Matti Kokkonen

Finnairin Boeing 757 seuraaja

54 viestiä aiheessa

Minua on jo pidempään vaivannut kysymys Finnairin Boeing 757 seuraajasta.

Nyt, kun liityin tänne, himo kysyä tätä kasvoi ylivoimaiseksi :) ja kysyn sen nyt.

 

Ymmärtääkseni tämänki konetyypin vaihto uudempaan alkaa tulla ajankohtaiseksi seuraavan viiden vuoden sisällä, koska taitaapi tuo vanhin kone OH-LBO täyttää tänä syksynä jo kymmenen vuotta, vaikka tuo ei nyt ymmärtääkseni olekkaan mikään hirveän kunnioitettava ikä matkustajalentokoneelle.

Eikä taida enää teknisesti olla enää niin kovin uusi konetyyppi, koska suunniteltu 70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa? Toisaalta miksi vaihtaa hyvin palvellut ja

tarkoitukseensa kohtuullisen hyvin sopivaa tyyppiä uuteen?

 

Itse ainakin pikaisella mietiskelyllä tulin tulokseen, että seuraavat koneet voisiva olla 757 seuraajia.

 

Airbus A321-200

Suurin matkustajamäärä ja kantama pienenee. Ei hyvä juttu :(.

 

Boeing 737-800 ja 737-900

Sama juttu A321 kanssa, kantama ja matkustajakapasiteetti pienenee. Taitaa olla osittain vielä vanhemman aikainen.

 

Airbus A330-200

Muuten hyvä, mutta ehkä hieman liikaa kokoa. Kantama olisi ihan hyvän mittainen.

Mitenköhän olisi nouseminen kohtuullisen suurella painolla maakuntakentiltä?

 

Boeing 767-200

Matkustajia sopisi hieman enemmän. Kantama olisi varmaan aika sopiva. Tosin tämäkin on saman vuosikymmenen kone kuin 757 ja ovat teknisesti hyvin läheisiä,

joten ehkä ei paras seuraaja Bojolle. Tästä ei ole varmaankaan tullut mitään päivitettyä versiota?

 

Boeing 787-8

Muuten mahtava konen, mutta tätä joutuisi varmaan odottamaan aika kauan.

 

Seuraava sukupolven kapearunkokoneet Boeingilta ja Airbusilta

Jos kehitellään tarpeeksi pitkällä kantamalla varustettu ja yli kahdellesadalle matkustajalle tarkoitettu kone, niin tämä olisi paras vaihtoehto.

Näitä saa kutenkin odotella aika kauan.

 

Kertokaa muutkin mitä mieltä olette asiasta.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bussit tekee tuloaan, ja laivasto yhtenäistyy. Ei silmäniloa, mutta sitä taloutta.... Ja itse kysymykseen: Ei hajuakaan seuraajasta, jos 330 -sarjalaiset on siihen liian isoja.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos saisin päättää niin Finski siirtäs lomalento kaluston uudelle tytäryhtiölle, nimi vaikka Finnair lesuire tai jotain sen suuntaista. Ja sitten siirtäisi nykkyiset 757:t sen hallintaan ja sitten alkaisi käymään keskusteluja asiakkaiden kanssa kuinka paljon kapasiteettia minnekkin tarvittaisiin. Thaimaa varmaan vetäisisi A332 turisti conffissa talvisin. Tosin sitten voitaisiin pohtia jos tekisi myös parempaa palvelua koneeseen lisämaksusta, vaikka paremmat penkit ja enemmän tilaa sinne etu osaan. Mut tuo on vaan toive ajattelua ...

 

Varmaan A321:t tulee olemaan euroopan loma reiteillä ja pitemmälle sitten jollakin muulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kyllä mahtava nähdä Finnairin väreissä Airbus A310, onhan siinä 240 paikkaa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kyllä mahtava nähdä Finnairin väreissä Airbus A310, onhan siinä 240 paikkaa  ;)

 

Kyllä vielä mahtavampi lomalentokone olisi L-1011. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mitään käytettyjä. ;)

 

Entäs Boeing 737-900ER? Kantomatka olisi hieman pidempi (Wikipediaa lueskelin) kuin noilla wingleteillä varustetuissa 757:ssa, mutta Thaimaaseen lentäessä silti tarvitsisi välilaskun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin järkevältä Finnairin kannalta tuntuisi vaihtoehto A. Ei taida olla embraerilla mitään tarjottavaa kyseisessä kokoluokassa ja joku boieng sotisi taas puolestaan vastaan laivaston yhtenäistämishomman kanssa. Valitettavasti eivät hommaa koneita spottereita varten.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun A350 tulevat, jaisi sopivasti A330-koneita lomalentokayttoon. Niilla voisi lentaa Thaimaankin lomalennot ilman valilaskua. Kesalla, kun lomalennoilla ei tarvita niin paljon isoja koneita, voisivat A330 olla reittilentokaytossa Aasiaan tai New Yorkiin.

 

Lyhyemmilla lomalentoreiteilla, missa ei tarvita A330:n kapasiteettia, voidaan sitten kayttaa A319-A321.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B767 on suunniteltu käsi kädessä B757:n kanssa, joten jos B757 korvataan liian vanhana, miksi hankkia tilalle jotain yhtä vanhaa? B767-400 on ainoa B767:n "päivitetty" versio, sitä on upgreidattu muutenkin kuin vain pidentämällä, mm uutta avioniikkaa, osittain uudet siivet yms. Se lienee kuitenkin liian iso, onhan se B767:ista pisin.

A332 lienee "loogisin", mutta pienempi määrä kuin B757:ja. Oisko 3-4 kpl riittävä täyttämään talvisin HKT/POP/FLL ja Kana-saarten tarpeen? Loput A321-kalustolla.

 

Tai sit koko lomaliikennetoiminta alas ja keskittyminen reittiliikenteeseen...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Phuket, Saigon ja Panama saattaa tehdä vähän tiukkaa A330 väliaskuttomana. Kaikkiin Finnairin mukaan noin 10 000km, joka on a330-300 mallin kantomatka on normaali kuormassa, mutta turisti konfiksessa luultavasti lyhyempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi siirtyä uuteen konetyyppiin B757:stä, onhan se juuri sopiva keskipitkille matkoille. Kyllähän noilla "pitkäsäärillä" lentää vielä toiset kymmenen vuotta ja sitten nuo B757 konetyypit voitaisiin siinä vaiheessa joko päivittää tai vaihtaa täysin uusiin B757-tyyppeihin, eikö niitä kuitenkin valmisteta vielä. Tällä hetkellä ainoat markkinoilla olevat vaihtoehdot voisivat olla tietysti Finnairin oma A321 tai sitten Boeing 737-700/800/900 koneperhe, joilla vaan toimintasäde ei ole 757:n luokkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo juuri huomasin itsekin ettei valmisteta, oli vain jostain semmoinen muistikuva, että Boeing757:ää valmistetaan.

 

Tä? Mitä? Ei valmisteta? Taitaa tuo lussubussi olla parempi kone kun niitä tulee vielä linjalta ;D  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusit ovat äärimmäisen tylsiä koneita

 

Ja millä perusteella??  :o Eiii hjummarra.... 

Bojot on sellasta amerikkalaista hapatusta... :thmbdn: Kaikki muka niin v*tun isoa ja hienoa!  >:(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sääliksi käy Ranskalaisia, jotka aikoinaan ovat tehneet mm. Fougan, Caravelle ja Concorden. Mutta nykyään vaan Airbusia. Tekisivät koneista tehokkaampia, menevämmän näköisiä jne.. Tai vähintään heivaisit ne p*rkeleen joystikit jonnekin, minne aurinko ei paista!

 

Haha  :laugh: Toisten, kuten allekirjoittaneen, mielestä Airbus on tämän hetken ykkönen konevalmistajista,  :thmbup: Äärimmäisen komeita ja toimivia koneita. Retro-koneet, joita jo melkein Finskin bojotkin ovat en hirveästi arvosta rumuuden ja valmistusmaan perusteella.

 

Toista miellyttää, toista ei, maailman yleisin sääntö... Taitaa noi konevalinnat perustua muutamaan tärkeämpään argumenttiin kuin ulkonäköön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mitä väliä on millä koneilla jokin yhtiö lentää? Ideahan on päästä pisteestä A pisteeseen B, mikä varmasti onnistuu oli konetyyppi sitten bussi tai bojo.

 

No tämä on ilmailufoorumi, joten saattaa joitakuita kiinostaa millä valtion yhtiö, maamme suurin lentoyhtiö lentää tulevaisuudessa. Hyvin todennäköisesti tulemme lentämään itsekin niillä koneilla, joita nyt, ja lähitulevaisuudessa päätetään hankkia. Toisille kaikki lentokoneet  ovat koneita vain, toisille eri merkkejä ominaisuuksineen... ja jotkut tuntevat ihan yksilötasolla.  On sillä väliä. ;) En haasta mitään väittelyä aiheesta sitten, että ei tarvitse aloittaa v*ttuilua. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ilmiön nyt huomaa joka kolmannessa aiheessa..

 

Mutta mitä väliä on millä koneilla jokin yhtiö lentää? Ideahan on päästä pisteestä A pisteeseen B, mikä varmasti onnistuu oli konetyyppi sitten bussi tai bojo. Vaikka Finnair on nyt mennyt tekemään riskialttiin tilauksen A350:sta, niin kyllä varmasti esim. 787 lentää varmasti joskus myös Vantaalle. Omasta mielestäni Finnairin laivasto tulee olemaan äärimmäisen laimea bussien takia (noh.. onhan sitten vielä emput), mutta mitä siitä? Maailmalta löytyy paljon yhtiöitä, jotka käyttävät näitä komeampia ja tyylikkäimpiä bojoja vielä pitkään. Mietin jonkin aikaa ennen foorumille rekisteröintymistä juuri näiden A vs. B -keskustelujen takia, mutta mitäpä siitä sitten.

 

Airbusit ovat äärimmäisen tylsiä koneita, joten mielestäni laivaston ankeuteen sopisi jokin särmäkäs kone. Vaikka sitten oman nimikkeen alle lomalentoja lentämään!

 

 

Tai airbusseihin joku erikoisväritys.

esim. tämän tyylinen  http://www.airliners.net/open.file/1142520/M/ tai

http://www.airliners.net/open.file/0977292/M/

 

 

 

 

Teemu

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä hieman OT, mutta lentokoneen ulkonäöstä kukin on omaa mieltänsä ja kullakin on omat mieltymyksensä. Minusta esim. Boeing 737 näyttää ilkeältä ja rumemmalta kuin nuo A320-perheen jäsenet. ::)

 

Minusta Airbussit eivät ole tylsän näköisiä ja nuo muut Boeingin koneet ovat ihan ok näköisiä. :) Sinällään olisi tietenkin mukavaa (etenkin näin bongarin näkökulmasta), että Finnairin värejä näkisi mahdollisimman eri mallisten koneiden päällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sääliksi käy Ranskalaisia, jotka aikoinaan ovat tehneet mm. Fougan, Caravelle ja Concorden. Mutta nykyään vaan Airbusia. Tekisivät koneista tehokkaampia, menevämmän näköisiä jne.. Tai vähintään heivaisit ne p*rkeleen joystikit jonnekin, minne aurinko ei paista!

Sääliksi käy tälläisiä kirjoituksia ;D

 

Tyhmä lentoyhtiö on se, joka valitsee sen vaihtoehdon, joka on menevämmän näköinen ja jossa on parhaat äänet. Taloudellisuus on in, ei hienot muodot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo juuri huomasin itsekin ettei valmisteta, oli vain jostain semmoinen muistikuva, että Boeing757:ää valmistetaan.

 

Aika hauskaa kun täällä keskustellaan 757 korvaamisesta, niin yksi keskustelussa esiintynyt vaihtoehto on 737 uusine versioineen. Milloinkas se 737 lensikään ekan kerran? Sinä aikana kun 737 on ollut olemassa niin 757 on tullut ja mennyt. 737 on siis ilmeisen hyvä laite kun se vieläkin maailmalla kelpaa. Ja itse asiassa rungon läpimitta ja nokan muoto on 707:sta.

 

Joo, tiedetään, että ensimmäisen sukupolven 737:lla ei ole enää paljoa tekemistä näiden uusien 700, 800 ja 900-versioiden kanssa, mutta on se silti enemmän samanlainen kuin 60-luvun Corolla verrattuna nyky-Corollaan.

 

Just my five cents, mutta tulipahan vaan mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hauskaa kun täällä keskustellaan 757 korvaamisesta, niin yksi keskustelussa esiintynyt vaihtoehto on 737 uusine versioineen. Milloinkas se 737 lensikään ekan kerran? Sinä aikana kun 737 on ollut olemassa niin 757 on tullut ja mennyt. 737 on siis ilmeisen hyvä laite kun se vieläkin maailmalla kelpaa. Ja itse asiassa rungon läpimitta ja nokan muoto on 707:sta.

 

Joo, tiedetään, että ensimmäisen sukupolven 737:lla ei ole enää paljoa tekemistä näiden uusien 700, 800 ja 900-versioiden kanssa, mutta on se silti enemmän samanlainen kuin 60-luvun Corolla verrattuna nyky-Corollaan.

 

Just my five cents, mutta tulipahan vaan mieleen...

Kyllähän Boeing 737 on maineikas ja maailman yleisin matkustajalentokone, joten ei ihme, että niitä valmistetaan uusina versioina. Onhan se varmaan järkevämpääkin lähteä parantelemaan vanhaa konetyyppiä kuin rakentaa kokonaan uutta. Boeing 737:n ensimmäinen versio 737-100 teki muuten ensilentonsa jo vuonna 1967. Kaikkiaan Boeingin tuotantolinjalta on toimitettu karkeasti sanoen 4500 737:ää eri versioina. Taitaa olla yksi vanhimmista matkustajakonetyypeistä, jota valmistetaan edelleen(747:n ohella).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään