteeni kuulutti laskutelineviasta matkustajille. Kone joutui palaamaan Helsinkiin.

 

Kone kääntyi takaisin Helsinkiin huollettavaksi, kertoo SAS:n Suomen viestintäjohtaja Tom Christides. SAS on Blue1:n emoyhtiö.

 

Koneessa oli 17 matkustajaa, jotka pääsivät Kuopioon pari tuntia myöhemmin lähteneellä lennolla.

 

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/44378.shtml

 

Ja sitten Matti Virtanen otsikoi tällä palstalla samalla periaatteella ja kolmella huutomerkillä. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehti mm. uutisoi Blue1:n tilanteen näin:

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/44378.shtml

 

Ja sitten Matti Virtanen otsikoi tällä palstalla samalla periaatteella ja kolmella huutomerkillä. :laugh:

 

Kuten sanoin, jos uutisointiin voi uskoa.Itse luin Iltalehden nettisivuilta et SAS:n tytäryhtiön kone... ja jostain muualta aamulla et SAS-konsernin....

Ja jos jotain tietää Suomen matkustajalentoliikenteestä, niin luulisi tietävän ettei SAS lennä Suomen sisäisiä lentoja kuin CODE SHAREna tytäryhtiönsä vuoroilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.