Jukka Nisula

Junkers Ju 52 SE-ADR "Södermanland" ja OH-ALK "Sampon" kuomut

29 viestiä aiheessa

Ruotsin puolella SFF:n ilmailuhistoriallisella foorumilla sivutaan myös Aeron Ju 52 "Sampoa", joten ajattelin pistää tännekin juttua. Siellä halutaan kuvaa ylhäältäpäin noista aikaisemmista kulmikkaista ohjaamon kuomumalleista, joita Junnuissa -30-luvun alussa käytettiin. Muun muassa Aeron "Sampossa" oli tuollainen. Sivukuvia löytyy kyllä, mutta yläpuolelta otettuja kaivataan. ABA:n SE-ADR:ään nimeltään "Södermanland" vaihdettiin uudempi kuomumalli myöhemmin kuulemma. Löytyisikö tältä puolen Pohjanlahtea apua ja valokuvia?

 

http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/30062.htm

 

Tässä sivusto, jossa piirrettyjä kuvia noista eri kuomumalleista:

 

http://www.brushfirewars.org/aircraft/junkers_ju52_bolivian/junkers_ju52_bolivian.htm

 

Ylempi on vanha malli, alempi uusi:

[ attachment removed ]

 

Näissä nykyään lentävissä Junnu-yksilöissä näyttää olevan tuo uudempi kuomuversio, joskin niissäkin on hieman vähemmän "välitukia", kuin tuossa edellisen linkin mallissa:

 

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6058806&nseq=12

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että OH-ALK "Sampoon" on vaihdettu myös jossakin vaiheessa tämä uudemman mallinen kuomu. Se näkyy hyvin esim. valokuvissa kesällä 1940. Onko kellään tarkempaa tietoa tästä vaihdon ajankohdasta? Ruotsalaisten foorumin mukaan siis Sampossa olisi alkujaan ollut toinen malli. Täytyypä tsekata vanhoja valokuvia koneesta vähän tarkemmin...

 

edit: Uolamon Härmälä-historiikissa on kuvatekstin mukaan OH-ALK Sampo todennäköisesti Tampereella lentokonetehtaan hallissa  huollossa laskuvaurion jälkeen 1937. Siinä on jo tuo uudempi kuomuversio, joskin hieman vähemmän välitukia, kuin tuossa piirustuksessa yllä. Mutta kuomu ei missään tapauksessa ole tuo ensimmäinen vanhempi versio. Löytyisikö Samposta hyvää kuvaa sen käyttöönoton jälkeen heinäkuussa 1932. Selviäisi tämäkin kuomujuttu. Niin, ja svedut haluavat tosiaan kuvan ylhäältäpäin pienoismallikoneen tekoa varten.

 

Junkers 52:n varhempien versioiden manuaalin kun löytäisi jostain, jossa olisi ns.räjäytyskuvat. Auttaisi varmasti. ;)

 

edit: Aika hyvät kuvat SE-ADR:stä vuonna 1932. Vanhempi kuomu näkyy hyvin. Muutenkin hyvät jutut Tukholman-Helsingin välisen liikenteen aloittamisesta:

 

http://hem.bredband.net/lasse_sundin/SE-ADR_Flygning_8_1932.jpg

 

http://hem.bredband.net/b128732/SE-ADR.jpg

 

SE-ADR:n ohjaamo "museossa" Arlandassa nykyään. Selvästkin uudempi kuomumalli "cockpitissa":

 

http://www.avrosys.nu/aircraft/Transport/255Tp5.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi Hesarista ja Uusi Suomesta löytyneiden valokuvaleikkeiden perusteella siltä, että ainakin tuossa SE-ADR koneessa oli varmasti vanha kuomu vielä joulukuussa 1936. Toisesta kuvasta ei oikein saa selvää koneen tunnusta, se voi olla myös Aeron Sampo. Siinäkin on tuo vanha kuomu vielä. Todennäköisesti uusi kuomumalli tuli käyttöön molemmissa koneissa vuoden 1937 aikana.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Weggin Finnairkirjassa sivulla 54 näyttäisi olevan uuden mallin kuomu jo vuonna 1932.Sitten taas sivulla 63 jossa ansiokkaasti mainitaan kellonaika muttei vuotta lähes piirroksen mukainen vanha kuomu.??

Ja sitten vielä 54 sivun alempi kuva vuodelta 34 taas vanha kuomumalli.

Nyt en tiedä mitä uskoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Weggin Finnairkirjassa sivulla 54 näyttäisi olevan uuden mallin kuomu jo vuonna 1932.

 

Ahaa, sitten se Uusi Suomi-kuva on tod.näköisesti myöskin "Södermanlandista" otettu Helsingissä. Löytyisikö lisää -30-luvun alun kuvia "Samposta"?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasitko Jukka että olen jatkeskellut juttua, en sitten tiedä kellä on päivämäärät sekasin, vai oliko tuo kuomunvaihto sittenkin joku rutiinitoimenpide, elikkä noita kasvihuoneita oli erimoisia varastossa.

Toisaalta sen ajan varaosasysteemi oli kyllä melko kirjava,(kuten rakotulkitkin)mene tiedä tuostakin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomasitko Jukka että olen jatkeskellut juttua, en sitten tiedä kellä on päivämäärät sekasin, vai oliko tuo kuomunvaihto sittenkin joku rutiinitoimenpide, elikkä noita kasvihuoneita oli erimoisia varastossa.

Toisaalta sen ajan varaosasysteemi oli kyllä melko kirjava,(kuten rakotulkitkin)mene tiedä tuostakin. :thmbup:

 

No huomasin nyt jälkikäteen, että jatkoit juttua. Minulla on sellainen tuntuma ja olettamus, että ei tuota vanhaa "kanttikuomua" varmaan toista kertaa Sampoon ole laitettu, sen jälkeen kun se vaihdettiin modernimpaan ja parempaan versioon. Miksi sitä olisi vaihdettu edestakaisin, luulisi olleen aika iso homma? Mutta minä vuonna se vaihdettiin uuteen? Kirjoissakin on virheitä ja olettamuksia vuosilukujen suhteen, sen olen kyllä noteerannut. Joka tapauksessa ainakin vuoden 1937 alkutalvella olleen suurremontin (Tampereella) jälkeen koneessa on uusi kuomu kiinni. Ja sama kuomu vuoden 1940 kuvissa edelleen.

 

Eiköhän tämäkin juttu vielä selviä, jooko? ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Finnair 75 v., Aika Lentää" -teoksessa on ilmakuva "Samposta" sivulla 24. Siinä mainitaan kuvanottovuosi 1934 ja lähde Finnair. Koneessa on edelleen vanha kuomu.

 

Tässä taasen vanha lehtileike arkistostani, jossa näkyy "Sampo" vanhalla kuomulla ja yläpuoli hyvin näkyvissä. Kuva on 1930-luvun alkupuoliskolta, tarkempaa vuotta en tiedä. Paras löytämäni kuva, jossa kuomu näkyy ylhäältäpäin.

 

[ attachment removed ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sampo juuri Suomeen tulleena. Kyseessä lienee työntötalkoot kokoonpanopaikalla. Kuva Mobilistista.

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä kuva Martti. Huomaatko, kuinka pyöreä antenni on käännetty eri kulmaan kuin tuossa edellä laittamassani kuvassa. Eräässä Feeniks-lehdessä -90-luvun alussa on kansikuvana vastaavanlainen otos, mutta se on kuvattu toisesta kulmasta koneen takaa. Katson ja koitan tarkistaa, jos se mahdollisesti esittää samaa kuvaushetkeä ja -paikkaa.

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan tähän sen mitä löytyy omasta arkistosta. En jaksanut selailla, löytyvätkö nämä kuvat jostakin julkaisusta, mutta voihan näitä huvikseen katsella muutkin.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä onkin sellainen peilariantenni, jonka tarkoitus on kääntyä?

Lainaus Suomen kuvalehti n:o 49 1934: " Pyöriössä lentokoneen "radiokorva" jota kääntämällä parhaimmin kuuluvaan suuntaan voidaan määritellä, mistä suunnasta sähkötys tulee" kuvissa tuo kehäantenni ja sisäkuva ohjaamosta jossa radiosähköttäjä kääntelee katossa olevaa ohjauspyörää luurit korvissa.

Suuntimalla useampia maa-asemia voitiin määritellä lekon sijainti.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän taas OT mutta tuo kakkosmoottorin NACA renkaan puuttuminen ei liene juuri vaikuttanut suuntaan tai toiseen? Kun näkyy noissa ( ja monissa muissakin ) kuvissa olevan milloin mukana ja milloin ei?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jouni kuvista, tuossa alimmassa kuvassa on tunnuksen lisäksi vaihtunut uusi kuomuversio selvästikin. Sen huomaa takareunan raamista tai "pellistä".

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin kuvan Samposta, jonka kuvateksti kertoo: "Aero Oy:n OH-ALK "Sampo" siirretään Tampereen lentokonetehtaan huoltohalliin täysihuoltoa varten v.1937".

[ attachment removed ]

 

"Sampo juuri Suomeen tulleena. Kyseessä lienee työntötalkoot kokoonpanopaikalla. Kuva Mobilistista."

 

[ attachment removed ]

 

Kovasti on touhu ja halkopinot samanlaisia! Ohjaamon ovi auki molemmissa ja antennikin samassa asennossa.. ;D Pistää mietityttämään tuo vuosiluku (1932) Martin laittamassa kuvassa. Olisiko kuitenkin sama tapaus kyseessä? Tunnistaako joku tuon rakennuksen kuvan oikeassa reunassa Martin kuvassa?

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti on touhu ja halkopinot samanlaisia! Ohjaamon ovi auki molemmissa ja antennikin samassa asennossa.. ;D Pistää mietityttämään tuo vuosiluku (1932) Martin laittamassa kuvassa. Olisiko kuitenkin sama tapaus kyseessä? Tunnistaako joku tuon rakennuksen kuvan oikeassa reunassa Martin kuvassa?

 

Kyllä Feeniks on oikeassa  ;)

Eli kyseessä on Sampon perushuolto vuodelta 1937. Tuosta huollosta on olemassa hyvä laatuinen kuvasarja jota on julkaistu vähän siellä sun täällä. Viimeksi tuolla "arkistojen aarteita" ketjussa oli kuva samasta sarjasta missä kannetaan koneen siipeä. Tämä kuva oli muka otettu Malmilla...

Mobilistin ilmailujuttujen tietoihin voi suhtautua varauksella jos tekijänä on joku muu kuin ilmailua tunteva henkilö...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mobilistin ilmailujuttujen tietoihin voi suhtautua varauksella jos tekijänä on joku muu kuin ilmailua tunteva henkilö...

Juha.

 

Erittäin samaa mieltä. Välistä olen vähän ihmetellyt, että eikö voisi pestata vuosikerralla kaveria joka oikolukisi ilmailujutut.

 

Tosiaan, olisi aika ihmeellistä, että molempiin kuviin olisi osunut samankaltainen valtava halkopino viiden vuoden välein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olit muuten ihan oikeassa tuolla toisessa ketjussa, kone on Sampo.

Valitettavasti jos Mobilistissa esiintyy ilmailujutun tekijänä kolme kirjainta, kannattaa suhtautua tietoihin kriittisesti  :-\

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Suomen kuvalehti n:o 49 1934: " Pyöriössä lentokoneen "radiokorva" jota kääntämällä parhaimmin kuuluvaan suuntaan voidaan määritellä, mistä suunnasta sähkötys tulee" kuvissa tuo kehäantenni ja sisäkuva ohjaamosta jossa radiosähköttäjä kääntelee katossa olevaa ohjauspyörää luurit korvissa.

Suuntimalla useampia maa-asemia voitiin määritellä lekon sijainti.

Markku

Tää Suomen kuvalehden juttu kertoo nimenomaan Sanposta

Markku

P.s. HoX Jouni!  tuossa jutussa teikäläisten virkanimike oli "lentojohtaja"

Sama

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille mielenkiintoisista kommenteista. :thmbup: Selvisi tuo kehäantenninkin toiminta kerralla. Pyöriihän se. Mutta edelleen on epäselvää tuo "Sampon" ohjaamon kuomun tai pitäisikö sanoa ohjaamon lasituksen uusiminen. Edelleen veikkaan ajankohdaksi juuri tuota em. täyshuoltoa Tampereella talvella 1937. Mutta ei sekään 100 % varmaa ole. Seppo Uolamon Härmälä-historiikissa Samposta on kuva sisältä Tampereen hallista tuon em. huollon aikaan, ja siinä on jo kone uudella kuomulla, kuten ketjun alussa mainitsin. Löytyykö asiaan varmistus valokuvien avulla? Jounin laittamassa OH-LAK kuvassa jatkosodan alussa on selvästikin myös jo tuo uusi kuomu.

 

edit: korjailin tekstiä, kun tarkistin vähän faktoja uudelleen.

 

ps. Väiski Lehtorannan selvitys kehäantennista: ;)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,70631.msg801698.html#msg801698

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus Suomen kuvalehti n:o 49 1934: " Pyöriössä lentokoneen "radiokorva" jota kääntämällä parhaimmin kuuluvaan suuntaan voidaan määritellä, mistä suunnasta sähkötys tulee" kuvissa tuo kehäantenni ja sisäkuva ohjaamosta jossa radiosähköttäjä kääntelee katossa olevaa ohjauspyörää luurit korvissa.

Suuntimalla useampia maa-asemia voitiin määritellä lekon sijainti.    Markku

En halua sotkea mielenkiintoisia juttuja --- jos ja varmaan kun olette lukeneet Suomen Siivet lehtea, siellahan eversti Risto Pajari puolustautui 70-luvulla samoin sanoin...

Kuvalehden tekniikka on nurinpain: keha-antenni pyrittiin kaikin voimin kaantamaan suuntaan, josta majakka EI kuulu. Minimin syvyys ja teravyys sitten sanelee sen, kuinka tarkka suuntima (DF) saadaan kullakin yrityksella. Olen kai niita harvoja, jotka viela 1970-80 ja jopa 90-luvulla on joutuneet kasipelilla suuntimaan, yleisradioasemia (BS), majakoita ym. Teknisesti: kasiluuppi = minimisuuntimo.

 

Tahan liittyy mielenkiintoinen mutta oleellinen juttu: Kun "Sampo" OH-LAK ajoi 31.10.1945 makeen Hyvinkaalla, siina suunnittiin maasuuntimolla koneen COM-lahetysta - koska maassa ei ollut majakkaa. Maasta oli loppufinaalilla annettu koneelle ilm. virheellisiä suuntimia (QDM-lukemia) ja Siirila korjasi headingia niiden mukaan. Onnettomuustutkinnassa lahinna mietittiin miksi suuntimat olivat olleet virheellisia. - kun toisaalta mm putoamispaikalla pilvet ulottuivat maahan saakka... En tieda mista viela saisi ao onnettomuussraportin?

 

Seuraavan paivan testilennolla (OH-LAM ja Wartiovaara ohjaajana) kokeiltiin suuntimien oikeellisuutta. Jossakin muussa tekstissa on vaitetty, etta lahella ollut voimalinja ei niilla taajuuksilla  hairitsisi (kyseessa MF-taajuus eli koneen COM lienee ollut 333 kHz ?). Aivan taatusti kaikki pitkat metallijohdot juuri niilla taajuuksilla vaaristavat suuntimia.

 

Ao lahestymismenetelmahan oli nimeltaan "ZZ" (zero-zero) ja sita kaytettiin Malmillakin, jopa viela sittenkin, kun radalle 18 oli jo vuoden 1937 lopulla saatu kayttoon sakemannin BAGe (SBA). Esim. edes ekoissa DC-3 koneissa 1946- ei ainakaan kaikissa alunperin edes ollut SBA-vastaanotinta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En halua sotkea mielenkiintoisia juttuja ---

Et missään nimessä sotke. Tämä on siitä hyvä foorumi, että täällä kyllä väärinkäsitykset korjataan jos yrittää antaa väärää todistusta lähimmäisestään... noin mustaa kirjaa lainatakseni. Mutta palataanpa tuohon kuomujuttuun. .

Löyty hyllyjen kätköistä tämmönen julkaisu (1.10.1937) 

 

[ attachment removed ]

 

Ja tässä osasuurennos sisäsivun jutusta. Kaleva ja sen kuomu

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään