Jani Luoto

Lufthansan lentokone teki pakkolaskun Müncheniin

15 viestiä aiheessa

YLE: Lufthansan lentokone teki pakkolaskun Müncheniin

Julkaistu 21.09.2007, klo 23.24

 

Saksalaisen lentoyhtiön Lufthansan lentokone on joutunut tekemään pakkolaskun Müncheniin. Potkurikone oli matkalla Münchenistä Firenzeen Italiaan, kun juuri ennen määränpäätä koneen lentäjä huomasi, että etummainen laskuteline ei suostunut laskeutumaan. Koska kone ei voinut vian vuoksi laskeutua italialaiselle kentälle, se palasi takaisin Müncheniin, missä pelastustyöntekijät valmistautuivat hätälaskuun.

 

Kun kone laskeutui kentälle, lentäjä antoi koneen nokan raahautua pitkin kenttää kunnes kone pysähtyi. Poliisin mukaan kukaan ei loukkaantunut. Koneessa oli 64 matkustajaa. Koneen kärsimistä vaurioista ei ollut vielä tarkkaa tietoa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin olin myös lukevinani nyt ei kannata enää syytellä SAS yhtiötä kyllä kiistatta jäljet johtavat sylttytehtaaseen eli Canadaan!!!

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka telineet todennäköisesti tehdäänkin Kanadassa (Burlington, Ontario) niin valmistaja Goodrich pitää kuitenkin päämajaansa USA:ssa.

 

Ei senpuoleen, monialafirma Bombardierin erilaisissa tuotteissa on kyllä löytynyt vikaa. "Bombardier product defects/recalls"- haku kertoo mm.:

 

B:n tekemä Las Vegas Monorail-juna oli pois käytöstä 4 kk, kun tuli vikaa.

 

B:n tekemistä junista Amtrakille B haastettiin oikeuteen vikojen takia.

 

B:n tekemät Helsingin kaupungin matalalattiaraitiovaunut ovat koko ajan rikki.

 

B:n tekemiä Skidoo-moottorikelkkoja on toimitettu tuhansittain takaisin tehtaalle korjaukseen, koska moottorin eri osat ovat voineet räjäyttää sirpaleet pihalle.

 

B:n tekemiä mönkijöitä on toimitettu tuhansittain takaisin tehtaalle jarruvikojen takia.

 

B:n tekemät CRJ-100 ja CRJ-440-regional jetit ovat kärsineet vuosia laippaongelmista. Laipat ovat esim. jääneet jumiin 45 asteeseen keskeytetyssä laskeutumisessa, jne. FAA:n AD.

 

B teki kaiketi myös iloisesti kiinnileikkaavia 2-tahti-Rotax lentokonemoottoreita  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
B:n tekemät Helsingin kaupungin matalalattiaraitiovaunut ovat koko ajan rikki.

 

Saamani käsitykseni mukaan Helsingin uudet matalalattiaraitiovaunut ovat toisen yhtiön (ADtranz), jonka B sitten myöhemmin osti, tekemiä. B on kyseisen yhtiön nykyisenä omistajana toisaalta hieman vastuussa noista ratikoista kylläkin. B ei kuitenkaan ole niitä raitiovaunuja suunnitellut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatkohan nämä onnettomuuskoneet valmistettu kuinka samaanaikaan? (siis esim. kaikki alkupään tuotantoa jne.)

Heh! Niistä loppui takuu.. Nyt kaikki paukkuu heti rikki  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi skenarioketju:

 

tohtori Reasonin mallin mukaan kun edetään niin tämä on lopputulos.

www.aeronautics.hut.fi/edu/theses/full_thesis/Niemi_Leena_2005.pdf

 

1 ) suunnitellaan huoltointensiivinen laskuteline

2 ) taloudellisten paineiden takia kilpailutetaan huolto juuria myöden

3 ) huoltoyhtiö vastaa haasteeseen tinkimällä työtuntimäärästä

4 ) mekaanikko saa käteensä huoltokorttinipun, jossa on helppoja ja vaikeita tehtäviä

5 ) kädessä on telineen voitelukortti ja rasvaprässi

6 ) voidellaan teline niin nopeasti kuin pystytään jotta vaikeille korteille jää aikaa

7 ) rasvaa ei mene nivelessä kaikille pinnoille

8 ) toistetaan kuvio 2... 10... 15 vuotta

9 ) ollaan hämmästyneitä kun alueelta löytyy yllättäen korrosiota ja syntyy vaurioita

 

Mitä opimme?

 

Emme mitään vaan jatkamme samaa menoa yhä suurenevin panoksin.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dash-koneen hätälasku Müncheniin ei aiheutunut tyyppiviasta, kertoivat Saksan onnettomuustutkintaviranomaiset tanskalaiselle uutistoimistolle Ritzaulle tiistaina.

 

- Vika oli tekninen. Münchenin ja toisaalta Ålborgin ja Vilnan onnettomuuksilla ei ole mitään yhteyttä, sanoi tutkimuksia johtava Thomas Karge Ritzaulle. Siksi Dash 8 -tyypin koneita ei määrätä lentokieltoon Saksassa.

 

iltalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dash-koneen hätälasku Müncheniin ei aiheutunut tyyppiviasta, kertoivat Saksan onnettomuustutkintaviranomaiset tanskalaiselle uutistoimistolle Ritzaulle tiistaina.

 

- Vika oli tekninen. Münchenin ja toisaalta Ålborgin ja Vilnan onnettomuuksilla ei ole mitään yhteyttä, sanoi tutkimuksia johtava Thomas Karge Ritzaulle. Siksi Dash 8 -tyypin koneita ei määrätä lentokieltoon Saksassa.

 

iltalehti

 

Kaikissa kolmessa tapauksessa oli syynä viallinen laskutelinemekanismi.

Eiköhän ne ole "aika"  yhdistäviä tekijöitä.

Kargen mielestä ei ollut sama ruostunut pultti  :o

 

Aika löysä tulkinta tutkijalta, jotta ko. koneet voivat operoida katkotta.....seuravaan mahalaskuun asti  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavassa artikkelissa kerrotaan, että Augsburg Airwaysin koneen nokkateline ei tullut ulos, koska nokkatelineen luukku ei suostunut aukeamaan viallisen jousen takia.

 

Kyseessä olisi siis todellakin erityyppinen vika kuin aikaisemmin pettäneissä päälaskutelineissä.

 

Japanissa aikaisemmin tapahtunut nokkatelineen sisäänjäänti taas johtui viallisesta sähkökytkimestä, joka on vaihdettu uuteen kaikissa Q400-koneissa.

 

http://www.canada.com/nationalpost/financialpost/story.html?id=4032d6dc-4ec0-4911-b881-e5de3de3dc29&k=39902

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään