Teemu Heinänen

Uusi emo/prosessori valmiiksi rikki?

14 viestiä aiheessa

Hankin juuri uuden emolevyn, prosessorin ja muistit.

Kävi kuitenkin niin, että kone ei ota virtoja päälle. Se hyrähtää käyntiin vain noin puoleksi sekunniksi ja sammuu saman tien. Edes BIOS ei piippaa koodejaan.

Kokeilin sitten irrottaa komponentteja, yhden kerrallaan. Lopulta olin irrottanut kaikki, vain prosessori oli paikallaan. Huomasin, että kun löysytän prosessorin lukitusvipua, virrat pysyvät päällä! Kyseessä on Intel Core 2 Duo E6750 -prosessori ja Asus P5KC-emolevy. Uskoakseni en ole tumpeloinut osia hajalle asennuksen yhteydessä...

Eikös viittaakin aika selkeästi vikaan emossa tai prosessorissa? Kummassa?

Taidan palauttaa liikkeeseen joka tapauksessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hankin juuri uuden emolevyn, prosessorin ja muistit.

Kävi kuitenkin niin, että kone ei ota virtoja päälle. Se hyrähtää käyntiin vain noin puoleksi sekunniksi ja sammuu saman tien. Edes BIOS ei piippaa koodejaan.

Kokeilin sitten irrottaa komponentteja, yhden kerrallaan. Lopulta olin irrottanut kaikki, vain prosessori oli paikallaan. Huomasin, että kun löysytän prosessorin lukitusvipua, virrat pysyvät päällä! Kyseessä on Intel Core 2 Duo E6750 -prosessori ja Asus P5KC-emolevy. Uskoakseni en ole tumpeloinut osia hajalle asennuksen yhteydessä...

Eikös viittaakin aika selkeästi vikaan emossa tai prosessorissa? Kummassa?

Taidan palauttaa liikkeeseen joka tapauksessa.

Sääntö yksi kun irrotetaan komponentteja koneesta on että virtajohto on irti ja samoin on 24-pin ATX joto emosta irti ja samoin 4-pin 12V joka on iinä prossun vieressä. Niin ei tule onglemia mahdollisten sähköiskujen kanssa. Mikäs poweri sulla on ja oliskos laittanut sen 4-pinnisen 12V johdon prossun viereen kiinni? Kun kuulostaapi siltä ettei se saanut tarpeeksi sähköä. Ja kai sulla muistit oli oikeissa paikoissa kun tuossa on paikat DDR2 ja DDR3 muisteille. Ja aina kannattaa sitä manuaalia myös vilkasta jos siellä olisi jotain vinkkiä. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Emo todennäköisimmin, niistä on susia melko suuri osa. Prosessori ja virtalähde ovat mahdollisia. Varmaksi tietää vasta kun kokeilee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koitappas resetoida sen emon bios.Ohjekirjan mukaan,tai virtajohto irti patteri pois ja resetointi jumpperi kiinni hetkeksi .Ethän vain koittanut käymään ilman prossun tuuletinta.Useimmat emot eivät tee muuta kuin kuvailemasi homman jos eivät saa prossutuulettimen käyntisignaalia.Muutenkin tulee kumminkin mieleen se kuuluisa näppihäiriö.Tarkasta se prossun istuvuus uudelleen,eli otat irti ja katsot ettei ylimääräistä tavaraa ole välissä.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tattis, ongelma ratkesi!

Syy löytyi odotetusti käyttäjä-hardware -liittymästä  :P

Olin unohtanut prosessorin oman virtajohdon irti  :-[

Manuaalista vielä sama (enpä lukenut sinne asti, en...):

"Do not forget to connect the 4-pin ATX12V power plug; otherwise, the system will not boot."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, no sattuu sitä. Olen minä kerran tapellut käynnistymättömän koneen kanssa liitoksia tarkistellen ja komponentteja irroitellen hyvän tovin, ennen kuin hoksasin, että päävirtakytkin on nollalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tattis, ongelma ratkesi!

Syy löytyi odotetusti käyttäjä-hardware -liittymästä  :P

Olin unohtanut prosessorin oman virtajohdon irti  :-[

"Do not forget to connect the 4-pin ATX12V power plug; otherwise, the system will not boot."

Arvelinkin jotain tuollaista :D Kuten ekassa vastauksessa aisiaa tiedustelinkin. Kyllä sitä manuskaa kannattaa aina lukea huolella ja varmistaa oikeaoppinen asennus :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tattis, ongelma ratkesi!

Syy löytyi odotetusti käyttäjä-hardware -liittymästä  Tongue

Olin unohtanut prosessorin oman virtajohdon irti  Embarrassed

Teemu, eikö ole karmea tunne kun kytket uudet roippeet käyntiin ja tuloksena on tuo haudan hiljaisuus !?

Jätin itse samaisen virtaliittimen kytkemättä ! ;)  ASUS A8N Sli-Premium ja pari GTX Geforcea...  meinasi alkaa ahdistaa ! !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama "vika" oli minullakin kun joskus emoa ja prossua asentelin. Vika löytyikin sitten kytkemättömästä johdosta  ;D  :-[ juurkin tuo 12V piuha... siinä (manuaalin ensimmäisellä sivulla) pitäisi olla isolla punaisilla kissankokoisilla kirjaimilla teksti että MUISTA KYTKEÄ!  :laugh:

Meinasi jossain vaiheessa myöskin usko mennä, mutta onneksi tajusin sen yhden piuhan sitten laittaa.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Teemu, eikö ole karmea tunne kun kytket uudet roippeet käyntiin ja tuloksena on tuo haudan hiljaisuus !?

No tuota, mulla ainakin huomattavasti karmeampi tunne tuli siitä, kun pääsin BIOSiin asti ja 15 sekunnin kuluttua powerista alkoi puskea paksu harmaa savu ulos... (Poweri ja kotelo oli ainoat vanhat osat koneessa.)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaiset roinat hankin kuukausi sitten. Nyt puskee blue screeniä eikä pysy XP:ssä kuin pari sekuntia... Emolevy takuuseen vaiko jäljittämään jotain softapuolen/ajureiden klikkiä????

-Kingston 2048MB 667MHz DDR2 NON-ECC CL5 

-Antec Sonata III - ATX-kotelo, 500W ATX1 

-Club 3D 8600GTS 256MB GDDR3 PCI-E DUAL-D 

-Asus P5B emolevy Emolevy Intel:in LGA775 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaiset roinat hankin kuukausi sitten. Nyt puskee blue screeniä eikä pysy XP:ssä kuin pari sekuntia... Emolevy takuuseen vaiko jäljittämään jotain softapuolen/ajureiden klikkiä????

-Kingston 2048MB 667MHz DDR2 NON-ECC CL5 

-Antec Sonata III - ATX-kotelo, 500W ATX1 

-Club 3D 8600GTS 256MB GDDR3 PCI-E DUAL-D 

-Asus P5B emolevy Emolevy Intel:in LGA775 

Kokeileppa ihan aluksi ajaa memtestiä joku tunti.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eihän tuo memtest ehtinyt pyöriä kun viitisen minuuttia niin erroria alkoi pukata solkenaan. Eli jommassa kummassa muistikammassako olisi vika?? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eihän tuo memtest ehtinyt pyöriä kun viitisen minuuttia niin erroria alkoi pukata solkenaan. Eli jommassa kummassa muistikammassako olisi vika?? ???

Siltähän tuo kuulostaa, kokeile ottaa vuorotellen toinen kampa irti ja aja memtestiä uudelleen.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään