Guest arttula

Mopu onnettomuudessa Iisalmessa

10 viestiä aiheessa

Moottoripurjekone putosi Iisalmessa

23.9.2007 15:02

 

Kaksipaikkainen moottoripurjekone suistui nousukiidossa kiitotien sivuun sunnuntaina Iisalmessa. Iisalmen poliisin mukaan koneessa olleet kaksi ihmistä eivät loukkaantuneet.

 

Onnettomuus sattui Partalan lentokentällä noin kello 14. Kone putosi noin 50 metrin päähän kiitoradasta.

 

Lähde: Iltasanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottoripurjekone putosi Iisalmessa

23.9.2007 15:02

 

Kaksipaikkainen moottoripurjekone suistui nousukiidossa kiitotien sivuun sunnuntaina Iisalmessa. Iisalmen poliisin mukaan koneessa olleet kaksi ihmistä eivät loukkaantuneet.

 

Onnettomuus sattui Partalan lentokentällä noin kello 14. Kone putosi noin 50 metrin päähän kiitoradasta.

 

Lähde: Iltasanomat

 

Aika ylimalkainen ja ristiriitainen tuo STT:n juttu. Suistui nousukiidossa sivuun sanotaan ensin, mutta kohta jo sanotaan, että putosi?

Iisalmen Sanomissa on homma selostettu tarkemmin

http://www.iisalmensanomat.fi/

Kone siis ajautui läpärissä pois asvaltilta ja upposi pehmeään kiitotien sivuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottoripurjekone putosi Iisalmessa

23.9.2007 15:02

 

Kaksipaikkainen moottoripurjekone suistui nousukiidossa kiitotien sivuun sunnuntaina Iisalmessa. Iisalmen poliisin mukaan koneessa olleet kaksi ihmistä eivät loukkaantuneet.

 

Onnettomuus sattui Partalan lentokentällä noin kello 14. Kone putosi noin 50 metrin päähän kiitoradasta.

 

Lähde: Iltasanomat

Miten tuo juttu voi olla noin nopeasti Ilta-Sanomissa? Aika nopeasti tieto on kulkenut kun mopuonnettomuus tapahtui Sunnuntaina iltapäivällä niin heti samana iltapäivänä juttu löytyy jo Ilta-Sanomista, no tietysti STT:n kautta tieto kulkee nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten tuo juttu voi olla Ilta-Sanomista? Eihän se ilmesty Sunnuntaina ja eikös tuo mopuonnettomuus tapahtunut juuri Sunnuntaina iltapäivällä?. Aika nopeasti olet tiedon saanut.

 

www.iltasanomat.fi päivittyy myös sunnuntaisin.

 

Tervetuloa internjetiin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi voi

 

Grobi on suht vikuri peli tuulisissa olosuhteissa. Monasti laskuun tullessa istumisen jälkeen vaikeudet vasta alkavat. Sitä voisi verrata tuuliviiriin tai villiin pässiin narussa. Mutta kun koneen luonteen tunteen, yleensä syntyy molemmin puoleinen yhteisymmarrys.

Oliko Iisalmen tuulitiedot tapahtuma hetkellä mitkä ?

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.iltasanomat.fi päivittyy myös sunnuntaisin.

 

Tervetuloa internjetiin ;)

Korjasin vastaukseni uudelleen. Kun tuossa oli vaan lähteenä Ilta-Sanomat eikä Ilta-Sanomat.fi niin ihmettelin vain miten tuo tieto voi olla Ilta-Sanomissa jo samana iltapäivänä. I'm sorry,sir, en ymmärrä tätä nykyistä nopeaa internjettiä varmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi voi

 

Grobi on suht vikuri peli tuulisissa olosuhteissa. Monasti laskuun tullessa istumisen jälkeen vaikeudet vasta alkavat. Sitä voisi verrata tuuliviiriin tai villiin pässiin narussa. Mutta kun koneen luonteen tunteen, yleensä syntyy molemmin puoleinen yhteisymmarrys.

Oliko Iisalmen tuulitiedot tapahtuma hetkellä mitkä ?

HS

Onko Grobissa kannuspyörä vapaasti kääntyvä (eli onko pyörissä ohjausjarrut) vai onko se kytketty sivuperäsinohjaukseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Grobissa kannuspyörä vapaasti kääntyvä (eli onko pyörissä ohjausjarrut) vai onko se kytketty sivuperäsinohjaukseen?

 

Kannuspyörä on vapaasti kääntyvä, ei ole kytketty sivuperäsimenohjaukseen. Pääpyörissä on ns. "varvasjarrut", toimivat itsenäisesti, ja joilla ohjataan rullauksessa konetta.  Lisäksi lentojarrun kahva toimii myös pääpyörien jarrujen jarrukahvana, kun sen vetää taakse ihan ääriasentoonsa. Se vaikuttaa yhtäaikaa tietysti molempiin pyöriin.

 

edit: Tämä siis  B-mallissa, jolla olen lentänyt.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A-mallissa (kuten Iisalmen kone) pyöräjarru on kytketty sivuperäisimeen siten että, kun jalka painetaan pohjaan, sen puolen jarru toimii. Konetta voi siis kääntää tai pitää suorassa ensin peräisimellä ja jos ei riitä jarru tulee mukaan painamalla poljin pohjaan.

 

Kannuspyörä on sekä vapaasti kääntyvä että sivuperäisimeen kytketty. Jarrulla käännettäessä kannus pääsee pyörähtämään sivulle. Suoraan rullatessa se sitten kytkeytyy taas sivuperäisimen suuntaiseksi. Edellyttäen että mekanismi on kunnossa.

 

B-malliin on tehty parannuksia, mm. lisätty varvasjarrut, jolloin pyöräjarruja voi käyttää peräisimestä riippumatta.

 

B-mallin erottaa A-mallista esim. lokinsiipiovista ja jalkatilan pikkuikkunoista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään