Ismo Nurmi

Viikko vain lentskareita 2 Kloten

10 viestiä aiheessa

Matkan Sveitsin osuus alkoi huomattavasti aurinkoisemmissa merkeissä. Air Berlin oli muuten miellyttävä yhtiö, ei tuntunut yhtään halpalentoyhtiöltä vaikka matkakustannukset olivat kahdelta lennolta (Hki-Düs-Zür) kolmannes kuin esimerkiksi eräällä kotimaisella yhtiöllä lennettävä reissu mummilaan Turku-Joensuu.

[ attachment removed ]

 

Täysin Düsseldorfiin verrattava kokemus. Miinuspuolelle kirjattakoon rasittava turvatarkastus ja sen toisen terassin panttaus muina päivinä kuin KE, LA ja SU.

[ attachment removed ]

 

767:jen etsintä täydentyi viidellä eri lentoyhtiöllä, tässä Air Canadan väritys.

[ attachment removed ]

 

Vaahteranlehti näkyy tässä paremmin.

[ attachment removed ]

 

American Airlinesin vuoro esitellä asuaan. Valotuksen kanssa oli kiire, rullauksen aikana ja irtoamisen hetkellä tarvitsi hitusen alivalottaa metsätaustaa vasten ja heti taivaan noustessa dominoivaksi taustalla oli ylivalotuksen vuoro.

[ attachment removed ]

 

Aivan kuten vähän ounastelin, Kloten lahjoitti 340:sen. Tässä paikallisen yhtiön väritys ja paikalla esiintyi myös Thain pidempi versio.

[ attachment removed ]

 

Takavinkkeli 340:stä.

[ attachment removed ]

 

Tämä oli myös yhtä juhlaa vaikka tiukaksi veti, ainoa 777 tuona aamupäivänä. Iltapäiväksi oli lähdettävä pääkohteeseen Ilmavoimien museoon.

[ attachment removed ]

 

Bussien sekaan hieman harvinaisempaa kalustoa, Dornierin jetti Itävallasta.

[ attachment removed ]

 

Haikein mielin kohtasin tämän JAL:n Jumbon pian Düsseldorfin koneesta nousun jälkeen, pokkarilla näpsäisin siitä kuvan ikkunan läpi ja ajattelin, että tämäkö se on se Suomen pojan ensimmäinen ja viimeinen Jumbokuva...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun näitä Klotenin näkymiä katselee, niin tulee mieleen, että pitäisi joskus lähteä käymään sielläpäin... edellisestä kerrasta onkin jo 37 vuotta  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miinuspuolelle kirjattakoon rasittava turvatarkastus

 

Kertoisitkos tuosta tarkemmin?, kiitos  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä siinä muuta kuin, että se oli yhtä tiukka kuin lennoille mentäessä, vyö irti housuista jne. Tavarat levälleen ja paketin kokoaminen uudestaan. Riesa mikä riesa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä eilen tarvinnut muuta kun kävellä läpi, ja laukkuakaan ei tarvinnut avata. Eikä ole aiemminkaan tarvinnut.

Lennolle mennessä sen sijaan useasti joutuu kameralaukun sisällön purkamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vyö irti?! heh onks sulla paksu vyö, jos luulivat rahavyöksi tjsp  :laugh:

Mutta tosiaan kun kerran EU:n "ulkorajalla" ovat niin kyllä kait ne voi haluta laukkuun nähdä, ettei vaan kiellettyjä tarvikkeita ole matkassa... viikko sitten itse pistin merkille heidän tiukat katseet vihreällä linjalla,en kuitenkaan joutunut tarkempaan syyniin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

37 vuotta... oliko kamera matkassa? ;)

 

Oli Sveitsissä mukana Asahi Pentax S1a.. ja dioille tarttui kyllä Mirage F1S ja Hawker Hunter, mutta ei niistä ole jäljellä mitään näyttämisen arvoista.

 

Tuli myös istuttua Coronadon, DC-9-32:n, DC-8:n ja BAC-1-11:n kyydissä Swissairin reiteillä sinä kesänä (1970), mutta harmittaa, ettei niistäkään ole kuvaa. Spottailu ei silloin ollut vielä "muodissa".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoinen tyyppivalikoima vaikka vain kyydissä istujalle, Huntereihin ei voinut olla törmäämättä edelleen. Ihmeteltiin reissussa, että minkä takia meillä pitää kaikkien lentolaitteiden olla pakasta vedettyjä. Sveitsissä Vampiret ja Hunterit käytettiin loppuun monella tapaa, ensin hävittäjinä sitten vähitellen rynnäkkötehtäviä jne. Helikoptereissa niin siviili- kuin sotilaspuolella käytössä oli tyyppejä useammalta vuosikymmeneltä. Taitaisi meilläkin Mi-8:t pyöriä vielä paremmin kuin NH90:set. Jälkimmäiset taitavat päästä suoraan museoon tai Vesivehmaan halliin Caudronin ja Koolhovenin viereen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla