Ilkka Mäkelä

Bisnesjettien myyntimääristä

40 viestiä aiheessa

Tämän vuoden aikana toimitetaan asiakkaille yhteensä yli 1000 bisnesjettiä ja ensi vuonna 1300, mikä on enemmän kuin koskaan aikaisemmin, kertoo Honeywell-yhtiön laatima kyselyihin ja tilauksiin perustuva ennuste.

 

Bisnesjettien seuraavien kahden ja puolen vuoden tuotanto on jo myyty. Kysyntä jatkuu voimakkaana polttoaineiden hintojen noususta huolimatta.

 

http://www.reuters.com/article/tnBasicIndustries-SP/idUSWEN120520070923

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Bombardierillä on ongelmia isompien koneiden kanssa, niin bisnesjetit menevät hyvin kaupaksi.

 

Meneillään olevan bisnesilmailukonferenssin yhteydessä Bombardier on solminut kaupat 80 Challenger 300-koneesta kalifornialaisen XOJET-yhtiön kanssa. Hintaa tilaukselle tulee lähes 2 miljardia dollaria.

 

http://www.canada.com/nationalpost/financialpost/story.html?id=7e4e77a4-cfd0-48b7-80da-ba7af7c0551d&k=71641

 

Bombardier ennustaa, että vuoteen 2016 mennessä bisnesjettejä toimitetaan asiakkaille yhteensä lähes 10000 kappaletta ja odottaa Kiinan markkinoilta uutta potkua myyntiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eclipse 500:n valmistuksessa näyttäisi olevan rahoitusongelmia sekä ongelmia tuotantovauhdissa, joka laahaa suunnitelmista jäljessä. Pyrstösektiota valmistava alihankkija perää rahojaan oikeusteitse, ja artikkelissa kerrotaan Eclipsellä olleen kahnauksia useiden muidenkin alihankkijoiden kanssa.

 

Analyytikko Aboulafia arvostelee Eclipseä rankasti. Hänen mielestään Eclipse 500:n myyntihinta on liian alhainen ja perustuu kolmen koneen päivittäiseen tuotantovauhtiin, kun Eclipse pystyy hädin tuskin saamaan valmiiksi yhden koneen päivässä.

 

http://www.ainonline.com/news/single-news-page/article/tail-supplier-sues-eclipse/?no_cache=1&cHash=e571b8dfb5

 

Toisessa tuoreessa uutisessa Eclipsen johtaja Raburn pyytää koneita tilanneilta asiakkailta rahaa ennakkoon: "Send money now"  :-\  Jos rahaa tulee, niin Eclipse lupaa alennusta lopulliseen hintaan jopa 500000 dollaria:

 

http://www.avweb.com/avwebflash/news/Eclipse500_DiscountFor_Cash_UpFront_196676-1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Embraerilla sensijaan menee hyvin. Flight Options-niminen bisneslentoyhtiö Clevelandistä on tilannut Embraerilta sata Phenom 300-bisnesjettiä 50 koneen lisäoptioilla. Ensimmäinen Phenom 300 toimitetaan vuoden 2009 lopussa.

 

http://www.earthtimes.org/articles/show/news_press_release,234259.shtml

 

Phenom 300:aan mahtuu maksimissaan 6 tai 7 matkustajaa:

 

http://www.embraerexecutivejets.com/english/content/aircraft/phenom300_home.asp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun pienempiä bisnes- ja personal-jettejä nyt alkaa ilmestyä Euroopan taivaalle, niin muunmuassa Eurocontrol näyttää olevan huolissaan siitä, että nykyisten säännösten mukaan VLJ-pikkujetteihin ei tarvitse asentaa törmäysvaroitusjärjestelmää eli TCAS:ia, mikä kasvattaa yhteentörmäysriskiä.

 

Säännösten mukaan TCAS on nyt pakollinen koneissa, joiden MTOW on suurempi kuin 5700 Kg. Very Light Jetit painavat yleensä alle 4000 Kg.

 

TCAS näyttää olevan suhteellisen kallis laiteinvestointi, noin 100000 puntaa eli 134000 euroa. Mikähän niissä maksaa? Kyseessä on kuitenkin elektroniikan massatuote, joita tehdään tuhansittain?

 

http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/transport/article3338008.ece

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bisnesjettien liikenne Englannissa on kasvanut niin paljon, että Lontoon alueen tärkein bisneslentokenttä Farnborough on saavuttanut operaatiomäärille sovitun katon ja joutuu rajoittamaan lentoja varsinkin viikonloppuisin.

 

http://www.ft.com/cms/s/0/b296119e-d82d-11dc-98f7-0000779fd2ac.html?nclick_check=1

 

Farnborough'ssa on ollut jo aiemmin viikonloppuisin koviakin rajoitteita operaatioille. Slotteja ei ole ollut isommin tarjolla muille kuin paikallisille, Farnboroughia kotikenttänään pitäville operaattoreille. Kyllä sieltä on muutkin saaneet slotteja, mutta tiukkaa on ollut . Jostakin syystä slotteja jakava Council ei ole ollut suopea liikenteen lisäämiselle, mutta joustoja on löytynyt isoissa yleisötapahtumissa, esim. Wimbledonin tenniskarkeloissa tms. Jossakin määrin viikonloppuslotteja on jaossa muillekkin, mutta hyvissä ajoin pitää olla liikenteessä.

 

Eipä sillä, vaikka Luton on 24h, on sieltäkin rejektii joskus tullut, mutta on sitä Heahtrowllekki joskus tullut iha suopeeta slottii...  ::)

 

-Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sveitsiläinen VistaJet on tehnyt isot kaupat pyrkiessään suurimpien bisnesjettioperaattoreiden joukkoon. VistaJet on tilannut Bombardieriltä 35 uutta konetta 25 koneen optioilla yli miljardin dollarin edestä, ja sopinut ostavansa Bombardierin oman bisnesjettifirman Skyjet Internationalin, missä kaupassa VistaJetin hallintaan siirtyy 920 konetta käsittävä liikesuihkulaivasto.

 

http://www.reuters.com/article/marketsNews/idUSN2031036520080520

 

http://www.skyjetinternational.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska bisnesjettejä on tilattu niin paljon, että uutta konetta joutuu odottamaan kolmekin vuotta, niin kaupaksi käyvät myös käytetyt regional jetit, joiden sisustus uusitaan VIP-tasolle vuodessa ja hinta on kolmanneksen halvempi. Kanadassa on kaksi firmaa, jotka tekevät lentoyhtiöiden myymistä CRJ200-koneista bisnesjettiversioita yksityiseen käyttöön.

 

http://www.canada.com/ottawacitizen/news/bustech/story.html?id=18566c26-6075-442b-863d-1ae57807f0ed

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cirrus ei aio sertifioida uutta pikkujettiään Euroopassa toistaiseksi, koska EASA vaatii sertifioinnista rahaa sellaisista koneista, joiden MTOW on 2000 Kg tai yli - eikä Cirrus halua maksaa. Vision SJ50-pikkujetti sertifioidaan piakkoin USA:ssa, missä prosessi ei maksa mitään. Paljonkohan rahaa EASA vaatii?

 

Prototyyppiin on tehty erinäisiä muutoksia, jotka mm. pienentävät koneen painoa sekä myös tarvittavia ohjainvoimia. Myyntihinta näyttäisi olevan tällä hetkellä 1,25 miljoonan dollarin kieppeillä.

 

http://jets.ru/monitoring/2008/12/08/cirrus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puolassa on valmistautumassa ensilennolleen 1-moottorinen, max. 5-paikkainen 1500 kilon MTOM:n very light jet "Flaris LAR-1", jota tekee Metal Master-niminen yritys. Persoonallisen näköinen peli on suorittanut rullaustestejä (ks. uutiseen upotettu video). Matkalentonopeutta koneelle lupaillaan 380 kts. Kone on tarkoitus sertifioida aluksi puolalaisen experimental-kategorian mukaan ja eurooppalainen sertifiointi oletettavasti v. 2018. Hintalappu on toistaiseksi 1,5 miljoonaa euroa. Lopullinen moottorityyppi ei ole vielä selvillä. Siivet voidaan kuulemma irroittaa, jolloin koneen saa sisälle (vähän isompaan?) autotalliin.

 

Polish engineering company Metal Master began taxi tests of its second Flaris LAR-1 prototype (MSN2) on 20 February, and is now preparing the ultra-light personal jet for its maiden flight.

 

During the 2h evaluation at Bydgoszcz airport in northern Poland, Metal Master tested MSN2’s Pratt & Whitney Canada PW610 turbofan, brakes and landing gear during the acceleration and deceleration phases of taxiing. The aircraft reached speeds of 55kt (100km/h).

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/new-polish-ultra-light-jet-begins-taxi-tests-410039/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enää eivät ainakaan isot bisnesjetit näytä menevän kaupaksi ennätystahtia, koska Bombardier kertoo irtisanovansa Kanadassa ja Pohjois-Irlannissa yhteensä 1750 työntekijää, etupäässä koska Global 5000- ja Global 6000-mallien kysyntä on heikkoa ja niiden valmistustahtia hidastetaan:

 

Bombardier confirms it will cut more than 1,750 employees in Canada and Northern Ireland over the coming months to adjust for weak demand for some of its business jets.

 

About 1,000 of the lost jobs will be in Montreal, where Bombardier has its main operations, while 480 are in Toronto and 280 in Belfast.

 

Bombardier says it is reducing production of its Global 5000 and Global 6000 aircraft, the largest of its business jets.

 

http://www.aviationpros.com/news/11962956/bombardier-says-1750-job-cuts-due-to-soft-demand-for-jets

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappalemääräisesti eniten myyty bisnesjetti vuonna 2016 oli Embraer Phenom 300, jo neljättä vuotta peräkkäin, 63:lla asiakastoimituksella. Phenom 300:ia lentää maailmalla nyt jo lähes 400 kappaletta.

 

Embraer Executive Jets delivered 63 Phenom 300 light jets in 2016, the highest volume of any business jet model for the year, according to a report made by the General Aviation Manufacturers Association (GAMA). This is the fourth consecutive year that the Phenom 300 achieves this mark, and it has accumulated 266 deliveries since 2013.

 

http://www.aero-news.net/EmailArticle.cfm?do=main.textpost&id=5a897894-dd32-42c3-8c49-7c3a3f49104b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessna Citation Mustangin tuotanto on loppunut viimeisen yksilön valmistuttua kokoonpanolinjalta äskettäin. Tuotannon lopetuksen syy on kolmen viime vuoden aikana romahtanut kysyntä. Cessna ehti toimittamaan 10 vuoden aikana yhteensä 472 Mustangia. Citation-sarjassa lähinnä vastaavan mutta uudemman ja tehokkaamman Citation M2-mallin tuotanto jatkuu edelleen.

 

Cessna has stopped making the Citation Mustang that defined a once-booming market for entry-level light jets when the Textron Aviation subsidiary launched the programme 15 years ago.

 

The last Mustang rolled off the assembly line and is set for delivery to a customer in the next several weeks, Cessna announced on 11 May.

 

Production of the newer and more capable M2 light jet will continue, Cessna says.

 

In total, Cessna delivered 472 Mustangs from 2006 to 2016, more than any other single product line over that period.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/cessna-rolls-out-last-mustang-after-genre-defining-r-437156/

 

http://cessna.txtav.com/citation/m2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cessnan Citation Jet-bisnesjettisarjan aloituksesta on nyt 50 vuotta, ja sarjan koneita on myyty yli 7500 kappaletta.

Lainaa

It was 50 years ago this week that the first Cessna Citation business jet made its maiden flight, Textron Aviation publicly noted yesterday. Since that flight, the Wichita-based manufacturer of Citation business jets has delivered more than 7,500 of them, with the fleet amassing more than 35 million flight hours.

Today, the Citation family comprises seven models—the M2, CJ3+, CJ4, XLS+, Sovereign+, Latitude, and Longitude—with seating from seven to 12 passengers and range between 1,550 and 3,500 nm. 

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2019-09-16/textron-aviation-marks-50-years-citation-bizjets

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bombardier lopettaa heikosti kaupaksi menneiden Learjetien valimstuksen ja keskittyy Challenger- ja Global-jettien tuotantoon. Bombardier myös vähentää 1600 työntekijää.

Lainaa

In 2021, the company expects business jet deliveries in line with 2020, modest revenue growth, and adjusted EBITDA of more than $500 million, as it winds down production of the low-selling Learjet later in the year to focus on more profitable Challenger and Global jet models.

https://finance.yahoo.com/news/bombardier-lay-off-1-600-111451262.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään