Ilkka Mäkelä

Komposiittirakenteisten matkustajakoneiden tulipaloriskit?

3 viestiä aiheessa

USA Todayn artikkelissa puhutaan siitä, että jos uudet suurelta osin komposiittimateriaaleista rakennetut matkustajakoneet syttyvät tuleen esim. pakkolaskun yhteydessä, niin palokunnalla on vain 180 sekuntia aikaa pelastaa matkustajat palamisen sivutuotteiden aiheuttamilta vaaroilta. Tosin tämä 3 minuuttia taitaa muutenkin olla kenttäpalokuntien tavoiteaika?

 

Tämä koskee ilmeisesti varsinkin B787:ää ja A350:tä. Alumiinirakenteet vääristyvät ja sulavat palamisen seurauksena ilman suurempaa vaaraa, mutta komposiittien palamistuotteina syntyy ikäviä kaasuja, joiden sisäänhengittäminen ei ole kovinkaan terveellistä. Artikkeli mainitsee seuraavat: hydrogen cyanide ( vetysyanidi tai syaanivety ??? ) ja hydrochloric acid (suolahappo ??? )

 

Tästä asiasta ei ole liiemmin aikaisemmin puhuttu, eikä myöskään siitä, miten tämä on mahdollisesti huomioitu tyyppihyväksynnässä.

 

http://www.usatoday.com/news/nation/2007-09-16-airportfires_N.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan näin on, mutta muutenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että eipä näissä nykyisissä Al-tuubeissakaan ole paljoa ollut eloonjäämismahdollisuuksia, jos et ole koneesta poissa viimeistään 3-4min kuluttua tulipalon syttymisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran pelastusalaa nähneenä voin olla hyvin samoilla linjoilla Kosken kanssa. Se on aivan sama millä savulla tilan täyttää, jos sieltä ei pääse pois nopeasti on aika huonot oltavat.

Syntyyhän tavallisen puun palaessakin syaanivetyä, joskin ei niin paljoa kuin komposiitissa.

 

Toivotaan, että kukaan ei joudu moista kokemaan :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään