Pentti Hyvärinen

Mistä koneesta ?

24 viestiä aiheessa

Taas kerran ollaan käsi niskavilloissa ihmetellessämme, mistä koneesta kuvan paneeli on poissa. Tämäkään ei ole kyssäri, vaan kaipaamme todella hyviä arvioita ko. koneen tyypistä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertoisiko laippakytkin/indikaattori (?) lukema flaps down 45 jollekulle jotakin? 45 astetta laippoja ja siis englanniksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen Brewsteriä, vaikuttaisi siltä että koneen maksinopeus olisi 340 km/h tienoilla. Silloin voisi osua johonkin sotien väliseen tuotteeseen, mutta missäpä kaksitasossa oli laskusiivekkeet (Martinsyde)?

 

Kyseessä voisi olla mahdollisesti joku siviilivekotin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paneeli vaikuttaa jotenkin modifioidulta. Mm. laippojen osoitin näyttää hieman home made tyyppiseltä. Sähköjen liitokset ovat melko moderneja ja tuo yksi mittarin aukko on suorakaiteen (?) muotoinen. Panelin ripustuskin kertoo, että se on mahdollisesti viimeksi ollut jossakin itse rakennetussa tai laitteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuuli I?

 

Saatat olla oikeilla jäljillä.  :thmbup:

Tuo vaikuttaa kovasti ...,   siis maistuu ihan Valtion Lentokonetehtaan tuotteelta,  kello, varoitusvalo yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäljillä jooo.... ja aargh ..jotakin tuttua tuossa oli...ei kuitenkaan Muhkun taulu vaikka väri on sinne päin ..väärä nopeusalue ja se taisi palaa...Suhinun tauluksi väärä nopeusalue...olen satavarmasti joskus nähnyt tuollaisen ehjänä...melkein samanlaisen ainakin....sanoit Jaska valtion lentokonetehdas... ?...kyllä....vinkassa oli tuon varoitusvalon kohdalla kolme lamppua (battery, lataus, gyro?) ..siitä oikealle olevassa reiässä taisi olla sakkaussummeri... hapettunut.... hei...olisko tuossa kuvassa mukana pikku harhautus?

Redigo proton jään läpi mennyt kojetaulu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäljillä jooo.... ja aargh ..jotakin tuttua tuossa oli...ei kuitenkaan Muhkun taulu vaikka väri on sinne päin ..väärä nopeusalue ja se taisi palaa...Suhinun tauluksi väärä nopeusalue...olen satavarmasti joskus nähnyt tuollaisen ehjänä...melkein samanlaisen ainakin....sanoit Jaska valtion lentokonetehdas... ?...kyllä....vinkassa oli tuon varoitusvalon kohdalla kolme lamppua (battery, lataus, gyro?) ..siitä oikealle olevassa reiässä taisi olla sakkaussummeri... hapettunut.... hei...olisko tuossa kuvassa mukana pikku harhautus?

Redigo proton jään läpi mennyt kojetaulu?

Eipä ole ainakaan tahallista harhautusta ja en usko myöskään Redigon olevan kysessä. Vaikka itse paneeli on sellaista työtä, että Valmet tulee hyvinkin mieleen, ovat nähtävissä olevat "viritelmät" kyllä jotain muuta.

Panelin kuva toiselta puolelta.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs tuo paneli mahtaa olla peräisin, siis en toista alkuperäistä kysymystä, vaan utelen mistä se mahtaa olla löytynyt? Ei näytä kuitenkaan ihan tuoreelta jutulta...

 

-A-

 

PS. Redigosta, tai Turbo-Vinhasta,  puheen ollen terkut Pavelille enkelten luo. We'll still be missing you. :'(

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höylän Risto on löytänyt tämän panelin aikoinaan Lindroosin romikselta ja luovutti sen K-SIM:lle.

 

Löysin pari kuvaa, joissa 1. näyttää Tuuli II ja 2. Tuuli III koneen panelia.

Tämä muistuttaa löydettyä, mutta eroakin on. Tuskin II Tuulessa ehdittiin useampia paneleita käyttää, niin pieneksi sen lentoaika jäi.

 

 

[ attachment removed ]

 

Tämä Tuuli III on jo paljon modernimman näköinen.  Safiriinkaan ei käy ollenkaa.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Villi arvaus, olisiko Dornier Do-27? Do-27 maksimaalinen laippa määrä on 45, ja paneeli on tuon muotoinen. Tai entäs kotimainen Pyry?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paneeli vaikuttaa jotenkin modifioidulta. Mm. laippojen osoitin näyttää hieman home made tyyppiseltä. Sähköjen liitokset ovat melko moderneja ja tuo yksi mittarin aukko on suorakaiteen (?) muotoinen. Panelin ripustuskin kertoo, että se on mahdollisesti viimeksi ollut jossakin itse rakennetussa tai laitteessa.

 

Jos nuo keltaiset prikat tuossa paneelin alareunojen muttereissa ovat muovia, niin kyllä tämä kait aika "tuore" tapaus on. Voihan paneeli itsessään olla jostain vanhasta koneesta, mutta nuo "viritykset" kuristesukkineen ja muoviprikkoineen (?) kertovat muuta. Jokin "experimentaali"?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaisiko olla purjekoneesta?

 

Mitä lukee kellotaulussa?

Entä rutussa olevassa mittarissa?

Onko mittareissa tai kytkimessä valmistajan nimeä luettavissa?

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaisiko olla purjekoneesta?

jk

 

Tuskin on purjekoneesta, Vne näyttäis olevan 350 km/h ;) Mutta joku vierekkäin istuttava moottorikone se on :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pähkäilemme tänään K-SIM:lla paneelia vihjeittenne pohjalta. Jos saamme muodostettua jonkin mielipiteen, tullaan ilmaisemaan se tänne osanottajille. Kiitokset kaikille tähän asti vihjanneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paneelin alkuperään on löytynyt niin luotettava tieto, kuin yleensä tieto voi olla.  Eräs (tunnettu) ilmavoimista eläkkeelle jäänyt korkea-arvoinen insinööri vahvisti mittaritaulun osan kuuluneen koneeseen OH-VBB.

Keskustelijoissa jotkut olivat hyvin jyvällä, esim. Petri.

Kiitos kaikille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yrittämättä mitenkään kyseenalaistaa kenenkään tietämystä.... Eikö Turbo-Vinhan Vne ollut 251 kts / 465 km/h?? Meinaan kun tuolla aiemmin oli juttua että mittarissa olisi ( ja onkin ) Vne 350 km/h.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään