Ville Jalonen

Bae Hawkilla laskeutuminen

11 viestiä aiheessa

Jollain varmastikin on tietoa siis Haukalla laskeutumisesta,siis flapsit,nopeudet ja missä vaiheessa ilmajarrua käytetään(poikkeaa varmaan hieman muista koneista sijainnin takia) ja jos löytyy niin muutakin olennaista

 

EDIT:ja siis IRL laskeutuminen ei simu,vaikka siinähän minä infoa sitten tulen käyttämään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tjaa, en tiedä noista faktoista mitään, mutta tiedätkös että Hawkin nokkapyörä on mallia vapaasti kääntyvä. Eli ohjataan maassa pyöräjarruilla...

 

Ja sitten kaikki forumin haukkakuskit antaa faktoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain pientä tietoa...laskusiivekkeet sähkösäätöiset, nimellisasentoja 3, ylhäällä, keskellä(25°) ja alhaalla(50°). Takaohjaamosta voidaan ohittaa etuohjaamon kytkin ja valita joko ylös tai kokonaan alas. Jos telineet on sisällä, laskusiivekkeitä ei voi ottaa ulos. Jos laskusiivekkeet on kokonaan ulkona, telineitä ei voi ottaa sisään, onnistuu vasta kun siivekkeet on alle 40°. Siivekkeille on pakkolaukaisu kytkin, jolla siivekkeet tulee kokonaan ulos, tämän jälkeen niitä ei saa sisään.

 

Lentojarru, jälleen takaohjaamosta voi ohittaa etuohjaamon. Sähköinen käyttökytkin kaasukahvassa, täysin ulkona asento n. 60°. Lentojarrua ei voi käyttää, jos telineet eivät ole lukittuneet sisälle. Jos jarru on ulkona kun telineet otetaan ulos, jarru menee sisään automaattisesti. Maatestejä varten ohjaamosta löytyy ohituskytkin. Tietääkseni lentojarru on myös mekaanisesti yhdistetty korkeusperäsimen ohjaustankoihin, jolloin jarrun käyttö ei aiheuta trimmaamisen tarvetta.

 

Ohjaamosta löytyy "laske teline" varoitusvalo, joka muistaakseni vilkkuu jos: korkeus alle 1500m, nopeus alle 292km/h ja tehot tyhjäkäynnillä.

 

Suurin normaali laskupaino 5000kg(MK 51A 5450kg), vajoamisnopeus kosketuksessa alle 4m/s.

Maks. laskupaino 7350kg, vajoamisnopeus kosketuksessa alle 3m/s.

 

Nyt pitää lähteä töihin, toivottavasti tämä houkuttaa jonkun koneen kyytiin päässeen/sillä lentäneen kertomaan nuo lähestymis- laskeutumiskuviot.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korjataas konsultaation jälkeen lausetta "Jos telineet on sisällä, laskusiivekkeitä ei voi ottaa ulos"...oikea kuuluu: "Jos telineet on sisällä, laskusiivekkeitä ei voi ottaa kokonaan ulos, vain keskiasentoon (25°), .

 

Sitten varsinaisiin kysymyksiin. Lentojarrua käytetään tarvittaessa vauhdin hidastamiseen, mutta kuten yllä tuli ilmi, ei voi käyttää silloin kun telineet on ulkona. Ja on suht tehokas, kyydissä olleen sanoin: 900km/h vauhtia, tehot pois ja jarru ulos niin roikutaan vöissä.

 

Telineiden ja laippojen maksimi nopeus on 370km/h.

 

Lähestyminen kohtauskulmalla 4 alfaa. Nopeushan on riippuvainen painosta, menee suunnilleen 202km/h + 2km/h per 100kg jäljellä olevaa löpöä.

 

Näillä tiedoilla itse hidastaisin vauhdin alle 370 ja laipat keskiasentoon, telineet pihalle ja finaaliin täydet laipat ja kohtauskulmaksi 4 alfaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo nopeuden lasku löpömäärän perusteella kuulostaa tutulta. Voin tarkastaa asian jos on tarvis.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä muutama asia laskeutumisesta:

 

Koneella liitytään myötätuulen alkuun yleensä nopeudella 550 km/h 300 m korkeuteen, jossa avataan lentojarru. Kun nopeus on alle 370, niin kytketään jarru sisään ja lasketaan teline alas sekä valitaan siiveke saman tien keskiasentoon. Konetta täytyy trimmata hieman etupainoisemmaksi tässä kohdin ja lisätä hieman tehoa, joku 83% riittää. Telineen ollessa ulkona tarkistetaan tietenkin indikaattorit ja hydraulipaineet sekä testataan pyöräjarrujen paineet. Perusosakaarto aloitetaan noin 300 km/h nopeudelta ja siiveke valitaan samalla täysin alas. Kone trimmataan liukuun ja nopeus pienennetään noin 250 km/h:iin. Kynnysnopeus on mk51:llä 204+2 kertaa pa:n sadat kilot ja mk 51a:lla 208+jne. Loppuosalla nopeus hidastetaan laskettuun arvoon tai AOA max 5 alfaan. Siitä sitten poikkiorren jälkeen voi liukua liukukulmavalot 3 punaista ja 1 valkoisena kynnykselle. Istumisen voi ajaa hävittäjämäisesti maahan ajaen, jolloin istumispiste tulee oikeaan kohtaan tai kyllä Hawkillakin voi vetää tyhjäkäynnille 5 m korkeudessa ja tehdä lasku vedettynä ja jättää koneen nokan ylös ad-jarrutusta varten nopeudelle 130 km/h saakka. Tosin ad:n merkitys on melko vähäinen eikä sitä aina käytetäkkään. Jarrutus aloitetaan olosuhteiden mukaan normaalisti nopeuden ollessa reilusti alle 200. Tähän löytyy taulukko, joka tarkistetaan myötätuulessa. Kynnysnopeuden voi laskea jokainen itse; normaalisti lennolta palattaessa kerosiiniä on 300-400 kiloa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kellään kuvaa Suomi-Haukan ohjaamosta,kun ei tunnu Google auttavan.Tiedän,että FAFAI paketin Haukan panel kansiosta löytyy kuva,mutta editoimatonta kaivataan.Sähköpostiosoite löytyy profiilista

 

Ja sitten myöhäiset kiitokset ja karmalla palkitsemiset edellisistä vastauksista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko kellään kuvaa Suomi-Haukan ohjaamosta,kun ei tunnu Google auttavan.Tiedän,että FAFAI paketin Haukan panel kansiosta löytyy kuva,mutta editoimatonta kaivataan.Sähköpostiosoite löytyy profiilista

 

Ja sitten myöhäiset kiitokset ja karmalla palkitsemiset edellisistä vastauksista

 

Kuvia löytyy jokunen sata kappaletta, mutta en tiedä, että mitä kaikkia niistä uskaltaa antaa eteenpäin, jos mitään. Varmistelen asiaa tässä illan mittaan ja palaan astialle, jos en sitten ehdi lähteä buariin...

 

EDIT: minkälaista kuvaa tarvisit tarkalleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ollaan ihan tarkkoja, Haukka oli 1920-luvun kaksitasoinen tähtimoottorilla varustettu Suomen Ilmavoimien kone. Joten tässä threadissa ilmoitetut nopeudet, laskusiivekkeiden ja lentojarrun käytöt eivät tämän tyypin kohdalla pidä paikkaansa. Postien otsikot ja varsinaiset tekstit eivät siten koskeneet samaa tyyppiä! Tarkkuutta artikulointiin!

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ollaan ihan tarkkoja, Haukka oli 1920-luvun kaksitasoinen tähtimoottorilla varustettu Suomen Ilmavoimien kone. Joten tässä threadissa ilmoitetut nopeudet, laskusiivekkeiden ja lentojarrun käytöt eivät tämän tyypin kohdalla pidä paikkaansa. Nykyiset Suomen Ilmavoimien suihkuharjoituskoneet ovat oikeasti Hawkeja kuten yleisesti tiedetään. Eli voisiko näilläkin foorumeilla käyttää lentokoneista niiden oikeita nimiä!

Esa

 

Nooooo, otsiko(i)ssa on kuitenkin oikea "tyyppi", joten ei varmaan haittaa jos itse tekstissä käyttää lempinimeä... :)

 

Ps. Rakkaalla lapsella on kuume ja nuha, eiku monta nimeä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään