Guest VPe

Hornetien yms. jäänpoisto?

14 viestiä aiheessa

Moi,

 

Oletettavan tyhmä kysymys, mutta: käytetäänkö suihkuhävittäjissä (Hornet, JAS, MIG ym.) ennen lentoonlähtöä minkäänlaista jäänpoistoa litkujen avulla vai putoavatko jäät nousukiidon ryminässä kentälle? Ei ole sattunut asiasta mitään juttua silmään, mutta kyökkitason sotataktiikantuntemuksella voisi luulla, että vihulaisen hyökätessä aikaa ei lienee pitkillä jäänestomanöövereille vaan taivahalle mennään heti kun päästään...

 

Vai poistetaanko mahdollinen jää ilmassa jollain muulla tekniikalla/tavalla, jahka vainolaisen hurme on riittävän varmasti rupeava peittämään maata...? Vai ovatko koneet peräti lämpimässä tallissa yöt nälkäisnä odottelemassa...?

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halleissa ne hornetit yöt viettää. Harvemmin pihalla pidetään yön yli. Jäänpoisto aineita en ole tavannu hornetin siivillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhu kertoo että koneissa olisi ns. jäänpoistovipu mitä käytetään vasemmalla kädellä. Sen kun työntää eteen ja odottelee hetken aikaa niin kuulemma jää sulaa, ja hyvin!

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs sitten, kun hörnetit on hajautettu maastotukikohtiin ? Ei ole enää lämmintä hallia odottomassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites kun se kone otetaan platallakin lämpöisestä hallista kosteaan pikku pakkaseen...

 

Ade

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä nuo jäät ja lumet paljoa haitanneet ainakaan Drakenissa.

Oman varusmiespalvelus aikanani, suurimmat lumet aina suditiin pois koneenpäältä pieni määrä ei paljoa haitannut. Hälykone kun piti saada taivaalle, ihan harjalla vain putsattiin lumet. Mitään litkuja en nähnyt enkä kuullut koskaan näissä vehkeissä käytettävän. Muu kalusto olikin sitten eri asia.

 

Hurjaa oli kuitenkin se millaisina jääklimppeinä ne tulivat joskus laskuun (talvella), kun sattui joku oikein sopivan kostea pilvi kohdille. Sattui monesti niin että jopa telineet oli niiin jäässä että pyörät eivät enää pyörineet, lasku tapahtui nahkoineen. Tämä tietenkin johti fillarien vaihtoon... kaikki otsapinnat oli usean sentin jääkerroksen peitossa.

En ole ihan varma lähdettiinkö näillä heti perään uuteen kierrokseen, vai sulateltiinko nuo jäät välissä. Muistaakseni pienet määrät jäätä eivät haitanneet.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhumati, kun ahtimeen katsoi, niin sielä tuntui pyörivän vain ns. "jääkiekkoja". :-\

Välillä ihmetytti, miten tuosta ilma vielä läpi virtaa?! Kyseessä oli DK, jota myös sanottiin aselavetiksi. :thmbup:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

glykoolia käytetään, jos jostain syystä sitä tarvitaan (jos ollaan esim.sellaisessa paikassa ettei saada konetta muuten sulaksi), ensisijaisesti koneista sulatetaan jäät työntämällä ne halliin sulamaan.

kysymykseen lämpöisestä hallista pikkupakkaseen -> niin kone tuodaan vasta vähän ennen lähtöä pihalle niin ei ehdi kerään jäätä. eikä se pikku jää hornetissa mitään haittaa.

Vipu siellä ohjaamossa on tuulilasin jäänpoistoon, lisäksi ahtimen siiville voidaan vuodattaa kuumaa ilmaa jäänpoistoa varten tai siis mielellään tämä tilanne ennakoidaan eli vuodatetaan lämmintä ilmaa ahtimelle ettei sinne pääsisi syntymään ylipäätänsä jäätä. Ja eiköhän noissa matkustajakoneissa homma toimi ihan samalla tapaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuskimpa jäätyy jos hallista pihalle viedään. Kuitenkin hallissa suht hyvin kuivaavat joten ei kosteutta hirveästi ole pinnalla mikä sitten jäätyisi. Sama asia kuin henkilöautossa. Pidät pari päivää lämpimässä kuivaamassa ni ei jäädy ovet tai muut vaikka kuinka olisi pakkasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuskimpa jäätyy jos hallista pihalle viedään. Kuitenkin hallissa suht hyvin kuivaavat joten ei kosteutta hirveästi ole pinnalla mikä sitten jäätyisi. Sama asia kuin henkilöautossa. Pidät pari päivää lämpimässä kuivaamassa ni ei jäädy ovet tai muut vaikka kuinka olisi pakkasta.

 

Kyllä se tuppaa jäätymään. Ei tosin ovet, mutta ulkopinnat.

Ei se itsestään jäädy, mutta jos sataa lunta ja kone on lämmin pinnoiltaan.

Lumi sulaa vedeksi ja jäätyy uudelleen.

Joskus jäähdytellään koneet hallissa ennen ulosvientiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään