Olli Hänninen

Milloin olet lentänyt liikaa?

37 viestiä aiheessa

Tässä hieman keveämpää aihetta. Voisikohan tänne kirjoittaa juttuja kun on lentänyt liikaa tai muuten ollut ilmailun kanssa liikaa tekemisissä, lukenut vaikka liikaa ilmailukirjoja tai tehnyt jotain muuta ilmailuun liittyvää asiaa liian paljon siis miten tuo voisi näkyä arkielämässä. Tässä eka esimerkki tai oire, kun on lentänyt liikaa tai kuunnellut turhan paljon aluelennonjohdon liikennettä: joku sanoo sinulle hyvää aamupäivää, vastaat: aamupäivää finnair six seven eight, Tampere radar, radar contact, continue climb to flightlevel trii seven sirou. Tai kun lähdet ajamaan autolla niin olet kaivamassa tarkistuslistaa esiin ja käyt läpi tarkistettavat kohdat tai kun kaverisi lähtee kiihdyttämään moottoritiellä ja istut vieressä, rupeat lukemaan: speed indicator is alive, 60km/h, V1, rotate!, positive climb gear up!, V2.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikaa lentäminen alkaa yleensä siinä vaiheessa, kun persuus huutaa, et vie mut johonkin helevettiin tältä epäergonomisuuden huipulta... Siinä ei sitten ole paljonkaan tehtävissä. Liikaa ilmailun kanssa tekemisissä oleminen taas muistuttelee itsestään pääsääntöisesti arki-iltapäivisin, etenkin kellon lähestyessä neljää.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeksi tuntui että nyt alkaa passaamaan kun 40 tunnin matkustamisen jälkeen "pesin" naamaria ja kainaloita Heathrow'n ykkösterminaalin vessassa jollain pirun kosteuspyyhkeillä ja odottelin jatkolentoa Helsinkiin. Onneksi Cathay jakaa hammasharjan ja tahnat myös turistissa; eipä tarvinnut kaivaa omia kamoja laukusta :thmbup: Kun pääsin kotiin yhteensä 48 tunnin reissaamisen jälkeen niin vannoin että nyt riittää. No, ei mennyt kuin vajaa viikko niin piti alkaa tutkailemaan uutta reissua  Kaippa sitä ei ikinä opi.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran kuuntelin yhden hinauslentäjämme huutelua unissaan " ei, ei EI pilveen, ei pilveen..."

Silloin ajattelin, että joku ainakin on lentänyt liikaa..

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

silloin on lentänyt liikaa, kun unissa lentää ilman lentsikkaa. ;)

 

Ei ole vielä tullut tuota koettua, mutta uskon että se näin tulee menemään. Olen meinaan joskus entisessä elämässäni muuttunut unessani traktoriksi jolla on vilkku katolla. Ahdistavaa, liikaa ylitöitä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä hieman keveämpää aihetta. Voisikohan tänne kirjoittaa juttuja kun on lentänyt liikaa tai muuten ollut ilmailun kanssa liikaa tekemisissä, lukenut vaikka liikaa ilmailukirjoja tai tehnyt jotain muuta ilmailuun liittyvää asiaa liian paljon siis miten tuo voisi näkyä arkielämässä. Tässä eka esimerkki tai oire, kun on lentänyt liikaa tai kuunnellut turhan paljon aluelennonjohdon liikennettä: joku sanoo sinulle hyvää aamupäivää, vastaat: aamupäivää finnair six seven eight, Tampere radar, radar contact, continue climb to flightlevel trii seven sirou. Tai kun lähdet ajamaan autolla niin olet kaivamassa tarkistuslistaa esiin ja käyt läpi tarkistettavat kohdat tai kun kaverisi lähtee kiihdyttämään moottoritiellä ja istut vieressä, rupeat lukemaan: speed indicator is alive, 60km/h, V1, rotate!, positive climb gear up!, V2.

 

 

 

 

 

 

Eiköhän nuilla esimerkeillä jo hullun paperit irtoa ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee mieleen tää yks legenda vanhasta kipparista joka pitkän reissun jälkeen hyppäsi autoonsa lentokentältä ja kun edessä oli punaiset liikennevalot ja auto edessä, heppu iski kaasun pohjaan, kiskoi rattia taakse ja hoki "climb, baby climb..!!" ja tösäytti edessä olevan auton perään ;)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin tiedän istuneeni liian kauan koneessa, kun persusta on umpipuuduksissa, eikä emot enää suostu tarjoilemaan minulle gintonicia vedoten johonkin keksittyyn syyhyn, kuten "liialliseen humalatilaan" tjsp...  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vastais tähän.

 

Kyllä sen liikaa lentämisen huomaa siitä, kun alkavat muutkin harrastukset kiinnostaa, kun ennen se lentäminen oli suunnilleen kaikki kaikessa. Jos ilmaan saakka pääsee, niin ainakin purjekoneella alkaa jo tunnin istumisen jälkeen tuntua siltä, että voisihan tässä jo vetää sitä sinistä kahvaa ja mennä kuppilaan munkkikahville ja heittämään huulta toisten veikkojen kanssa. Eikä ole aamulla enää mikään kiire sinne lentokentälle.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen että joskus jo 80-luvulla ajoin autolla kotia kohti; muutama sata kilometriä oli jo takana.  Kun käännyin kotikadulle, katse osui kojelaudassa olevaan anaal.. äh analogieen kelloon joka näytti aikaa 19:55.  Lievää harmia tuntien kiristin kaarrossa vetoa ratista. Kumma kun ei se lukema siitä muuttunut.

 

Mutta en minä kyllä vielä(kään) ole mielestäni saanut lentää tarpeeksi. Saati liikaa.

 

Toisaalta, muistelen kuinka meille tuli firmaan uusi konsultti joka lähti mukaan ensimmäiselle ulkomaan palaverimatkalle yhtiömme koneella.  Taisi olla päivän keikka Prahassa.  Paluumatkalla joskus klo 19 paikkeilla Itämeren päällä jätin perämiehen pitämään kioskia pystyssä ja poikkesin kabiinin puolelle.  Kova näytti olvan into meiän uudella miehellämme.  Hän hehkutti kuinka on se vaan hienoa tällainen kun pääsee omalla koneella noin vain ...."

 

Kysäisin että "Taitaa olla sun eka ulkomaan matka tässä yhtiössä varmaan?"

"Joo, kuinka niin?"

"No, palataan asiaan parinkymmenen reissun jälkeen; vieläkö tuntuu yhtä hienolta, kun näihin samoihin aikoihin taas istuskelet täällä Itämeren päällä, katselet kelloa ja mietit että 'voi voi, taas täällä. Olisinpas jo kotona lasten luona...'".

 

Ei sitten aikanaan kuulemma enää tuntunutkaan. :)

 

Peter

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin on lentänyt liika kun lentolasku > seuraava tili.  ;D

 

No kumpaako tarvii säätää sitten ? :P

 

BTW, Muistaakseni ansiolentäjäkurssilla kohta 30 vuotta sitten joku kertoi että ko. termi tarkoittaa henkilöä, jonka kaikki ansiot menevät l....

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

BTW, Muistaakseni ansiolentäjäkurssilla kohta 30 vuotta sitten joku kertoi että ko. termi tarkoittaa henkilöä, jonka kaikki ansiot menevät l....

 

Peter

 

Hyvin on , Peter,  tieto/oppi säilynyt päässäsi.

uusin tieto kertoo, että lentokone pääsee taivaalle vain rahan voimalla ja ilmassa ollessaan ei rahalla ole merkitystä, vain nopeudella on.  Tää taitaa olla jokin "laki", ei kuitenkaan Bersnollin sellanen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vastais tähän.

 

Kyllä sen liikaa lentämisen huomaa siitä, kun alkavat muutkin harrastukset kiinnostaa, kun ennen se lentäminen oli suunnilleen kaikki kaikessa. Jos ilmaan saakka pääsee, niin ainakin purjekoneella alkaa jo tunnin istumisen jälkeen tuntua siltä, että voisihan tässä jo vetää sitä sinistä kahvaa ja mennä kuppilaan munkkikahville ja heittämään huulta toisten veikkojen kanssa. Eikä ole aamulla enää mikään kiire sinne lentokentälle.

 

Mikko

 

Tässä ei oo sitten vielä mitään huolta, kun viiskään tuntia purtsikassa ei tuollaisia tuntemuksia saa aikaan... ;)

 

Toisaalta olenkin aina ollut sitä mieltä että alle 5h lento on räpsähdys... ;)

 

hannu

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime tiistaina heräsin kaverin asunnolla Hakunilassa kello 0700 kellon pärinään ja pomppasin sängyn laidalle istumaan ja olin hyvin hätääntynyt ja kyselin itseltäni ääneen, että olenko Johannesburgissa - ei, olenko Lontoossa - ei, olenko Lagosissa - ei,    ei hitto, olen Hakunilassa...

 

Taisin olla lentänyt hieman liikaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet lentänyt liikaa, kun vaimo sanoo toivovansa sadetta viikonlopuksi.

 

Niin tai lapset kysyy äipältä kotona, että kuka toi mies on joka meillä aina joskus käy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikaa lentämisestä nyt ei (ainakaan tähänpäivään mennessä) ole vielä kokemusta, joskin toisinaan tuntuu että jo 10h turistiluokan penkissä putkeen on liikaa.. vaikka sitten välillä jaloitteleekin  ;) Voin kyllä hyvin kuvitella jos sitä riittävästi istuu ohjaimien takana niin kaikensorttista outoa voi sattua sitten kotimatkalla auton ratissa tai vaikka sitten nukkuessa.

 

 

Siihen liittyen, jokseenkin vuosi takaperin työnkuvaani kuului lähinnä paperirullien ajaminen junanvaunuista ja rekan peristä kontteihin trukilla. Kuten monet varmasti tietävät, trukeissa ja useimmissa muissakin työkoneissa vasemmalla viiksellä valitaan ajosuunta.. no siinä sitten - yleensä yövuoron jälkeen - kotiin lähtiessä hyppäsi autoon, moottori käyntiin, vasemmasta viiksestä alaspäin ja peruuttamaan.. miksei auto liiku..  :o ..siinä sitten kaverit nauraa vierellä että mihin h*lvettiin mahdat olla matkalla kun on vilkku päällä, kone huutaa kolmessa tonnissa ja auto on parkkiruudussa paikallaan.. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet lentänyt liikaa, kun vaimo sanoo toivovansa sadetta viikonlopuksi.

 

Meillä lennetään umpiohjaamoisella koneella. Ei sada sisään.  Mutta vaimosi toive taitaa kyllä toteutua aika ajoin näinä viikkoina.  Eräänäkin aamuna tässä lähdin Savonlinnasta (Cavok) kohti Malmia jossa piti olla BKN006.  Ninpäs vaan hiukka ennen ORMia EFHF ATIS kertoi OVC003, joten se siitä Malmille menosta sitten.  EFHK kartat esiin tietokannasta ja kohti ILS15  - ja sää sen kuin parani vaan. SCT001... Ja kyllä, siellähän satoi. Ulkona.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin olet lentänyt liikaa (72 vuotta), kun olet 91-vuotias ja vakuutusyhtiöltä tulee kirje, joka kertoo, että sinulle ja koneellesi ei enää myönnetä vastuuvakuutusta  ;)

 

Kanadalaisen vaarin tarina:

 

http://www.therecord.com/NASApp/cs/ContentServer?pagename=record/Layout/Article_Type1&c=Article&cid=1190670616064&call_pageid=1024322085509&col=1024322199564

 

(Onpas pitkä linkki, jos on liian pitkä niin joku varmaankin ystävällisesti lyhentää)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään