Ilkka Mannikainen

MD-82 pudonnut Phuketissa

67 viestiä aiheessa

Tuskin sillä kuskin kansalaisuudella on hirveästi väliä, ainut mikä merkkaa miten niitä koneita huolletaan. Toki jenkeissä koulutettu lentäjä voi olla parempi kuin Zambiassa, mutta koneen kuntohan siinä merkkaa. Tuskin näiltä lähiaikojen Dash 8 turmiltakaan oltaisi vältytty eri lentäjällä (tosin en väitä, että olisi huollonkaan vika. Ehkä tyyppivika)..

 

Koneiden huoltaminen on toki tärkeä asia turvallisuuden kannalta, mutta pilottien koulutuksen ja osaamisen ylläpidon merkitystä ei myöskään pidä aliarvioida, kuten ei myöskään yhtiökohtaisten käytäntöjen merkitystä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan kauan Phuketin kenttä on suljettuna? Onhan siellä varmasti ryysis vaikka ei olekkaan sesonki...

 

Aukeaa huomenna 06:00 paikallista aikaa eli muutaman tunnin päästä.

 

A.netistä luin, että kapteeni oli 56-v indonesialainen ja ei selvinnyt turmasta. Samaten A.netissä lukee, että Orient Thai ei ollut vakuuttanut konetta paikallisesti ja nyt etsitään koneen omistajaa vastaamaan että kattaako vakuutukset.

 

Bangkok Postin sivulla myös matkustajaluettelo. En linkitä, ne joita kiinnostaa osaavat varmaan hakea.

 

Edit: Kone on HS-OMG. Vuonna 1983 TWA:lle käyttöön otettu MD-82.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse eka kerta One-Two-Go:lla tammikuu 2005 ja tuollloin yhtiöllä oli koneina MD:t joten kalusto näköjään vaihtunna 2004 lopulla.

MD:t tulivat käytettyinä JAL:lta. Oli myös jenkkiaksentilla puhuva kapu.

 

Ei ole yhtaan JL MD80 viela, tosin tulossa.

 

HS-OMA CO

HS-OMB CO

HS-OMC CO

HS-OMD CO

HS-OME AA

HS-OMG AA

HS-OMH (M83) Falcon Air Express

 

19x OX/OG lentoja takana, kesakuussa DMK-CNX ja heinakuussa HKT-DMK talla HS-OMG:lla.

 

Koneet (747+M80) huoltaa GMF Jakartassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä koneen vakuutuksiin tulee, niin ainakin kone oli vakuutettu Englannissa 3 miljoonan dollarin arvosta (mikä ei sinänsä ole erityisen paljon), mutta vastuuvakuutuksesta tms ei ole tietoa.

 

Eiköhän lentoyhtiön henkilövahinkojen korvauskatto ole määritelty Varsovan sopimuksessa tai Montrealin konventiossa? Eli lentoyhtiö maksaa matkustajille/omaisille kattosummaan asti? Ja henkilökohtaiset matkavakuutukset sitten erikseen?

 

http://www.abcmoney.co.uk/news/172007135647.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Halpalentoyhtiöillä on todennäköisesti huomattavasti korkeampi kynnys lähteä varakentälle. Tulosta yritetään tehdä, ja lentäjät ovat täysin tietoisia haukuista jotka saavat tuottamalla tappiota. Ylivetoa yritettiin ilmeisesti tehdä, mutta keli oli liikaa siihen tälläkertaa. Todella harmittavaa, mutta myös maailman tuhoisin lento -onnettomuus johtui osin siitä, että KLM:n kapteeni pelkäsi lentoaseman menevän kiinni jos sumu vähänkin pahenee ja tappiota alkaa tulla! Lentoonlähtö tapahtui ilman "cleared for takeoff" -lupaa tunnetuin seurauksin.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sedu Koskinen se on antanut asiasta ehkä asiantuntevimman lausunnon tähän saakka HS:lle:

 

Itse lennän Thai Airwaysilla, jonka koneet on niin vimpan päälle, että siinä Finnairin kalusto jää auttamatta kakkoseksi. Niiden taso on aivan mahdoton, ne ovat isoja ja hyvin hoidettuja. Mutta tällaisesta lentoyhtiöstä kuin One-Two-Go en ole kyllä kuullut", Koskinen sanoi.

:thmbup:

 

Vielä kun Matti Nykänen saataisin kertomaan jotain asiasta.  :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sedu Koskinen se on antanut asiasta ehkä asiantuntevimman lausunnon tähän saakka HS:lle:

:thmbup:

 

Vielä kun Matti Nykänen saataisin kertomaan jotain asiasta.  :laugh:

 

 

OT: Mutta tässä toinen mahtava otsikko ála HS.fi

 

"Perheystävä: Colin McRae lensi paremmin kuin ammattipilotit  "

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sedu Koskinen se on antanut asiasta ehkä asiantuntevimman lausunnon tähän saakka HS:lle:

:thmbup:

 

Vielä kun Matti Nykänen saataisin kertomaan jotain asiasta.  :laugh:

 

 

Ei tuossa Sedun kommentissa ollut mielestäni mitään erikoista.

Jokaisen ei tarvitse olla ilmailusta niin kiinnostunut että osaa tehdä jonkinlaisen syväanalyysin lentoyhtiöistä, saati tuntea jokainen pulju maailmalla.

 

Sedu ei tietääkseni antanut lausuntoa ns. asiantuntijana HS:lle, vaan  matkustajana joka lentää varmasti paljon tuonne päin, muttei itse lentämisen ilon takia.

 

Kommentti Colinin lentotaidoista on kyllä varmasti yliampuva, mutta se ei ole itse HS:n arvio asiasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi hieman aikaisemmin laskeutunutta konetta oli raportoinut radiojaksolla voimakkaista wind shear-tyyppisistä tuulen suunnan ja nopeuden vaihteluista, ja lennonjohto oli varoittanut onnettomuuskoneen kapteenia asiasta. Kapteeni päätti kuitenkin yrittää laskeutumista tästä huolimatta.

 

http://www.radionz.co.nz/news/latest/200709181920/phuket_crash_pilot_warned_of_wind_problems

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi hieman aikaisemmin laskeutunutta konetta oli raportoinut radiojaksolla voimakkaista wind shear-tyyppisistä tuulen suunnan ja nopeuden vaihteluista, ja lennonjohto oli varoittanut onnettomuuskoneen kapteenia asiasta. Kapteeni päätti kuitenkin yrittää laskeutumista tästä huolimatta.

 

Hesarinkin nettisivuilla oli uutinen, että koneen kapteenin toimia tutkitaan sen osalta, että hän olisi yrittänyt laskeutumista ennonjohdon varoituksista huolimatta.

 

Tästä tuli mieleeni sellainen vastuisiin liittyvä kysymys, että onko todella niin, että lentokenttä ei ole missään vastuussa onnettomuudesta, jos se ei sulje kiitoteitä

sellaisella kelillä, jolloin laskeutuminen voi olla vaarallista? Kaikki vastuuko siis voidaan sälyttää laskeutuvien koneiden kapteeneille?

 

Tiedän kyllä, että kapteeni on viime kädessä vastuussa siitä, yrittääkö hän esimerkiksi laskeutumista vai ei, mutta minusta vain tuntuisi luonnolliselta, että jos kentällä

keli on vaarallinen, niin kentän itsensä toimesta pitäisi laittaa kiitotiet kiinni eikä ottaa sitä riskiä, että joku kone yrittää laskeutua kaikesta huolimatta.

 

- Ville -

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airliners.netissa huhua etta kapteeni pyysi paluuta Don Muangille johon OG/OX ei suostunut. Joten edessa kai potkut tai laskeutuminen Phuketiin.  :thmbdn: Ei taida paljon olla varaa ottaa potkuja Indo air force/Sempati/Star Air kokemuksella jos on kenties viela Indonesiassa perhe elatettavana. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

PPrunessa ja MD-80-foorumissa ilmeisesti One-Two-Go'n oma lentäjää kertoo anonyymisti, että 56-vuotias kapteeni oli saanut pompun medikaalista, koska hän usein oli nukahtanut ohjaimiin. Afghanistanin pääministerin ollessa kyydissä kapteeni olisi hukannut tilanteen täysin lähestyessä Kabulia. Vähintään kaksi kertaa tiedettiin perämiehen (aasialaiskulttuurissa, huom!) ottaneen ohjaimet kapteenilta.

 

Samoin molemmat pilotit olivat viimeisten 48 tunnin aikana lentäneet 19 tuntia ja olleet työssä yli 30 tuntia. Perämies oli töissä kahdeksantena peräkkäisenä päivänä. Onnettomuuspäivän lento oli kolmas kuudesta työvuorolistaan merkitystä. Seuraavana päivänä odotti niinikään kuuden lennon putki.

 

http://www.md80.net/yabbse/index.php?topic=3865.0

 

Erkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sedu Koskinen se on antanut asiasta ehkä asiantuntevimman lausunnon tähän saakka HS:lle:

:thmbup:

 

Vielä kun Matti Nykänen saataisin kertomaan jotain asiasta.  :laugh:

 

 

Tere,

 

Itsellä Thaista hiukan toisenlainen kokemus muutaman vuoden takaa. Väliltä BKK- Chiang Mai. Koneena oli upea 777-300, mutta miehistö oli täysin epäpätevää nuorta likkaa. Nousussa valuivat kahvit lattioilla ja tytöt mieluummin meikkailivat,kuin tarjoilivat. Muutenkin olivat aika lailla nokat pystyssä.

 

Niin ja lasku oli sellainen aika rysäytys..

 

Mutta tuo tietysti yksi ainoa lento sekä miehistö, mutta ei antanut Thaimaalaisista kauhean mairittelevaa kuvaa. Muuten mukavia ihmisiä ja asiallinen matkailumaa :thmbup:...

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu,

 

Itse asiassa Thain hellässä huomassa hajosi myös matkalaukkumme. Mutta kuten totesin, oli nämä vain yhden ihmisen kokemuksia muutamilta lennoilta. Ja Thaimaahan on aivan mielettömän mukava maa ja pääsääntöisesti myös ne ihmiset siellä. Että eipä siitä sen enempää.

 

Toisaalta taas, aika monilta olen kuullut tarinaa noista kovista laskuista siellä päin. Eli ajetaan finaalissa huomattavalla "ylinopeudella". Mm. kolleegat jotka paljon tuolla Thaimaassa käyvät ovat tuon suuntaista kertoneet.

 

-Jukka ???

 

Toivon mukaan tuon ikävän onnettomuuden myötä, siellä hiukan petrataan tuota turvallisuuskulttuuria. Aika hurjaltahan nuo kipparin nukahtamisjutut etc. tuntuvat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään