Mikko Maliniemi

Suomen ensimmäinen diesel-Piper

29 viestiä aiheessa

Siinäpäs se, ensimmäinen suomalainen diesel-konvertoitu Piper. Malliaan PA-28-151 Cherokee Warrior. Bongattu tänään Kuopiossa...

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinäpäs se, ensimmäinen suomalainen diesel-konvertoitu Piper. Malliaan PA-28-151 Cherokee Warrior. Bongattu tänään Kuopiossa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Onko se kuitenkin tanskan rekkareissa.  :P Minusta tuo näyttää  OY-TAF tunnukselta vaikka miten tuota kuvaa katselis. Saako se Suomen kansalaisuuden jossain vaiheessa? ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se kuitenkin tanskan rekkareissa.  :P Minusta tuo näyttää  OY-TAF tunnukselta vaikka miten tuota kuvaa katselis. Saako se Suomen kansalaisuuden jossain vaiheessa? ::)

 

HEH, kauan siihen meni, ennenkuin joku tuohon puuttui :)

 

Tunnus on tosiaan vielä OY-TAE ja kone on ollut aiemmin Thielertin tanskalaisen yhteistyökumppanin, Air Alphan esittelykoneena. Mutta tulee saamaan ihan kotimaisen tunnuksen tässä jossakin vaiheessa, kunhan juridinen puoli on hoidettu... Niin, ja majapaikkaansa kone pitää tästä lähtien Oulussa :)

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Feikki koko juttu, Tanskassa ei ole tuolla rekisterillä kuin 172 tai joku isompi Cessna, suomesta en vielä ehtinyt kaivaa oh rekkareilla vastaavaa. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko se kuitenkin tanskan rekkareissa.  :P Minusta tuo näyttää  OY-TAF tunnukselta vaikka miten tuota kuvaa katselis. Saako se Suomen kansalaisuuden jossain vaiheessa? ::)

 

No arvasinhan, hyvin olit tuon kuvakulman hakenut että E:n alasakara jäi peittoon.  :) Täytyykin noita sinun kuvia katsella aina sillä silmällä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos sulla ohjaamokuvaa tuosta? huhu kertoo että olis ihan hyvät varustelutkin... :)

 

Ei ole vielä tähän hätään, mutta eiköhän jossakin vaiheessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossapas ohjaamo, kun sattui olemaan konheella  :)

 

[ attachment removed ]

 

Ja moottori myös...Ihka aito diesel.

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeen thyyning-spadarikin...  :P

 

Nyt se sitten selvisi miksi nuo diiseliprojektit on kalliita kun vaimenninkin pitää olla titaanista ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites painot? Paljonko jää löpölle tilaa 3-normiäijää kyydissä? Entäs 4-päällä, jääkö haaveeksi?

 

Eipä osaa vielä sanoa, kun ei ole virallinen punnituspöytäkirja tullut. Mtow 1055 kg ja koneen omamassa jossain 750 kg "hujakoilla"... Ainakin lähellä 4 matkustajaa ollaan.

 

Warriorissa on siivet isommat kuin esimerkiksi Piper Cherokeessä 140.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menestystä uudelle koneelle !

Tuosta yksilöstä en tiedä mitään, mutta lensin jonkun tunnin Warrior P28B -161 -koneella (Thielert, 135hp@2300rpm). Hieno kone, josta jäi pari asiaa mieleen:

1. Lentäminen oli hiljaista, helppoa ja halpaa, ja lisäksi toiminta-aika täysillä tankeilla oli huima;

2. Vedet oli hyvä tarkastaa, sitä oli jostain syystä usein ja paljon.

3. Loppuosalla täysillä siivekkeillä piti olla varovainen, kone saattoi haluta laskeutua kuljettajan ylösvetotoiveista huolimatta;

4. Täysillä tankeilla meidän koneemme muuttui kaksipaikkaiseksi.

5. Kaasuvivun kanssa täytyi olla varovainen, FADEC tuppasi varoittamaan ylikierroksista.

Kaikkineen oma kokemukseni tuosta värkistä on vähäinen, joskin myönteinen, joten viisaammat jatkakoot.

 

 

Missä sijaitsee tälläinen kone? Sijaitsi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä osaa vielä sanoa, kun ei ole virallinen punnituspöytäkirja tullut. Mtow 1055 kg ja koneen omamassa jossain 750 kg "hujakoilla"... Ainakin lähellä 4 matkustajaa ollaan.

 

Warriorissa on siivet isommat kuin esimerkiksi Piper Cherokeessä 140.

 

Voi sanoa melkein kolmen hengen koneeksi. Sama homma diesel 172 Cessnalla :-\

 

Ville

 

Edit: mukava saada Suomeen tiisseli paippereitakin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sanoa melkein kolmen hengen koneeksi. Sama homma diesel 172 Cessnalla :-\

 

Ville

 

Edit: mukava saada Suomeen tiisseli paippereitakin :thmbup:

 

kyllä kait 4 hlö menee kun malttaa tankata sopivasti. Aina ei tarvi lennolla 186 litraa giisseliä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sanoa melkein kolmen hengen koneeksi. Sama homma diesel 172 Cessnalla :-\

 

Ville

 

Edit: mukava saada Suomeen tiisseli paippereitakin :thmbup:

 

Ja tietyn mallien 172:t on palautettu takaisin alkuperäiseen maksimimassaan, mitä dieselöinnin yhteydessä ensin piennennettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kyllä kait 4 hlö menee kun malttaa tankata sopivasti. Aina ei tarvi lennolla 186 litraa giisseliä ;)

 

Aijaa...

 

Malmin ilmailukerhon OH-CAU: C172 thielertin dieselillä maks lentoonlähtöpaino 1043kg, omapaino 726kg= kantavuus 317. 4kpl hoikkia miehiä=300kg jättää 17kg polttoainetta, jolla lentää optimistisesti 1h11min. VFR minimit (mitä turhia :)) 45min. Siispä pääset tekemään hurjan 26min lentoseikkailun yhdessä kolmen kaverisi kanssa :laugh: :laugh:

 

Taneli

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kolmen hengen koneitahan noi yleensä on. Tosin niin on moni bensa-172 myös. Toisaalta ei sinne takapenkille kyllä kovin mukavasti kahta aikuista mahdukaan.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, kolmen hengen koneitahan noi yleensä on.

 

Saapa nähdä, onko kauan. Tuohon on ilmeisestikkin olemassa lääke, jolla kantavuus täysilläkin tankeilla saadaan palautettua ennalleen ja jopa paremmaksi. Mutta siitä lisää sitten, kun homman luonne selviää (onko STC:tä Euroopassa jne).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapa nähdä, onko kauan. Tuohon on ilmeisestikkin olemassa lääke, jolla kantavuus täysilläkin tankeilla saadaan palautettua ennalleen ja jopa paremmaksi. Mutta siitä lisää sitten, kun homman luonne selviää (onko STC:tä Euroopassa jne).

 

Niin no, ainakin vanhoissa 172:ssa on stc missa laippojen maksimimaara rajoitetaan 30 asteeseen ja mtow nousee uudempien mallien tasolle. Mut ainakaan ennen sita ei oltu tehty thielert-moottorilla, ja ymmartaakseni moinen ei kaynyt "heittamalla" siihen. Periaatteessahan tuossa ei pitaisi eroa olla mut kukaan ei ole tehnyt vaadittuja tutkimuksia tms dieseliversiolle..?

 

Mut jos se on joku muu, niin mika ihmeen salamyhkaisyys tassa ny on ja mita tommonen hyodyttaa?' :)

 

//T

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eiköhän tuo MTOWin nosto Thielertin tapauksessa vaatisi kuitenkin lähinnä lisää horsepoweria nokalle. Tuo pelkkä laippa-STC ei paljon auta nousukyvyssä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dieselöinnin miinus on moottorin noin 40 kg lisäpaino. Etuina Jet A-1:n pienempi kulutus ja hinta.

Kuten OH-CAU:n kantavuus osoittaa koneeseen otetaan rajallisesti joko polttoainetta tai henkilöitä.

Kaksi koneessa matkaa taittaa monta poronkusemaa edullisesti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dieselöinnin miinus on moottorin noin 40 kg lisäpaino. Etuina Jet A-1:n pienempi kulutus ja hinta.

Kuten OH-CAU:n kantavuus osoittaa koneeseen otetaan rajallisesti joko polttoainetta tai henkilöitä.

Kaksi koneessa matkaa taittaa monta poronkusemaa edullisesti...

 

Mutta nyt, kun esim. noiden diesel-172:sten MTOWeja on alettu nostamaan takaisin alkuperäiseen lohko- ja tehokasvatuksen myötä (ja tehoja tullaan vielä jatkossa nostamaan lisää) ja sitten jos vielä esim. tuollaisilla jatkokärjillä saadaan vielä se 40 kiloa ja ylikin takaisin, niin alkaa 172:kin olla takaisin siinä kolmen hengen koneen (täysillä tankeilla tietty) statuksessa, mikä se oli ennen dieselöintiä. Paitsi että ei tarvitse ottaa, kuin puolikkaat tankit, niin silti on vielä sama toiminta-aika, kuin bensavehkeellä. Joten alkaa kohta nuo kaikki dieselöinnin aikoinaan mukanaan tuomat "haitat" olla taakse jäänyttä elämää. Karrikoidusti voisi sanoa, että aletaan kohta olla siinä pisteessä, että dieselöidyllä 172:lla ajetaan neljällä hengellä pidempiä legejä, kuin bensavehkeellä kolmella hengellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla